Tele2 och Tre drar igång 5G-nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Man borde ställa ledningen till rätta för landsförräderi om de använder Huawei för kritisk infrastruktur. Helt ärligt.

Skulle gärna vilja se hur det skulle gå till rent juridiskt. Detta med att Tele 2 och Tre är privata företag and what not..

Skrivet av Venke:

Trams, se till och bygg ut 4G där 3G fortfarande används.
När de steget uppnåtts, då kan man snacka om teknikutveckling för ett helt land.

Vära kära operatörer har inte ens klarat av den uppgiften än.

Så vad är då detta om inte ett spel för gallerierna.
Propaganda alá Telia

Yes. Utveckling och utbyggnad borde stå still för att tidigare generation inte finns tillgängligt överallt. För företag kan inte ha flera bollar i rullning samtidigt? Nej då.

Skrivet av Señor Hallon:

Att sälja hela Sveriges befolknings personliga information, kunna mappa hur vi rör oss osv. till en främmande stat som även är fientlig. Jo tack tjena.

Och hur mycket personlig information har Tre eller Tele 2 tillgång till?

Skrivet av Fatmajk:

ligger inte Ericsson rätt långt efter i 5G?

Kort och gott.. Nej.

Skrivet av atreyu:

Apple och Google gör inte redan det? Media går tillomed ut hur folk har rört sig under sars-cov2 krisen. huur mängden personer minskat runtomkring på olika platser igenom att använda sig av goole-platstjänst. Så hur vi rör oss är inte så svårt att spåra, bara stoppa i ett simkort i mobilen så kan man se vart du rört dig. Den personliga informationen säljer du gratis så fort du accepterar något av villkoren när du startar upp dina teknikprylar.

Njae. Snarare inom vilket område du befunnit dig inom en viss tidsspann. Du får det att låta som att de vet exakt vilket rum du befunnit dig inom..

Skrivet av Señor Hallon:

Apple och Google är privata bolag, inte Kinesiska staten.

Du accepterar inte ett skit när du startar deras prylar, har du inte fått se kontraktet innan och du inte skriver på det antingen för hand eller med bankID så finns det ingen laglig grund för dem att stå på.

Ohh så naiv man kan vara...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta inte använder sig av något utrustning ifrån Huawei.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Och de använder Huaweis teknologi antar jag?
Eftersom de inte skriver något om det vill de inte skylta med det.

Har ingen betydelse.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det var mycket tidigare än jag förväntat mig. Bra jobbat av Tele2.
Känner dock inget behov av att uppgradera telefonen, när jag redan på 4G får ut runt 250 Mbit/s i Stockholm.

Har inte Tele2 gräns på 100 Mbit/s

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har inte Tele2 gräns på 100 Mbit/s

Nix.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av H4tten:

Det är ju knappast ett spel för gallerierna med tanke på hur stor andel av befolkningen som bor i storstäderna dit 5G nu alltså kommer?

Frågan är om det kommer att vara så värst relevant i framtiden om det blir så att "mitt kontor" i tjänstesektorn är ute i busken istället för smittohärdar i trånga städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vet du vad alla andra operatörer har för gränser?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Både Telia och Telenor till exempel kör på Ericssons utrustning.

Bra att veta, jag har Halebop och kan ju fortsätta med det då eftersom de kör med Telias nät. Jag tycker att i Sverige kör vi förstås med Ericsson och inte Huawei grejer liksom...

Hade jag haft en operatör som valt Huawei istället för Ericsson hade jag bytt operatör faktiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Undrar om det kommer ha någon effekt på fiberutbyggnaden? Omfattande grävarbete vs koppla upp flera hus med en basstation..
För villaägare blir det nog en enkel kalkyl.

Skulle nog vilja påstå att dom mer är kompletterande än konkurrerande tekniker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vet du vad alla andra operatörer har för gränser?

Det är bara Fello med 80 Mbit/s och Halebop med 600 Mbit/s som uttryckligen har en hastighetsgräns. Tele2, Telia, 3, Telenor, Vimla, Comviq och Hallon har ingen gräns

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte i vilken mening du menar.

Marknadsandelar?
Antagligen, med tanke på hur stora Huawei är i Kina och resten av asien.

Teknikmässigt?
De har redan 5G-nät i drift och deras ESS-teknik är något jag tror Huawei inte har någon motsvarighet till, vilket gör att nya 5G-nät kan rullas ut snabbare och billigare.
Lite info om det: https://www.ericsson.com/en/press-releases/2020/2/ericsson-sp...

@Xinpei

Varför sa de det i uppdrag gransknings dokumentär om Huawei då? Att Huawei ligger 2 år före i teknologin.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Fatmajk:

@Xinpei

Varför sa de det i uppdrag gransknings dokumentär om Huawei då? Att Huawei ligger 2 år före i teknologin.

Vilket avsnitt av UG refererar du till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skulle gärna vilja se hur det skulle gå till rent juridiskt. Detta med att Tele 2 och Tre är privata företag and what not..

Yes. Utveckling och utbyggnad borde stå still för att tidigare generation inte finns tillgängligt överallt. För företag kan inte ha flera bollar i rullning samtidigt? Nej då.

Och hur mycket personlig information har Tre eller Tele 2 tillgång till?

Kort och gott.. Nej.

Njae. Snarare inom vilket område du befunnit dig inom en viss tidsspann. Du får det att låta som att de vet exakt vilket rum du befunnit dig inom..

Ohh så naiv man kan vara...

Det är Conny Larsson som har sagt det, du vet den gubben som har 25 års erfarenhet i IT-rättsliga frågor och är allmänt fenomenal. Det var när han gästföreläste för oss för tredje gången då vi pratade om just rättsliga frågor när det kommer till systemadministration. https://www.jpinfonet.se/om-oss/Expertgalleri/conny-larsson/

Eller hur ska Apple bevisa att det var jag som tryckte på den lilla rutan, det kanske var mitt barn, min hund, katt, mamma eller vad som helst. Att trycka på en ruta är inte att ge sin signatur.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ericsson och Nokia har verksamhet som lyder under samma lagar som Huawei och har fullt med folk från Kinas kommunistiska part i deras kinesiska verksamhet och säkert utanför Kina också.

Kan man inte jobba med en leverantör som finns på olika platser över världen spelar det ingen roll vem man väljer.

Fast det är skillnad i vad som gäller i Kina och vad företag gör utomlands för Kinas räkning, det är enbart delarna i Kina av Ericsson och Nokia som lyder under samma lagar, Huawei har sitt huvudsäte i Kina och är ett kinesiskt bolag, det är en stor skillnad.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Fast vad gör det för skillnad? Huawei eller om det är Apple/Google/Facebook som avlyssnar din telefon.
Blir rätt nyfiken på vad Huawei kan släppa i grafikkort framöver då dom verkar utveckla för datacenter i nuläget, med dubbla prestandan mot nvidias tesla v100. Kommer dem utveckla grafikkort till desktop med Huawei priser framöver så lär det bli intressant, även nVidia och Amd lär få dumpa sina priser isåfall🤪
https://wccftech.com/huawei-developing-graphics-card-for-chin...

Det är en jävla skillnad om kina spionerar på oss i syfte att stjäla affärshemligheter eller försvarshemligheter än om facebook och google för det gör att kränga reklam. Om du inte ser den skillnaden är du rätt så tappad. Säger inte att något av dem är bra dock. Men allt är inte svart eller vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det är skillnad i vad som gäller i Kina och vad företag gör utomlands för Kinas räkning, det är enbart delarna i Kina av Ericsson och Nokia som lyder under samma lagar, Huawei har sitt huvudsäte i Kina och är ett kinesiskt bolag, det är en stor skillnad.

Då det är svenska lagar som gäller i Sverige är det inte stor skillnad.

Permalänk
Medlem

5G tror jag kan bli räddningen för oss som inte får fiber pga. att vi har fastigheter på en ö med överbelastade 4G master (dock är Telia helt ok) där kommunen och privata leverantörer vägrar att dra fiber trots att Söderköpingskommun säger att det ska vara 100% täckning av fiber. Här kan vi snacka om digitalt utanförskap, tack för det Söderköping:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då det är svenska lagar som gäller i Sverige är det inte stor skillnad.

Det är skillnad iom att styret sitter i Kina, påtryckningarna där samt hur kultur och företag fungerar mm gör att riskerna är större.

Ser du verkligen inte skillnaden i att en spionerade stat med kontroll över de styrande i företaget och äger 50% av moderbolaget vs ett enskilt företag i en demokrati som har ett bolag i koncernen i en diktatur?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det är en jävla skillnad om kina spionerar på oss i syfte att stjäla affärshemligheter eller försvarshemligheter än om facebook och google för det gör att kränga reklam. Om du inte ser den skillnaden är du rätt så tappad. Säger inte att något av dem är bra dock. Men allt är inte svart eller vitt.

Ja jag måste vara helt tappad, för Google och Apple skulle aldrig stjäla affärshemligheter, eller sälja information om eventuella försvarshemligheter. Svenska försvaret är ju ett avvecklat skämt, och det mesta om svenska försvaret finns ute på youtube så vad är hemligt med det?
Sen vad gäller affärshemligheter så utvecklas tekniken här men du tänker inte på att Kina redan fått tekniken då dom ska tillverka den åt oss där?
(Sen om det skulle vara ”hemlighets stämplat” material så bör det heller inte tas på telefon eller hållas i ett rum med telefoner som kan avlyssnas säger sig självt.)

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Samtidigt ska Tele2 investera 1.5miljarder i sitt nyköpta kabeltv-nät a l a Comhem. Mycket deg som ska ut på kabeltv uppdateringar och samtidigt telefonin. Vad har vi idag, telia, tele2 tillsammans med telenor som äger ett bolag, det är dessa tre större som äger eller hyr infrastruktur av varandra.

Finns det fler aktörer som äger infrastruktur gällande mobiltelefoni?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ja jag måste vara helt tappad, för Google och Apple skulle aldrig stjäla affärshemligheter, eller sälja information om eventuella försvarshemligheter. Svenska försvaret är ju ett avvecklat skämt, och det mesta om svenska försvaret finns ute på youtube så vad är hemligt med det?
Sen vad gäller affärshemligheter så utvecklas tekniken här men du tänker inte på att Kina redan fått tekniken då dom ska tillverka den åt oss där?
(Sen om det skulle vara ”hemlighets stämplat” material så bör det heller inte tas på telefon eller hållas i ett rum med telefoner som kan avlyssnas säger sig självt.)

Fast oron är inte direkt avlyssning, det är även saker som intrång, avstängning etc väldigt liten del av spionverksamhet är baserad i just lyssna på samtal. Försvarsmakten är inte heller jätte orolig för det skulle jag tro men förmågan att lamslå kommunikation eller dirigera om mm det är ju ett väldigt hot.
Den mesta kommunikationen är troligen end2end krypterad men det är ju värdelöst om någon kan bryta din kommunikationslinje helt mm vidare som nämnts ovan är lager och sådana sånt som styr Google, Apple mm, de är även beroende av konsumenternas förtroende och politiker i demokratiska länder är beroende av att bli invalda etc detta gäller inte för kinesiska staten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@BasseBaba: Det är bra att de utvecklar tekniken, att hastigheten ökar så pass mycket (redan från början) är mer för att de använder ett större spektrum. Tekniken tar med sig massor annat. Se på ADSL som inte fått en riktig uppdatering sedan 2004 (som rullades ut i praktiken under 2005/2006) och där alla tillverkare övergivit tekniken, hände inte mycket mer med VDSL heller. Precis som 2G, 3G och 4G används till annat än telefoner så kommer 5G även så göra och mycket kommer dra nytt av annat än de höga hastigheterna.

Absolut, men vad hjälper det att 5G är "världens bästa mobila teknik" när operatörerna sen väljer att bara bygga master där det är maximal profit?

Jag har i över 10 år mailat operatörerna kring problemet med täckning, men det är en fråga dom inte är så brydda av. Det är viktigare att basunera ut att 5G is the shit, snarare än att svara på varför jag måste stå på ett bord utomhus för att få nog täckning att öht kunna ringa från mitt sommarhus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Det är Conny Larsson som har sagt det, du vet den gubben som har 25 års erfarenhet i IT-rättsliga frågor och är allmänt fenomenal. Det var när han gästföreläste för oss för tredje gången då vi pratade om just rättsliga frågor när det kommer till systemadministration. https://www.jpinfonet.se/om-oss/Expertgalleri/conny-larsson/

Eller hur ska Apple bevisa att det var jag som tryckte på den lilla rutan, det kanske var mitt barn, min hund, katt, mamma eller vad som helst. Att trycka på en ruta är inte att ge sin signatur.

Även rent konsumenträttsligt så funkar det inte att presentera ett avtal efter att köpet ägt rum. Vilket är varför man, som svensk åtminstone, kan skriva ut och torka sig i rumpan med EULA och annat som dyker upp när man installerar vad det nu är man köpt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle faktiskt vilja veta. Hur kan jag GPS spåra min katt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men vad hjälper det att 5G är "världens bästa mobila teknik" när operatörerna sen väljer att bara bygga master där det är maximal profit?

Jag har i över 10 år mailat operatörerna kring problemet med täckning, men det är en fråga dom inte är så brydda av. Det är viktigare att basunera ut att 5G is the shit, snarare än att svara på varför jag måste stå på ett bord utomhus för att få nog täckning att öht kunna ringa från mitt sommarhus.

Byt operatör? Har du testat våra andra operatörer? Finns kanske någon annan som har täckning där?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

@Xinpei

Varför sa de det i uppdrag gransknings dokumentär om Huawei då? Att Huawei ligger 2 år före i teknologin.

Därför att de inte vet vad de pratar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men vad hjälper det att 5G är "världens bästa mobila teknik" när operatörerna sen väljer att bara bygga master där det är maximal profit?

Jag har i över 10 år mailat operatörerna kring problemet med täckning, men det är en fråga dom inte är så brydda av. Det är viktigare att basunera ut att 5G is the shit, snarare än att svara på varför jag måste stå på ett bord utomhus för att få nog täckning att öht kunna ringa från mitt sommarhus.

Ja givetvis kommer privata företag satsa sina resurser där de tror sig göra bäst profit. Så ser det väl vanligen ut på den privata marknaden.
Förstår jag dig rätt så är det inte riktigt 5Gutbyggnaden du är missnöjd över, utan att infrastrukturen sköts av privata aktörer som siktar på vinster i första rummet.
Det du verkar efterfråga är alltså inte riktigt relaterat till 5G alls utan det är snarare en önskan om att förstatliga den trådlösa infrastrukturen så att de privata vinstintressena inte kommer först på agendan. Oavsett om det är ny teknik på ingång eller ej.
Om jag förstått dig rätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är bara Fello med 80 Mbit/s och Halebop med 600 Mbit/s som uttryckligen har en hastighetsgräns. Tele2, Telia, 3, Telenor, Vimla, Comviq och Hallon har ingen gräns

Tyckte svaret var likt det på Swedroid och såg det var därifrån jag kände igen dig 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vilket avsnitt av UG refererar du till?

Finns bara ett avsnitt, det heter "Vem är rädd för Huawei?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxiepops:

Därför att de inte vet vad de pratar om.

anade lite det faktiskt...

Men om Ericsson är lika långt framme så är det ju rätt sjukt att man ens överväger Huawei istället för Ericsson isåfall?