Nya uppgifter bekräftar dubblerad kapacitet till AMD "Big Navi"

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen de får bukt med deras software och drivrutinerna på dessa kort, har inte haft något annat än problem med AMD kort personligen vilket är synd eftersom dom annars presterat bra i förhållande till pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas verkligen de får bukt med deras software och drivrutinerna på dessa kort, har inte haft något annat än problem med AMD kort personligen vilket är synd eftersom dom annars presterat bra i förhållande till pris.

Har inte haft några problem med AMD grafikkort, 7970 -> rx580 -> rx5700. Dock köpte jag mitt 5700 i januari iår. Men verkar vara vissa som har problem men, så är det ju för båda lagen dock.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Inaktiv

@KorvMos: Kanske, men inte i mitt fall. Jag har haft RX590, Vega56, 5500xt, GTS450, GTX1070 och nu RTX2080. Vega 56 och 5500xt är dom jag haft riktiga problem med. RX590 är enda från AMD som gått problemfritt, tyvärr bör jag nog se endast goda nyheter om drivrutiner på "Big Navi" för att ens överväga ett AMD kort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej jag misstänker att det kan vara så enkelt att effektåtgången för en sådan krets helt enkelt blev för hög och prestandavinsten kanske inte tillräckligt hög.
Jag personligen har dock "drömt" om en sådan krets sedan 5700xt lanserades.

Både och.
När jag läste igenom tråden var det en till lite högre upp som bekräftade vad jag, och vad du, skrev; arkitekturen kunde hantera max 4 st "kluster" av compute-units, och Fiji pressade in max antal cumpute-units per kluster på bekostnad av energi-effektivitet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Både och.
När jag läste igenom tråden var det en till lite högre upp som bekräftade vad jag, och vad du, skrev; arkitekturen kunde hantera max 4 st "kluster" av compute-units, och Fiji pressade in max antal cumpute-units per kluster på bekostnad av energi-effektivitet.

Är det arkitekturens verkliga max eller är det bara att denna generationen aldrig fick mer pga tex energi-åtgången skenade? Bara för att nämna något förslag på käpp i hjulet för dem.
Tänker att Vega VII pro modellen har tex 64 CUs som även om det inte är samma ändå visar att modellen innan kunde hantera fler och varför skulle de gjort en hård gräns för de nyare.
Nu är jag ute och simmar på lite djupare vatten så jag misstänker att någon har bra ammunition att skjuta sönder min flytväst med ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

R9 Fury här, funkar fint fortfarande, ingen FPS gamer så jag klarar mig gott ett tag till och skärmen/Tv klarar bara 1080p. Har visat sig vara gott köp för sin peng helt klart och mina behov.
När jag köpte det fanns det nyare kort som presterade sämre för större peng från båda tillverkarna. Nu har jag inte sett kortet i tester på ett tag men känns som det håller ställningarna.

Men rekord tid i burk för mig har nog mitt gamla GF 650 TI Boost som jag hade innan.

Dock så gillar jag inte din typ av kommentar, du försöker göra en poäng. För att upphäva den krävs nästan att alla med Radeon kort ska svara sig annars.....

Därför gav du mig inget val....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tråkigt att AMD väntat med denna lanseringen.
De borde kunnat gjort en variant av den redan tidigare lanserade kretsen i större storlek.
Nu må de ha förfinat ytterligare men Ampere TI varianterna har jag svårt att se de skall råpå.
Men vem vet, de kanske har hittat gömd prestanda som inte bara kommer i form av flera transistorer.

Varför tror du att de har väntat?

De har utan tvekan prioriterat det mindre chipet i 5700/5600 där de kan sälja fler GPUer och tjäna mer pengar, vilket är vad de behöver.

Men annars har de nog försökt att få ut big Navi så fort som möjligt. De har väl inget på att tjäna på att lägga ut massa pengar på utveckling och sen inte göra någonting med det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bara jag som får ATI flashbacks när man ser namnen XL och XTX?

Permalänk

@peterholm1: Det blir troligtvis AMD för mig även nästa gång.
Det beror på vilket kort som verkar vara vettigaste köpet.
Har ett R9 Fury nu och hade ett 7970 innan.

Permalänk
Medlem

@peterholm1: Är AMD för mig efter lite för kraftigt problem med drivrutin som dödade GPU'er...

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas verkligen de får bukt med deras software och drivrutinerna på dessa kort, har inte haft något annat än problem med AMD kort personligen vilket är synd eftersom dom annars presterat bra i förhållande till pris.

Exakt det jag är rädd för och har läst om det på lite väl många ställen. Hoppas innerligt att AMD fixar sina drivrutiner så att de blir tillräckligt stabila för den breda massan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9