Dell XPS 13 9300 – årgång 2020

Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 13 9300 – årgång 2020

Dell XPS 13 fortsätter att tänja gränserna mellan skärm och chassi. Årets modell får dessutom Intels Athena-certifiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som nybliven ägare kan jag säga att jag är extremt nöjd än så länge.
Jag valde dock ej 4k skärmen, överflödigt på liten skärm enligt mig.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Master of Overkill

4K under 15 tum enligt mig är helt waste.
Tycker blir för litet vs va man betalar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bra recension! Är själv sugen på 17" versionen av denna som kommer nu i sommar. Nån som har erfarenhet av hur mycket fingeravtryck och annat skit som syns på det här svarta carbon fiber materialet samt om det är lätt att putsa bort det?

Måste även säga att det fortfarande känns väldigt overkligt att se en bärbar med AMD-processor i top i alla prestandatester, haha.

Permalänk
Medlem

tycker priset är galet!!! 3-4kkr för högt mot man vad man får! Dell har fått Äpple-hjärna

Älskar min 9360 FHD, men tveksam till ngn ny Dellare

Inväntar Spectre x360 med Tigerlake framåt juletider

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Administrativ avgift

Vart är batteritestet med 1080P upplösningen=? *Thinking*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Personligen helt ointressant med 4k på en laptop. Mer batteritid varje dag i veckan.

Permalänk
Medlem

@SiRai: jag har inte haft några problem med min XPS13 från föregående år, med fingeravtryck då. Dock så är skärmen rätt duktig på att samla på sig en del dam runt omkring kanterna (bezzels?). Finns lite flex, men är inte så att man blir orolig eller att det känns billigt på något sätt.

Det ska dock tilläggas att jag aldrig har haft så mycket problem med en laptop som med XPS-serien. Ett batteri som var DOA (gick på garanti), thunderboltportar som slutar fungera mellan windows uppdateringar, skärmen blinkar titt som tätt om man skriver en längre stund utan extern skärm.

Dock så måste jag ge dom att fläktarna har inte gått bananer som de har gjort i andra serier från dom.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det blir färre delar osv. men måste power knappen sitta på tangentbordet längst upp där delete borde sitta... Är ju något man vänjer sig vid men har så ofta satt mig vid andras laptops och stängt av/sparläge dem vid alla möjliga tillfällen, tex ctrl+alt+delete....

Men håller med 4k på 13" är nästan inga fördelar lite skarpare bild, men om man använder en laptop mest på batteri så är ju 1080p tillräckligt... Någon info på vad 1080p modellen har för batteritid i jämförelse?

Permalänk
Medlem

Har haft mitt exemplar sen februari, men tyvärr stött på massor med små problem. Jag har dock 1080p-versionen utan touch, för jag vill kunna använda datorn utomhus. Och så 256GB SSD, för 512GB var största som fanns när jag köpte den så jag bytte ut den mot en 1TB 970 EVO. CPUn är samma i7 som i recensionen.

Några kommentarer:

  • I er recension säger ni att skärmens dynamiska ljusstyrka inte går att stängas av i BIOS. Det ska man inte heller, man gör det i Intels grafikinställningar istället. System \ Power \ stäng av allt onödigt under både "plugged in" och "on battery".

  • Ni nämner även ljudkvaliten från högtalarna. Har ni också problemet med resonans vid högre volymer? Det kommer från tangenterna ovanför högtalarna. Håller man händerna lätt över dessa tangenter så förbättras ljudkvaliten markant. Har funderat på olika lösningar, som att limma något på dessa tangenter för att ändra deras massa/resonansfrekvens.

  • Jag har haft problem med S3 sleep (som nuförtiden måste aktiveras manuellt via regedit i Windows 10, annars får man connected standby). Problemet var att jag hade "early sign of life"-inställningarna på i BIOS. Har man den på, så får man aldrig upp nån bild på skärmen efter S3 sleep.

  • Mina fläktkurvor är också helt åt skogen. De snurrar i stort sett hela tiden när jag surfar. Har varit i kontakt med Dell om detta sen februari och har fortfarande inte fått en representant att förstå problemet. (Har dock ett annat problem där fläktljudet låter som konstant tinnitus, de har lovat att skicka någon för att byta ut fläktarna så fort coronasituationen lättar.)

  • Under Intels inställningar finns också Panel Self Refresh som är på per default. Denna orsakar att skärmen blinkar till svart under en frame (1/60s) ungefär en gång på några timmar. Dells lösning är bara att stänga av denna.

  • I både BIOS och Dells Power Manager kan man begränsa batteriets kapacitet till något lägre än 100% (för att öka dess livslängd, jag kör själv på 80%). Denna funktion har ett problem där om batteriet är "fulladdat", dvs har nått din specificerade maxladdning, så startar den ändå laddningen under en sekund eller två. Detta händer ibland bara en gång på några minuter, men ibland så ofta som varannan sekund om datorn belastas mycket. Den går alltså inte över mina 80%, men det är som om den inte klarar av att dra ström bara från AC utan även batteriet läcker ström, som den då måste kompensera för genom att ladda lite då och då. Det jobbiga är att laddningslampan tänds, och på natten är den ljusare än hela skärmen. Dell har lovat att fixa detta "i nästa BIOS" för fem BIOS-versioner sedan.

  • Skärmens bakgrunsbelysning flimrar till lite varje gång datorn börjar ladda. Inte ett stort problem om det inte vore för problemet ovan där laddning påbörjas ofta.

  • Den medföljande laddaren har så fruktansvärt högljutt coil whine att jag tvingats använda en annan laddare t.ex vid sängen där det ska vara tyst.

  • Detta är kanske subjektivt, men jag hatar placeringen av Home- och End-tangenterna. Min förra XPS med Skylake hade dessa som Fn+vänsterpil/högerpil. Autohotkey kan inte rädda situationen, då nämnda knappkombination inte registreras alls. Har någon en annan lösning/workaround på detta?

Permalänk

Tack för en bra recension.
VERKLIGEN synd på batteritiden, då det i princip är mitt första "filter" vid val av laptop. Min nuvarande Ultrabook hade liknande batteritid sitt första år, men man måste ju komma ihåg att många laptops tappar kanske 5-10% batteritid per år, så blir ju snabbt ännu jobbigare. Min egen är nere på kanske 50min batteritid 8 år efter köp.

4K 16:10 är något jag verkligen saknat alla dessa år också, men ja... på desktop.
Touchscreen är bekvämt när man ligger med sin ultrabook i soffan eller sängen, och speciellt när man tex läser artiklar på webben och vill ha ett smidigt sätt att scrolla/zooma och snabbt länka sig vidare. Brukar hålla i sidan av skärmen och scrolla med tummen.

Skulle jag skaffa en sådan här skulle det nog få bli en 1200p variant, och hade önskat att det fanns en fläktlös Ice Lake-Y variant. Hade varit skönt med den bättre batteritiden, och total tystnad, samt att fläktar i ultraportabla lätt kan slitas ut på kort tid, vilket jag definitivt kan offra lite kraft för att slippa. Ultrabooken jag har nu har jag disablat turbo boost på (och ska försöka undervolta vid tillfälle), just bara för den trevligare batteritiden, akustiken och värmeutvecklingen. Har för övrigt bytt fläkt i den 2 ggr, pga ökande missljud (ej pga dammnystan) och fläktmotor-haveri.

@ajp_anton: Wow. Du verkar kunna dina grejer och har verkligen gått in för att få ut max av datorn och observerat många quirks. Jag brukade oxå vara ultrakännslig för missljud och oväntade sken nattetid, men ålder och hälsa har gjort mig mindre responsiv senaste åren.
Hur skulle du säga att batteritiden var innan du ställde in 80%. SweC recension ger ju rätt dystra siffror, men det är ju med 4k.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

tycker priset är galet!!! 3-4kkr för högt mot man vad man får! Dell har fått Äpple-hjärna

Älskar min 9360 FHD, men tveksam till ngn ny Dellare

Inväntar Spectre x360 med Tigerlake framåt juletider

Med vänlig hälsning Lazze

Blir väl lite så när det är som i Dells fall, de är ju nästan ensamma om kvalitén som erbjuds på Windows sidan.

Tycker det är ren galenskap med så många pixlar i en så liten skärm.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Om man ställer ner upplösningen i Windows till något lägre än 4k, borde inte batteritiden förbättras något? Visst det är samma antal pixlar som ska belysas men gpun skyfflar väl inte runt lika mycket? Jag har 4k på min jag har från jobbet, helt meningslöst på en sådan liten skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har haft mitt exemplar sen februari, men tyvärr stött på massor med små problem. Jag har dock 1080p-versionen utan touch, för jag vill kunna använda datorn utomhus. Och så 256GB SSD, för 512GB var största som fanns när jag köpte den så jag bytte ut den mot en 1TB 970 EVO. CPUn är samma i7 som i recensionen.

Några kommentarer:

  • I er recension säger ni att skärmens dynamiska ljusstyrka inte går att stängas av i BIOS. Det ska man inte heller, man gör det i Intels grafikinställningar istället. System \ Power \ stäng av allt onödigt under både "plugged in" och "on battery".

  • Ni nämner även ljudkvaliten från högtalarna. Har ni också problemet med resonans vid högre volymer? Det kommer från tangenterna ovanför högtalarna. Håller man händerna lätt över dessa tangenter så förbättras ljudkvaliten markant. Har funderat på olika lösningar, som att limma något på dessa tangenter för att ändra deras massa/resonansfrekvens.

  • Jag har haft problem med S3 sleep (som nuförtiden måste aktiveras manuellt via regedit i Windows 10, annars får man connected standby). Problemet var att jag hade "early sign of life"-inställningarna på i BIOS. Har man den på, så får man aldrig upp nån bild på skärmen efter S3 sleep.

  • Mina fläktkurvor är också helt åt skogen. De snurrar i stort sett hela tiden när jag surfar. Har varit i kontakt med Dell om detta sen februari och har fortfarande inte fått en representant att förstå problemet. (Har dock ett annat problem där fläktljudet låter som konstant tinnitus, de har lovat att skicka någon för att byta ut fläktarna så fort coronasituationen lättar.)

  • Under Intels inställningar finns också Panel Self Refresh som är på per default. Denna orsakar att skärmen blinkar till svart under en frame (1/60s) ungefär en gång på några timmar. Dells lösning är bara att stänga av denna.

  • I både BIOS och Dells Power Manager kan man begränsa batteriets kapacitet till något lägre än 100% (för att öka dess livslängd, jag kör själv på 80%). Denna funktion har ett problem där om batteriet är "fulladdat", dvs har nått din specificerade maxladdning, så startar den ändå laddningen under en sekund eller två. Detta händer ibland bara en gång på några minuter, men ibland så ofta som varannan sekund om datorn belastas mycket. Den går alltså inte över mina 80%, men det är som om den inte klarar av att dra ström bara från AC utan även batteriet läcker ström, som den då måste kompensera för genom att ladda lite då och då. Det jobbiga är att laddningslampan tänds, och på natten är den ljusare än hela skärmen. Dell har lovat att fixa detta "i nästa BIOS" för fem BIOS-versioner sedan.

  • Skärmens bakgrunsbelysning flimrar till lite varje gång datorn börjar ladda. Inte ett stort problem om det inte vore för problemet ovan där laddning påbörjas ofta.

  • Den medföljande laddaren har så fruktansvärt högljutt coil whine att jag tvingats använda en annan laddare t.ex vid sängen där det ska vara tyst.

  • Detta är kanske subjektivt, men jag hatar placeringen av Home- och End-tangenterna. Min förra XPS med Skylake hade dessa som Fn+vänsterpil/högerpil. Autohotkey kan inte rädda situationen, då nämnda knappkombination inte registreras alls. Har någon en annan lösning/workaround på detta?

Tack för att du delar dina erfarenheter! Just dessa kommentarer är väldigt intressanta vid köp av laptop tycker jag.

Det känns också baserat på detta som denna XPS-generation har en hel del barnsjukdomar. Jag hoppas verkligen att Dell åtgärdar samtliga problem du beskriver i deras XPS-datorer. Problemen ska inte finnas på en laptop i detta prissegmentet tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag förbeställde just den här laptopen fast utan 4k skärm (inget behov). Har haft den sedan den levererades i början av Mars. Kör Linux på den och det funkar otroligt bra. Har haft många laptops genom åren och den här klår alla med hästlängder. Kört Macbook Pro/Air de senaste 5 åren och här är XPS13 verkligen nära Macbooks i kvalité. Prestandamässigt är den riktigt bra. Batteritiden utan 4k skärm är bättre än Macbook Air. Kommer lätt upp i 10h+ när jag kodar. Har aldrig behövt vara orolig för batteritiden (än).

Visst, priset är ganska högt (men går att få en aning billigare via säljare på Dell). Men jag tycker det är klart värt det. Jag har haft turen att inte ha några av de problemen som beskrivs ovan (förutom dåligt ljud, men förväntar mig inget annat ur en 13" laptop). Nu kör jag som sagt Linux (Ubuntu med i3), så det kanske gör skillnad på vissa punkter.

Viktigt vid valet av laptop för mig var stödet för Linux och här har Dell åter igen gjort ett grymt bra jobb. Allt funkar utan problem!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft XPS 13 sedan 2017. De flesta av alla problem har varit med Intel grafikdel UHD620. Även om Iris verkar något bättre så kan jag bara rekommendera att välja en laptop med annan grafikdel t.ex geforce.

Min xps13 står på en kylplatta när jag använder den, både med qhd skärmen och ännu värre med extern 4k skärm via dockstationen.
Har jag inte kylplatta så blir datorn varm, ca 90 grader, men det är normalt enligt Dell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Kört Macbook Pro/Air de senaste 5 åren och här är XPS13 verkligen nära Macbooks i kvalité. Prestandamässigt är den riktigt bra. Batteritiden utan 4k skärm är bättre än Macbook Air. Kommer lätt upp i 10h+ när jag kodar. Har aldrig behövt vara orolig för batteritiden (än).

Hur är touchpaden jämfört med macbook? Har hittills inte hittat någon som är i närheten av lika bra men skulle gärna vilja ha en laptop med windows.

Permalänk
Medlem

@smurfb: Inget slår ju macbook touchpad (tyvärr). Så är det ju, men för att vara på en icke-macbook så är touchpadden riktigt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Hur är touchpaden jämfört med macbook? Har hittills inte hittat någon som är i närheten av lika bra men skulle gärna vilja ha en laptop med windows.

Tycker den är ganska bra förutom en bugg som gör att den fryser i tid och otid, oftast hjälper en omstart. Kan vara något fel på mitt ex kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@SiRai: jag har inte haft några problem med min XPS13 från föregående år, med fingeravtryck då. Dock så är skärmen rätt duktig på att samla på sig en del dam runt omkring kanterna (bezzels?). Finns lite flex, men är inte så att man blir orolig eller att det känns billigt på något sätt.

Det ska dock tilläggas att jag aldrig har haft så mycket problem med en laptop som med XPS-serien. Ett batteri som var DOA (gick på garanti), thunderboltportar som slutar fungera mellan windows uppdateringar, skärmen blinkar titt som tätt om man skriver en längre stund utan extern skärm.

Dock så måste jag ge dom att fläktarna har inte gått bananer som de har gjort i andra serier från dom.

Ok, tack för svar. Låter lite oroväckande med alla problem när man läser kommentarer här, en dator för det här priset tycker man ändå ska vara helt felfri.

Permalänk
Medlem

Synd att se att det verkar vara så mycket problem med denna modell. Min Kaby Lake XPS13 FHD från 2016 har funkat felfritt förutom något problem med att den inte gick ner i vila ordenligt vilket gjorde att den drog för mycket med stängt lock, detta åtgärdades dock väldigt snabbt. Vart supernöjd! Dock var man dum nog att inte ta 16GB-minne och går inte att uppgradera så nu måste man kolla på något utbyte...

Uppskattar inte heller priset, billigaste modellen med 16GB RAM går på 21 500, aningen saftigt. Hade gärna kommit ner runt 18, i5 eller i7 eller SSD storlek är lite skit samma. Men 1920x1200 skärm hade vart riktigt smutt, och inte mycket annat att välja på då.

Permalänk
Medlem

Har en nyinköpt 9300, med 4k skärmen. Har inte upplevt de problemen några i tråden har utan är grymt nöjd såhär långt. Tänkte bara slänga in mina 5cent i tråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Har en nyinköpt 9300, med 4k skärmen. Har inte upplevt de problemen några i tråden har utan är grymt nöjd såhär långt. Tänkte bara slänga in mina 5cent i tråden..

Samma här, kan även tillägga att vi köper in många XPS på jobbet och har inte märkt av dessa problem. Nu har det inte hunnit bli så många 2020-modeller men de har inte varit några problem hittills och av förra årets modeller som vi köpt in väldigt många av.
De strular inte mer än Latitude och väldigt mycket mindre än HPs maskiner.

Ett vanligt klagomål är dock att fläktarna väsnas, detta är dock p.g.a. att vi inte förinstallerade Dell Power Manager. Efter installation av den är datorn tyst.

En sak jag kan hålla med om är att listpriset mot konsumenter är ganska högt dock motiverat om man vill ha något premium.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Kommer det någon recension på 17"-aren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Har jag inte kylplatta så blir datorn varm, ca 90 grader, men det är normalt enligt Dell...

Har kört med ThrottleStop sedan nära nog dag ett med min Dell XPS 13 9830. Undervoltar allt (CPU & GPU) med -100mV, vilket håller CPU:n på runt 35 grader vid normalt surfande. Den låga temperaturen har även gjort datorn betydligt snabbare, då den klarar boosta upp till över 4GHz under en längre tid.

Tyvärr stoppade den senaste firmware-uppdateringen möjlighet till undervoltning i samband med fix för Plundervolt (CVE-2019-11157). Vad jag förstått så drabbar detta även Dell XPS 13 9300.

Här är benchmarks på min undervoltade Dell XPS 13:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/2277176

Bortsett från AES-XTS, så verkar den gamla i7:an (i7-8565U) prestera bättre än gen-10:an (i7-1065G7).

Permalänk
Datavetare

Har haft ett par Dell XPS privat och väldigt länge kört med Dell Latitude på jobbet.

XPS är den "flådigare" av de två, Latitude är mer stridsvagn. Kan man leva utan högupplöst skärm och accepterar ett par hundra gram extra vikt ska man ta sig en titt på Latitude. Latitude kör på lite "äldre" CPU-modeller, men å andra sidan är det långt färre barnsjukdomar på Latitude tack vare det.

Den lite högre vikten samt 14" formatet men ändå en 15 W TDP CPU gör att nuvarande Latitude har en betydligt snällare fläktkurva jämfört med nuvarande XPS. Å andra sidan får man ingen Iris Graphics, man får hålla till godo med gamla UHD620...

Tillhör man minoriteten som kör Linux på sin bärbara fungerar både XPS och Latitude lysande. Kör Ubuntu 20.04 på jobbdatorn och det fungerar klockrent (är senaste modellen av Latitude 7400, finns i silver och svart).

Håller inte med om att XPS ligger högt i pris. Det finns bärbara i samma klass, t.ex. Surface Laptop 3, Lenovo X1 Carbon. Dessa ligger på väldigt snarlika priser, Surface Laptop 3 är ju dyrare om man konfigurerar den med 16 GB RAM och 512 GB HD (vilket XPS i artikel hade).

Det svåra med den prisnivån är lite: man får en MacBook Pro för de pengarna. Tänker man köra Windows på den skulle jag säga att datorerna ovan är bättre val, men MBP+MacOS är väldigt svårslaget...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om man ställer ner upplösningen i Windows till något lägre än 4k, borde inte batteritiden förbättras något? Visst det är samma antal pixlar som ska belysas men gpun skyfflar väl inte runt lika mycket? Jag har 4k på min jag har från jobbet, helt meningslöst på en sådan liten skärm.

Tror det stora problemet är just skärmen och inte GPUn. Varje (sub)pixel innehåller lite elektronik som blockar ljus, plus en stor öppning som låter ljus passera. När pixlarna blir mindre så är det öppningen som lider, för elektroniken tar fortfarande lika stor plats. Större procent av skärmens yta täcks alltså av pixlarnas elektronik, så bakgrunsbelysningen måste lysa starkare för att kompencera (samtidigt lider kontrasten). Så vid en viss ljusstyrka så drar en högupplöst skärm automatiskt mer ström än en lågupplöst, redan innan man börjar räkna på beräkningskraften i GPUn eller signalöverföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Hur skulle du säga att batteritiden var innan du ställde in 80%. SweC recension ger ju rätt dystra siffror, men det är ju med 4k.

Jag har inte gjort några direkta mätningar, men vid mitt normala användande så blir det runt 8 timmar. I idle och med ljusstyrkan nånstans i mitten förbrukar hela datorn runt 3W, så med 52Wh batteri blir det 17 timmar från 100%. Dock så idlar man sällan, bara man scrollar webbsidor så går det åt mycket ström.

Permalänk
Medlem

Kan även lägga till att touchpaden accepterar Synaptics drivrutiner (kräver lite övertalning), vilket förbättrar upplevelsen för mig väldigt mycket. Då blir den kompatibel med "twofingerscroll" som möjliggör enkla gester. T.ex så har jag mittenklick på "rör vid touchpaden med ett finger och knacka med ett annat". Kan inte leva utan denna och det är alltid ett lotteri vid en ny dator ifall man får en Synaptics-kompatibel touchpad.

Permalänk
Inaktiv

Hur gör ni som kör 4k upplösning på en så liten skärm? Jag kör 1080p på en 13 tummare(?) och redan där föredrar jag att köra med 150% zoom i Windows men det fungerar fruktansvärt dåligt för vissa program och somliga blir bara suddiga. Har flera gånger testat sänka upplösningen till 720p och på så sätt slippa förstoring och det är en mycket smidigare upplevelse imo (med untantag till Youtube videor mm)