Nya uppgifter anger höjda klockfrekvenser för Ryzen 3000 "Matisse Refresh"

Permalänk
Melding Plague

Nya uppgifter anger höjda klockfrekvenser för Ryzen 3000 "Matisse Refresh"

Sommarens uppdatering av Ryzen 3000-familjen ska introducera både höjda klockfrekvenser och optimerad boost-prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande att se om dessa nya exemplaren kommer att kunna nå upp till dessa boost-frekvenser eller ej.

Är det någon som har sett t.ex. 3900X boosta till 4.6 GHz med vanlig/icke-LN2 kylning?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Stackars Jonas! Ingen semester här inte!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att denna refreshen inte fyller nån funktion?
Tillför inget och 4k serien är runt hörnet.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Stackars Jonas! Ingen semester här inte!

Jonas:
Ett tips, med tank på det rådande "human malware"...
Kanske jobba under sommaren och sikta på semester framemot vintern...
Intel och AMD verkar stötta denna "planen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Är det bara jag som känner att denna refreshen inte fyller nån funktion?
Tillför inget och 4k serien är runt hörnet.

Det är ju högre frekvenser till ett likadant pris som nuvarande och i artikeln pratas det om prissänkningar på nuvarande modeller. Det tycker jag är tillför tillräckligt om det nu stämmer dvs.

Lite tråkigt dock om dom samlat på sig dom här chippen så folk som köpt processorer innan fått sämre pga det här..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Är det bara jag som känner att denna refreshen inte fyller nån funktion?
Tillför inget och 4k serien är runt hörnet.

Den kanske Tillför för oss som har ett X370 och inte får stöd för 4k Serien.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju högre frekvenser till ett likadant pris som nuvarande och i artikeln pratas det om prissänkningar på nuvarande modeller. Det tycker jag är tillför tillräckligt om det nu stämmer dvs.

Skulle inte förvåna mig om det kommer vara låg tillgång på dessa "Refresh" processorer och att det är mer utav ett symboliskt svar på Intels lansering.

Som andra var snabba att påpeka blir det ju roligt och se om dom når utlovade frekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Spännande att se om dessa nya exemplaren kommer att kunna nå upp till dessa boost-frekvenser eller ej.

Är det någon som har sett t.ex. 3900X boosta till 4.6 GHz med vanlig/icke-LN2 kylning?

Min boostar dit med undervolt, så det är inga problem.
Att hålla frekvensen dock gör den sällan.
Så genomsnittet hamnar ofta runt 4,2-4,4ghz beroende på last.
Används alla kärnor brukar den ligga närmre 4-4,1
Därför är jag lite skeptisk till den påstådda höjda basfrekvensen.

Men det är stor skillnad på 3900x och 3950x i energieffektivitet, så de har kanske mycket bättre chip idag än vid lanseringen.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr[M]:

Den kanske Tillför för oss som har ett X370 och inte får stöd för 4k Serien.

Jag tänkte detsamma. Det vore väldigt trevligt isåfall; jag känner inget behov av att uppgradera hela systemet. Enbart CPU kan jag tänka mig däremot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kul med en bump!
Antar att TSMC har förfinat sin tillverkning att AMD kan stega upp frekvenserna.
Hoppas nu bara att PBO faktiskt levererar som AMD sagt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

Spännande att se om dessa nya exemplaren kommer att kunna nå upp till dessa boost-frekvenser eller ej.

Är det någon som har sett t.ex. 3900X boosta till 4.6 GHz med vanlig/icke-LN2 kylning?

Boost är still singlecore bara.
Och brukar inte ligga vid den frek länge.
Vet dock ej hur dom beter sig om man låser 1 core till den speed vid last ifall den klarar det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jonas:
Ett tips, med tank på det rådande "human malware"...
Kanske jobba under sommaren och sikta på semester framemot vintern...
Intel och AMD verkar stötta denna "planen"

Du tänker att han ska ta sig ett dopp med badring, kubansk cigarr och Pina Colada bland isvaken?

Topic: Dessa Matisse refresh hade AMD säkert tusentals binnade i lager. Det här har de planerat långt innan.

Permalänk
Medlem

Kul att se att TDP stanna oförändrat

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kul att det är strid på kniven nu i CPU-matchen, snart är det väl bara vilken färg man gillar bäst som avgör - rött eller blått;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Är det bara jag som känner att denna refreshen inte fyller nån funktion?
Tillför inget och 4k serien är runt hörnet.

Skrivet av rabiat:

Skulle inte förvåna mig om det kommer vara låg tillgång på dessa "Refresh" processorer och att det är mer utav ett symboliskt svar på Intels lansering.

Som andra var snabba att påpeka blir det ju roligt och se om dom når utlovade frekvenserna.

Eftersom yieldsen på 7nm verkar ha gått upp ordentligt sen lanseringen av Zen 2 så tror jag inte att tillgången kommer att vara så låg. Närmast handlar det ju då om att man plockar lite golden samples och byter benämning på dem.

Och funktion fyller de ju nog. AMD klår ju redan Intel i produktivitet, och t.ex. 3600XT med boost på 4,7GHz kunde ju bli fantastisk för spel. Kombinera den med en billig men okej B450-bräda så lär ju 10600K+Z490 inte ha en chans i prestanda/pris. Samtidigt om priserna sänks across the board så får Intel svårt att klämma sig in på ett hörn.

Som jämförelse så kan man ju ta 3950X som också boostar till 4,7GHz. Den presterar singeltrådat (i teoretiska laster) aningen bättre än 10600K. Om man får den prestandan över samma antal trådar (visserligen med lite högre latens) för runt 500-700kr mindre än 10600K, plus att man kan köpa ett moderkort som kostar 1000kr mindre, så är det en jäkla massa spelprestanda för pengarna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Nyss sidograderat till R5 3600X och den kommer få sitta i minst till Ryzen 4000 är ute.
Men fint att de kommer en liten refresh iaf. Sen få vi väl se vad som egentligen gäller med dessa.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Stackars Jonas! Ingen semester här inte!

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jonas:
Ett tips, med tank på det rådande "human malware"...
Kanske jobba under sommaren och sikta på semester framemot vintern...
Intel och AMD verkar stötta denna "planen"

Så länge de skickar hit grejerna i juni så är jag nöjd (förutsatt att de nu existerar).

Har en känsla av att Q4 kommer att bli väldigt svettigt i år på recensionsfronten.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så kan detta båda gott för prestandan hos Zen 3, de lär ju inte släppt dessa om Zen 3 bara är något bättre än XT varianterna. De vill ju att Zen 3 skall framstå som ett stort steg framåt jämfört med det som redan fanns ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tänkte detsamma. Det vore väldigt trevligt isåfall; jag känner inget behov av att uppgradera hela systemet. Enbart CPU kan jag tänka mig däremot.

Hmmm, ja, möjligen ett byte till Ryzen 9 3900XT i så fall från min nuvarande 3700X men långt ifrån självklart (eftersom systemet egentligen är tillräckligt piggt för mig redan nu). Beror lite på vad man får för peng för en begagnad 3700X som lär sjunka i pris när dessa nya pjäser kommer. Men ännu mera intressant för de som har X370 med AMD Ryzen 1 eller 2 serien. Kanske även för X470 ägare även om tydligen AMD Zen 3 nu tydligen ska lira på X470 brädor också.

Alternativet att man byter ut ram + moderkort + cpu till en AMD Zen 3 när den kommer lär ju gå på bra mycket mer.

Ett tag var jag inne på att dumpa mitt Asus X370 Prime-pro bord men systemet har varit helt stabilt och fint sista tiden (vet inte riktigt vad som gjorde det) så nu kan jag tänka mig hålla på det lite längre.

Permalänk
Sötast

AMD som teasar!

Har redan bestämt mig för en 12c/24, men knappast så att jag vill köpa en nu då 4000-serien är runt hörnet med antingen tillräckligt värd prestandaökning eller vinst genom sänkning på priset på de kvarvarande 3900X kretsarna.

Så kommer denna tease

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Du tänker att han ska ta sig ett dopp med badring, kubansk cigarr och Pina Colada bland isvaken?

Topic: Dessa Matisse refresh hade AMD säkert tusentals binnade i lager. Det här har de planerat långt innan.

Ja en Coronacigarr är väl inte fel....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag som hade fått uppfattningen att 4000-serien borde landa runt hösten. Känns ointressant med en refresh av 3000-serien nu.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag som hade fått uppfattningen att 4000-serien borde landa runt hösten. Känns ointressant med en refresh av 3000-serien nu.

Ja, det var en överraskning att AMD omedelbart skulle försöka svara mot Intel 10th generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju högre frekvenser till ett likadant pris som nuvarande och i artikeln pratas det om prissänkningar på nuvarande modeller. Det tycker jag är tillför tillräckligt om det nu stämmer dvs.

Lite tråkigt dock om dom samlat på sig dom här chippen så folk som köpt processorer innan fått sämre pga det här..

Skrivet av Dinkefing:

Du tänker att han ska ta sig ett dopp med badring, kubansk cigarr och Pina Colada bland isvaken?

Topic: Dessa Matisse refresh hade AMD säkert tusentals binnade i lager. Det här har de planerat långt innan.

Det är högst sannolikt optimeringar i 7nm processen som är orsaken till dessa CPUer.

Har sett flera rapporter senaste tiden om nyligen producerade Ryzen 3600 som når 4.4 - 4.5Ghz all-core på ~1.2V. Fanns ingen 3600 som nådde längre än ~ 4.0 - 4.2 Ghz all-core på farligt höga spänningsnivåer (typ 1.5V) för att halvår sedan, vid launch var det väl knappt någon 3600 som klarade av 4.0 Ghz all-core ens.

Dvs. kan AMD nu leverera samma processor i högre klockfrekvens så är det väl självklart att de släpper den som en "ny" produkt, annars så tvingas de strypa CPU:n helt i onödan eller ännu värre sälja samma CPU med olika klockfrekvenser så kunden inte har en aning om vilken version den köper.

EDIT: Ryktesvis ska dessa också kunna nå en FCLK på 2000Mhz OC, ca 100-200Mhz högre än nuvarande zen 2 CPU:er. En OC av Infinity Fabric aka FCLK ger mycket bra prestandavinster för Ryzen CPU:er, kan bli intressant.

https://twitter.com/1usmus/status/1264803081667174400

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av JonasT:

Så länge de skickar hit grejerna i juni så är jag nöjd (förutsatt att de nu existerar).

Har en känsla av att Q4 kommer att bli väldigt svettigt i år på recensionsfronten.

Ja, eftersom det inte verkar bli någon Computex kan vi lika gärna sitta och bencha hela dagarna

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Jag känner lite sisådär inför denna refresh. Alltid bra med bättre produkter på marknaden men risken är att dom slottar in dessa någon hundralapp dyrare än nuvarande och sedan när 4000 serien kommer så lägger dom den ytterligare någon hundralapp dyrare. Så folks hunger stillas några månader samtidigt som dom får extra prishöjning på den serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag som hade fått uppfattningen att 4000-serien borde landa runt hösten. Känns ointressant med en refresh av 3000-serien nu.

Garanterat bara som ett svar på Intels lansering och för att dom kan har bra binning nu. Vem vet dessa kanske gör Intels lansering DOA.

Permalänk
Medlem

Hmmm

Ryzen 3600XT, 3800XT, 3900XT confirmed, Zen 2 refreshes, on shelves July 7th, X370/B350 support questionable
https://community.amd.com/thread/253281

Jaja, vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eftersom yieldsen på 7nm verkar ha gått upp ordentligt sen lanseringen av Zen 2 så tror jag inte att tillgången kommer att vara så låg. Närmast handlar det ju då om att man plockar lite golden samples och byter benämning på dem.

Och funktion fyller de ju nog. AMD klår ju redan Intel i produktivitet, och t.ex. 3600XT med boost på 4,7GHz kunde ju bli fantastisk för spel. Kombinera den med en billig men okej B450-bräda så lär ju 10600K+Z490 inte ha en chans i prestanda/pris. Samtidigt om priserna sänks across the board så får Intel svårt att klämma sig in på ett hörn.

Som jämförelse så kan man ju ta 3950X som också boostar till 4,7GHz. Den presterar singeltrådat (i teoretiska laster) aningen bättre än 10600K. Om man får den prestandan över samma antal trådar (visserligen med lite högre latens) för runt 500-700kr mindre än 10600K, plus att man kan köpa ett moderkort som kostar 1000kr mindre, så är det en jäkla massa spelprestanda för pengarna.

Ryktades det inte också om att konkurrensen från serversidan var rätt hög i samband med lansering och att det var därför som 16c32t inte fanns med vid första lansering? Om de flesta av de bästa chippen gick dit, så borde det finnas möjlighet att nå nya nivåer om nu inte konkurrensen mellan produkterna är lika hög längre?