Ersätta gammal döende server, vad bygger ni nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=X5... , https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=X4... t.ex. existerar rent teoretiskt, men verkar inte finnas att få tag på i praktiken (och prislappen verkar lite väl saftig baserat på spåren man faktiskt hittar)

Den där ser ju ruskigt intressant ut, med två integrerade 10 Gbit/s NIC också, stort tack för tipset!

Vore ytterst intressant att veta om och i så fall vilka cpu:er som ECC fungerar med i det moderkoret. Synd att den inte fanns när jag köpte.

Tillägg: ASRock Rack verkar ha två ytterligare alternativ för AM4 + ECC + IPMI också:

X470D4U2-2T
X470D4U

Tillägg 2: Och prislappen, som sagt. Yikes. Uppåt 5000:-

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet och användningsområde att skifta över till AWS hosting?

Permalänk

Är det inte bättre med en begagnad server? Bra mycket mer prestanda för pengarna.

Till exempel denna: https://www.serverschmiede.com/konfigurator_bulk/en/supermicr...-
Konfigurerad med:
2x Xeon E5-4640
64GB Registered ECC RAM (4x16GB)
12x tomma hdd caddys

Hamnar på 481.80 EUR (ca 5.1k SEK) + frakt på ca 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Sant, och jag har tänkt tanken många gånger tidigare när jag har behövt släpa lådan till TVn för att få någon grafik ut. Ryzen 3600 har ju inte ens inbyggd grafik så då blir det dessutom till att leta fram ett grafikkort. Det talar ju för Intel utan F.

Kör min Ryzen 2600 utan grafikkort i NAS, startar och funkar fint det lilla jag testat (filöverföring etc). Enda är väl om man behöver göra någon inställning i BIOS eller dylikt, men annars är det skönt att slippa grafikkort i.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tomle:

Kul att det kom så många svar
Kom under helgen fram till att det är switchen som är trasig, har två NICar i en LAG och plötsligt så får jag packet loss på länken. Bytte nätverkskort i servern, bytte PCIe-plats, samma problem och nu har jag fått samma problem med packet loss på en länk till en annan server också. Zyxel skickar en ny på garantin.

Men nu har jag ju sett fram emot att bygga en ny server (=dvs även att bygga ihop den är en stor del av glädjen), så det blir väl en ny server iaf. Väntar in lanseringarna av B550, B460 och hoppas att priserna rör på sig nedåt.

Ja, frågan är dock hur/om scheduleringen påverkar hur trådarna fördelas över CCX, Ryzen har ju problem med latens om du behöver switcha mellan de två CCX

B550 känns mer framtidssäker, fler SATA-portar. Ett 10G NIC käkar 8 PCIe lanes, så då blir det 4x kvar om jag vill utöka, t.ex. med ett HBA. Iofs samma på B450. Där ger B460 fler lanes med stöd för två M.2 NVMe, B450 ger 1xNVMe och 1xSATA, B550 delar lanes mellan M.2 plats 2 och SATA 5&6.

Har faktiskt inte alls tänkt på NUC, iofs 6/12 kärnor/trådar men en base clock på bara 1,1Ghz. Kommer att ha en del last på den och vill kunna köra iaf 1 SSD och två SATA-diskar. Har 1Gbit/s internet så vill kunna köra minst 2x1G men kommer antagligen att uppgradera till 10G i år och behöver då minst en PCIe-plats.

Fair enough.

Jo det varkar vara många som tycker att jag ska köpa 2x32GB ECC, ska fundera på saken igen.

Sant, och jag har tänkt tanken många gånger tidigare när jag har behövt släpa lådan till TVn för att få någon grafik ut. Ryzen 3600 har ju inte ens inbyggd grafik så då blir det dessutom till att leta fram ett grafikkort. Det talar ju för Intel utan F.

Behöver gå upp en del i pris för att få ipmi, tyvärr verkar det enligt prisjakt inte finnas några mATX-kort med IPMI som har Socket AM4 eller 1200

Precis, därför jag funderade på B550.

Finns ju även 16 GB ECC, Kingston DDR4 2666MHz 16GB ECC, 1102 kr/st, kör själv med dessa i en maskin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aliassund:

Får Du verkligen ECC funktion med 3600 eller är det bara så att 3600 accepterar ECC minnen?

Troligtvis får du ECC funktionen, alla tester jag gjort på min 1700 tyder på det.
Men det är ju inte validerat, sådant kostar pengar och skulle göra systemet mycket dyrare.
Så man får ta vad man får, troligtvis ECC, men inget validerat.
edit

Från Powershell.

C:\Users\perli> wmic memphysical get memoryerrorcorrection MemoryErrorCorrection 6

Från CPU-Z->Tools->Save report as text.

DMI Physical Memory Array location Motherboard usage System Memory correction Multi-bit ECC max capacity 128 GB max# of devices 4

Från Aida64-Motherbord->Chipset->North Bridge.

Error Correction ECC Supported, Enabled ChipKill ECC Not Supported RAID Not Supported DRAM Scrub Rate 81.9 us

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

b550 har stöd för pcie4

Har B550 har lite blandat PCIE 3 och 4. Inte överallt som X570.

Man behöver inte riktigt PCIE 4 i många fall, kanske om du har väldigt många lagringsenheter som kör hög överföringshastighet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri

Jag skulle kika på Intels nya W-1200 serie med ett W480 moderkort.
Kommer själv att bygga ny Workstation i år och siktar på en W-1290P och lämpligt W480 kort samt 128GB RAM.

Sweclockers Nyhet

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den där ser ju ruskigt intressant ut, med två integrerade 10 Gbit/s NIC också, stort tack för tipset!

Vore ytterst intressant att veta om och i så fall vilka cpu:er som ECC fungerar med i det moderkoret. Synd att den inte fanns när jag köpte.

Tillägg: ASRock Rack verkar ha två ytterligare alternativ för AM4 + ECC + IPMI också:

X470D4U2-2T
X470D4U

Hade istället kollat på valfritt Xeon D-moderkort (finns från t.ex. Asrock eller Supermicro).

Skrivet av sebbe1991:

Är det inte bättre med en begagnad server? Bra mycket mer prestanda för pengarna.

Till exempel denna: https://www.serverschmiede.com/konfigurator_bulk/en/supermicr...-
Konfigurerad med:
2x Xeon E5-4640
64GB Registered ECC RAM (4x16GB)
12x tomma hdd caddys

Hamnar på 481.80 EUR (ca 5.1k SEK) + frakt på ca 200kr.

Det där är lite väl gammalt och hungrigt imo, och om man vill handla billigt begagnat är det alltid billigare att planera sina inköp och ströhandla vid fynd på ebay än från sådana butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

b550 har stöd för pcie4

B550 i sig har inget stöd alls för PCI-E 4.0.
Däremot så kommer moderkort baserade på B550 att ha stöd för att använda PCI-E 4.0 linorna från CPU:n - till skillnad från B450-baserade moderkort som vanligtvis bara tillåter de linorna att användas som PCI-E 3.0. (Vissa tidiga BIOS tillät PCI-E 4.0 men den funktionaliteten togs snabbt bort.)

Permalänk
Medlem

Följer tråden, är också lite i tankarna att byta serverdelar. Ner till ett mITX moderkort helst, men finns inga Ryzen mITX moderkort med 6 SATA portar än så länge, vore perfekt för Node 304 som har 6 HDD platser.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag skippade ECC (hade en T20 jag var hyffsat nöjd med - mindre nöjd med Dells egna kontakter och lösningar..) för min senaste plex-burk, itx var ett krav.

Fysisk tillgång till burken så hade inte höga krav gällande features (ipmi osv) annat än att den skall vara liten, snabb, tyst.

https://imgur.com/a/RNLeJpj

Fractal Design Node 304
Intel Core i5 8400 2,8GHz
ASRock Z370M-ITX/AC
Fractal Design Integra 450W
Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4
Samsung 951 M.2 128GB NVMe SSD - O/S drive
Toshiba XG3 M.2 512GB NVMe SSD - Cache drive
Silverstone PCI-E M.2 adapter
Silverstone M.2 Heatsink
2x 8TB WD Red
2x 8TB WD White
1x 4TB HGST Deskstar NAS

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag har stirrat in mig på EPYC Embedded-serien för mindre server instanser.
De verkar rätt kapabla och går loss för inte så vansinniga summor.

http://mullet.se/category.html?category_id=15137

https://www.amd.com/en/products/embedded-epyc-3000-series

https://www.servethehome.com/amd-epyc-3451-benchmarks-and-rev...

Tyvärr verkar inte AMD EPYC 3451 dykt upp på svenska marknaden ännu... -Och det kanske kommer ta ett tag innan den gör det p.g.a. nuvarande läge.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=X4...

Jag har själv kollat mycket på det. Finns i 10GbE variant också. Men nu verkar det tyvärr som den har utgått? Riktigt synd, det är dåligt med server mobo till Ryzen.
Får hoppas AsRock släpper en uppdaterad variant snart.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

10 Gbit kräver inte 8 lanes. Räcker med 3 PCIE 3.0 så räkna med 4

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

2651v2 12c/24t 1.80Ghz, 80W Max TDP som kan køpas før 65$?
Då kan du återanvænda ditt RAM med ett begagnat moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Ingen som pratar ARM?

ARM är ju helt överlägset sett till energi och prestanda per krona, IPC etcetera, men såklart oftast lite lägre single core som sällan serverlaster bryr sig om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen som pratar ARM?

ARM är ju helt överlägset sett till energi och prestanda per krona, IPC etcetera, men såklart oftast lite lägre single core som sällan serverlaster bryr sig om...

Var skulle man köpa sådana? Själv känner jag inte till någon datorbutik som säljer moderkort för ARM eller lösa ARM processorer. Ingen som säljer ARM-baserade servrar heller för den delen.
Det spelar ingen roll hur bra en produkt är om den inte finns att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Var skulle man köpa sådana? Själv känner jag inte till någon datorbutik som säljer moderkort för ARM eller lösa ARM processorer. Ingen som säljer ARM-baserade servrar heller för den delen.
Det spelar ingen roll hur bra en produkt är om den inte finns att köpa.

Jag vet inte om just denna är perfekt:
https://shop.solid-run.com/product/SRLX216S00D00GE064H04CH/

Men finns många andra liknande butiker och servrar med ARM, men finns kanske inte hos komplett och webbhallen såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Tack!
Jag struntar nog i ECC den här gången, har inget som är så kritiskt att det skulle behövas ECC.

Bra pris på dessa så jag plockar nog två kit på en gång (jag skiter i RGB men det är ju bäst kr/GB)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/a...

[edit] Äh de verkar vara single rank? Svårt att hitta info men fattar att jag ska ha dual rank iaf[/edit]

Borde väl funka med en Ryzen 3600?

Proxmox på det så blir det en fin server

Varför ska du ha dual rank när single rank är bättre? https://www.oempcworld.com/support/singlevsdualram.html

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på.

Intel Gen 10 har inbyggd grafik (Förutom dom med F i namnet)
Detta kan vara jätte bra om man inte har har ett grafikkort speciellt vid felsökningar.

Om du ska gå med AMD så rekommenderar jag att du köper ett B550 istället för ett B450.
Anledningen är att B550 kommer att ha stöd för AMD gen4 och kanske tom. fler generationer (icke bekräftat).
Medans B450 kan stödja gen4 (beroende på om moderkorts tillverkarna släpper en BIOS till det kortet du väljer), kommer inte stödja något nyare.
Detta kan vara bra att ha om man vill uppgradera till en nyare processor om några år (även om man om tex. 4+ år köper en begagnad processor).

Permalänk
Medlem

Vill du kliva upp till de stora pojkarna, så ta en titt på SuperMicro H12SSL-*
De plattorna kan du fylla med ordentligt med RAM, cores och det finns många varianter gällande storage.
10GBE på de flesta inklusive IPMI (nyckel för att låsa upp alla funktioner i IPMI kostade bara ett par hundralappar hos mullet.se för mitt X11SPi-TF som dock är Intelbaserat)

Permalänk
Medlem

Jag snappade upp att strömförbrukning va viktigt och ser inte att någon rekommenderat att bygga med mina favorit processorer,
Intels serier med T suffix alternativt AMD Ryzen med E suffix, lägre strömförbrukning och mycket lättkylda.
Negativa är att de oftast är lite svårare att få tag i (kan bli dyrare) och så klart något lägre frekvenser.
AMD Ryzen 2600E 6core/12thread 45W TDP
Intel i5 9400-9600T 6core/6thread 35W TDP

Jag har byggt både server och HTPC med Intel T serie som jag verkligen gillat och mina maskiner har stått igång 24/7 i några år nu utan problem.
Det finns tyvärr försvinnande lite tester på dessa cpu:er och har man inga begränsningar gällande kylningskapacitet eller ljudnivå så kanske dessa inte är så intressanta. Och ligger servern i idle 99% av tiden så lär det va minimal skillnad i strömförbrukning med alla strömsparfunktioner dagens cpuer har. Men tänkte ändå slå ett slag för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Hallå!

Har tre servrar hemma med följande spec:
E3-1230 v2
32GB ECC RAM
Supermicro X9SCL-II
VMware ESXi 6.5

Kör bland annat pfSense, Pihole, och en dockerhost.

Nu håller en på att dö, den slutar att svara på ping efter ca 8h, jag kommer inte åt den i VMware och alla VMar slutar att svara.
Har bytt NIC och HBA-kort men det verkar inte hjälpa, så antagligen så är moderkortet eller CPU paj.

Jag skulle gärna vilja konsolidera lite, så mitt mål är att gå ner till en server för NAS och en server för VMware. Jag tänker mig att jag behåller en av de fungerande servrarna som NAS och så söker jag en ny server för virtualisering.

Kollade på T40, 4600kr just nu, man kan uppgradera den till 64GB RAM vilket lockar, men jag klarar mig egentligen på 32GB just nu om jag slänger några VM:ar och flyttar över lite workload till min NAS.

Dell-servern ligger på under 5k vilket är attraktivt och så slänger man på lite RAM på det. Hade egentligen tänkt och letat efter något med ECC-RAM men eftersom jag behåller min NAS och tänkte köra lite div VM så kanske jag inte behöver ECC...

Men jag bygger gärna själv och har sett att man verkar få mycket för pengarna med AMD Ryzen-plattformen.

Vad har ni byggt på sistone?

Krav:

  • ska kunna uppgraderas till 64GB RAM

  • stöd för AES-NI

  • CPU ska vara snabbare (högre passmark) än E3-1230 v2

  • Dra så lite ström som möjligt

Ryzen 3600 ser just minst sagt lockande ut just nu och rätt mycket mer kräm än T40, typ:
AMD Ryzen 5 3600
ASRock B450M Pro4
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3200C16)

för under 5k

Man skulle kunna titta på t.ex. Intel 10400 som släpps för runt samma pris som 3600, men kollar man benchmark på 9400 så verkar Ryzen ha betydligt högre benchmark scores. Dyrt med socket 1200-moderkort också.

TL;DR
Ryzen 3600-plattform enligt ovan, ser det ok ut? Eller satsa på Dell T40 (sämre prestanda för samma pris men ECC, Intel AMT remote management)
Den ska vara igång 24/7 så låg strömförbrukning är viktigt och den ska va stabil.

Jag är ingen servernörd men i ditt fall hade jag nog kört på 64GB direkt, eftersom vi inte vet om priset på RAM kommer gå upp.

Och även om du inte skulle så gott som fylla det RAM du köper på direkten, så är det alltid skönt att veta att det finns där.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den där ser ju ruskigt intressant ut, med två integrerade 10 Gbit/s NIC också, stort tack för tipset!

Vore ytterst intressant att veta om och i så fall vilka cpu:er som ECC fungerar med i det moderkoret. Synd att den inte fanns när jag köpte.

Tillägg: ASRock Rack verkar ha två ytterligare alternativ för AM4 + ECC + IPMI också:

X470D4U2-2T
X470D4U

Tillägg 2: Och prislappen, som sagt. Yikes. Uppåt 5000:-

X470D4U2-2T ser ju riktigt trevligt ut men det blir ju en del extra pengar på moderkortet, hade gärna sett SFP+ istället för 10GBASE-T också.

Skrivet av Fatmajk:

Finns det möjlighet och användningsområde att skifta över till AWS hosting?

Nej, EC2 med 4CPU och 4GB RAM och 500GB SSD kostar säkert en tusenlapp i månaden, två såna och lite till så blir det ohållbart.
Har spanat på server hos t.ex. Hetzner men ROI är cirka 15 månader om jag bygger själv mot att hyra, plus att det är kul att bygga

Skrivet av sebbe1991:

Är det inte bättre med en begagnad server? Bra mycket mer prestanda för pengarna.

Till exempel denna: https://www.serverschmiede.com/konfigurator_bulk/en/supermicr...-
Konfigurerad med:
2x Xeon E5-4640
64GB Registered ECC RAM (4x16GB)
12x tomma hdd caddys

Hamnar på 481.80 EUR (ca 5.1k SEK) + frakt på ca 200kr.

Rackservrar brukar låta mycket, den ska bo under soffan i vardagsrummet så tyst och sval är prio.
Har Fractal Design Core 1000 som ska återanvändas, en del Noctua-fläktar och ett tyst nätagg, ska ju bara vara moderkort,cpu,ram och en SSD så det borde inte vara något problem att hålla det svalt.

Angående strömförbrukning, lägre är ju bättre förstås men moderna processorer har ju som @ortovox påpekar strömsparfunktioner så jag tycker nog ändå att 3600/10400/10600 är relevanta.

Nu när det ändå är mycket folk i den här tråden, så tänkte jag kolla kring 10G också

Tänkte köpa en CRS309-1G-8S+IN och så ska jag ha NIC:ar också till servrarna.
Bra pris (runt €30 + frakt) på HP NC552SFP (Emulex Blades-Engine 3 / BE3 (PCI-E 2.0 x8, 10~11W, SFP+)) och HP 530SFP QLogic/Cavium 57810S 2-port (PCI-E 2.0 x8, 9W, SFP+,SR-IOV), antar att HP 530SFP är bättre med stöd för SR-IOV.
Tänkte köra DAC-kablar mellan switch och servrar (har ett gäng Cisco SFP-H10GB-ACU10M= hemma) samt en 10GBASE-T för att koppla in till min ISP.
Borde väl funka?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Nej, EC2 med 4CPU och 4GB RAM och 500GB SSD kostar säkert en tusenlapp i månaden, två såna och lite till så blir det ohållbart.
Har spanat på server hos t.ex. Hetzner men ROI är cirka 15 månader om jag bygger själv mot att hyra, plus att det är kul att bygga

Vilka behov har du?
Kan ordna hosting och/eller colo i Luleå.

I ditt exempel är det främst mängden SSD utrymme som får priset att dra iväg.

Permalänk
Medlem

Behov och behov, har väl egentligen inte behov av nåt, skulle lugnt klara mig med en NAS men nu så råkar det vara kul att labba runt lite och köra grejer hemma

Skulle säkert kunna colo hos min ISP också och få allt på ett eget VLAN, och med tanke på att jag har 1000/1000 så skulle jag inte märka nån skillnad, men hittills har det varit kul att ha tre burkar så att jag kan köra vSAN, vMotion etc.

Skulle nog kunna trycka in allt i 2U och skeppa iväg, men hemma så är kostnaden bara el.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Hittade ett gäng 2x32GB kit, vad tror ni, skiljer väl en 50-lapp mellan kitten:

Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz C16 (16-20-20-38)
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz C18 (18-22-22-42)

Verkar vara Hynix CMR, inte jättebra men väldigt begränsat utbud på 2x32GB.
Tänker att 3600MHz är bättre med tanke på Infinity Fabric.

Tänker inte klocka och greja med tanke på att den ska stå på 24/7, stabilitet är viktigare men att köra RAM i 3600MHz verkar ju vara bra vad man kan läsa sig till på forumet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Avslutar tråden med att beskriva vad det blev tillslut:

Ryzen 9 3900X
Asus TUF Gaming B550M Plus
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz C18 (18-22-22-42)
Samsung 970 Evo Plus 1TB

Kommer antagligen att köra PBO med offset på -0.1V (CB20 7170/503, 110W) eller Eco-Mode (CB20 6523/503, 58W).

Angående val av moderkort, jag tittade egentligen på Gigabyte B550M Aorus Pro men det verkade vara lång leveranstid på det.
Anledningen till att jag valde det är:
* NVMe 4x4 & NVMe 4x3
* PCIe x16, x4 och x1 (10G NIC, HBA)
* Bra VRM

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Avslutar tråden med att beskriva vad det blev tillslut:

Ryzen 9 3900X
Asus TUF Gaming B550M Plus
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz C18 (18-22-22-42)
Samsung 970 Evo Plus 1TB

Kommer antagligen att köra PBO med offset på -0.1V (CB20 7170/503, 110W) eller Eco-Mode (CB20 6523/503, 58W).

Angående val av moderkort, jag tittade egentligen på Gigabyte B550M Aorus Pro men det verkade vara lång leveranstid på det.
Anledningen till att jag valde det är:
* NVMe 4x4 & NVMe 4x3
* PCIe x16, x4 och x1 (10G NIC, HBA)
* Bra VRM

Ser ut som rimliga val! Jag skulle helt klart välja eco mode på en server som alltid är igång