Hjälp med PC för CPU-krävande spel

Permalänk

Hjälp med PC för CPU-krävande spel

Tjenare,

Sitter just nu på en 13" Macbook Pro från 2015 som jag vill byta ut till en PC. Har kikat på asus G14/15 med nya ryzen 4000. Spelar spel som Football Manager, Cities: Skylines, Europa Universalis, Crusader kings och Wow, men har problem att välja konfigurstion på G14/15.

Är en ryzen 5 4600 ok för mitt behov, funkar ett 1650 ti som i denna: https://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=3031390639&api_client=1331

Är denna mer priavärd med ryzen 7 och 1660 ti Max-Q?
https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarmar/barbar-pc-och-mac/asus-rog-zephyrus-g14-ga401iu-he092t-14-barbar-dator/p-1061895/

Eller behöver jag en krets som inte är Max-Q:
https://www.komplett.se/product/1149894/gaming/speldator/barbar/asus-zephyrus-g14-14-fhd-120hz

Stort tack för all input och ideer. Kan också tänka mig andra märken men ser gärna att den är ganaka liten och smidig.

Permalänk
Medlem

Denna hade jag köpt idag https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/157466...

Köpte en HP Omen för lite mindre än 2 månader sen med 1660ti, 9750h för 10k. Och är kanon nöjd. Datorn ovan har riktigt fina grejer och om jag skulle kunna så skulle jag lätt lagt till 5k för att få den istället.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Denna hade jag köpt idag https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/157466...

Köpte en HP Omen för lite mindre än 2 månader sen med 1660ti, 9750h för 10k. Och är kanon nöjd. Datorn ovan har riktigt fina grejer och om jag skulle kunna så skulle jag lätt lagt till 5k för att få den istället.

Lite synd att det är 48 WH batteriet i tuf fx506 men den ser helt klart prisvärd ut.

Fin deal du gjorde, inget att vara missnöjd över, för 10k?? Hur mycket ram och ssd disk utrymme fick du då? Var det en demo dator?

Är det verkligen bekräftat att Ryzen 7 4800HS leverar bättre i spel jämfört med Intel 9750h? (jag tvivlar men vet så klart att 4800H får högre poäng i multicore benchmarks etc samt att den är energisnålare).

Edit: Hmmm, jo Ryzen 7 4800HS, verkar något lite snabbare än i Intel 9750h spel men generellt jämt.
https://www.youtube.com/watch?v=fs55aPczQos

Jämfört man med Intel 10th generation kanske det ser lite annorlunda ut men det är helt klart så att det går att göra deals på Intel 9750h laptops nu och framåt en period.

Permalänk

Tack för inputen!

Det som lockar med ryzen 4000 är väl att Asus G14 är liten och slimmad. Men skall helt klart bredda mina vyer!

Permalänk
Medlem

Tänk på att tuf;ens byggkvalitet och skärm är lite sisådär, var inne på den innan också men ändrade mig efter att jag kikat på en recension som kände och klämde på den. Duger säkert om man mest ska ha den hemma men är nog inte jättekul ifall man använder tex trackpaden mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaebu:

Tänk på att tuf;ens byggkvalitet och skärm är lite sisådär, var inne på den innan också men ändrade mig efter att jag kikat på en recension som kände och klämde på den. Duger säkert om man mest ska ha den hemma men är nog inte jättekul ifall man använder tex trackpaden mycket.

Tycker ändå TUF med Ryzen 4 series verkar få bra betyg i reviews nu, en ovanligt prisvärd rackare men en del skriver lite negativt om just skärmen, frågan är dock om det något en vanlig användare överhuvudtaget märker (jag vet inte). Lite rörigt också med batteriet tycker jag, frågan är vilken eller vilka TUF modeller som levereras med det stora batteriet. För någon som vill vara hyfsat mobil är ju det stora batteriet ett stort plus.

Problemet är ju att även tex Zephyrus G15 med Ryzen 4 series får lite tveksamma reviews. Varje fall angående värmeutveckling under hård last (tex spel) med högsta prestandaläget aktivt samt att den har en något skum kyllösning vilken förvillar en del reviewers.

Zephyrus G14 får väl generellt bättre reviews däremot tror jag den låter en hel del under last (vilket i och för sig nästan alla tunnare gaming laptops gör).

Sedan är det väl som så att oavsett Intel eller Ryzen CPUer så går de flesta slimmade/lättare gaming laptops varma under hård last med högre ljudnivåer som följd. Möjligen är vissa av de större "tegelstenarna" lite tystare men då blir man inte riktigt lika mobil.

Angående ljudnivåer vill man varje fall inte att de ska låta för mycket under vanligt office användande, hög ljudnivå under gaming får man leva med för de flesta laptops även om det kan bli lite bättre om man håller sig till balanced mode eller liknande. Problemet är att det inte är helt enkelt att få information om detta när man läser reviews (hur tyst eller högljudd en gaming laptop är under lätt användning). Sedan tror jag att det är så att Ryzen 4 serien för laptops i dagsläget inte kan undervoltas med mjukvara som tex Intel 9th generation (för laptops) kan men jag är inte helt hundra. Lite undervoltning med hjälp av ThrottleStop är annars är relativt enkelt sätt att hålla temperaturerna under kontroll på vissa "power laptops".

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite synd att det är 48 WH batteriet i tuf fx506 men den ser helt klart prisvärd ut.

Fin deal du gjorde, inget att vara missnöjd över, för 10k?? Hur mycket ram och ssd disk utrymme fick du då? Var det en demo dator?

Är det verkligen bekräftat att Ryzen 7 4800HS leverar bättre i spel jämfört med Intel 9750h? (jag tvivlar men vet så klart att 4800H får högre poäng i multicore benchmarks etc samt att den är energisnålare).

Edit: Hmmm, jo Ryzen 7 4800HS, verkar något lite snabbare än i Intel 9750h spel men generellt jämt.
https://www.youtube.com/watch?v=fs55aPczQos

Jämfört man med Intel 10th generation kanske det ser lite annorlunda ut men det är helt klart så att det går att göra deals på Intel 9750h laptops nu och framåt en period.

Fick 8gb ram men satte i 16gb till som jag hade över hemma. (Dock annan mhz, 2400mhz satte jag in och det som ingick var på 2667mhz men borde vara lugnt va?) Sedan en SSD på 512 gb. Nej ingen demo. HP store sålde ut de för 10 000 i början av april

Men är verkligen den youtube videon "äkta"? Känns som Ryzen skulle prestera betydligt bättre.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Fick 8gb ram men satte i 16gb till som jag hade över hemma. (Dock annan mhz, 2400mhz satte jag in och det som ingick var på 2667mhz men borde vara lugnt va?) Sedan en SSD på 512 gb. Nej ingen demo. HP store sålde ut de för 10 000 i början av april

Men är verkligen den youtube videon "äkta"? Känns som Ryzen skulle prestera betydligt bättre.

Skillnad i just specifikt spelprestanda tror jag är hyfsat lik mellan Ryzen 4 series för laptops, Intel Core i7-9750H samt Intel i7-10750H men vi får väl kolla in fler reviews både du, jag och andra i tråden, återkomma i ärendet.

Inte helt hundra men gissar att det ligger till så här om man enbart ser till spelprestanda för laptops just nu:
1. Intel Core i7-10750H
2. Ryzen 4 series för laptops
3. Intel Core i7-9750H

Dock är mitt intryck av de tester jag sett för dessa tre i spelprestanda att det är relativt jämna siffror. Vilken som helst av dessa tre är relativt likvärdiga för spel tror jag, GPUn sannolikt mera avgörande.

Viktigt: Om vi nu bortser från just spel och spelprestanda så vinner Ryzen 4 series benchmarks för laptops de flesta övriga tester överlägset där man tjänar på fler cores. För "content creators" som exempelvis jobbar mycket med rendering, bildbehandling, film får man klart bättre prestanda med Ryzen 4 series for laptops (åtminstone 4800 modellen och uppåt). Om någon själv skulle dra nytta av den vassare multicore prestandan är omöjligt för mig att avgöra (beror på vad man använder datorn till) men för spel sannolikt ingen skillnad alls (åtminstone inte för de här tre CPUerna vi skriver om).

Tycker nog Intel Core i7-9750H fortfarande är intressant i de fall man får bra deals på den. En fördel med Intel Core i7-9750H är att den är enkel att undervolta via ThrottleStop för lägre temps och ökad batteritid. Att köpa bärbar är nämligen inte lätt. Väldigt många bärbara har både starka och svaga sidor. Tex finns det väl vissa tveksamheter för skärmen i TUF serien men kanske inte något man skulle märka av (vet ej). Man får helt enkelt läsa reviews själv. Vet tex att "Bob Of All Trades" gnällt en del över TUF skärmen, skrivit att TUF totalt skulle dominerat marknaden nu om det inte vore för skärmen. https://www.youtube.com/channel/UCbEoN5yTDhuZ5C72Vrsl4-Q

Här en intressant review över en av TUF varianterna med Ryzen 4800H CPUn.
https://www.amazon.com/gp/customer-reviews/R3ISPV38JYQCVJ/ref...

Jäkla många faktorer att ha koll på vid köp av bärbara

Pris
Skärm (kvalitén på skärm kan variera en hel del....)
Vad ska man använda den till? Ska man inte spela med den så skulle jag själv definitivt undvika gaming laptops då de ofta är tyngre och väsnas betydligt mera under last.
Vikt (vissa gaminglaptops är tunga vilket kan vara jobbigt om man tänkt att bära på den ofta)
Skärmstorlek
Ljudnivå både vid vanligt office arbete och hård belastning (spel)
Batteritid
Prestanda (val av CPU & GPU)
Temps (vissa kan bli väl varma under last... man får helt enkelt läsa reviews)
Tangentbord (varierande kvalité)
Pekplatta (varierande kvalité)
Vissa laptops har inte kamera i skärmen vilket möjligen kan irritera vissa köpare
Thunderbolt 3 eller inte Thunderbolt 3 samt övriga anslutningar (glöm Thunderbolt 3 för Ryzen laptops)
Kan variera väldigt mycket hur uppgraderingsvänliga de är för SSD/NVMe och RAM
Strömagg (för vissa gaming laptops kan detta vara riktiga tegelstenar)