Permalänk
Medlem

ACER XB127HU Kalibrerings hjälp

Ni kunniga som sitter med likadan skärm som mig kan jag möjligtvis få/hjälp med era inställningar för perfekt kalibrerad bild?

Acer XB271HU
27" IPS
165hz
1440p
G-Sync

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuffeG: Det är en direkt motsägelse att få "perfekt kalibrerad bild" baserat på andras inställningar. Som att fråga efter "perfekt skräddarsydd kostym" genom att fråga andra personer måtten på deras kostymer.

Men överlag fungerar dessa modeller med G-syncmodul och IPS/1440p som bäst direkt ur kartong och då borde fabriksåterställning hjälpa i ditt fall. För att få tillräckligt kalibrerad bild (perfekt finns inte riktig på den här typen av produkt) behöver man mätutrustning och en del kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MuffeG: Det är en direkt motsägelse att få "perfekt kalibrerad bild" baserat på andras inställningar. Som att fråga efter "perfekt skräddarsydd kostym" genom att fråga andra personer måtten på deras kostymer.

Men överlag fungerar dessa modeller med G-syncmodul och IPS/1440p som bäst direkt ur kartong och då borde fabriksåterställning hjälpa i ditt fall. För att få tillräckligt kalibrerad bild (perfekt finns inte riktig på den här typen av produkt) behöver man mätutrustning och en del kunskap.

Utryckte mig lite fel då jag menar egentligen ”bra bild” hehe så yes ska testa fabriksåterställa den då jag förstår nu att man behöver utrustning för få den riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MuffeG: Det är en direkt motsägelse att få "perfekt kalibrerad bild" baserat på andras inställningar. Som att fråga efter "perfekt skräddarsydd kostym" genom att fråga andra personer måtten på deras kostymer.

Men överlag fungerar dessa modeller med G-syncmodul och IPS/1440p som bäst direkt ur kartong och då borde fabriksåterställning hjälpa i ditt fall. För att få tillräckligt kalibrerad bild (perfekt finns inte riktig på den här typen av produkt) behöver man mätutrustning och en del kunskap.

Skulle vara kul om du kunde gå igenom kalibrering av skärmar med externt kalibreringverktyg och färgprofilhantering m.m. Jag har använt DispCal GUI + en Huey Pro i några år, men misstänker att jag gjort ett gäng misstag på vägen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Det är en sådan där artikelidé som funnits länge. Närmaste jag komma komma är den här tråden där processen diskuteras: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595691-ny-skarmkalibr...

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuffeG: "Bra bild" är något subjektivt. Men fabriksåterställ och testa. Om det är något du är missnöjd med där kan förklaringen vara något helt annat än att det ska in i menyer och ändras på färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Ni kunniga som sitter med likadan skärm som mig kan jag möjligtvis få/hjälp med era inställningar för perfekt kalibrerad bild?

Acer XB271HU
27" IPS
165hz
1440p
G-Sync

Som nämnt tidigare så är det ganska bra bild på denna skärm direkt ur kartong. Så kör en återställning och sänk ljusstyrkan till lagom nivå

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken