Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitmix:

Har precis köpt mig en Nvidia Shield och jag har inte fått till undertexter i Plex, jag kan välja vilken undertext jag vill ha men den syns inte när man kollar på filmen. Är det så att undertexter inte funkar när man kör plex med Shielden?

Jag får inte undertexter i live Channels med senaste mjukvaran på Shielden. Tyvärr har jag inte plex, men det kan också vara drabbat. Det är I nyaste Android-TV som overlay för subtitles inte fungerar på, en fix är gjord från Google, men det har ännu inte kommit nån uppdaterad mjukvara från Nvidia. Står inte så mycket om detta på nätet, så det kanske inte är alla som är drabbade.

Se här:
https://issuetracker.google.com/issues/139429602

Permalänk
Medlem

Har ett bra tag installerad Minecraft apk på min Shield TV pro 2019, som har fungerat bra, kom ny version I dag, och den ville inte installeras, gick in i Aptoide store hittade en Beta Minecraft version som var högre versions nr än min gamla(officiella, ej beta för Android), men inte samma som den absolut nyaste release versionen, MEN nu kan jag inte spela på min lokala server, för gammal version säger den om min server, den är på senaste, och fungerar att spela på min PC Bedrock edition.

Någon annan som har samma problem med senaste Minecraft release? Ev. har någon kopia på förre officiella release? Ej cracked eller så, har köpt den på Android store ändå.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

För andra som kanske får samma problem, så var lösningen för mitt problem med senaste Minecraft att sideloade SAI på Shield TV, sedan att göra en .apk på mobilen med SAI, och sedan installera på Shield TV vid hjälp av SAI.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Någon som fått till comhem play på nåt sätt? Finns inte i playstoren..
Dessutom undrar jag vad folk använder för att spela emulerade spel typ snes och sånt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Har något som är riktigt irriterande på min Shield Pro och som inte verkar gå att få till.
Har högst upp alla genvägar till program och de har funkat perfekt i flera månader och för en dryg vecka sedan så installerade jag ett nytt program och la till en genväg i favoritfältet som är högst upp, nu till mitt problem, varenda gång jag stänger Shield och sedan nästa dag startar den igen är program genvägen borta och jag måste lägga till den igen, och så här är de varenda gång, varför sparas inte genvägen?????

Permalänk
Medlem

När jag tittat i Netflix och därefter går vidare till andra appar så läggs en hemsk ljudfördröjning på. Är det någon annan som upplever detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

När jag tittat i Netflix och därefter går vidare till andra appar så läggs en hemsk ljudfördröjning på. Är det någon annan som upplever detta?

Ja, Netflix fungerar dåligt rent allmänt. Ibland så går bilden i slow motion i tid och otid.

Klaga gärna på det officiella forumet så att dom ser det.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt är den någon som vet hur man får till så att de man lägger till i favorit listan finns kvar då man stänger ner eller sätter den i viloläge, helt sjukt irriterande, provade och lägga in varenda app jag har i favoritlistan som är längst upp men lik förbannat så är de borta då jag startar om eller startar efter vilo läger över natten, de enda som ligger kvar är dom genvägar jag skapade för flera månader sedan och som jag alltid haft där.

Permalänk
Medlem

Verkar som om Inet fått in någon eller några enheter av pro varianten då min order precis ändrade sig till "plockad". Min måndag blev genast mycket bättre

Finns det några generella tips och tricks som man bör ha koll på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noodeem:

Verkar som om Inet fått in någon eller några enheter av pro varianten då min order precis ändrade sig till "plockad". Min måndag blev genast mycket bättre

Finns det några generella tips och tricks som man bör ha koll på?

alltså inet...suger.

jag hade lagt en order sedan tidigare och chattade med support idag vid kl 10 och frågade om datumet på shield pro stämmer.
Fick svar att datumet är vad dom fått från leverantör, så jag avbeställde min order. En timme senare uppdaterades lagersaldo och det fanns några stycken på Lager...

då hade jag redan lagt en order från nvidia.se där det också finns på lager..

aja får vänta några dagar extra helt enkelt.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Varifrån skickar Nvidia? Tillkommer tull och moms?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Varifrån skickar Nvidia? Tillkommer tull och moms?

Jag köpte nya fjärren i februari och den skickades från Irland. Inga avgifter tillkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som fått till comhem play på nåt sätt? Finns inte i playstoren..
Dessutom undrar jag vad folk använder för att spela emulerade spel typ snes och sånt..

Comhem play fungerar tyvärr inte. Jag har provat att sideloada och öppna i en annan launcher, men det vill sig inte. Trist eftersom deras egna box kör Android TV =P

Funkar bra på Apple TV dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag köpte nya fjärren i februari och den skickades från Irland. Inga avgifter tillkom.

Tack, jag gör nog en beställning så jag slipper hålla på att krångla med en HTPC för att se filmer i 4K-remux i HDR.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv

Som sagt gillar Pro modellen som jag nu har haft sen i vintras men de är massa små saker som är irriterande.

Som jag nämnt längre upp i tråden att den inte sparar program som jag lägger till i favorit listan, tar jag bort något så kommer den ihåg detta men lägga till något funkar inte, försvinner så fort jag stänger av den.

Helt omöjligt att ansluta till min NAS, funkar inte via VLC, inte om jag försöker direkt i Shielden men om jag går via file explorer appen så går de hur bra som helst och de är den enda som de funkar via, allt annat får jag upp att de är fel lösenord.

Och de tredje är att nu och då i perioder så vägrar den att vara avstängd, de kan gå månader utan problem men ibland så har den en förmåga att starta igen efter nån minut om man stängt av den, ibland blir de så irriterande så jag drar ut strömmen för den vägrar gå i vila och som sagt sedan kan de funka i månader utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Använder du USB för utökad lagring? Vad har du för överföringshastighet på den i så fall? Bara snabba USB-stickor rekommenderas.

Såhär lyckades jag lösa problemet med att den startar sig själv: #18236482

Permalänk
Inaktiv

Har en 256 GB USB sticka som klarar 160 mb/s och gällande problemet med att den startar hela tiden så har jag gjort alla dom där grejerna som nämns i länken och de har som sagt funkat i flera månader men nu helt plötsligt har den börjat jävlas igen, idag slutade de med att jag slet ut ström sladden eftersom den vägrade att gå i viloläge.
Har testat att flytta USB stickan till andra ingången men de spelar ingen roll, blir samma ändå och jag har satt så dom ska gå i viloläge då jag stänger av.

Funderar på att nollställa hela skiten men får se om jag orkar, så mycket jobb med att ställa in allt igen och ladda om alla appar.

Går väl till sig till slut, har som sagt haft dom här problemen till och från under hela tiden jag haft min Shield.

Permalänk
Medlem

Har sneglat länge på den här nu och lade till sist en beställning på Power.se som har den i lager för 2499.
Det jag främst tänkt använda den till är gamestream, för att streama diverse spel(just nu WoW) upp till TVn på annan våning.
Jag har en lapboard med corsair k63 samt en razer bisilisk wireless, som jag förstått det ska mus och tangentbordsstöd finnas.
Någon av er som provat att lira WoW via gamestream?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

@anon301768: Ställ in inställning på USB-porten till "Turn off when Shield sleeps". Därefter ska du ta ut och sätta in USBn igen. Testa att ta ut och sätt tillbaka USBn en gång när Shielden är påslagen, och en gång till när Shielden är i sovläge.

Permalänk

beställde en från nvidia.se igår på dagen. Redan här, skickas från Ingram micro

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem

Ska införskaffa mig en handkontroller. Någon som har något bra tips? Ju billigare desto bättre ska användas för lite casual gaming av diverse spel.

Permalänk
Medlem

Så, fick tag på en Shield PRO till slut.

Atmos funkar nu som passthrough till min Q86R soundbar yey!
MEN! Dolby Vision funkar inte, varken via kodi eller via Emby från shielden.
Det funkar via Emby app på min LG C9, men inte Atmos...
kunde lika gärna köpt mig en begagnad 2017 shield.

Helt sjukt att det ska vara så krångligt att få saker att fungera år 2020.
det här med att sen mediaspelare som klarar allt stämmer inte riktigt tyvärr.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Så, fick tag på en Shield PRO till slut.

Atmos funkar nu som passthrough till min Q86R soundbar yey!
MEN! Dolby Vision funkar inte, varken via kodi eller via Emby från shielden.
Det funkar via Emby app på min LG C9, men inte Atmos...
kunde lika gärna köpt mig en begagnad 2017 shield.

Helt sjukt att det ska vara så krångligt att få saker att fungera år 2020.
det här med att sen mediaspelare som klarar allt stämmer inte riktigt tyvärr.

Funkar det inte om du aktiverar det i Shielden? Eller det kanske du redan gjort? Annars gör man det på följande sätt:
Settings > Device Preferences > Display & Sound > Dolby Vision

Permalänk
Medlem

@chbg:
redan aktiverat, googlade snabbt och shielden verkar inte fixa dual layer filer (vad det nu exakt innebär)

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@chbg:
redan aktiverat, googlade snabbt och shielden verkar inte fixa dual layer filer (vad det nu exakt innebär)

Verkar som att dual layer filer finns på fysisk media såsom skivor medans det är single layer från streamingtjänsterna såsom Netflix och de andra.
Dual layer ger högre kompabilitet med olika hårdvaruspelare för om inte maskinen klarar av Dolby Vision så går den över till HDR som det är på det andra lagret (tror det var så det låg till).
Mycket att hålla ordning på och som kan ställa till det
Kanske kan @Laxpudding reda ut det?

Permalänk
Lego Master

Såg att de nya fjärrkontrollerna finns tillgängliga i svenska shoppen nu, är det värt att byta ut en (rimligt) fungerande originalfjärr till förra generationens Shield TV? Den har lite dassig batteritid, och jag har lyckats knäcka plasttabbarna som håller fast batterierna helt i släden. Men den funkar i stora drag. Tycker den kan lagga lite i input ibland, på ett sätt som appen inte gör. Oklart varför.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, Netflix fungerar dåligt rent allmänt. Ibland så går bilden i slow motion i tid och otid.

Klaga gärna på det officiella forumet så att dom ser det.

Har aldrig haft problem med Netflix med min Shield TV 2019. Flyter på riktigt bra för min del, både vid uppspelning och i menyerna!

Offtopic:

Viaplay är bedrövligt på Shielden. Menyerna hackar ju så fruktansvärt så att ja tror ibland att tvn skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man vad knapparna på dosan gör i Kodi?

Hej
Behöver lite hjälp med hur man ändrar vad knapparna på dosan gör i media programet Kodi under film.

Det jag stör mig mäst på är att den hoppar i filmen om jag trycker upp eller ner på kotrollen, jag vill hälre att den tar upp "menyn" då och att "OK knappen" i mitten ska pausa och spela om inte menyn är uppe.
Det är så de är i LGs mediaspelare samt typ you tube och svt play och jag gjillar det mycket bättre.

Plus:
När man trycker på fjären för tillbaka (pilen på vänstra sidan brevid ringen) så kommer man ju från filmen till huvudmenyn i kodi och filmen fortsätter ju tyvärr att spelas i bakgrunden (hadde velat att den pausas atomatiskt om det går).
Hur gör man då för att komma tillbaka till filmen igen utan att börja om den från början igen när man väljer den i filmlistan?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Såg att de nya fjärrkontrollerna finns tillgängliga i svenska shoppen nu, är det värt att byta ut en (rimligt) fungerande originalfjärr till förra generationens Shield TV? Den har lite dassig batteritid, och jag har lyckats knäcka plasttabbarna som håller fast batterierna helt i släden. Men den funkar i stora drag. Tycker den kan lagga lite i input ibland, på ett sätt som appen inte gör. Oklart varför.

Värt vartenda öre! Stor skillnad mellan den äldre och den nya modellen.

Permalänk
Lego Master

@Smack Jack: Gott, då blir det en sån.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield