Testpilot: Asus ZenWifi XT8 AX6600

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asus ZenWifi XT8 AX6600

Asus följer upp sitt första Wifi 6 mesh-system med nya Asus ZenWifi XT8 AC6600. Testpiloten Björn Endre har testat för att se om produkten lever upp till förväntningarna för en Zen-produkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Citat: Något jag saknade hos Asus RT-AX92U var en snabbare WAN-port men det får du här. Visserligen får du "bara" en 2.5 Gbps-port men för den absoluta majoriteten av användare kommer det räcka långt även några år framåt.
För majoritet duger en 700kr router alldeles utmärkt. Ytterst få behöver ha något bättre än en ASUS RT-AC68U för 1400kr. Och denna kostar det dubbla, vilket för mig tyder till att målgruppen är liten och för de som har högre krav.
Nå utbudet av konsumentroutrar som har flera 2,5Gbit ethernet är väldigt dåligt(finns det någon?) Så även om behovet finns få man kanske köpa en sådan här ändå.

Och nej, väldigt få behöver ha mer än 1Gbit data ut emot internet. Men datan man ska hämta ligger ibland någon meter bort i ens bostad, där ens router agerar en flaskhals.
*edit*
Efter lite googlande. Hittade ingen konsumentrouter med bättre än 1Gbit ethernet. Så även om behovet finns så finns ingen produkt att köpa och man har 2 val. Gå upp i enterprice produkter eller spar pengarna köp någon billigare som denna och vänta.

Permalänk

Bra jobbat. För egen del, så får jag ca 319 ned/317 upp Mbit/s från Telias Wifi router, som står ca 10 meter bort. Med en betongvägg mellan. Men när jag tankar på tex Steam, så kommer jag endast upp i 32 MByte/s (256 Mbit/s) Detta på 250/250 fiber lina. Hade tänkt öka till 1 Gbit, men känns meningslöst. Även om både fru, och barn kollar på sina plattor. kommer jag aldrig under 32 Mbit/s från tex Steam

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Är det några extra kostnader förutom routen? Typ som linksys in app purchases...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tack för bra recension!
Det som jag inte kan förstå är hur man kan ge en silver-utmärkelse på en mesh-router som inte är stabil. Borde man inte vänta med att ge en ”rekommenderad” (utgår från att silver ändå är rekommenderad hög nivå) utmärkelse förrän produkten faktiskt är stabil?
Stabilitet är det allra viktigaste när det kommer till ett nätverk.
Tänk er att man går efter utmärkelsen för att den fått nästan bästa betyg och ersätter sitt gamla stabila system hemma och så får man massa stabilitetsproblem. Jag tycker inte att man kan ge ett betyg som kan få en person att köpa ett routersystem som har stabilitetsproblem.
Annars väldigt bra och detaljerad recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tack för bra recension!
Det som jag inte kan förstå är hur man kan ge en silver-utmärkelse på en mesh-router som inte är stabil. Borde man inte vänta med att ge en ”rekommenderad” (utgår från att silver ändå är rekommenderad hög nivå) utmärkelse förrän produkten faktiskt är stabil?
Stabilitet är det allra viktigaste när det kommer till ett nätverk.
Tänk er att man går efter utmärkelsen för att den fått nästan bästa betyg och ersätter sitt gamla stabila system hemma och så får man massa stabilitetsproblem. Jag tycker inte att man kan ge ett betyg som kan få en person att köpa ett routersystem som har stabilitetsproblem.
Annars väldigt bra och detaljerad recension.

Håller med! Bra recension i övrigt!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Finns det någon router som erbjuder WireGuard out of the box? Kör i dag OpenWRT på en Ubiquiti EdgeRouter X men alltid kul att se vad som erbjuds i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag saknar också bra router med snabba lan-portar. Känns lite B när det trådlösa går snabbare än trådat

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det som jag inte kan förstå är hur man kan ge en silver-utmärkelse på en mesh-router som inte är stabil. Borde man inte vänta med att ge en ”rekommenderad” (utgår från att silver ändå är rekommenderad hög nivå) utmärkelse förrän produkten faktiskt är stabil?
Stabilitet är det allra viktigaste när det kommer till ett nätverk.
Tänk er att man går efter utmärkelsen för att den fått nästan bästa betyg och ersätter sitt gamla stabila system hemma och så får man massa stabilitetsproblem. Jag tycker inte att man kan ge ett betyg som kan få en person att köpa ett routersystem som har stabilitetsproblem.

Amen! Tycker mig ha sett en tendens hos just testpiloterna att ge betyg i överkant.
Tänk er en bilrecension i samma anda:

"Om det inte vore för de sporadiska motorstoppen skulle Vovlo 90V utan tvekan få högsta betyg av mig. Vovlo har fått till ett imponerande produkt som lyckas kombinera ett bra pris, topp-prestanda och bra funktionalitet"...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Citat: Något jag saknade hos Asus RT-AX92U var en snabbare WAN-port men det får du här. Visserligen får du "bara" en 2.5 Gbps-port men för den absoluta majoriteten av användare kommer det räcka långt även några år framåt.
För majoritet duger en 700kr router alldeles utmärkt. Ytterst få behöver ha något bättre än en ASUS RT-AC68U för 1400kr. Och denna kostar det dubbla, vilket för mig tyder till att målgruppen är liten och för de som har högre krav.
Nå utbudet av konsumentroutrar som har flera 2,5Gbit ethernet är väldigt dåligt(finns det någon?) Så även om behovet finns få man kanske köpa en sådan här ändå.

Och nej, väldigt få behöver ha mer än 1Gbit data ut emot internet. Men datan man ska hämta ligger ibland någon meter bort i ens bostad, där ens router agerar en flaskhals.
*edit*
Efter lite googlande. Hittade ingen konsumentrouter med bättre än 1Gbit ethernet. Så även om behovet finns så finns ingen produkt att köpa och man har 2 val. Gå upp i enterprice produkter eller spar pengarna köp någon billigare som denna och vänta.

Personligen har jag större behov av snabbt internet internt än utåt. Nu har jag 10 GBps via Bahnhof (använder dock ännu inte då jag inte lyckats brygga 10 Gbps-porten på Huawei-routern än) men internt har jag redan 10 gbps-switchar (Netgear och Asus) och skulle gärna kunna få upp hastigheten mellan min NAS, min dator och andra delar i nätverket. Ja, det är en liten målgrupp just nu men vi finns ;). Och jag längtar när man får åtminstone 2.5 Gbps-LAN-portar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tickles:

Är det några extra kostnader förutom routen? Typ som linksys in app purchases...

Nepp. Denna har inget som kostar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAN1N:

Tack för bra recension!
Det som jag inte kan förstå är hur man kan ge en silver-utmärkelse på en mesh-router som inte är stabil. Borde man inte vänta med att ge en ”rekommenderad” (utgår från att silver ändå är rekommenderad hög nivå) utmärkelse förrän produkten faktiskt är stabil?
Stabilitet är det allra viktigaste när det kommer till ett nätverk.
Tänk er att man går efter utmärkelsen för att den fått nästan bästa betyg och ersätter sitt gamla stabila system hemma och så får man massa stabilitetsproblem. Jag tycker inte att man kan ge ett betyg som kan få en person att köpa ett routersystem som har stabilitetsproblem.
Annars väldigt bra och detaljerad recension.

TL&DR:
Jag står för utmärkelsen av enkla anledningen att routern nu har fungerat mkt bra en längre tid. Hade den varit lika instabil som i början hade den sågats vid fotknölarna men den har nu fungerat så pass bra i dess Corona-tider med allt vad det innebär. Min fru har t ex haft videomöten i timtal i sträck den senaste veckan samtidigt som jag också haft sporadiska videomöten och barnen spelat mkt på nätet samt kollat Netflix. Så nätverket har definitivt belastats mer än det gjorde i icke-Corona-tider.

----
Bara för att ge dig en bakgrund om mig. Jag har haft massor av WIFI/Mesh-system:

- Linksys Velop (både den enklare och deras AC1200 och AC2200)
- Netgear Orbi (både deras AC3000 och deras enklare Orbi-variant AC2200?)
- Dlink CovR (urgh)
- Asus Lyra
- Ubiquiti Amplifi Mesh
- TP-Link Deco M9+
- + fler som jag redan glömt/förträngt ...

+ massor "vanliga" routers inklusive från Ubiquiti (Unifi AP's + Edgerouter)

Jag är definitivt helt med dig att stabilitet är viktig. Men jag är också van vid att det finns få system som är 100% rock-solid i alla lägen. Just nu har jag 34 st enheter som är anslutna i mitt system; en blandning av enheter som kör AX,AC, N och eventuellt t om någon B. I stort sett alla system jag haft i min ägo har till och från haft problem, det inkluderar det som många här på Sweclockers brukar rekommendera (Ubiquiti AP's). I en perfekt labb-miljö är i stort sett alla system stabila, när man börjar blanda in en miljö som är svår att kontrollera så blir det struligare.

Jag tyckte det var viktigt att vara helt öppen med de problem jag hade i början. Men jag tycker också att jag var tydlig med att systemet efter de initiala problemen istället börjat fungera mkt bättre. Jag minns t ex inte nu senast som jag fick något problem (texten skrevs för flera veckor sedan så det har flutit ännu mer tid efter det). Jag vet inte om det var någon enhet på nätverket som strulade, om någon av noderna inte stod idealt till eller om det var någon inställning jag gjorde på routern.

Jag hade dock även kontakt med Asus ang. just dessa problem och använde mig av feedback-funktionen i routern (d v s skickade in som vilken annan användare som helst) och fick återkoppling att man hittat felet och skruvat till något i hur enheten hanterar roaming mellan noder. Jag fick en ny mjukvara att testa som fungerat bra den senaste veckan (behövs dock mer tid att utvärdera).

Asus hade problem med stabilitet med Lyra. Jag minns jag slet håret med att enheter slängdes ut eller tappade kontakt. Det systemet står nu hos mina svärföräldrar i huset bredvid och de är supernöjda. I deras hus så har det varit stabilt och de har inte haft problem. Så det är möjligt att Asus har lite problem med tidiga firmware för sina enheter. Netgear har även de problem med firmware för deras nya WIFI6-system så kanske är det något med dessa nya chipset som krävt lite arbete för att få till en stabil mjukvara.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fryngel:

Amen! Tycker mig ha sett en tendens hos just testpiloterna att ge betyg i överkant.
Tänk er en bilrecension i samma anda:

"Om det inte vore för de sporadiska motorstoppen skulle Vovlo 90V utan tvekan få högsta betyg av mig. Vovlo har fått till ett imponerande produkt som lyckas kombinera ett bra pris, topp-prestanda och bra funktionalitet"...

Glöm inte att Testpilot-betygen inte betyder samma sak som Sweclockers egna betyg. Guld är t ex att den är "högsta kvalitet som man gärna rekommenderar sina nära och kära". Och silver är en produkt som "inte tävlar i högsta ligan men har en hel del att erbjuda".

Och som jag noterade i testet så var instabiliteten främst något som hände i början och att den skött sig mkt bättre den senaste månaden.

Biljämförelser ... så 2005 ;). Det är mer som med min Peugeot 5008 som i höstas bestämde sig att börja starta om hela systemet flera gånger medan man körde så att det inte gick att kontrollera radio/AC etc . Verkstaden kunde inte återskapa problemet då det först hände så sporadisk men i januari startade den om sig var 3 minut. Skulle lämna in den (sen kom Corona) och sen plötsligt började allt fungera igen. Har inte startat om sig en enda gång sen typ februari .... what the ....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Vad skulle vara en guldprodukt i samma kategori som denna?

Permalänk

@Björn, hur ser du på Ubiquity upplägget jämfört med den här och andra system? Intressant att höra dina erfarenheter som ändå testat så mycket olika

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Glöm inte att Testpilot-betygen inte betyder samma sak som Sweclockers egna betyg. Guld är t ex att den är "högsta kvalitet som man gärna rekommenderar sina nära och kära". Och silver är en produkt som "inte tävlar i högsta ligan men har en hel del att erbjuda".

Tack för ditt svar! Denna information är just vad jag saknat, det gör betygen mer förståeliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

TL&DR:
Jag står för utmärkelsen av enkla anledningen att routern nu har fungerat mkt bra en längre tid. Hade den varit lika instabil som i början hade den sågats vid fotknölarna men den har nu fungerat så pass bra i dess Corona-tider med allt vad det innebär. Min fru har t ex haft videomöten i timtal i sträck den senaste veckan samtidigt som jag också haft sporadiska videomöten och barnen spelat mkt på nätet samt kollat Netflix. Så nätverket har definitivt belastats mer än det gjorde i icke-Corona-tider.

----
Bara för att ge dig en bakgrund om mig. Jag har haft massor av WIFI/Mesh-system:

- Linksys Velop (både den enklare och deras AC1200 och AC2200)
- Netgear Orbi (både deras AC3000 och deras enklare Orbi-variant AC2200?)
- Dlink CovR (urgh)
- Asus Lyra
- Ubiquiti Amplifi Mesh
- TP-Link Deco M9+
- + fler som jag redan glömt/förträngt ...

+ massor "vanliga" routers inklusive från Ubiquiti (Unifi AP's + Edgerouter)

Jag är definitivt helt med dig att stabilitet är viktig. Men jag är också van vid att det finns få system som är 100% rock-solid i alla lägen. Just nu har jag 34 st enheter som är anslutna i mitt system; en blandning av enheter som kör AX,AC, N och eventuellt t om någon B. I stort sett alla system jag haft i min ägo har till och från haft problem, det inkluderar det som många här på Sweclockers brukar rekommendera (Ubiquiti AP's). I en perfekt labb-miljö är i stort sett alla system stabila, när man börjar blanda in en miljö som är svår att kontrollera så blir det struligare.

Jag tyckte det var viktigt att vara helt öppen med de problem jag hade i början. Men jag tycker också att jag var tydlig med att systemet efter de initiala problemen istället börjat fungera mkt bättre. Jag minns t ex inte nu senast som jag fick något problem (texten skrevs för flera veckor sedan så det har flutit ännu mer tid efter det). Jag vet inte om det var någon enhet på nätverket som strulade, om någon av noderna inte stod idealt till eller om det var någon inställning jag gjorde på routern.

Jag hade dock även kontakt med Asus ang. just dessa problem och använde mig av feedback-funktionen i routern (d v s skickade in som vilken annan användare som helst) och fick återkoppling att man hittat felet och skruvat till något i hur enheten hanterar roaming mellan noder. Jag fick en ny mjukvara att testa som fungerat bra den senaste veckan (behövs dock mer tid att utvärdera).

Asus hade problem med stabilitet med Lyra. Jag minns jag slet håret med att enheter slängdes ut eller tappade kontakt. Det systemet står nu hos mina svärföräldrar i huset bredvid och de är supernöjda. I deras hus så har det varit stabilt och de har inte haft problem. Så det är möjligt att Asus har lite problem med tidiga firmware för sina enheter. Netgear har även de problem med firmware för deras nya WIFI6-system så kanske är det något med dessa nya chipset som krävt lite arbete för att få till en stabil mjukvara.

Vad var det som gjorde att problemen med den testade routern försvann?

F.ö. är min åsikt den att nätverksutrustning 2020 bara borde fungera. Jag har svurit över ASUS router mjuvara många gånger, körde istället DD-WRT när det begav sig. Kör nu Ubiquiti och enheterna glöms bort för de bara fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vad var det som gjorde att problemen med den testade routern försvann?

F.ö. är min åsikt den att nätverksutrustning 2020 bara borde fungera. Jag har svurit över ASUS router mjuvara många gånger, körde istället DD-WRT när det begav sig. Kör nu Ubiquiti och enheterna glöms bort för de bara fungerar.

Håller med till fullo!
Hade "förr i världen" en D-link produkt som gav mig ständig huvudvärk, bytte till en Asus RT-AC68U som jag tyckte var närapå himmelriket, då jag inte behövde vara inne och pilla/starta om mer än varannan månad.

Nu sitter jag med en router från min ISP och har inte haft ett enda problem med routern på över ett år (förutom dålig täckning i ett avlägset rum). Inga omstarter, inga enheter som tappar uppkoppling, konstant hög hastighet. Som det ska vara, helt enkelt.

Har kollat runt på olika lösningar - bland annat XT8 - för att få bra täckning i det avlägsna rummet, men vill inte offra stabiliteten i resten av lägenheten för att uppnå det. Jag hade fingret på köpknappen för ett dygn sedan, men efter den här recensionen är jag mer tveksam.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aliassund:

Vad var det som gjorde att problemen med den testade routern försvann?

F.ö. är min åsikt den att nätverksutrustning 2020 bara borde fungera. Jag har svurit över ASUS router mjuvara många gånger, körde istället DD-WRT när det begav sig. Kör nu Ubiquiti och enheterna glöms bort för de bara fungerar.

Vet ej. Jag kan inte säga att jag gjorde något specifikt eftersom jag visserligen var inne och tittade runt i gränssnittet men jag minns itne att jag slop på/av något.

Jag tycker att 2020 ska bilar, datorer, nätverksutrustningar, TV etc etc "bara fungera". Och det gör ju de flesta. Med vissa "hickups".
Ta din Ubiquiti som du säger "bara fungerar". Jag körde för ungefär 1 1/2 år sedan en EdgeRouter X + 1 st UAP AC-Pro + en äldre Unifi AC1750 AP. Hade en CloudKey för att styra. Och det fungerade bra. Oftast. Men även där hade jag till och från lite strul med enheter som tappade kontakten. Och fick boota om ena eller andra AP ibland för att den strulade.

Nåväl - alla gör som dom vill. Jag kanske har en liten högre tolerans för att prylar kan strula till och från om de normalt fungerar bra. Jag vill inte låta perfektion stå iväg för "bra". Förstår dig helt ang Asus tidigare mjukvara. Tycker dock att deras mjukvara har blivit mkt bättre de senaste åren.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffesump:

@Björn, hur ser du på Ubiquity upplägget jämfört med den här och andra system? Intressant att höra dina erfarenheter som ändå testat så mycket olika

Nu är det cirka 1 1/2 år sedan jag sist satte upp ett Ubiquiti-system här hemma. Jag har visserligen en Cloudkey2 + några Gr3-kameror liggande i ett skåp så någon dag ska jag få upp ett litet system igen.

Ubiquiti's upplägg är perfekt om man kan dra tråd runt hela huset. Du får lite mer avancerade funktioner (t ex en riktigt gästportal, möjlighet att sätta upp många separata "nät" etc) och hela upplägget känns "enterprise". Jag hann aldrig riktigt testa deras mesh-stöd i sina vanliga AP's, d v s att de kunde ansluta till varandra istället för trådat. Men jag tyckte det fungerade bra med att ha allt trådat och sen låta klienterna roama mellan noderna. Jag har upplevt Ubiquiti på flera arbetsplatser och man kan väl säga att om de är "bra nog" för en arbetsplats med 40-50 personer så duger det nog hemma.

Styrkan är dock också nackdelen för mig personligen. Jag gillar Mesh eftersom jag lätt kan bygga ut med flera noder om det behövs. Jag har inte tråd i hela huset utan endast på några få ställen så jag vill kunna ställa ut några enheter på väl utvalda ställen oavsett om det finns tråd eller inte där (som jag sa har jag dock inte testat deras Mesh-stöd nu så det kanske har blivit bättre). Jag saknar också lite mer fart på AP's (har dock inte kört några av de nyare så de kanske är bättre nu). För mig personligen behöver ett Mesh-system tri-band där ett band är dedikerat för att kommunicera med andra noder. Och det är inget jag sett Ubiquiti har. Såg dock att de nu har en AP med 10 Gbps :). För 8000+ Kr :(.

Så - för mig personligen väljer jag fortfarande Mesh som AX8 eller liknande över Ubiquiti för det passar min situation bättre. Men du går absolut inte fel i att investera i ett Ubiquiti-system om du har trådat internet i huset.

/B
I kontrast med andra här har jag inte heller tyckt att Ubiquiti har varit bättre eller sämre i stabilitet. De kan också få problem som kräver att man bootar om en AP, precis som

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vet ej. Jag kan inte säga att jag gjorde något specifikt eftersom jag visserligen var inne och tittade runt i gränssnittet men jag minns itne att jag slop på/av något.

Jag tycker att 2020 ska bilar, datorer, nätverksutrustningar, TV etc etc "bara fungera". Och det gör ju de flesta. Med vissa "hickups".
Ta din Ubiquiti som du säger "bara fungerar". Jag körde för ungefär 1 1/2 år sedan en EdgeRouter X + 1 st UAP AC-Pro + en äldre Unifi AC1750 AP. Hade en CloudKey för att styra. Och det fungerade bra. Oftast. Men även där hade jag till och från lite strul med enheter som tappade kontakten. Och fick boota om ena eller andra AP ibland för att den strulade.

Nåväl - alla gör som dom vill. Jag kanske har en liten högre tolerans för att prylar kan strula till och från om de normalt fungerar bra. Jag vill inte låta perfektion stå iväg för "bra". Förstår dig helt ang Asus tidigare mjukvara. Tycker dock att deras mjukvara har blivit mkt bättre de senaste åren.

Ok, jag kör EdgeRouter X + 1 st UAP AC-Pro. Aldrig några problem. Skillnaden är förmodligen hur eller vilka avancerade features man använder sig av. För egen del är det ganska basic efter att barnen flyttat hemifrån, bara en del port-forwarding. Men APn har jag aldrig rört efter att den sattes upp.

När jag för flera år sedan körde en ASUS router började den krångla så fort man gick ifrån grund setupen, lite port-forwarding och QoS inställningar. Hängde sig också när den dåvarande ADSL linan bytte WAN adress.

Permalänk
Medlem

Din sammanfattning av Wifi6 var intressant läsning. Uppenbart att de tagit in mer och mer teknologi från mobillägret.

Permalänk
Medlem

Har haft den här lösningen i två omgångar nu, den första skickade jag tillbaka då jag trodde den hade hårdvarufel, men då den andra visar exakt samma problematik så vet jag inte vad jag skall göra längre. Kort sammanfattat så klarar den inte konsekvent hålla kontakten via det dedikerade 5GHz backhaul-bandet utan faller regelbundet tillbaka på det "öppna" 2.4GHz bandet och påstår sig ha en "weak" signal. Även om de två enheterna står 20cm från varandra. Verkar egentligen inte vara något fel på det andra 5GHz bandet heller, om jag låser upp det för andra enheter att koppla upp sig på är de hur stabila som helst, bara inte noden. Har provat 3 olika firmwareversioner, att stänga av wifi 6 och 160MHz bandbredden samt som sagt att byta ut hela kittet. Hade det inte varit för detta så är de helt underbara, men med detta så är de extremt frustrerande. Detta till trots så fungera internet och det lokala nätverket i hela huset generellt bättre än med min gamla Linksys-router, så hade de varit billigare hade jag nog behållt dem ändå, trots att hoppet från 5GHz till 2.4GHz får musikströmningen i huset att hicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Har haft den här lösningen i två omgångar nu, den första skickade jag tillbaka då jag trodde den hade hårdvarufel, men då den andra visar exakt samma problematik så vet jag inte vad jag skall göra längre. Kort sammanfattat så klarar den inte konsekvent hålla kontakten via det dedikerade 5GHz backhaul-bandet utan faller regelbundet tillbaka på det "öppna" 2.4GHz bandet och påstår sig ha en "weak" signal. Även om de två enheterna står 20cm från varandra. Verkar egentligen inte vara något fel på det andra 5GHz bandet heller, om jag låser upp det för andra enheter att koppla upp sig på är de hur stabila som helst, bara inte noden. Har provat 3 olika firmwareversioner, att stänga av wifi 6 och 160MHz bandbredden samt som sagt att byta ut hela kittet. Hade det inte varit för detta så är de helt underbara, men med detta så är de extremt frustrerande. Detta till trots så fungera internet och det lokala nätverket i hela huset generellt bättre än med min gamla Linksys-router, så hade de varit billigare hade jag nog behållt dem ändå, trots att hoppet från 5GHz till 2.4GHz får musikströmningen i huset att hicka.

Asus har problem med stabila 5GHz redan under RT-68u storhetstid. Hade själv en men flera andra med samma problem utan lösning gjorde att jag gav upp Asus.

De kanske har blivit bättre men din post verkar indikera motsatsen.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Kan man kombinera trådande och trådlösa noder i samma system?
Funderat på att byta ut nuvarande router samt komplettera med två noder där det redan finns tråd draget. Om andan sen faller på skulle jag, om det funkar, kunna komplettera med en trådlöst ansluten nod för att få bättre täckning på altanen.

Permalänk
Medlem

Hur är stabiliteten nu när det har gått ett tag?

Permalänk
Medlem

Funderar på ett köpa 2-3 st av denna nu. Hur är stabiliteten? Är du nöjd med dom?

Permalänk

Är också intresserad om ASUS lyckats lösa stabilitetsproblemen. Det är för mycket pengar att investera om det leder till irritation och att man sliter av sig håret...

Fungerar allt klockrent så får de mer än gärna ta mina pengar:)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Slog till nu när webhallen har kampanj. Uppdaterade firmware direkt och har kört nu i 3 dygn felfritt, men är såklart förtidigt att säga hur det stabilt det är. Mycket fin prestanda och täckning har den dom iaf 👍

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Slog till nu när webhallen har kampanj. Uppdaterade firmware direkt och har kört nu i 3 dygn felfritt, men är såklart förtidigt att säga hur det stabilt det är. Mycket fin prestanda och täckning har den dom iaf 👍

Har du bra täckning även på 2.4 och 5 ghz banden?

Föresten, råkar du ha sonoshögtalare uppkopplade? Har läst att flera meshsystem verkar ha problem med stabiliteten till sonos och det skulle vara intressant att veta om så även är fallet med zenwifi...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"