Permalänk
Medlem

Infravärme till balkongen

Hej

Har lovat min gravida sambo att ordna till balkongen så att den går att sitta där sent in på hösten. Det är alltså tal om att sätta upp infravärme. Till en början kände jag att jag kom undan billigt och att uppgiften var en baggis men desto mer jag sökt runt på google så känner jag att jag har kört fast.

Jag har två alternativ på den fint illustrerade "ritningen" nedan.

Alt 1 (RÖDA)
Sätta upp ett element i mitten på räcken. Har

Alt 2 (GRÖNA)
Sätta upp två mindre element på vindskydden.

Problemet
Ja.. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska välja för element. På olika sidor rekommenderas olika watt, olika design och olika tekniker.

Är det någon som har någon som helst erfarenhet av att "infra upp" balkonger? Vad är minimum och vad är overkill?

Har kollat på ett par av dessa från bauhaus för det "gröna" alternativet. Vad tror ni?

Help a brother out!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det röda alternativet blir okomfortabelt. Har du inget "tak" du kan fästa nått i ?
Och har du kollat hur mycket effekt du har tillgängligt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi har 2 gamla pjäser på terassen (typ 15 år) och när jag kikar på märkets hemsida nu så är max de säljer 2300 W i den storleksklassen (gissningsvis är det 1400 W styck då de sitter på en 10A säkring). Vi behöver inte köra dem på mycket mer än 60% för att få vettig värme när det är halvvarmt ute (de sitter 2.1 m över golvet).

Tänk bara på att bor du i BRF behöver du godkännande för att få göra det (samt att eldragningen skall göras av elektriker).

Permalänk
Medlem

har du uttag på balkongen? har du något fäste man kan fästa den i(gärna i taket?). den vackra hus fasaden du tittar på varje balkong kväll får inte täckas av en infra värmare.
vad är det för vindskydd? dom kanske kan börja brinna lätt om infra värme monteras på dom, speciellt om dom är klena och värmarna ramlar ned.
If all else fails: https://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_gen...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det röda alternativet blir okomfortabelt. Har du inget "tak" du kan fästa nått i ?
Och har du kollat hur mycket effekt du har tillgängligt ?

Tyvärr är taket grannens balkong så jag vill inte vara där och borra och så.

Jag vet inte riktigt vad jag har för effekt.. tänkte dra in en sladd till uttaget som sitter precis innanför dörrarna.. Hmm.. Mina elkunskaper är ungefär samma som mina ritningskunskaper.

Skrivet av Aktsu:

Vi har 2 gamla pjäser på terassen (typ 15 år) och när jag kikar på märkets hemsida nu så är max de säljer 2300 W i den storleksklassen (gissningsvis är det 1400 W styck då de sitter på en 10A säkring). Vi behöver inte köra dem på mycket mer än 60% för att få vettig värme när det är halvvarmt ute (de sitter 2.1 m över golvet).

Tänk bara på att bor du i BRF behöver du godkännande för att få göra det (samt att eldragningen skall göras av elektriker).

Tack för inputen. Jag kanske får leta efter element för en mindre fast installation - med en vanlig kontakt som jag kan plugga in i eluttaget som är innanför dörren? Måste ju gå att hitta.

En terass låter bra mycket större än min balkong så jag kanske kan dra ned på watten ganska saftigt om ni kör era 1400 på 60%.

Skrivet av Aka_The_Barf:

har du uttag på balkongen? har du något fäste man kan fästa den i(gärna i taket?). den vackra hus fasaden du tittar på varje balkong kväll får inte täckas av en infra värmare.
vad är det för vindskydd? dom kanske kan börja brinna lätt om infra värme monteras på dom, speciellt om dom är klena och värmarna ramlar ned.
If all else fails: https://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_gen...

Tyvärr kan jag inte fästa i taket.
Vindskydden är av trä men jag tänker att dessa element går att installera på en träkåks vägg så måste ju gå att få till även på vindskydden.
Den där Nasa-värmaren kan man ju ställa på innergården och bjussa grannarna på lite sommar

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Måste det vara en fast installation? Finns ju portabla modeller men de kanske tar för mycket plats eller är för fula?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ensam om det, men brukar oftare frysa om benen än huvudet. Tycker renta det kan vara obekvämt med högt monterad infravärmare där det känns som att största delen värme stannar i huvudet. Skulle nog gått för alt 1, annars skippa fast installation?
Jag köpte en sån på Rusta för flera år sedan, kanske inte det vackraste, men flexibelt.
https://www.rusta.com/se/terrassvarmare-roterande-p6247011801...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tack för inputen. Jag kanske får leta efter element för en mindre fast installation - med en vanlig kontakt som jag kan plugga in i eluttaget som är innanför dörren? Måste ju gå att hitta.

En terass låter bra mycket större än min balkong så jag kanske kan dra ned på watten ganska saftigt om ni kör era 1400 på 60%.

Nja, så stor är den inte, är väl ca 9 kvm men där värmarna sitter och värmer är väl bara ca 4 kvm. Är ju en takterass så varmluften försvinner ju direkt så det är bara värmestrålning man får.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är över dörrarna på väggen sen låta elektriker dra fram ett uttag dit.
Alternativt, en el eldstad. Ger mycket värme och tanten blir säkert glad.
ex. https://www.clasohlson.com/se/Dekorationsbrasa/p/36-6036

Antar att balkongen är inglasad?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Kanske en portabel infravärmare, så kan ni testa lite först innan ni bestämmer er för eventuell fast installation?

https://www.bauhaus.se/terrassvarmare-milano-2000w

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Det uppskattas! Jag vill göra det så enkelt som möjligt för mig och tack vare era tips har jag landat i att inte köpa en upphängd variant utan en portabel. Watt är jag fortfarande sjukt osäker på men jag har än så länge denna från bauhaus alternativt denna från rusta i tankarna. "Bara" 600/1200 watt men kan placera den mycket närmare våra sittplatser så bör väl fungera?

Att tillägga är att vi dessutom kommer ha filtar etc för att hålla värmen så vad vi är ute efter är väl den där hettande känslan? Kan man säga så?

Skrivet av Blupparen:

Måste det vara en fast installation? Finns ju portabla modeller men de kanske tar för mycket plats eller är för fula?

Nej, behöver inte vara en fast installation. Jag föredrar faktiskt inte det men storleken på balkongen begränsar lite vad jag kan använda - i en perfekt värld skulle jag köpt en sån där stor svamp (terassvärmare) men får inte plats med det.

Skrivet av glemmy:

Jag kanske är ensam om det, men brukar oftare frysa om benen än huvudet. Tycker renta det kan vara obekvämt med högt monterad infravärmare där det känns som att största delen värme stannar i huvudet. Skulle nog gått för alt 1, annars skippa fast installation?
Jag köpte en sån på Rusta för flera år sedan, kanske inte det vackraste, men flexibelt.
https://www.rusta.com/se/terrassvarmare-roterande-p6247011801...

Hur stor är den? Skulle den rent ut sagt kunna stå på vårt balkongbord tror du?

Skrivet av Aktsu:

Nja, så stor är den inte, är väl ca 9 kvm men där värmarna sitter och värmer är väl bara ca 4 kvm. Är ju en takterass så varmluften försvinner ju direkt så det är bara värmestrålning man får.

Ja, värmestrålning är nog det jag letar efter. Balkongen ligger i lä men är öppen så annan värme lär ju försvinna ganska snabbt.

Skrivet av Dahle86:

Mitt förslag är över dörrarna på väggen sen låta elektriker dra fram ett uttag dit.
Alternativt, en el eldstad. Ger mycket värme och tanten blir säkert glad.
ex. https://www.clasohlson.com/se/Dekorationsbrasa/p/36-6036

Antar att balkongen är inglasad?

Vill helst slippa elektriker just nu. Sambon och jag ska få ett barn om ca 20 dagar så väljer hellre en enklare lösning. Eleldstad har jag inte tänkt på. Ska kolla det direkt, tack!

Den är dessvärre inte inglasad utan får förlita mig på värmestrålning.

Skrivet av MickeBoy:

Kanske en portabel infravärmare, så kan ni testa lite först innan ni bestämmer er för eventuell fast installation?

https://www.bauhaus.se/terrassvarmare-milano-2000w

Även om den var lite för stor får vår pyttebalkong var det där faktiskt inte dumt alls! Ingen installation alls och lär ju fungera alldeles utmärkt! Kollade igenom deras sortiment och hittade denna. Täcker den mina behov?

Visa signatur

En ny signatur