Nya uppgifter bekräftar dubblerad kapacitet till AMD "Big Navi"

Permalänk
Melding Plague

Nya uppgifter bekräftar dubblerad kapacitet till AMD "Big Navi"

Årets grafikkort från AMD inkluderar en rejäl uppgradering i form av Navi 21 och förfinade varianter av dagens Navi 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var mycket tal om att Nvidias grafikkort var så dyra pga storleken på kretsen, det ska bli intressant att se om vi ser samma mönster med AMD's kort nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Dubbelt så stor krets betyder inte dubbel prestanda . Med det sagt hoppas jag Amd verkligen lyckats med sina planer vi behöver minst 2 annars kommer priserna blir lidande . Börjar redan nu känna köpsug även om jag inte kommer lägga över 8 k på ett nytt grafikkort får man hoppas det räcket till något riktigt bra .Kanske blir AMD denna gången senaste kortet var ett 9800 xt . Så kanske dags nu

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var mycket tal om att Nvidias grafikkort var så dyra pga storleken på kretsen, det ska bli intressant att se om vi ser samma mönster med AMD's kort nu.

Stor krets spelade nog mindre roll jämfört med inget alternativ till nvidia i high-end segmentet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD väntat med denna lanseringen.
De borde kunnat gjort en variant av den redan tidigare lanserade kretsen i större storlek.
Nu må de ha förfinat ytterligare men Ampere TI varianterna har jag svårt att se de skall råpå.
Men vem vet, de kanske har hittat gömd prestanda som inte bara kommer i form av flera transistorer.

Permalänk
Medlem

"50% better performance per watt"
En fras AMD använder före varje misslyckat försök att konkurrera med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tråkigt att AMD väntat med denna lanseringen.
De borde kunnat gjort en variant av den redan tidigare lanserade kretsen i större storlek.
Nu må de ha förfinat ytterligare men Ampere TI varianterna har jag svårt att se de skall råpå.
Men vem vet, de kanske har hittat gömd prestanda som inte bara kommer i form av flera transistorer.

Som jag uppfattat det är Navi i 5700 osv en hybrid mellan RDNA och GCN, detta för att underlätta jobbet med drivrutiner osv. Vill minnas att jag hörde henne säga ngt i stil med detta när Navi introducerades i varje fall.

Dvs dessa kort som är på intåg nu är ren RDNA. Sen hur mycket detta kan översättas i IPC (om det kallas för detta även för GPU) ökning över första generationen Navi återstår ju att se.

Men det borde ju vara lite mer vinster iaf, utöver råprestandan en större krets för med sig och den högre prestandan energieffektiviseringen kan föra med sig i form av högre frekvenser.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Stor krets spelade nog mindre roll jämfört med inget alternativ till nvidia i high-end segmentet.

Tror de flesta skiter i high end segment om man kollar på vilka kort folk använder i steam.
Med det sagt så hoppas jag att amd kommer med bra kort i high end så kanske mid end sjunker i pris när priskriget startar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Det blir ju inte bara prestandan som blir intressant här, även om det är det enskilt viktigaste. Priset relativt prestandan mot Nvidias 3000-serie blir helt avgörande för mig vilket lag jag väljer.

Väntar med spänning!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Tror de flesta skiter i high end segment om man kollar på vilka kort folk använder i steam.
Med det sagt så hoppas jag att amd kommer med bra kort i high end så kanske mid end sjunker i pris när priskriget startar.

Visst, det är inte där försäljningen ligger men det är ändå där varumärken profilerar sig.

Kolla bara på CPU marknaden, AMDs top CPUer är ju bortom rimlig plånbok men bara att de är där skickar signaler.

Förstår att man väntat med Big Navi då volymen ligger där nere i mid segment men samtidigt så är det viktigt ur PR synpunkt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Tror de flesta skiter i high end segment om man kollar på vilka kort folk använder i steam.
Med det sagt så hoppas jag att amd kommer med bra kort i high end så kanske mid end sjunker i pris när priskriget startar.

Samtidigt är det fler som sitter med ett 2080Ti än 470, 480, 5700 och 5700xt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Dubbelt så stor krets betyder inte dubbel prestanda . Med det sagt hoppas jag Amd verkligen lyckats med sina planer vi behöver minst 2 annars kommer priserna blir lidande . Börjar redan nu känna köpsug även om jag inte kommer lägga över 8 k på ett nytt grafikkort får man hoppas det räcket till något riktigt bra .Kanske blir AMD denna gången senaste kortet var ett 9800 xt . Så kanske dags nu

Nä, men dubbelt så stor krets. Tillsammans med ny arkitektur, innebär förhoppningsvis det

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Besviken. Hur kan vi ha Intel, Nvidia och AMD på g med nya grafikkort och det finns inte ett spår av "Det blåser upp till storm" i vare sig rubrik eller ingress?

Skrivet av str8forthakill:

"50% better performance per watt"
En fras AMD använder före varje misslyckat försök att konkurrera med Nvidia.

En fras Nvidia har använt sig av hur länge sedan som helst. Inget konstigt med frasen, men den inriktar sig mer på datacenterlösningar där det kan vara intressant. Det används ju i varje lansering, vare sig det är CPU eller GPU så slänger man sig med tjusiga saker som detta, även om det i regel är totalt ointressant för produkter ämnade för privatpersoner.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Som jag uppfattat det är Navi i 5700 osv en hybrid mellan RDNA och GCN, detta för att underlätta jobbet med drivrutiner osv. Vill minnas att jag hörde henne säga ngt i stil med detta när Navi introducerades i varje fall.

Dvs dessa kort som är på intåg nu är ren RDNA. Sen hur mycket detta kan översättas i IPC (om det kallas för detta även för GPU) ökning över första generationen Navi återstår ju att se.

Men det borde ju vara lite mer vinster iaf, utöver råprestandan en större krets för med sig och den högre prestandan energieffektiviseringen kan föra med sig i form av högre frekvenser.

Ja så förstår jag det med.
Därför det hade varit bra om de släppt en bignavi på befintlig navi redan tidigare.
Att man gjort som man gjort nu visar ju att deras nya RDNA inte kan konkurrera utan att behöva mer råstyrka.
Med det sagt är ju inte nvidia kretsarna direkt små idag så det kanske mer ses som en normalisering av kretstorlek idag.

Men att rå på ampere som redan i förra versionen var snabbare, kommer med en krympning, nyare teknik och ytterligare mer transistorer känns jäkligt långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Samtidigt är det fler som sitter med ett 2080Ti än 470, 480, 5700 och 5700xt.

Det beror på att alla de korten ligger i segment med många alternativ. Mellan 470 och 5700 XT finns enligt min beräkning åtminstone 19 olika grafikkort. De flesta av dem är betydligt mera populära än 2080ti, som t.ex. RX 580 som är runt 3 gånger vanligare än 2080ti enligt Steam Hardware Survey.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Som jag uppfattat det är Navi i 5700 osv en hybrid mellan RDNA och GCN, detta för att underlätta jobbet med drivrutiner osv. Vill minnas att jag hörde henne säga ngt i stil med detta när Navi introducerades i varje fall.

Grejen med AMDs grafik är att de aldrig byter ut hela designen. T.o.m. GCN delar ganska mycket med gamla VLIW4. AMD väljer bara att hitta på ett nytt marknadsföringsnamn när de tycker att de behöver det. Vad Navi gjorde var att ändra vektor-längden från 64 till 32 värden (som Nvidia) och korta tiden för när ett svar kommer ut från 4 cykler till 1 (om jag använder lite förenklade termer). Resultatet var att antalet trådar som krävs för att hålla shaderbanken helt full reducerades till en fjärdedel, vilket gör att man kan utnyttja shaderna bättre.

Detta är en stor grej, men det är nästan det enda som är nytt (de har förbättrat en detalj i texturfiltreringen också, vilket hjälper ibland). I övrigt är Navi i princip Vega. Vad som behövs för att göra hela designen bredare är att låta designen klara fler än 4 shader engines. Det går inte idag - AMD har stått och stampat på 4 SE sen hela konceptet introducerades med Hawaii. De hade naturligtvis kunnat fylla dessa SE upp till 16 CU igen, precis som Vega (och Fiji) hade, men då rasar effektiviteten igen. Förhoppningsvis är det detta de fixat nu, att Navi 2x klarar upp till 8 SE.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Att man gjort som man gjort nu visar ju att deras nya RDNA inte kan konkurrera utan att behöva mer råstyrka.

Ahm, hur bär du dig åt för att dra den slutsatsen?
Runt 500 mm2 är en vanligt förekommande storlek i enthusiast-segmentet.
edit: Eller vänta nu, tror du att Navi 21 kommer användas i ersättarna till RX5700-korten? Det är förstås inte fallet, det är snarare "RX6900" som vi pratar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"50% better performance per watt"
En fras AMD använder före varje misslyckat försök att konkurrera med Nvidia.

Skrivet av trickeh2k:

Besviken. Hur kan vi ha Intel, Nvidia och AMD på g med nya grafikkort och det finns inte ett spår av "Det blåser upp till storm" i vare sig rubrik eller ingress?

En fras Nvidia har använt sig av hur länge sedan som helst. Inget konstigt med frasen, men den inriktar sig mer på datacenterlösningar där det kan vara intressant. Det används ju i varje lansering, vare sig det är CPU eller GPU så slänger man sig med tjusiga saker som detta, även om det i regel är totalt ointressant för produkter ämnade för privatpersoner.

AMD har visserligen tidigare haft stora problem med att hänga med i prestanda/watt, men just nu ligger de riktigt bra till, speciellt i mellansegmentet. RX 5700 och RX 5600 XT är riktigt bra i relation till t.ex. 2060, 2060S och 2070S.

Det betyder alltså inte att de är bättre än Nvidia, utan att det är felaktigt att säga att AMD skulle ha misslyckats med att konkurrera.

Edit: Länk som grund för påståendet: https://www.tomshardware.com/features/graphics-card-power-con...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite förvirrande, om dom ska återanvända Navi1 för midrange, betyder det att det att RDNA och RDNA2 kommer samexistera inom samma serie? Så midrange kommer inte få Variable Rate Shading och andra RDNA2 tekniker? Och vart kommer in Navi23 kretsarna in i bilden?

Skrivet av Zemlan:

Som jag uppfattat det är Navi i 5700 osv en hybrid mellan RDNA och GCN, detta för att underlätta jobbet med drivrutiner osv. Vill minnas att jag hörde henne säga ngt i stil med detta när Navi introducerades i varje fall.

Dvs dessa kort som är på intåg nu är ren RDNA. Sen hur mycket detta kan översättas i IPC (om det kallas för detta även för GPU) ökning över första generationen Navi återstår ju att se.

Kollar man på hur AMD förmedlar detta, så är Navi RDNA och Navi(2) RDNA2. RDNA2 kommer säkert fortfarande ha likheter med GCN, iaf om detta chip delar mycket av designen för konsoll-APU:erna då detta lär vara ett krav från sony och microsoft för att behålla bakåtkompabilitet.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nyheter om nya grafikkort från AMD, men det står väldigt lite om ray tracing. Det gör inget om korten inte kan konkurrera med 2080 Ti i prestanda för mig, bara de har stöd för hårdvaru-ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja så förstår jag det med.
Därför det hade varit bra om de släppt en bignavi på befintlig navi redan tidigare.
Att man gjort som man gjort nu visar ju att deras nya RDNA inte kan konkurrera utan att behöva mer råstyrka.
Med det sagt är ju inte nvidia kretsarna direkt små idag så det kanske mer ses som en normalisering av kretstorlek idag.

Men att rå på ampere som redan i förra versionen var snabbare, kommer med en krympning, nyare teknik och ytterligare mer transistorer känns jäkligt långsökt.

Jag kan ha helt fel här men... jag tror det var så här:
1. De fick problem med utvecklingen av RDNA, så hybrid-grejen i sig var en tråkig stop-gap lösning för AMD.
2. Tror det fanns någon arkitektonisk begränsning i den gamla arkitekturen som gjorde att den inte kunde skalas upp till fler compute-units.

Spekulerar i att ovan begränsning var kvar i hybridlösningen också - dvs att den låg i just den delen av hybridlösningen som de var tvungna att ta från sin gamla arkitektur - och den enda vägen runt det var att göra klart den nya arkitekturen. Desto mer ingenjörstid de lägger på hybridlösningen desto mer försenad blir den riktiga RDNA produkten dessutom.

Bevisligen är ju AMD beredda att skala upp kretsstorleken rejält, så rimligen var det inte så att ingen på AMD slogs av tanken att skala upp befintlig arkitektur, utan det var nog så att det inte gick i det läget.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Den där länken visar ju tvärtom att nuvarande RDNA1-arkitektur har problem att hänga med. Trots att den används på energieffektivare tillverkningsprocess (7 nm vs 12 nm) så ger RDNA1 ändå inget övertag över Turing.

Vi får hoppas att "+50 pref/watt" räcker då de båda kommer nyttja samma/liknande tillverkningsprocess. Påståendet lär inte vara omöjligt att uppnå. 5700XT ligger på gränsen utanför sweetspot. Samtidigt lovar RDNA2 högre klockfrekvenser, dvs sweetspot har flyttats uppåt. Inom sweetspot är det inte bara effekten som skalar bättre mot frekvensen; prestandan gör det oxå. Så att hiva ur sig 50% mer prestanda vid hög frekvens borde vara görbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det är lite förvirrande, om dom ska återanvända Navi1 för midrange, betyder det att det att RDNA och RDNA2 kommer samexistera inom samma serie?

Det är väldigt skumt ja. Skulle tro att Navi 23 (direkt efterföljare till Navi 10) behöver komma ut innan årets slut, hur ska de då positionera "navi 10 refresh" korten?

Permalänk
Medlem

@peterholm1:

Jag har haft Radeon i burken fram tills dess att min vattenkylda Vega 64 brann upp Innan dess 280X och HD 7850.
Nu har jag ett Geforce 2070 som jag fick som ersättningsvara. Men att folk är intresserade av AMD:s grafikkort behöver nödvändigtvis inte vara för att man just har ett Radeonkort idag. Tvärt om kanske man har Nvidia men är trött på deras överpriser. Därför hoppas man på mer konkurrens from AMD. Så att alla vinner. Skitsamma vilket "lag" man "hejar" på. Jag hejar på konsumentlaget.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

80 CU RDNA2 Kommer nog smiska GA104, mer än så är osannolikt. De behöver överraska igen och det även på Ray tracing fronten, det blir lite för mycket..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Intressant oavsett om man har amd i burken eller inte ju :).

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

"50% better performance per watt"
En fras AMD använder före varje misslyckat försök att konkurrera med Nvidia.

Vadå misslyckat?
De har uppnått 50% bättre prestanda per Watt.

https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Trollar du eller vad? Om du kollar på forumtrådarna om AMDs arkitekturer här på forumet så finns det tusentals poster i dem.

https://www.sweclockers.com/forum/124-grafikkort

Det finns 309k inlägg om Geforce och 210k om Radeon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Jag är intresserad. Om de släpper ett konkurrenskraftigt kort kan det mycket väl bli ett AMD. Mina tre senaste har varit Nvidia, men innan det har det varit blandat.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz