Nya uppgifter anger höjda klockfrekvenser för Ryzen 3000 "Matisse Refresh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eftersom yieldsen på 7nm verkar ha gått upp ordentligt sen lanseringen av Zen 2 så tror jag inte att tillgången kommer att vara så låg.

Tvivlar inte på kapacitet eller tillverkningskostnader. Tvivlar på efterfrågan eller kanske rättare sagt att AMDs uppskattning av efterfrågan skulle vara stor.

Tror dock att dom som vill ha en "XT" kommer kunna få tag på en utan problem. Kanske hade vart bättre att säga att jag tror försäljningsvolymerna kommer att bli, relativt, små för denna Refresh.

Sen att det kommer vara bra pris/prestanda tvivlar jag inte en sekund på.

Permalänk
Medlem

Ska dom gamla processorerna vara kvar och leva bredvid dessa och dessutom med det sänkta priset? $399 är väl nya riktpriset på 3900x.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Är det bara jag som känner att denna refreshen inte fyller nån funktion?
Tillför inget och 4k serien är runt hörnet.

I värsta fall tillför det ju ett bevis på vilken potential Zen 2 har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Spännande att se om dessa nya exemplaren kommer att kunna nå upp till dessa boost-frekvenser eller ej.

Är det någon som har sett t.ex. 3900X boosta till 4.6 GHz med vanlig/icke-LN2 kylning?

@Icte
Min boostar till 4.65 stock settings med en D15S kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är det någon som har sett t.ex. 3900X boosta till 4.6 GHz med vanlig/icke-LN2 kylning?

4.65 vid första mätningen. Vid lansering så varierade det mycket mellan moderkort, mitt var ett Gigabyte X570 Master som väl var känt för att ligga i framkant inte minst på BIOS-sidan.

X570 Master, inte Ultra som jag råkade skriva
Permalänk
Medlem

Vågar jag gissa på att en 3600XT då kan köra all cores i 4.4/4.5 GHZ

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ska dom gamla processorerna vara kvar och leva bredvid dessa och dessutom med det sänkta priset? $399 är väl nya riktpriset på 3900x.

Enligt artikeln kommer de här att ersätta X-modellerna.

2020 verkar bli rena rama julafton när det gäller nya leksaker, det behöver vi i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Spännande att se om dessa nya exemplaren kommer att kunna nå upp till dessa boost-frekvenser eller ej.

Är det någon som har sett t.ex. 3900X boosta till 4.6 GHz med vanlig/icke-LN2 kylning?

Min kan göra det men inte all-core. All-core boost har gått till 4.22Ghz med min Dark Rock 4 Pro kylare. 4.6Ghz har jag nått med 2C/4T.

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om att denna refresh låg i pipeline.
Sitter med en 3600 i en x570 och hade tänkt skaffa 4700x senare i år.
Men det blir spännande att se recensionerna och prestandan

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag som hade fått uppfattningen att 4000-serien borde landa runt hösten. Känns ointressant med en refresh av 3000-serien nu.

Förstår det när du sitter på ett intel system men för oss med 350 och 370 kort är det guld värt

Permalänk
Medlem

Om de både kommer en refresh och ZEN3 i år så tolkar jag det som att ZEN3 kommer bli dyrare vilket lämnar utrymme för en återlansering av ZEN2 baserade produkter.
Jag hade inte blivit förvånad om även ZEN på 12nm även blir kvar vilket ger ett väldigt brett processorutbud för AMD i många olika prisklasser.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se om de presterar vad de lovar denna gång, så det inte blir några hundra till flera hundra Hz under som förra gången

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Om de kan höja prestandan med 4800MHz/4600MHz= 4% på befintlig nod efter så kort tid så är det bara till att gratta AMD för ett bra jobb. Tvivlar på att det är så många som går från 3900X till 3900XT

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ja detta motsvarar väl Intels ökning från gen 9 till gen 10 tex? 5-10% var ju standard länge med Intel och folk köpte detta. När AMD gör detta utan byta socket eller kallar det ny gen,så är det dåligt enligt vissa och meningslöst. Finns inget negativs alls med detta. Bättre priser och mer prestanda ger detta.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Jag vill ha! Men då jag sitter med 3900X och skall skaffa en 4950X när den släpps så känns det svårt att motivera. Vi får se hur det blir. Men det är svårt att motstå prestandaökningen det skulle ge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inväntar resultat från Ryzen 4000 som aldrig förr!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om de kan höja prestandan med 4800MHz/4600MHz= 4% på befintlig nod efter så kort tid så är det bara till att gratta AMD för ett bra jobb. Tvivlar på att det är så många som går från 3900X till 3900XT

Detta är nog bara en överklockning. Även om TDP värdena på pappret är samma tror jag de kommer förbruka mer energi. Men om de ger 4% mer prestanda vid samma "W" så är det ju imponerande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Skulle inte förvåna mig om det kommer vara låg tillgång på dessa "Refresh" processorer och att det är mer utav ett symboliskt svar på Intels lansering.

Som andra var snabba att påpeka blir det ju roligt och se om dom når utlovade frekvenserna.

Med tanke på att Intels lansering i mångt och mycket är symbolisk, med minst sagt sviktande lagerstatusar, så tycker jag det hela följer trenden.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Viking
Citat:

***bort/mod***

Hade han fel eller?

Edit: Förutom att Intel också lade till HT...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hade han fel eller?

Edit: Förutom att Intel också lade till HT...

Det återstår att se.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Viking
Skrivet av trattjaevel:

Det återstår att se.

Det gör det, men man får hoppas på det bästa

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det gör det, men man får hoppas på det bästa

Absolut, men med tanke på hur ryzen har skalat med klockhastighet innan är det lätt att hoppas för mycket.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Är det bara jag som känner att denna refreshen inte fyller nån funktion?
Tillför inget och 4k serien är runt hörnet.

Vad för syfte behövs det mer en en aning bättre potentiella frekvenser? Om de är dyrare vore det rätt surt, men att de har bättre yield eller vad som nu kan vara orsaken är väl som det är. Vore ju lite dumt att liksom inte erbjuda högre frekvenser om de kan, och allt käbbel vid lansering av 3000-serien visar ju att de definitivt inte kan låsa upp det utan att ha binnat eller på något annat sätt försäkrat sig om att kunna nå någonstans i närheten, annars kommer der8auer efter dem med skam-kampanjer i social media

Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju högre frekvenser till ett likadant pris som nuvarande och i artikeln pratas det om prissänkningar på nuvarande modeller. Det tycker jag är tillför tillräckligt om det nu stämmer dvs.

Lite tråkigt dock om dom samlat på sig dom här chippen så folk som köpt processorer innan fått sämre pga det här..

Well, det är vad det är. Någonstans måste det finnas en cutover på när man har produkt nog att kunna lansera det. Var en massa tjafs om shortage när 3900x kom fast den mer eller mindre verkade finnas i butiker hela vägen.

Skrivet av Icte:

Spännande att se om dessa nya exemplaren kommer att kunna nå upp till dessa boost-frekvenser eller ej.

Är det någon som har sett t.ex. 3900X boosta till 4.6 GHz med vanlig/icke-LN2 kylning?

Min gick snällt upp till

4,575
4,525
4,525
4,500
4,500
4,475

på mina sex snabbaste när jag nu när jag såg ditt inlägg packade upp, packade ner några grejer och klickade runt lite medan jag hade hwinfo igång. Stock med ett 240mm AIO.

Med PBO har jag inte riktigt testat sedan jag bytte moderkort, men på mitt förra x570 ITX fick jag 4,625 som bäst med PBO och 1usmus power plan, inget extra pill utöver det.

Dock är ju ryzen's boost väldigt annorlunda från intel, som jag tror alla är medvetna om vid det här laget
Testade lite frekvens vid load på ITX-kortet tidigare, visar tydligt att average frekvens vid belastning och över tid är något helt annat. Spelar ingen enorm roll för mig dock, frekvensen är inte så intressant, prestandan är desto mer intressant.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Bättre än inget. Hade det inte varit för att Zen 3 snart är på väg så hade jag varit besviken, nu positiv. Såvida inte Zen 3 floppar såklart.

Sist förväntar jag mig inte en megastor förbättring av Zen 3 eller nästa Intel heller för den delen. För den stora skaran blir det dock att denna nya generation är bättre än den gamla vid nyköp.
Snabb utveckling = hur det var för. Bates 5000 beskriver det bra: https://www.youtube.com/watch?v=_2yjjHzifL8

Permalänk
Medlem

För er som undrar hur 3800XT och 3900XT kommer prestera

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

I spel ca 1% bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Så länge de skickar hit grejerna i juni så är jag nöjd (förutsatt att de nu existerar).

Har en känsla av att Q4 kommer att bli väldigt svettigt i år på recensionsfronten.

Får säga till inköpsansvarig att börja bunkra Redbull redan nu.

Permalänk
Medlem

Alltid lika svårt (ett dilemma) att bestämma när det är dags att uppgradera CPU (+ ev moderkort) o/e GPU, men enklaste argumentet för (eller emot) detta måste väl ändå vara, att upplever man någon tröghet med de program (spel eller annat), då kan det vara dags. Sen är resten bara en plånboksfråga.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa/trollande inlägg. Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå, vi klarar oss utan extra bensin på elden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

För er som undrar hur 3800XT och 3900XT kommer prestera

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

I spel ca 1% bättre

Given uppgradering, hela 2 FPS högre vid 200fps för 3900X

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hade det varit Intel som hade släppt denna refresh så hade den kallats Ryzen 4900X och man hade behövt köpa ett nytt moderkort för att de samtidigt kom på att man visst behövde en ny styrkrets också..

Visa signatur

HTPC