Vilket kort ska man satsa på

Permalänk
Medlem

Vilket kort ska man satsa på

Hej
Sitter idag med ett 1060 med 3Gb minne, har köpt mig en I5 9600K och tänkte även uppgradera gpu. Är ingen hardcore gamer men spelar då och då. Har tittat på 2060 och 2070 men vet inte riktigt vad man ska ta, finns ju så många versioner tex super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueboy:

Hej
Sitter idag med ett 1060 med 3Gb minne, har köpt mig en I5 9600K och tänkte även uppgradera gpu. Är ingen hardcore gamer men spelar då och då. Har tittat på 2060 och 2070 men vet inte riktigt vad man ska ta, finns ju så många versioner tex super.

Vad hade du tänkt för budget? Skulle säga att 5700XT är en av de mer prisvärda korten då man ofta kan hitta de nedsatta, om man absolut inte vill ha raytracing. Själv sitter jag dock på ett RTX 2070 Super som jag hittade till bra pris. Men återigen beror det helt på vilken budget och vilka krav du har ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lite som frågan "hur långt är ett snöre". Vilken upplösning spelar du i / tänker du spela i, och vilka krav har du när du väl spelar? Känner du att ditt 1060 3GB inte räcker idag?

Oavsett så kan du använda dig av Sweclockers prestandaindex för att få dig en uppfattning om hur de olika GPU:erna presterar. 1060 3GB finns med i indexet nästan längst ner i 1080p-indexet. I 1440-indexet finns det inte ens med alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samlooh:

Vad hade du tänkt för budget? Skulle säga att 5700XT är en av de mer prisvärda korten då man ofta kan hitta de nedsatta, om man absolut inte vill ha raytracing. Själv sitter jag dock på ett RTX 2070 Super som jag hittade till bra pris. Men återigen beror det helt på vilken budget och vilka krav du har ..

Håller med!

Däremot finns det ett antal RX 5700 XT modeller som man ska undvika bland de som ofta är nedsatta, t.ex. ASUS TUF-varianten av RX 5700 XT som är rätt hemsk.

Permalänk
Medlem

Har ingen specifik budget men det ska inte kosta för mycket, ska ju helst fungera bra ihop med cpu.
Om jag jämför så skulle jag klara mig med ett 1080 är ju dubbelt så snabbt i index även ett 1660 är ju klart bättre.

Permalänk
Medlem

1660 super eller 5700 med eller utan xt skulle nog fungera bra. Dock släpper både Nvidia och AMD ny grafikkort nästa halvår, Kan vara värt att vänta om 1060 3gb räcker för stunden.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

1660 super eller 5700 med eller utan xt skulle nog fungera bra. Dock släpper både Nvidia och AMD ny grafikkort nästa halvår, Kan vara värt att vänta om 1060 3gb räcker för stunden.

Jag har ett 1060 3gb och i vintras 2019 så lyckades jag rycka åt mig en 3700X för 2999:-
Jag handlade ett x570 moderkort med planer på att uppgradera CPU om 2 år och sälja min 3700X.
Men nu sitter jag så klart på ett kort som inte klarar av höga frames mest av orsaken att den har så lite VRAM.

Jag skulle nog inte lägga mer än 4500:- på ett grafikkort och funderar på om man bör nöja sig med ett kort från nuvarande utbud, eventuellt lägga sig vid 3000:- sortimentet och fundera på nästa generationens kort vid ett eventuellt CPU byte.

Jag väntar nog till augusti och hör vad som sägs om datum gällande ampere och rdna x2 men jag förstår det som att budget sortimentet i regel brukar lanseras ett halvår senare om inte mer. Jag kör 1080p, 165 Hz och är en sucker för höga fps i shooters, Ultra Settings och Ray-tracing väljs bort i alla lägen om det innebär stabila fps mellan 120-165.

Det är lite trist att tänka sig ett kort som matchar min CPU tidigast vår 2021.
Vad skulle du råda till i mitt läge?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Jag har ett 1060 3gb och i vintras 2019 så lyckades jag rycka åt mig en 3700X för 2999:-
Jag handlade ett x570 moderkort med planer på att uppgradera CPU om 2 år och sälja min 3700X.
Men nu sitter jag så klart på ett kort som inte klarar av höga frames mest av orsaken att den har så lite VRAM.

Jag skulle nog inte lägga mer än 4500:- på ett grafikkort och funderar på om man bör nöja sig med ett kort från nuvarande utbud, eventuellt lägga sig vid 3000:- sortimentet och fundera på nästa generationens kort vid ett eventuellt CPU byte.

Jag väntar nog till augusti och hör vad som sägs om datum gällande ampere och rdna x2 men jag förstår det som att budget sortimentet i regel brukar lanseras ett halvår senare om inte mer. Jag kör 1080p, 165 Hz och är en sucker för höga fps i shooters, Ultra Settings och Ray-tracing väljs bort i alla lägen om det innebär stabila fps mellan 120-165.

Det är lite trist att tänka sig ett kort som matchar min CPU tidigast vår 2021.
Vad skulle du råda till i mitt läge?

Mvh

Ett 5600xt skulle bli ett rejält prestanda lyft för dig. Med bra pris per fps. https://www.sweclockers.com/test/29520-asrock-radeon-rx-5700-...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods