Telia lanserar expanderat 5G-nät med Ericsson-teknik i juni

Permalänk
Melding Plague

Telia lanserar expanderat 5G-nät med Ericsson-teknik i juni

Telia följer konkurrenterna med att lansera ett utökat 5G-nätverk under juni månad, med Ericsson som teknikleverantör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inget jättestort fan av televerket, men Ericsson teknik är ju tilltalande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Är egentligen inget jättestort fan av televerket, men Ericsson teknik är ju tilltalande

Kongl. Elecktriska Telegraf-Werket om jag får be. #bättreförr

Permalänk
Medlem

Då blir det fortsätta med Telia eller Halebop när de tillåts erbjuda 5g!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se Ericsson nät vs Huawei nät senare när det är mer utbyggt!

Btw glöm inte att Ericsson inte är en ängel heller som Huawei då de har mutat sig in i massor av kontakt världen över. Inget av dessa bolag är precis rena.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta blir ju att se reaktionerna hos alla anti-5G foliehattar på Facebook, de har redan fått panik efter att Tele2 gick ut med att de ska lansera 5G inom kort

Hoppas att Halebop får det samtidigt som Telia, hade inte räknat med att få användning av 5G på min S20+ men så kanske det blir då!

Permalänk
Medlem

Kan gott ligga kvar på 4G ett tag, när fler börjar gå över på 5G så kommer 4G hastigheten kanske krypa tillbaka till de hastigheter den en gång hade innan nätet var helt överbelastat.

Hade 200mbit rätt oftamed Tele2 4G i Stockholm, nu får man vara glad om man kommer upp i 50-100. I Karlstad är det ännu sämre, 20-30mbit och ner mot 5 mbit på kvällar. I Karlstad är 3G snabbare än 4G på Tele2 under kvällstid.

EDIT: Mätte 30mbit nu med Tele2 4G i västra stockholm med full täckning på en iPhone 7. Löjligt dåligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur 5G presterar i den här implementationen mot 4G i och med att det är typ samma frekvensband som tidigare.
I teorin är det lägre latens, något bättre räckvidd och högre hastighet.
Hastigheten tror jag inte kommer blir bättre i sig då det är för få sändare. Kanske att man får högre hastighet pga 4G används så mycket men jag kom ihåg att jag hade 120mbit på telefonen där jag bor i göteborg för 3-5 år sedan men nu är det lite lägre på runt 80 för en bra dag.

Vad jag vill ha är täckning överallt. Stör mig när man åker tåg och går från 20 i örebro vilket är ok till icke existerande 10 min senare.
Inte att jag tankar saker på telefonen så 20 är tillräckligt för mig bara det finns under varje sten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ska bli intressant att se Ericsson nät vs Huawei nät senare när det är mer utbyggt!

Btw glöm inte att Ericsson inte är en ängel heller som Huawei då de har mutat sig in i massor av kontakt världen över. Inget av dessa bolag är precis rena.

Ericsson är såklart ingen fläckfri förebild men, utöver att de har lindrigare anklagelser riktade emot sig än vissa andra, så finns det ju en anledning att vilja se dem lyckas genom att de, av naturliga skäl, gynnar Sveriges ekonomi mer.

Permalänk
Medlem

Finns det någon karta på vart och när de har planerat att rulla ut 5G?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Ska bli intressant att se Ericsson nät vs Huawei nät senare när det är mer utbyggt!

Btw glöm inte att Ericsson inte är en ängel heller som Huawei då de har mutat sig in i massor av kontakt världen över. Inget av dessa bolag är precis rena.

Handlar ju dock mer om vad Huawei kan tänkas göra om Kina skulle börja attacker något land där Huaweis teknik finns.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

@PeterMagnuss0n: Exakt. Ingen prisar Ericsson för att vara ett hedervärt företag. Men dom är bättre och säkrare än huaweii samt att dom gynnar Sveriges ekonomi. Allt borde tala för att alla Svenskar borde välja Ericsson's teknik snarare än Huaweii ifall dom presterar lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Btw glöm inte att Ericsson inte är en ängel heller som Huawei då de har mutat sig in i massor av kontakt världen över. Inget av dessa bolag är precis rena.

Nu har jag inte läst just något om Ericssons mutskandal(er?) utöver rubriker och möjligt någon ingress. Om det handlar om "uppvaktning" så skulle jag gissa att det är rätt standard inom många branscher när det handlar om stora upphandlingar och att få företag skulle vara helt oskyldiga till sådant. Givetis är det inte okej bara för att andra gör det, men ja..

Tar dock muthärvor över potentiellt spioneri vilken dag som helst

Permalänk
Medlem

Gillar inte den här grejen med att låsa ner funktioner till specifika telefonmodeller som Telia har börjat med de senaste åren.

Det började med VoLTE och Wifi Calling där de under en "temporär utvärderingsperiod" låste dessa funktioner till vissa specifika telefonmodeller. Denna temporära period har sedan i praktiken blivit permanent, och man måste köpa en av dessa specifika telefonmodeller (läs: de modeller som Telia själva säljer) för att kunna använda dessa funktioner, trots att mer eller mindre alla relativt nya telefonmodeller har stöd för dem.

Förenligt med gällande konkurrenslagstiftning? Kanske något för EU att titta närmare på.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Då blir det fortsätta med Telia eller Halebop när de tillåts erbjuda 5g!

Jag och sambon bytte från Tre till Telia av denna anledning. Tänker inte bara stå bredvid och titta på när vår infrastruktur säljs ut till en diktatur. Tanken är ju att så gott som allt ska gå över till att kommunicera över 5G i framtiden. Sjukvård, självstyrda bilar, industri, ja det är bra mycket mer än bara våra telefoner som kommer kommunicera över 5G-nätet, och då vill man inte att Sjumilaskogen ska ha en bakdörr in i vårt samhälle. Därför är Telia, som valt Ericsson, ett självklart val för mig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag och sambon bytte från Tre till Telia av denna anledning. Tänker inte bara stå bredvid och titta på när vår infrastruktur säljs ut till en diktatur. Tanken är ju att så gott som allt ska gå över till att kommunicera över 5G i framtiden. Sjukvård, självstyrda bilar, industri, ja det är bra mycket mer än bara våra telefoner som kommer kommunicera över 5G-nätet, och då vill man inte att Sjumilaskogen ska ha en bakdörr in i vårt samhälle. Därför är Telia, som valt Ericsson, ett självklart val för mig.

Själv väljer jag aktivt bort just Telia.
Tänker inte bara stå bredvid och titta på när nätneutralitet medvetet gröps ur för att telia vill testa isen hur och långt de kan pusha den gränsen.
Pest eller kolera

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Söderbäck:

Själv väljer jag aktivt bort just Telia.
Tänker inte bara stå bredvid och titta på när nätneutralitet medvetet gröps ur för att telia vill testa isen hur och långt de kan pusha den gränsen.
Pest eller kolera

Nån kommer ju att testa gränserna, och är det inte Telia så blir det nån annan. Fördelen jag ser med Telia är att de är så stora att de inte kan smyga det under radarn, och alla tilltag granskas. Säger PTS nej, så får man snällt backa.

Kör också Telia just nu, men räknar inte med att 5G kommer dyka upp i närområdet hemma snart, eller nånsin. På jobbet däremot, vore det förnämligt att få bättre nät än det knapphändiga 4G-möget som står ensam på en åker tre kilometer bort (så det upplevs iaf).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ska bli intressant att se Ericsson nät vs Huawei nät senare när det är mer utbyggt!

Btw glöm inte att Ericsson inte är en ängel heller som Huawei då de har mutat sig in i massor av kontakt världen över. Inget av dessa bolag är precis rena.

Telia mutade/betalade 2 miljarder ish till någon politikers dotter i Uzbekistan, tror rättegången inleddes under 2018? Vet inte hur det slutade. Dom betalade väl massa böter till Usa för något annat dom gjort också, kanske samma historia? Minns inte riktigt. Televerket/Telia har sitt egna fuffens på gång också.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Det mest intressanta blir ju att se reaktionerna hos alla anti-5G foliehattar på Facebook, de har redan fått panik efter att Tele2 gick ut med att de ska lansera 5G inom kort

Hoppas att Halebop får det samtidigt som Telia, hade inte räknat med att få användning av 5G på min S20+ men så kanske det blir då!

Observera att de skriver från sina 4G mobiler. Samma 4G (som de bytte ut från 3G) som de suttit i årtal och påstått att det sprider cancer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Gender Bender:

Det är mer en bara det för mig.

Folk gnällde som fan när Ericsson stängde fabrik efter fabrik, själva satt de med Nokia telefoner....

Lite samma sak med bilindustrin folk tycker o tänker om det som hände med Volvo/Saab men de köpte inte bilarna själva utan åkte i sina Ford, Opel whatever.

Säger inte vi ska bli som jänkarna som har överdriven tilltro på inhemska producerade varor. Men ska vi ha inhemsk industri så bör vi steppa upp lite annars har vi inte många industrier kvar som inte kontrolleras fullt ut av utländska krafter.

(Nu producerar ju inte Ericsson produkter i ngn större skala i Sverige längre) men utvecklingen sker en så länge till den största delen här, Svenskt företag utvecklar teknologi i SVERIGE. Det är viktigt att inte tappa bort, kolla bara Kina de vill va självförsörjande på statlig hårdvara.

Har vi inte företag som Ericsson kvar här flyttar även kompetensen, det har vi inte råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Handlar ju dock mer om vad Huawei kan tänkas göra om Kina skulle börja attacker något land där Huaweis teknik finns.

Det där tror jag är lite som "Ryssen kommer!" från kalla kriget. Vi ska vara försiktiga men tycker folk går på alldeles för mycket propaganda speciellt från USA.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Nu har jag inte läst just något om Ericssons mutskandal(er?) utöver rubriker och möjligt någon ingress. Om det handlar om "uppvaktning" så skulle jag gissa att det är rätt standard inom många branscher när det handlar om stora upphandlingar och att få företag skulle vara helt oskyldiga till sådant. Givetis är det inte okej bara för att andra gör det, men ja..

Tar dock muthärvor över potentiellt spioneri vilken dag som helst

Vem säger dock inte att Ericsson tillåter spioneri?
Det är ju ingen som vet det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Har haft tele2 i många år, men kommer byta till telia nu

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Finns det någon karta på vart och när de har planerat att rulla ut 5G?

Nej, iallafall inte på Telias täckningskarta än

Skrivet av Shudnawz:

Nån kommer ju att testa gränserna, och är det inte Telia så blir det nån annan. Fördelen jag ser med Telia är att de är så stora att de inte kan smyga det under radarn, och alla tilltag granskas. Säger PTS nej, så får man snällt backa.

Kör också Telia just nu, men räknar inte med att 5G kommer dyka upp i närområdet hemma snart, eller nånsin. På jobbet däremot, vore det förnämligt att få bättre nät än det knapphändiga 4G-möget som står ensam på en åker tre kilometer bort (så det upplevs iaf).

Telia backade ju inte när PTS sa nej, utan de gick till domstol där domstolen också sa nej, och då äntligen backade Telia, så jag håller inte helt med om att Telia backar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

What the shit, de här gick jävligt fort? Jag trodde de skulle ta iallafall 2 år till. Inte illa.

Eller ja, minst 1 år tills basstationer börjar dyka upp...

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta information om säkerhetsstudier som är gjorda gällande RF strålningen?

Läste för några veckor sedan en "PowerPoint" om säkerhetsstudier om GSM nätet på möss, va väl ingen trevlig läsning direkt. Dom var väldigt oroliga över 3G. Blev nyfiken efter att jag läst den, så skulle vara kul att få ta del av studierna som visar på att strålningen inte är skadlig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Att köpa ”svenskt” för att det är ”svenskt” är bästa receptet för att göra landet till ett uland, dit vi är på god väg idag.

Telia är ur egen erfarenhet både dyrare och sämre. Förmodligen mindre nogräknade avseende övervakning också utifrån att man sprungit ur televerket. I Sverige är inte Kina det stora hotet utan den egna regimen bakom vilken de inhemska storbolagen står.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

@intro18: Exakt. Ingen prisar Ericsson för att vara ett hedervärt företag. Men dom är bättre och säkrare än huaweii samt att dom gynnar Sveriges ekonomi. Allt borde tala för att alla Svenskar borde välja Ericsson's teknik snarare än Huaweii ifall dom presterar lika bra.

Huawei ligger före i 5G utvecklingen mig veterligen, så bättre kan man inte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Huawei ligger före i 5G utvecklingen mig veterligen, så bättre kan man inte säga.

I vilket avseende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

What the shit, de här gick jävligt fort? Jag trodde de skulle ta iallafall 2 år till. Inte illa.

Eller ja, minst 1 år tills basstationer börjar dyka upp...

För de lägre frekvenserna var det för Ericssons basstationer en fråga om mjukvaruuppdatering.
All installed base radios from the Ericsson Radio System delivered since 2015 will be 5G NR-capable by a remote software installation.

https://www.ericsson.com/en/press-releases/2018/2/turn-on-5g-ericsson-completes-5g-platform-for-operators