Microsofts VD oroad för negativa konsekvenser av hemarbete

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Att vara introvert betyder inte nödvändigtvis att du inte vill eller tycker om att träffa folk.
Personligheten är minst sagt mångfacetterad och går inte att dra ihop till endast ett ord.

Sedan att dra de som inte känner som du över en (eller tre) och samma kam är väl kanske att ta i.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

De som enbart tycker det är positivt att jobba hemma måste ju ha världens tråkigaste arbetsplats, alternativt vara rejäla enstöringar. Eller så har de kanske familj.

Jag tycker det är ren skit att behöva jobba hemma. Och då är jag ändå ganska introvert av mig. Men att sitta helt ensam och inte träffa nån,vecka in och vecka ut, förutom via lite teamsmöten, funkar inte för mig. Jag går till kontoret nu. Miljöombyte och att träffa iaf enstaka människor behöver jag, annars blir jag helt knäckt.

Eller så har de ett rikt socialt liv utanför arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Eller så har de ett rikt socialt liv utanför arbetsplatsen.

Ja, fast det ska man ju också undvika.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De som enbart tycker det är positivt att jobba hemma måste ju ha världens tråkigaste arbetsplats, alternativt vara rejäla enstöringar. Eller så har de kanske familj.

Jag tycker det är ren skit att behöva jobba hemma. Och då är jag ändå ganska introvert av mig. Men att sitta helt ensam och inte träffa nån,vecka in och vecka ut, förutom via lite teamsmöten, funkar inte för mig. Jag går till kontoret nu. Miljöombyte och att träffa iaf enstaka människor behöver jag, annars blir jag helt knäckt.

Nyckeln för de som trivs är nog familj ja (som man trivs med), har en kollega som är ung och singel, han flyttade temporärt hem till brorsan och hans familj för att det blev för träligt att sitta ensam.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Precis samma snack på mitt företag och i vår arbetsgrupp pratade vi om detta en del och kom fram till att; ja det är klart att ledare, generellt extroverta, samt säljare mfl skriker mycket kring detta medans likasinnade och personlighetstyper liknande min egna frodas av detta att slippa massa tramssnack i korridorerna osv.
Att extroverta driver frågan är bra för dem men de glömmer att adressera introverta och deras behov.

Slagord som "Vi ska få tillbaka er till kontoret!!" ... pff

Verkligen. Jag är introvert men extrovert och social i sociala situationer, men det är inga situationer jag vill vara i varje dag som vissa andra. Jag har fått så jäkla mycket mer energi överlag nu när jag jobbat hemma. Jag har mer "social energi" över till till exempel min flickvän, jag sover bättre, jag slipper irritationsmoment som Västtrafik etc etc.

Jag skulle verkligen kunna tänka mig att jobba typ 80-90% hemma alltid, som det känns just nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nioreh83:

Ja, fast det ska man ju också undvika.

Det finns grader i helvetet, och sätt att vara social utan att sitta i knät på varenda främling du hittar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De som enbart tycker det är positivt att jobba hemma måste ju ha världens tråkigaste arbetsplats, alternativt vara rejäla enstöringar. Eller så har de kanske familj.

Jag tycker det är ren skit att behöva jobba hemma. Och då är jag ändå ganska introvert av mig. Men att sitta helt ensam och inte träffa nån,vecka in och vecka ut, förutom via lite teamsmöten, funkar inte för mig. Jag går till kontoret nu. Miljöombyte och att träffa iaf enstaka människor behöver jag, annars blir jag helt knäckt.

Nä, ni som har svårt för det måste vara sällskapssjuka.

Jag har närmast noll socialt behov. Inte för att jag har något emot att vara social och träffa människor men jag behöver det inte. Finns så mycket annat jag kan sysselsätta mitt sinne med.

Permalänk
Medlem

Suttit hemma sedan början av mars och tycker det är extremt skönt att arbeta hemifrån.
Inga restider in till kontoret på morgonen och sitta i köer och likadant när man ska hem igen.
Beror förstås vad för yrke man har men jobbar inom IT-branschen så spelar inte så stor roll varifrån man arbetar.
Man kan t.ex. slänga in en tvätt i maskinen, sätta på diskmaskinen och fixa med lite annat när man arbetar hemifrån och får mer tid över till annat. Skulle själv vilja fortsätta arbeta hemifrån 4 av 5 dagar i veckan.
Men det beror säkert också på hur mycket social kontakt man behöver men jag har min sambo och våra två katter så det räcker för mig.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Mycket bra medbringar det hela men... Rör du lika mycket på dig? Går du i lika mycket trappor?

Överlag så tror jag kanske den mentala hälsan skulle gå uppåt ett tag men sedan börjar den fysiska hälsa att dras ned pga att folk inte rör sig lika mycket längre.

Det är bara min gissning.

Bästa hade såklart varit mer blanding. Tex jobba hemifrån 2 dagar i veckan? Hoppas det blir mer standard.

Jag rör på mig precis lika mycket som alltid; crosstrainer m.m. i hemgymmet + promenader. Till och från jobbet blir så få steg per dag att det inte gör någon praktisk skillnad, och jag går mer i trappor hemma i vårt tvåvåningshus än trappan upp till kontoret.

Min fysiska hälsa är identisk (eller bättre; det blir betydligt mer hälsosamma luncher hemma) och min mentala betydligt bättre, så för min del är det pure win.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lustigt det där att man ser bättre resultat.

Där jag jobbar började jag på ett pilot-team där tanken var att helt enkelt utnyttja den teknik som finns med bland annat möjlighet att jobba hemifrån. Det lades ner på grund av "arbetsmiljö" (påstods det i varje fall).

Samtidigt lovordar man öppna kontorslandskap för att det ska vara så fantastiskt socialt, man kan ha spontana stå-möten i korridorerna och yadayada. Jag har haft både eget kontor och jobbat i kontorslandskap och jag är mer benägen att kräkas på folk som lovordar dessa moderna kontorslandskap.

När Corona började sprida sig i Sverige skällde jag på ledningen för att de var så jäkla långsamma att hänvisa så många som möjligt att jobba hemifrån. Det var ojojoj så svårt med allting.

Nu när det typ är minimibemanning på kontoren sitter ledningen som fågelholkar: "Oj vad snabbt det gick att anpassa sig! Och se på resultaten - de är bättre än någonsin!".

Och i nästa andetag pratas det om de sociala aspekterna...

Jag var under ett års tid skyddsombud på en tidigare arbetsplats. Då fick jag lära mig att arbetsgivaren har ett extremt långtgående arbetsmiljöansvar både vad gäller den fysiska miljön och den psykosociala. Utifrån det perspektivet kan det finnas potentiellt juridiskt krångel med att folk jobbar hemifrån. Förmodligen är din arbetsgivare ansvarig även när du jobbar hemifrån men har samtidigt ingen/lite makt att påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag var under ett års tid skyddsombud på en tidigare arbetsplats. Då fick jag lära mig att arbetsgivaren har ett extremt långtgående arbetsmiljöansvar både vad gäller den fysiska miljön och den psykosociala. Utifrån det perspektivet kan det finnas potentiellt juridiskt krångel med att folk jobbar hemifrån. Förmodligen är din arbetsgivare ansvarig även när du jobbar hemifrån men har samtidigt ingen/lite makt att påverka.

Samma arbetsgivare tyckte det var lugnt att sitta och jobba i en bil.

Permalänk
Medlem

Det jag tänker med hemmajobb är att vi tappar det som gjort och gör oss bra i Sverige. Då vårt öppna arbetsklimat där vi inte ser skillnad på folk och folk. Det känns som att med mycket hemmajobb blir det som i andra kommuniststater att människor sitter i sitt hörn och gör sin grej men inget utvecklas.

Jag själv har ett sådant jobb att jag måste diskutera med kollegor om tekniska saker för att utvecklas. Skulle jag sitta hemma mycket skulle jag och mitt företags utveckling hemmas.Mycket saker kommer man faktiskt på under fikarasten och liknande med då man ofta tar inte konstiga perspektiv där.

Min farhåga är att vi ska tappa all form av innovation när folk sitter isolerade hemma och gör sitt jobb. Människor gör sitt jobb men inte så mycket mer. Sen har jag faktiskt väldigt svårt att se att folk jobbar lika mycket som de ska hemifrån. Det bygger jag på mina år i arbetslivet då jag tycker de flesta förslappas väldigt lätt. Kan bara tänka mig hur det skulle bli med en hel del på jobbet om de fick jobba hemifrån.

Nu har jag inget jobb där jag kan jobba hemifrån. Personligen skulle jag nog stortrivas om jag fick det. Men i ärlighetens namn tror jag företaget hade fått lida för det i och med att jag mer bara hade gjort det jag skulle göra. Innovationer och tänka nytt hade nog stått i stå.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Samma arbetsgivare tyckte det var lugnt att sitta och jobba i en bil.

Heh, ja då är det inte arbetsmiljön som din arbetsgivare oroar sig för 🙂

Permalänk
Medlem

Jag får inte jobba hemifrån annat än i undantagsfall. Hade jag gjort det hade det funkat sådär. Det brukar bli mycket gjort i början, men sedan tappar jag farten och lusten. Jag behöver det sociala för att trivas.

Just nu är jag på en liten arbetsplats med kanske 12 andra och vi är sällan på plats alla samtidigt. Jag har också ett eget rum, så det går alltid att stänga om sig. För mig är det lagom många och jag kan välja hur social jag vill vara de dagar när jag är osugen.

För mig hade det nog varit bra med att jobba hemifrån en till två dagar i veckan.