Permalänk
Medlem

Vilken högtryckstvätt har ni?

För mig är detta ett stort dilemma då det dels finns så många maskiner på marknaden och att jag är/var otroligt missnöjd med den senaste högtryckstvätten jag hade som konstant trasslade och inte hade tillräckligt med kraft i mitt tycke, det var en Nilfisk av mindre modell.

Så nu har jag redan beställt en ny Husqvarna PW360 men kom på mig själv att vi kanske lägger för mycket pengar på denna då det finns maskiner med likvärdiga specifikationer och som är aningen billigare?

Tänker på Ryobi RPW150XRB som har terastvätten inbakad i priset (den köptes som extra tillval för 499kr med Husqvarnan).

Eller om det är en KÄRCHER man ska lägga pengarna på men även där är det ett bra spann mellan kostnaden och vad man får för pengarna.

Det som är absolut viktigast är att oavsett vilken maskin det än må vara så vill jag ha kvalitet, hållbarhet och prestanda. Ett måste är att "tillbehören" är bra också, speciellt altantvätten. Kommer spola av/göra rent altandäcket (stort), cyklar, cross/Mc/Bilar samt trädgårdsplattor/garageuppfarter m.m.

Så min fråga till er alla är vad har ni för erfarenheter av eran maskin?
Skulle du rekommendera denna till andra och varför?
För/nackdelar av den maskinen du har?
Ska jag häva köpet av den beställda maskinen och satsa på en annan maskin?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Kolla reviews och se vad som verkar prisvärt.

Har bara använt kärsher högtryckstvätt för hemmapulare och några olika märken för proffessionellt bruk.

Och kan säga att kärchers hemmapular apparater käns som leksaker i jämförelse och trots liknande spec så har de för proffessionellt bruk sprungit cirklar runt dem när det kommer till att orka hålla trycket längre vid körning utan avbrott så betydligt bättre duty cyckle.

Men samtidigt så kostade väl maskinerna minst som 5 husquarna tvättar.

När det kommer till altantvättar så vist de funkar men aldrig stött på en där jag inte fått gå över med en rotborste utöver tvätten för den får inte loss skiten från trallen självt utan hälften har suttit kvar efter tvätten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En högtryckstvätt är en ganska enkel maskin där vatten under tryck samt mängden vatten över tid är det som gör jobbet och det som gör största skillnaden mellan maskinerna. Sen finns det ju en hel del saker som kan påverka och samt tillbehör som gör saken bättre. Samt ergonomi och byggkvalitet förstås.

Mamma har en gammal Kärcher som funkat i alla år så därför köpte jag själv en Kärcher K4 och den har jag haft i 5-6 år men den används inte så ofta så den har inte fått slita ut sig.
Den är något klenare än den båda du länkat till men har räckt gott och väl till mina stenplattor och mitt trädäck.
Terasstvätten är bra men för stenplattorna hade jag önskat lite mer tryck/vattenmängd men jag tvättar dom rätt sällan också så dom är rejält ingrodda när det är dags 😊

Jag skulle gå på Husqvarnan, eller någon annan modell som har så högt tryck och så stort vattenflöde som möjligt.
500l/h eller mer tror jag vore bra.

<Edit> Appropå terasstvätten, nu när jag läst inlägget ovan så vill jag påpeka att den funkar bra på min lilla relativt nya altan men på mammas snart 40-år gamla så måste den kompletteras med en rotborste.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Två saker man också bör tänka på är om säkringen mäktar med effekten. Ena Nilfisken snuddar på vad en vanlig säkring klarar och det blir ett elände med äldre automatsäkringar som är känsliga. Andra är att inte alla tvättar klarar av varmvatten vilket man vill för effektivare rengöring av t.ex. avlopp.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min nilfisk så jämförde jag och läste en del men det är ganska mycket same same.
Efter summering så ville jag ha motorhus i metall istället för plast då därför blev valet som det blev.

Permalänk
Medlem

Många märken är en nilfisk i grunden och bara ”brandade” så gå på känslan och kvalitet av vad du vill ha.
Jag valde en Sthil tex. när jag köpte för typ 10 år sen. Då sthil vill vara ”semiprofessionella” och skapar/brandar produkter utefter det.
Funkar perfekt fortfarande (peppar peppar) och har använts mycket.
Lång slang och slangvinda är skönt.
Tänk även på förvaring, står den i kyla så fryser den sönder.
Nästa gång köper jag en kräntzle. Då håller den sen resten av livet.

Permalänk
Medlem

Kärcher K5 med altantvätt. Altantvätten är lite dinky men annars är jag nöjd. Används inte superofta, ett par ggr om året kanske.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Bra svar från er alla, jag har verkligen försökt att läsa för/nackdelar innan valet föll på Husqvarnan, testvinnare säger inte allt såklart men hoppas innerligt att den fyller upp förväntningen.

Det här med behållare av ”medel” som man sätter på maskinen eller röret, är det ett vettigt tillval att tänka på?

Hade en nilfisk med en lånad altantvätt förmåga år sedan och det tog ju en evighet att göra rent altanen pga det låga trycket i just den maskinen, därför vill/behöver jag större kapacitet och att köpa en ”proffsmaskin” finns inte på kartan även om det är sant att de springer cirklar runt dessa budgetalternativ.

Jag får invänta maskinen och göra en ”recension” av den och lägga upp här när den väl kommer, finns inte så många skrivna av oss ”dödliga” att läsa som jag hittat tyvärr så detta kan ju lika gärna vara världens sämsta köp...

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Vår gamla Nilfisk gav upp för några veckor sedan. Skruvade isär den och konstaterade att det var en trasig "start/stop-ventil". Den var helt igenkalkad och sönderrostad. Men den tjänade oss väl i över 10 år.

Köpte precis en ny. Blev även nu en billig modell. Tror den heter Nilfisk C, på ca 110 bars maxtryck. Terasstvätten vet jag inte om den är bra eller dålig då jag inte provat den här nya ännu. Men bara av att titta på dem så ser de inte ut att kunna hålla så länge. Vår altan tvättar vi av med vanlig grönsåpa och skurborste.

Använder mest högtryckstvätten till biltvätt.

Permalänk
Medlem

En gammal (snart 30 år?) Kärcher med två olika munstycken. Ett vanligt och ett "högtryck med roterande pulserande våg". Används (nästan) enbart till att tvätta däck och fälgar efter byte av däck höst och vår och då är det högtrycksmunstycket som gäller.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

En gammal (snart 30 år?) Kärcher med två olika munstycken. Ett vanligt och ett "högtryck med roterande pulserande våg". Används (nästan) enbart till att tvätta däck och fälgar efter byte av däck höst och vår och då är det högtrycksmunstycket som gäller.

Den modellen görs inte längre kan jag tänka mig och med tanke på åldern kan jag ganska säkert säga att de komponenterna som sitter i inte är "skit" utan kvalitet. Rätta mig gärna om jag har fel men idag görs tamej*** allt för att företagen ska tjäna pengar och saker ska gå sönder, tyvärr.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Jag har själv den nedanstående och kört med denna i snart 2år och den har inte svikit mig än, jag kollade runt ett bra tag för ville ha en som skulle klara kraven gällande tryck och vattenmängd och även om detta är en mellanklassare? så har den inte svikit mig än, har iof bara använd den för tvätta bilarna, köpte även till ett munstycke som var just för bilar för man vill inte ha en alltför koncentrerad stråle på lacken för då lär man inte ha någon lack kvar, har även köpt ett 90graders munstycke som är guld värt när man ska rengöra i hjulhuset, den funkar även klockrent med foamlance ifrån BB, såg att den du köpt är om jag inte har fel en rebrandad nilfisk el liknande för den liknar någon av deras E modeller, din hade även ett högre tryck vilket är bra så länge man kan justera det beroende på vad man ska rengöra, men reagerade på att den hade mindre vattenmängd än min även om det "bara" rör sig om 20liter/h så var det lite märkligt när man ser på övriga spec, sen gäller det att man har ett eluttag som klarar av effekten, såg även att priset på min gått upp en hel del sen jag köpte den för gav under 2tusen på bauhaus när det begav sig vilket även var en bidragande orsak till att jag köpte just denna då den kändes som väldigt prisvärd kontra övriga.
Men jag kan tyvärr inte ge något bra svar gällande hållbarheten för just denna modellen, och utan att ha kollat närmre på din kan jag inte säga så mkt om den heller, men för nuvarande priser bör din vara bättre även om den av någon anledning har mindre vattenmängd, hade min däremot fortfarande kostat under 2 tusen el liknande så hade jag hellre valt den.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4721994
https://consumer.nilfisk.se/sv/products/Pages/product.aspx?pi...

Ett bra tips är denna sidan som har en god del matnyttigt, var bl.a. här inne som jag snubblade över en "tork" för att blåsa bort vatten efter tvättat bilen vilket gör den biten avsevärt mkt smidigare och snabbare, även om jag har bland dem bättre mikrofiber handdukarna man kan ha för att göra mindre åverkan i lack så är detta något som är mkt mer skonsamt för den biten, och roligast av allt var att denna torken är egentligen för djur men identisk på allt med sådana som säljs för fordon och till ett mycket bättre pris, såg även att även denna gått upp pris en del sen jag köpte den men den har varit guld värd för att få bort allt vatten snabbt och slippa kalkfläckar, enda man hade önskat är ett lite bredare munstycke.

https://bilvardsforum.se/index.php?sid=941577eb134b2a09cd4cc6...

"torken"
https://www.vidaxl.se/e/8718475814467/vidaxl-hundfon-med-3-mu...

Det blev lite mer skrivit än jag först tänkt så får skylla på klockan

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk

Kränzle alla dagar i veckan, allt annat är bara plast skit som duger förvisso för en dödlig svensson, men kränzle, vilken kvalite!

Permalänk
Medlem

Tröttnade på Kärchers vältande tvättar och stela korta slangar som bara blir loopar efter en tid på spolen.

Nilfisk MC 2C-120/520 XT har allt som jag önskar mig. Stabilitet och 15 meter härligt mjuk slang och allt känns som det ska hålla för evigt. Har haft den tre år och den är en njutning att använda.
Med 15 meters slang kommer jag lätt upp på altantaket och tvätta det.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

kör biltemas billigaste, 100% kvalitet.. ramlade sönder under monteringen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kärcher K5.
Tvättar bilarna...cyklarna...utemöblerna och trädäcket. Gör det den ska utan problem

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Nilfisk alto som kom med huset. den såg ut som 7 svåra år då och jag antog att den skulle överleva i en vecka och har behandlat den därefter...det var 7år sedan. skiten vägrar dö. lämnar den ute varje vinter full med vatten(glömmer bort den) varje år tänker jag att ajfan nu är den endå sönder fryst men ikke.
Vill man ha något som håller så kan jag rekommendera den men den görs inte längre och är enligt min gissning 15 år gammal eller äldre. tror den inte görs längre för efter den behöver du aldrig köpa en ny.
den brukar spendera det mesta av sin tid ute någonstans på trädgården där jag senast använder den. på vintern kan man ana vart den är på snön som är lite högre där brevid buskaget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har en Husqvarna PW 125. Tycker den är väldigt smidig att flytta runt på, och så tar den inte upp så mycket plats i garaget heller.

Hade tidigare en gammal Kärcher som säkert kostade 5 gånger så mycket i inköp, men kan inte precis påstå att den var 5 gånger så bra. Kvalitén på den var dock säkerligen långt mycket högre än vad den är på dagens maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla reviews och se vad som verkar prisvärt.

Har bara använt kärsher högtryckstvätt för hemmapulare och några olika märken för proffessionellt bruk.

Och kan säga att kärchers hemmapular apparater käns som leksaker i jämförelse och trots liknande spec så har de för proffessionellt bruk sprungit cirklar runt dem när det kommer till att orka hålla trycket längre vid körning utan avbrott så betydligt bättre duty cyckle.

Men samtidigt så kostade väl maskinerna minst som 5 husquarna tvättar.

När det kommer till altantvättar så vist de funkar men aldrig stött på en där jag inte fått gå över med en rotborste utöver tvätten för den får inte loss skiten från trallen självt utan hälften har suttit kvar efter tvätten.

Man kan aldrig jämföra konsument prylar med saker för professionellt, industri, militärt bruk. hittade en gammal stor bostadsförenings tvättmaskin som går i princip 24/7 i hyres hus, bo föreningar mm och efter lätt fix har den stått hos mig och är en maskin av RANG den är extremt tillförlitlig och driftsäker och tar stora lass med kläder utan klagomål och då vet jag inte hur länge den varit i drift innan det. den har håll längre än alla mina vanliga maskiner jag haft.
inom många bilsporter, speciellt terräng körning är det väldigt eftertraktat med militära drivlinor då dom helt enkelt är bland det starkaste och bästa du kan få tag i.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Råd och Rön gjorde en test av en bunke högtryckstvättar.
Dock inte någon från HQ.

Många i testet klarade inte av 300 test cykler á 30 minuter utan att något gick sönder.

Listat dem i nedan i ording bäst i test överst och sedan i fallande ordning.

Nedan klarar 300 cykler
Nilfisk E 145.4
Nilfisk E160.1
Kärcher K5 Premium Full Control
Kärcher K5 Full Control
Kärcher K4 Premium Full Control
Kärcher K4 Full Control

Se som inte klarade detta var, värde inom parantes antalet cykler innan de gick sönder på något sätt:
Kärcher K3 Premium Full Control (150)
Kärcher K3 Full Control (150)
Nilfisk C 135.1 (129)
Bosch EasyAquatak 120 (103)
Biltema HPC 120B (131)
Bosch UniversalAquatak 135 (82)
Stihl RE 130 Plus (42)
Nilfisk C120.7 (60)
Bosch UniversalAquatak 125 (91)
Nilfisk C110.7 (78)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Kärcher 595 som kom med huset. Låter mycket men den ger inget tryck längre.

Manualen verkar vara daterad 80tal så den har ju levt ett bra tag. Frågan är om det är värt att lägga ner tid på den när en ny inte är så dyr.

Några tips på felsökning? Har hittat en sprängskiss men är osäker i vilken ände jag börjar och om det ens går att få tag i reservdelar sen...

Permalänk
Medlem

Köpte en Kärcher K7 förra året och är helt nöjd
Bra med tillbehör och god prestanda

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Grymt alla ni som kommer med åsikter, uppskattas väldigt. Får levereras av maskinen i veckan och hinner jag så ska jag försöka göra en video/recension av den men kan bli knapert med tid.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Hämtat och testat PW 360 idag en kortare stund.

Den är robust, har en bra tyngd så den välter inte när man drar ut slangen, stort plus.

Det följde med två olika munstycken, vanligt och roterande/turbo, enkelt att justera strålen samt en flaska/behållare (trodde den var tvungen att köpas bredvid), den är relativt tyst så det är ett plus i kanten.

Trycket var okej, hade faktiskt förväntat mig lite mer men det funkar för ändamålen.

Överlag så är det hittills ett bra intryck, den är stabil eller gedigen kanske man ska säga, får hoppas den håller många år framåt.

Altantvätten har jag inte provat ännu.

Säkringen gick givetvis så den fick bytas, alltid något.

Så slutsatsen blir 8 av 10, priset samt lite besviken på trycket men den verkar bra och tiden får utvisa om betyget kan höjas en pinne.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Skulle absolut kört på Kränzle om du vill ha något med kvalitet och hållbarhet. En maskin som kommer hålla många år. Tycker Kärcher, enklare nilfisk och de andra känns som leksaker i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Hämtat och testat PW 360 idag en kortare stund.

Den är robust, har en bra tyngd så den välter inte när man drar ut slangen, stort plus.

Det följde med två olika munstycken, vanligt och roterande/turbo, enkelt att justera strålen samt en flaska/behållare (trodde den var tvungen att köpas bredvid), den är relativt tyst så det är ett plus i kanten.

Trycket var okej, hade faktiskt förväntat mig lite mer men det funkar för ändamålen.

Överlag så är det hittills ett bra intryck, den är stabil eller gedigen kanske man ska säga, får hoppas den håller många år framåt.

Altantvätten har jag inte provat ännu.

Säkringen gick givetvis så den fick bytas, alltid något.

Så slutsatsen blir 8 av 10, priset samt lite besviken på trycket men den verkar bra och tiden får utvisa om betyget kan höjas en pinne.

Det är en bra högtryckstvätt! Den har en metallpump och det är bra , då finns det ingen risk att den fryser sönder.
Bra köp! Den har kommit etta i många test.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Skulle absolut kört på Kränzle om du vill ha något med kvalitet och hållbarhet. En maskin som kommer hålla många år. Tycker Kärcher, enklare nilfisk och de andra känns som leksaker i jämförelse.

Självklart, nu pratar vi dock om "Hobbyverksamhet" där prislappen kontra prestanda är en viktig faktor men de pengarna för vad en Kränzle kostar vill jag hellre lägga på annat (vet inte vad begagnatmarknaden har för priser dock).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Tycker generellt att högtryckstvättar är oerhört plastiga. Jag och pappa gick ihop på en Kränzle HD 10/122. Högt vattenflöde, ställbart tryck och klarar upp till 60 gradigt vatten.

Visst det är en del pengar men den kommer hålla vår livstid!

Hur högt tryck en högtryckstvätt än kan skapa så blir det aldrig rent utan vatten. Vad man än ska tvätta så vill man ha så mycket vatten som möjligt för det är vattnet som löser skiten. Kan man dessutom ha lite värme på vattnet så kommer resultatet bli ännu bättre.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Självklart, nu pratar vi dock om "Hobbyverksamhet" där prislappen kontra prestanda är en viktig faktor men de pengarna för vad en Kränzle kostar vill jag hellre lägga på annat (vet inte vad begagnatmarknaden har för priser dock).

Beror lite på hur man tänker. Jag är mer inne på att köpa ordentligt från början istället för två eller tre billiga. Även om prisskillnaden är ganska stor så är den inte astronomisk.

Permalänk
Medlem

Väcker tråden till liv igen eftersom säsongen drar igång nu. Allt ska vårstädas!

Funderar på en Nilfisk e145. Någon som vet skillnaden på de två olika terasstvättarna som den säljs med? Annars köper jag basmodellen utan tillbehör. Man kan väl lika gärna spruta av planka för planka?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3