Ska köpa ny dator, men är GTSA en legit och bra sida?

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny dator, men är GTSA en legit och bra sida?

Tjena, hade tänkt att köpa ny dator och vill gärna ha en ''monster'' dator nu då jag aldrig har haft en. Jag hittade då sidan https://www.gtsa.se/ som verkar sälja grymma datorer för väldigt bra pris. https://www.gtsa.se/product.html/infinity-gt6?category_id=309 hade tänkt mig den här datorn men jag är lite osäker på om dom är legit eller inte. Någon som har köpt från dom förrut och isåfall vad tycker du? Dom har en fysisk butik i Stockholm också så dom känns ju rätt legit ändå men jag vill bara vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Allmänt verkar de legit ja, de har en del klagomål på kundservice men det är ganska vanligt. Bolaget har varit aktivt i flera år och som du säger har de en butik i Stockholm. Aldrig själv handlat från dem men för egen del är jag ofta försiktig med stora inköp av elektronik hos mindre aktörer, inte att större alltid är bättre men de har oftast mer spelrum om något går fel.
De är dock kopplade till Trygg E-handel i tre år utan problem och erbjuder faktura samt har org nummer m.m. tillgängligt på hemsidan så i det stora hela ser jag inget fel i att handla från dem.

EDIT:
Kollade prismässigt och de ligger i typ linje med alla andra på samma delar så även där verkar det rimligt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: aa precis, hade tänkt att åka till butiken att beställa den också men man blir lite nojjig ändå då det kostar 32K

Permalänk
Medlem

@Filleh0: Du kan ju kolla komponentkoll.se och bygga själv eller betala 1000 typ och fixa den hos Inet eller Webhallen om du vill ha lite mer etablerade aktörer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filleh0:

@Ferrat: aa precis, hade tänkt att åka till butiken att beställa den också men man blir lite nojjig ändå då det kostar 32K

Off-topic, men 32000 kr är ju inte lite pengar att lägga på en dator direkt. Säker på att du behöver så mycket kraft?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Utgå från denna datorn med cpu ryzen 3700x och gpu 2060 super för 12k hos Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

De har dessutom öppet köp, och vill man ha mer kraft är det bara att uppgradera gpu om ett par år. IMO en mer prisvärd dator

Permalänk
Medlem

@µiCro: Kan du tänka dig när du skall bygga om den hur roligt det kommer att bli ? . Fattar inte poängen faktiskt . Varför skall man köpa en märkes dator man får sådana problem och bygga om dom . ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Viking

Du sparar 3-4000 med en till två timmars jobb:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Utgå från denna datorn med cpu ryzen 3700x och gpu 2060 super för 12k hos Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

De har dessutom öppet köp, och vill man ha mer kraft är det bara att uppgradera gpu om ett par år. IMO en mer prisvärd dator

Om man funderar på att köpa en dator för över 30k så känns det menlöst att tipsa om en för dryga 10k. Lite som att tipsa om en Fiat när någon frågar om en Lamborghini.

Men med det sagt så håller jag med om att TS bör fundera på om hann verkligen behöver all denna prestanda. Man får en nästan lila bra dator för ganska många tusenlappar mindre. Personligen hade jag valt en dator med 2080 super istället för en 2080 ti för att spara 5.000. Den dagen då en 2080 super inte räcker länge kan man använda de 5.000 kronorna till en uppgradering. Samma sak med 10900, behöver man inte den kraften idag är det bättre, från en ekonomisk vinkel, att ta en sämre modell som fungerar mer än väl idag och sedan ta de pengarna man sparar på en framtida uppgradering.

Men men. Funderar man lå en dator för 30k så är ekonomiskt tänk inte så viktigt. Förhoppningsvis.

Skrivet av Donnerstal:

Du sparar 3-4000 med en till två timmars jobb:
https://komponentkoll.se/bild/ayUFY.png

Å andra sidan kan det vara värt att betala lite extra för att ha allting från en och samma butik, som dessutom har en fysisk sådan i ens närhet. Det blir enklare om någonting strular. ”Livstids” support är även det ganska trevligt. Sen är det förstås inte alla som gillar att bygga datorer och om man är noggrann så vill jag påstå att det tar mer än 1-2 timmar för att bygga en dator om man aldrig gjort det förut.

Permalänk
Medlem

Hej en av mina vänner beställde dator därifrån 2 dagar sen jag återkommer med info hur det har gått. Han har köpt den på delbetalning och säger att dom var ganska snabba på att svara på alla hans mail.
Mvh maler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Du sparar 3-4000 med en till två timmars jobb:

Det tar inte 1-2h att bygga ihop en dator för någon som inte är väldigt van

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maler:

Hej en av mina vänner beställde dator därifrån 2 dagar sen jag återkommer med info hur det har gått. Han har köpt den på delbetalning och säger att dom var ganska snabba på att svara på alla hans mail.
Mvh maler

Okej coolt, det här var en ganska gammal tråd som jag startade och har redan skaffat en ny dator https://www.webhallen.com/se/product/313008-Webhallen-Config-...

Jag valde att köra just webhallen då jag inte kunde lita 100% på GTSA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maler:

Hej en av mina vänner beställde dator därifrån 2 dagar sen jag återkommer med info hur det har gått. Han har köpt den på delbetalning och säger att dom var ganska snabba på att svara på alla hans mail.
Mvh maler

Hej väntar på en dator där ifrån . Hur gick det för dina vänner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wutwut11:

Hej väntar på en dator där ifrån . Hur gick det för dina vänner ?

Hej vännen.
Ja han fick datan efter 3 arbetsdagar han är jättenöjd med den tror det va en gt1 (i5 10600k med 2060s). Jag va förbi och kollade bra byggt samt fint kabeldragning ända jag skulle byta är nätaggregatet fractal 600w till en 750w gold annars alla andra komponenter va bra.Det va inga konstigheter med fakturan på delbetalning heller.
Mvh maler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maler:

Hej vännen.
Ja han fick datan efter 3 arbetsdagar han är jättenöjd med den tror det va en gt1 (i5 10600k med 2060s). Jag va förbi och kollade bra byggt samt fint kabeldragning ända jag skulle byta är nätaggregatet fractal 600w till en 750w gold annars alla andra komponenter va bra.Det va inga konstigheter med fakturan på delbetalning heller.
Mvh maler

Ok tack för svar !

Permalänk
Medlem

Ville bara flika in och säga att jag köpte en dator där i våras. Det har varit en del smågrejer men snabba svar från support så vill inte ta ifrån för mycket från dem.

Däremot har jag återkommande ett problem att datorn inte startar ordentligt. När man trycker igång datorn (oavsett från cold boot eller sleep) kan det hända att power LED lyser upp och fläktarna går i max, men så får man inget mer. Den står så tills man stänger av den med långt knapptryck på powerknappen och startar den igen. Det här är ett problem som jag har dagligen.

Jag har tagit upp det med deras support som säger att inget är fel och inte har velat ta på sig ansvar för det. Jag har provat en del enklare åtgärder men som någon som aldrig byggt sin egen dator eller haft superstort intresse för hårdvara är jag lite utanför mitt kunskapsområde så jag vet inte vad jag ska göra. Här fick man ingen hjälp från support heller.

Jag kommer personligen inte att handla där mer, men jag känner en annan som köpt därifrån som inte fått samma problem. Så ta informationen och gör vad du vill med den. Ville bara dela med mig av min upplevelse!