Rädda dokument från trasig hårddisk

Permalänk

Rädda dokument från trasig hårddisk

Hej jag försöker rädda dokument från en hårddisk som jag ej lyckas komma åt.

Vet att de finns säkert tusen trådar redan om detta men det jag hittat om både mounta och forcemounta osv fungerar ej som det verkar göra för andra. I Linux live blir det antingen cant read superblock eller cant read in/output eller nå liknande.

Det jag prövade först var att koppla in den i min vanliga dator med satakabel men då vägrade den att starta hur jag än valde att bota från vanliga hårddisken osv.

Sen med livecd får jag inte alls igång den förutom att i Disks i ubuntu står det 102 sectors error men att den är OK, selftest gick ej att utföra. Kan ej mounta.

Har ni nå tips?

Edit: datorn som den trasiga hårddisken sitter i var fullt fungerande men mitt i kopieringen av dokument till en annan dator ramlade den ner från skrivbordet på golvet. Sen efter det står det att det inte finns något operativsystem när man försöker starta den.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Börja med att ta en kopia av hela disken, så du inte jobbar med den du ska rädda,

dd if=/dev/sdX of=/path/to/disk_image bs=4M

Där X är disken du pluggat in.
Jobba sedan med din image istället så riskerar du inte att den går sönder mer.

Sen får du nog mer hjälp om du skriver vad det är för filsystem på den och exakta felmeddelanden du får ihop med exakt det kommando du körde.

Kolla i syslog eller dmesg vad som händer när du försöker montera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra testdisk (finns på ubuntu livecd) det läser bara och kan browsa trasiga diskar oftast även om partitionstabellerna är borta

Permalänk
Rekordmedlem

Disken är troligen fysiskt skadad så om det är viktig info på den så gör inget själv utan skicka den till ett dataräddningsföretag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Börja med att ta en kopia av hela disken, så du inte jobbar med den du ska rädda,

dd if=/dev/sdX of=/path/to/disk_image bs=4M

Där X är disken du pluggat in.
Jobba sedan med din image istället så riskerar du inte att den går sönder mer.

Sen får du nog mer hjälp om du skriver vad det är för filsystem på den och exakta felmeddelanden du får ihop med exakt det kommando du körde.

Kolla i syslog eller dmesg vad som händer när du försöker montera.

dd lär inte funka om det är skador på disken, då gäller ddresuce i stället. Men är det viktigt data så gör som mrquaffe skriver o lämna in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

dd lär inte funka om det är skador på disken, då gäller ddresuce i stället. Men är det viktigt data så gör som mrquaffe skriver o lämna in den.

dd funkar även med skador på disken, man får dock ge rätt flaggor för att komma vidare.
I det här fallet så har vi ju inte fått så mycket info att gå på...

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Börja med att ta en kopia av hela disken, så du inte jobbar med den du ska rädda,

dd if=/dev/sdX of=/path/to/disk_image bs=4M

Där X är disken du pluggat in.
Jobba sedan med din image istället så riskerar du inte att den går sönder mer.

Sen får du nog mer hjälp om du skriver vad det är för filsystem på den och exakta felmeddelanden du får ihop med exakt det kommando du körde.

Kolla i syslog eller dmesg vad som händer när du försöker montera.

Tackar for snabba svar!

Ar det samma sak som att gora en "Create disk image" i Disks? Jag provade att gora detta men det skulle ta lite over 22 timmar samt att exakt lika mycket MB som forsokte kopieras skippades..

Konstigt nog star det "Disk is OK, 102 bad sectors."

Tror det ar standard Windows filsystem, var antingen Windows 8 eller 10 pa den.

T.ex Force mount sa far jag dessa

Skrivet av medbor:

Jag skulle köra testdisk (finns på ubuntu livecd) det läser bara och kan browsa trasiga diskar oftast även om partitionstabellerna är borta

Har forsokt med testdisk men far ej igang det. Nar jag forsoker installera det blir det

Och som det star har https://askubuntu.com/questions/516525/how-can-i-install-run-testdisk-with-usb sa lyckades jag ej kunna aktivera nagon repo.
Hade varit grymt om nu det fanns nagot sett att fa mitt vanliga OS Windows 7 att boota med den trasiga hddn inkopplad sen kunna kora nagot program typ testdisk eller liknande till Windows. Enda settet att fa igang datorn med den trasiga hddn inkopplad ar via Ubuntu live..

Skrivet av mrqaffe:

Disken är troligen fysiskt skadad så om det är viktig info på den så gör inget själv utan skicka den till ett dataräddningsföretag.

Det verkar som det far bli sa..

Skrivet av SAFA:

dd lär inte funka om det är skador på disken, då gäller ddresuce i stället. Men är det viktigt data så gör som mrquaffe skriver o lämna in den.

Forsokte efter guider med bl.a ddrescue osv men antingen vart de liknande fel som nar man korde sudo apt-get testdisk.
Att forsoka mounta som vanligt blir

Provade Gparted men kommer upp

Skrivet av Xcorp:

dd funkar även med skador på disken, man får dock ge rätt flaggor för att komma vidare.
I det här fallet så har vi ju inte fått så mycket info att gå på...

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Har disken gått i golvet medans den arbetade och du får IO-error mm först efteråt så är det egentligen jobb för ett diskräddningsföretag och om du kör vidare på disken som det är så kan det snabbt förvärras.

Du har säkert både läshuvudskador och skivskador av fysisk sort.

Om du inte tänker lämna in så är det att göra diskimage med ddrescue i första hand och där efter när man inte ser att körning med ddrescue ger mer räddade sektorer - försöka avkoda innehåller på en kopia av diskimagen med någon diskräddningsprogram - är $MFT intakt (för jag antar att det är NTFS som filsystem på disken) eller att dess början är kvar så har du chans, är den borta så är det väldigt jobbigt.

Permalänk
Medlem

@juniorjesper: Som flera skrivit ovan, du har högst troligt skador på disken, ryck ur den ASAP och lämna in om det är viktiga saker på.
Var beredd på att det kommer kosta ett antal tusenlappar att få tillbaka datan.
Ibas är väl dom som rekommenderas för professionell hjälp.

Permalänk
Medlem

@Faithless skapa en egen tråd istället för att hijacka andras.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

@Faithless skapa en egen tråd istället för att hijacka andras.

Förlåt jag tänkte att det handlar om samma sak o då är det väl onödigt att skapa nya trådar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har disken gått i golvet medans den arbetade och du får IO-error mm först efteråt så är det egentligen jobb för ett diskräddningsföretag och om du kör vidare på disken som det är så kan det snabbt förvärras.

Du har säkert både läshuvudskador och skivskador av fysisk sort.

Om du inte tänker lämna in så är det att göra diskimage med ddrescue i första hand och där efter när man inte ser att körning med ddrescue ger mer räddade sektorer - försöka avkoda innehåller på en kopia av diskimagen med någon diskräddningsprogram - är $MFT intakt (för jag antar att det är NTFS som filsystem på disken) eller att dess början är kvar så har du chans, är den borta så är det väldigt jobbigt.

This!

ddrescue om du absolut vill försöka själv. Ha inte disken i bruk mer än nödvändigt. Om disken är fysiskt skadad kommer den slitas ut väldigt fort och har du otur börjar hasigheten krypa nedåt och bli obefintlig innan du hinner i bott. Lek INTE med dd, som försöker gång på gång med samma sektor om det strular, kör ddrescue som hoppar över sektorn tillfälligt och återkommer sedan när hela disken kopierats. Tag sedan ur den gamla disken när du är klar utifall du behöver skicka den på dataräddning.

När du skapat en image, har du utrymme så dra en kopia på den innan du ger dig i kast med att leka med den. Prova sedan med att reparera $MFT, det är det som brukar krångla. Är $MFT trasig har du än värre problem.

Kör ALDRIG NTFS på backupdiskar just för att $MFT är dess svaga länk, kör hellre ext4 för det är bra mycket lättare att reparera/återställa filer från om något skulle gå snett.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

This!

ddrescue om du absolut vill försöka själv. Ha inte disken i bruk mer än nödvändigt. Om disken är fysiskt skadad kommer den slitas ut väldigt fort och har du otur börjar hasigheten krypa nedåt och bli obefintlig innan du hinner i bott. Lek INTE med dd, som försöker gång på gång med samma sektor om det strular, kör ddrescue som hoppar över sektorn tillfälligt och återkommer sedan när hela disken kopierats. Tag sedan ur den gamla disken när du är klar utifall du behöver skicka den på dataräddning.

När du skapat en image, har du utrymme så dra en kopia på den innan du ger dig i kast med att leka med den. Prova sedan med att reparera $MFT, det är det som brukar krångla. Är $MFT trasig har du än värre problem.

Kör ALDRIG NTFS på backupdiskar just för att $MFT är dess svaga länk, kör hellre ext4 för det är bra mycket lättare att reparera/återställa filer från om något skulle gå snett.

Jag kunde få fram disken i Windows, jag ser den också i BIOS men kan ej längre öppna mappar och bläddra, disken "klickar" och fastnar upp och det står att det går inte att komma åt den filen/finns inte längre.

Tror att det är läshuvudet som är skadad... har en identisk hårddisk men vågar inte ge mig på att byta och hålla på...
Kan jag göra en kopia av innehållet i nuläget och köpa en ny disk och överföra innehållet på det nya hårddisken?