Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

Och andra har tid att vara vakna på natten, vem ska ta hänsyn? Jag står fast vid om TS pratar i normal ton så ligger problemet hos hyresvärden/grannen.

Han bor inte i ett fängelse. Jag är för att man ska visa hänsyn men det är faktiskt två parter här.

Beroende på hur lägenheten ser ut så kanske man inte ens ska prata mitt på natten i vad som anses vara normaltal i runt 60dB.
Grannar har alltid kommit i konflikt med varandra, det är en mängd olika saker som kan föra oväsen. Toalett, samtal, matlagning, hundar, barn etc. Detta har de flesta hyresvärdar tänkt på och skrivit in i hyreskontraktet, passar det ej ens behov så skaffa en annan bostad.
När det gäller bostadsrätt så är det mer komplicerat, men de har en styrelse där de kan diskutera reglerna.

Det kan bli en långvarig konflikt och det finns hur många trådar på internet som helst där de har extrema granar som klagar att någon använder toaletten sent på kvällen. Men vet man om att man gör något som ovanligt som är mer störande än vad grannar brukar göra på natten, ja då bör man såklart fundera på hur man kan göra detta tystare.

Riksbyggen skriver nedan lite om problematien:
https://forum.riksbyggen.se/org/riksbyggen/d/nar-ska-det-vara...

Permalänk
Medlem

Vad står det i föreningens stadgar om störande ljud?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weuffelhjaern:

Vanliga regler när man bor i lgh är att man inte stör efter kl22.

Nja det där är en oskriven Svensson regel utan någon faktiskt förankring i något (även om den uppskattas)Levnadsljud är okej dygnet runt, oväsen är aldrig okej om man ska dra det stenhårt.

Edit: bostadsrätt såg ja, då kan det ju va det som officiell regel.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Generellt så får man ALDRIG störa, oavsett tid på dygnet. Det där med efter 22 är som redan påpekats mest ett förhållningssätt som förankrats hos allmänheten.

Bor man i lägenhet så får man anpassa sig och visa hänsyn. Om grannen hör er nattetid så stör ni. Du verkar ha oturen att bo i en lyhörd lägenhet och då får man bara gilla läget. Spela på andra tider

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Nja det där är en oskriven Svensson regel utan någon faktiskt förankring i något (även om den uppskattas)Levnadsljud är okej dygnet runt, oväsen är aldrig okej om man ska dra det stenhårt.

Edit: bostadsrätt såg ja, då kan det ju va det som officiell regel.

Du har fel!

Läs Jordabalken 12 kap - Hyreslagen 25 paragrafen, speciellt kommentarerna.

-"25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket."

Kommentar
Det får göras en avvägning av vad som ska anses vara en störning i boendet och mindre störningar eller sådana som är tillfälligt övergående (t.ex. om en granne rustar sin lägenhet) måste hyresgästen tåla. Hänsyn ska inte tas till om en person är ”känsligare än normalt” (prop. 1992/93:115 s. 30). Däremot kan det sägas att på natten ska de boende kunna sova ostört, medan man på dagen får räkna med en del liv och rörelse i fastigheten.

Om hyresgästen bryter mot detta och inte bättrar sig efter att han fått en tillsägelse kan hyresrätten förverkas enligt 42 § 1 st. 6 p.

Med särskilt allvarliga störningar i tredje stycket avses t.ex. de fall då en hyresgäst gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet i samband med boendet. T.ex. i RH 2006:72 hade en hyresgäst oprovocerat misshandlat en granne i trapphuset. I dessa fall behövs inte tillsägelse för att hyresrätten ska förverkas, 42 § 3 st.

Lokalhyresgäster omfattas inte av skyddet, men de omfattas av ansvaret att inte störa.

la till kommentaren
Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Nja det där är en oskriven Svensson regel utan någon faktiskt förankring i något (även om den uppskattas)Levnadsljud är okej dygnet runt, oväsen är aldrig okej om man ska dra det stenhårt.

Edit: bostadsrätt såg ja, då kan det ju va det som officiell regel.

Beror ju vad som står i stadgarna, om hyresvärden inte tillåter oljud efter kl. 22 är det ju deras regler och man får finna sig i det eller flytta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Beror ju vad som står i stadgarna, om hyresvärden inte tillåter oljud efter kl. 22 är det ju deras regler och man får finna sig i det eller flytta ut?

Alltså det finns en lag som reglerar detta. Det betyder att ALLA ska rätta sej efter den. Man kan inte "hitta" på egna. Se mitt tidigare inlägg(lagen)

Permalänk
Medlem

Bara för att jag är nyfiken.
När är lägenheten byggd?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

50% här svarar inte ens på TS fråga utan ställer sig på grannens? sida. TS vet att han stör grannen och att det är ett problem, han frågade hur han ska lösa problemet.
Blir så trött på alla dessa "DU HAR FEL, DITT ANSVAR, HALLÅ FOKUS" svar.

Till alla er säger jag "ok boomer"

Till TS säger jag: Jag har haft liknande problem. Jag hade väl turen att möta den som klagade i trappen och där frågade hon om vi kunde komma på någon bra lösning för hon började jobba tidigt och det var väldigt lyhört.

Jag flyttade min setup, hade ett gammalt täcke över dörren och vips så var min sambo nöjd hon klagade inte mer

TLDR: Mattor, möbler, täcke för dörrar och setup långt ifrån grannens sovrum är nog en bra början, samt höja mic och sänka ljud! Lycka till

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Alltså det finns en lag som reglerar detta. Det betyder att ALLA ska rätta sej efter den. Man kan inte "hitta" på egna. Se mitt tidigare inlägg(lagen)

Se även inlägget ovanför mitt.

Permalänk

Overkill varianten: regla upp hela väggen, isolera, mdf skivor + gipsa, tapetsera.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Sätt upp en decibelmätare på väggen ovanför skärmen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AshyStyle:

Nästa gång grannen kommer o klagar ber du snyggt men bestämt att han/hon ska flytta ut till skogen!

Vi hade en kille med den attityden i föreningen. Han blev utslängd, med hjälp av jurist, enligt den procedur som finns. Uppträder du tufft mot grannarna så kan grannarna uppträda tufft mot dig.

Permalänk
Medlem

1. Flytta riggen till motsatt vägg.
2. Köp en tjockare matte till golvet i rummet som tar upp lite
3. Köp gardiner till fönstret

Lite mjukt material i rummet överlag minskar ju eko & dämpar ganska mycket.
Om det inte funkar fortsätt med:
4. Sätt upp en matta på motsatt vägg mot grannen
5. Sänk volymen på dig själv

Håll god ton med grannen & förklara att du gör fler och fler åtgärder för att minska ljudnivån och hör med han om det fungerar. Förhoppningsvis uppskattar grannen att du försöker och tål att testa detta i flera steg

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Bor man i lägenhet så får man ju "tyvärr" finna sig i att man i princip delar sitt boende med andra. Där kommer det klassiska att finna någon form av förhållningsregler som gör att alla, med olika bakgrund och personligheter, skall kunna fungera ihop. Just ljud och när det bör vara tyst är en sådan sak man då reglerat.

Du kan förklara för din granne att du umgås med vänner online och att det tack vare allas schema tyvärr ofta är sent. Men du skall testa flytta din utrustning och installera något som dämpar ljudet. Men om det ändå låter in till honom så får han gärna höra av sig så du vet och kan dämpa dig. Och om det inte går att dämpa ljudet så får man försöka prata tystare eller helt enkelt ställa in sig på att flytta till ett boende där man inte stör grannar genom att vara högljudd.

Att ha en attityd eller försöka spela tuff rekommenderar jag inte. Det man inte skall glömma med en bostadsrätt är att man på inget sätt köpt och äger en lägenhet utan man har köpt rätten till att bo i den. Regler kring boendet styrs dels i lagar och dels i stadgar för föreningen som äger huset och man kan definitivt få lämna lägenheten.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Prata med grannen - kom på en lösning tillsammans med personen! Detta kommer även få din granne att få en helt annan respekt till dig, och förmodligen en högre tolerans för att du visar sådan respekt.

Först och främst, red ut VAD är det som grannen stör sig på.

Är det det allmänna ljudet - okej, testa att ta enbart din datorstol, sätt dig där och prata medans grannen befinner sig i andra rummet. Förändras ljudet till det bättre, acceptabelt? Fungerar inte det, testa något annat medans grannen lyssnar.

Och sedan är det så att du skriker/pratar högt när du dör och så vidare men att det allmänna pratet inte är något problem så kan du ju bara se till att vara tystare.

edit: Jag hade grannen ovanför mig en gång som kom ner en gång när jag hade förfest och jag agerade väldigt förstående, fick t.o.m en lapp i brevlådan dagen efter där hon tackade för mitt "väldigt trevliga bemötande" och jag lämnade en lapp med tack för att hon kom och pratade med mig istället för att ringa störningsjouren, samt lämnade mitt nummer och sa att hon gärna får SMSa/ringa nästa gång jag stör.

Efter detta fick jag aldrig något mer klagomål över en förfest. Hon hörde oss säkerligen definitivt men efter att hon visste att jag var en trevlig person så tänkte hon - "äsch, de kan få ha lite kul. Det brukar ju ändå vara över senast mellan 23-24"

För vissa kan det räcka, istället för att störa sig och bli irriterad över att höra din röst så kanske man slutar bry sig och kan somna ändå.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

@Weuffelhjaern:
Det är ju helt upp till hur faktiskt TS stör. Använder han hög röst när han spelar spel är det självklart TS fel, men om han sitter och pratar i VOIP med normal röst så tror jag inte det räknas som störning. Då det helt enkelt skulle bli aktuellt att aldrig kunna prata de man bor med då.

Tror aldrig någon förening har som regel att det ska vara knäpptyst efter 22,

Du har helt rätt, var mest svar till föregående jag svarade till om att där inte var något problem i första taget. Är det vanlig konversationsvolym så är där ju inget problem såklart. Antog att eftersom det gällde cs och gruppchatt att det då kunde vara mer högljutt.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera öppna hörlurar istället för slutna om du själv inte har så mycket bakgrundsljud som stör.
Volymen blir naturligt mindre när man kan höra sig själv prata.

Permalänk
Inaktiv

@joddeCS All kredd till dig som tar till dig kritiken och försöker hitta en lösning! Så många i både bostads- & hyresrätter som har 0 respekt för sina grannar.
Lite overkill kanske, men ljudisolering på väggen mot grannen hade varit effektivt 👌

Permalänk
Medlem

De som besöker dig för att spela har de ingen lägenhet eller hus där ni kan vara istället ?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anton studs:

De som besöker dig för att spela har de ingen lägenhet eller hus där ni kan vara istället ?

Jag skulle gissa att ts och hens bekanta spelar med varandra online. Det är en bra idé men det kan ju vara så att ts bekanta inte sitter i samma stad/län/land

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Kan ju prova att flytta grejjerna om du kan, att komma ifrån grannens vägg kan absolut hjälpa. men generellt så är väl det tråkiga svaret att hålla nere ljudnivån efter 22 när man bor i lägenhet

Skrivet av Trunk:

Det enklaste är som sagt att vara tystare. Bor man i lägenhet så ska man inte hojta efter 22, så enkelt är det. Fnissande är det nog ingen som störs av, å andra sidan så vet jag att vissa personer kallar sitt högljudda gälla skratt för fniss, så...

Att sätta upp mattor på golv och väggar kommer hjälpa lite men det är osannolikt att det är tillräckligt. Om du bor själv så är det enklaste nog att du flyttar till det andra rummet.

Edit: Säg till grannen ifall du testar något nytt så att han dels förstår att du tar det på allvar och dels så att han kan säga ifall det hjälper.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Vanliga regler när man bor i lgh är att man inte stör efter kl22.

Skrivet av M_X_E_Q:

Alltså det finns en lag som reglerar detta. Det betyder att ALLA ska rätta sej efter den. Man kan inte "hitta" på egna. Se mitt tidigare inlägg(lagen)

Finns inga hårda lagar som säger något om 22.00 som hård tidpunkt för störningar. Se:
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/storning/finn...

https://www.hemhyra.se/tips-rad/sa-hanterar-du-en-storande-gr...

Till TS:

Jag dras med en granne där jag är den som störs. Problemet är att huset är förbannat lyhört och grannens ljud hörs ner till vårt sovrum. Jag har pratat med grannen och beklagat mig över detta. Då jag själv gärna sitter uppe och spelar en del så har jag full förståelse, så det vi diskuterat är att han helt enkelt håller nere höga skratt och högre volym. Även om det fortfarande hörs så blir det inte direkt störande då. Värre kan det vara med grannen under som spelar hög musik varje dag och har fest varje helg, men han får med securitas och hyresbolaget att göra.

Som föreslagits annars är väl bara att dämpa vissa ljud eller försöka med någon form av ljudisolering. Kanske går det att be hyresvärden om lite hjälp? En annan viktig sak är nog att förstå hur ljudet sprider sig. Om grannen är mottaglig så kanske du kan få utföra lite tester där du t.ex. spelar musik med X volym i din lägenhet, för att se hur mycket som hörs över till grannen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Vanliga regler när man bor i lgh är att man inte stör efter kl22.

Precis och inversen av detta är att man alltid stör innan kl22. Det vill säga slår på kastruller, spelar bowling eller som är vanligt så här års, kubb. Andra populära aktivitet är bland annat friskis och svettis, wrestling och bongotrumande.

OT: Kan vara värt att sätta upp textiler och sedan flytta kontorsplatsen lite.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Precis och inversen av detta är att man alltid stör innan kl22. Det vill säga slår på kastruller, spelar bowling eller som är vanligt så här års, kubb. Andra populära aktivitet är bland annat friskis och svettis, wrestling och bongotrumande.

OT: Kan vara värt att sätta upp textiler och sedan flytta kontorsplatsen lite.

Njae. Det där är väl mer än att störa. Kraftigt störa?

Med störa menas väl ex att dammsuga, spela musik/se på volym som är lite halvhögt (typ 75-80 db?), träna yoga eller göra armhävningar, barn som springer runt och leker.

Att spela bowling i sin lägenhet är nog inte till det normala ”störande”.

Samtidigt beror det ju på vad det är för lägenheten och hur det är byggt. Vissa lägenheter kan isolera ljud bra. Frågan är vad som hörs in till grannen.

Permalänk
Medlem

Du har ju fått endel tips om att flytta riggen och ljudisolering.

Annars kan du ju erbjuda grannen att vara med?
Eller köpa en gåva till grannen https://www.proffsmagasinet.se/skydd/horselskydd/horselskydd/...

Men det bästa är nog att försöka hålla volymen nere

Permalänk
Medlem

Koppla ur mikrofonen på hörlurarna. Måste väl gå att spela utan att prata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Bara för att jag är nyfiken.
När är lägenheten byggd?

1990 tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Koppla ur mikrofonen på hörlurarna. Måste väl gå att spela utan att prata?

Och inte calla till polarna på CSGO, svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

50% här svarar inte ens på TS fråga utan ställer sig på grannens? sida. TS vet att han stör grannen och att det är ett problem, han frågade hur han ska lösa problemet.
Blir så trött på alla dessa "DU HAR FEL, DITT ANSVAR, HALLÅ FOKUS" svar.

Till alla er säger jag "ok boomer"

Till TS säger jag: Jag har haft liknande problem. Jag hade väl turen att möta den som klagade i trappen och där frågade hon om vi kunde komma på någon bra lösning för hon började jobba tidigt och det var väldigt lyhört.

Jag flyttade min setup, hade ett gammalt täcke över dörren och vips så var min sambo nöjd hon klagade inte mer

TLDR: Mattor, möbler, täcke för dörrar och setup långt ifrån grannens sovrum är nog en bra början, samt höja mic och sänka ljud! Lycka till

Tack för ideér!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag skulle gissa att ts och hens bekanta spelar med varandra online. Det är en bra idé men det kan ju vara så att ts bekanta inte sitter i samma stad/län/land

Exakt spelar med gammla polare som har rest till andra städer.