Intel Core i9-10900K och Core i5-10600K "Comet Lake-S"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min 3700X är en flaskhals redan idag för mitt 2080 Ti i vissa spel (1440p) så när 3080 Ti kommer lär det bara bli värre.

Då måste 10700K flaska med isf.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Finns en anledning till att AMD inte vill att utvecklingen på grafikkort ska gå för fort fram då denna frågan skulle synliggöra AMDs CPU problem än mer. AMD måste få ut sin 4000 serie innan Nvidia släpper sina nya kort om de vill fortsätta surfa på fram gångs vågen.

Det är ju ingen chans att de kommer ut med Zen 3 innan Ampere vad det ser ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Finns en anledning till att AMD inte vill att utvecklingen på grafikkort ska gå för fort fram då denna frågan skulle synliggöra AMDs CPU problem än mer. AMD måste få ut sin 4000 serie innan Nvidia släpper sina nya kort om de vill fortsätta surfa på fram gångs vågen.

Det är nog därför dom släpper XT-modeller i Juni med vässade frekvenser, för att inte ligga för långt efter i spel fram tills Zen 3 till sist anländer. B550 marknadsförs i stort sett helt som en gaming plattform och måste gå att matcha Z490.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Då måste 10700K flaska med isf.

Ja, så gör också 9900k i en del fall. Men inte lika mycket

Intel var bara för dåliga att bevisa det på gen 9. Det var vi förbrukare som fick det jobbet. Och det kostade Intel MYCKET pengar och marknadsandel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Då måste 10700K flaska med isf.

Kanske det, men på en högre nivå av FPS. Sen finns ju också 10900k som faktiskt kanske kan klara av att flytta flaskhalsen till grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är inte prislappen som bestämmer vilken fps jag vill ha i spel, det är min plånbok.

Att plånboken bestämmer vad man "vill" låter begränsande. Jag har velat en massa som plånboken inte kunnat utföra men som då istället fått mig att spara. Men, det var inte vad jag pratade om. Värde, prestanda/kr, är något mätbart och styrs inte av plånbok. Där hamnar Intel väldigt snett och har gjort de senaste generationerna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är nog därför dom släpper XT-modeller i Juni med vässade frekvenser, för att inte ligga för långt efter i spel fram tills Zen 3 till sist anländer. B550 marknadsförs i stort sett helt som en gaming plattform och måste gå att matcha Z490.

skulle 3600XT 4,6GHz få samma pris som 3600X 4,4GHz så blir det +4,5% i prestanda vilket skulle behövas när man ser intels system med snabba minnen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

hittade inga test med 10900K VS 3900X och 5700XT kort och nu för står jag varför.
3D mark resultat

3D Mark resultat

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Får nog bli dags att pensionera min 2500k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Okej men allt jag har pratat om är grundat på Zen 2 och inte Zen 1 som du räknat på.

Spelar absolut 0 roll.
Har du en cpu som inte kan leverera datan gpun kräver kommer prestandan att sjunka. Stoppar man sedan in ännu bättre gpu till samma cpu kommer prestandan bli ännu mer lidande mot ett system där cpun kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

hittade inga test med 10900K VS 3900X och 5700XT kort och nu för står jag varför.
3D mark resultat

3D Mark resultat

Det är klart, man testar inte med en GPU flaskhals, då normaliseras samtliga resultat. Bak när Ryzen först lanserades fanns det en del tester där de använde GTX970 i 1440P på höga grafikinställningar och en R5 1600 presterade jämnt med 7700K. Vilket givetvis var totalt missledande.

5700XT är en lika stor flaskhals jämfört med 2080Ti som GTX970 var mot dåtidens toppkort. 1080Ti om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om detta släppet . Kanske inte för wow känslan . Visste redan att dessa är grymma för spel utan att man får extra trådar . Sitter på en 6700 k lite oc men mer trådar till folket är aldrig fel . Nästa dator blir nog en AMD trots att jag till 90 % spelar på den . utan AMD hade vi inte fått alla dessa trådar utan suttit på 6 kärnor och betalat 1000 kr extra för trådarna . Den stora frågan är just hur länge kommer man klara sig på 12 trådar eller skall man satsa på 16 för framtiden ?. Personligen tror jag 12 trådar räcker lika länge som datorn men det är ett subjektivt intryck .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

hittade inga test med 10900K VS 3900X och 5700XT kort och nu för står jag varför.
3D mark resultat

3D Mark resultat

Den där 3900x är ju rejält klockad på 4,4Ghz medan 10900K är på stock? Väldigt många saker som inte riktigt går att jämföra där. Och poängen för 10900K är ju inte heller tillförlitliga då de största delen laddats upp innan release. Vänta i några veckor och jämför sedan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

10900k snittar alltså 23% över 3900x i rå spelprestanda och det med 3600 mhz minnen, går ju att få upp b-die i 4000 mhz utan problem på cl 16. Att zen 3 kommer bli bra är det ingen tvekan om men ett kliv på 23% kommer vi sannolikt inte att se från AMD, köp loss damer och herrar intel kommer vara ohotade i gaming minst 2 år till.

Permalänk
Medlem

Lite underhållande ändå att det blivit som som så att Intel nu så hårt marknadsför sig som en lek/spel CPU.

Vad ska vanligt folk på konsumentmarknaden börja tro? Intel är för lek och spel medan AMD är för proffs (content creators och andra)? Vi vet ju här att både Intel och AMD fungerar fin-fint för både och men ur ett marknadsföringsperspektiv blir det intressant att följa.

Jag är som jag skrivit tidigare väldigt nyfiken på vad som händer när Apple börjar bestycka deras datorer med Ryzen Zen 3 CPUer och Ryzen 4000 series för laptops. Apple som redan är ytterst starka på content creator/reklam/media marknaden skulle garanterat ta ytterligare ett steg fram med Ryzen CPUer. Kan mycket väl bli ett läge att Intel börjar tappa en hel del prestige medan AMD sakta men säkert börjar uppfattas som premium valet. Vore jag teknisk chef på AMD skulle jag flörta stenhårt med Apple nu, den saken är klar. En ovanligt tydlig win-win situation för båda parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite underhållande ändå att det blivit som som så att Intel nu så hårt marknadsför sig som en lek/spel CPU.

Vad ska folk på konsumentmarknaden börja tro? Intel är för lek och spel medan AMD är för proffs (content creators och andra)? Vi vet ju här att både Intel och AMD fungerar fin-fint för både och men ur ett marknadsföringsperspektiv blir det intressant att följa.

Jag är som jag skrivit tidigare väldigt nyfiken på vad som händer när Apple börjar bestycka deras datorer med Ryzen Zen 3 CPUer och Ryzen 4000 series för laptops. Apple som redan är ytterst starka på content creator marknaden skulle garanterat ta ytterligare ett steg fram med Ryzen CPUer. Kan mycket väl bli ett läge att Intel börjar tappa en hel del prestige medan AMD sakta men säkert börjar uppfattas som premium valet. Vore jag teknisk chef på AMD skulle jag flörta stenhårt med Apple nu, den saken är klar.

Apple hade ju lagt till kod för AMDs processorer i Catalina. Nästa år kanske Apples egna ARM-chip för low-power och sen Zen3 för pro-segmentet? Från: https://www.engadget.com/2020-02-07-apple-may-testing-amd-processors-internally.html Skulle det inte vara för spel skulle jag utan tvekan köra med AMD. Zen3 kanske blir min första AMD-setup på många år!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Apple hade ju lagt till kod för AMDs processorer i Catalina. Nästa år kanske Apples egna ARM-chip för low-power och sen Zen3 för pro-segmentet? Från: https://www.engadget.com/2020-02-07-apple-may-testing-amd-processors-internally.html Skulle det inte vara för spel skulle jag utan tvekan köra med AMD. Zen3 kanske blir min första AMD-setup på många år!

Ja, Intel är snäppet vassare i spel även om det är lite komplext ibland eftersom skillnaden också beror på vilken GPU, inställningar och upplösningar man kör, vilket spel, skärmen spelar in också etc, etc. Ju vassare inställningar samt ju högre upplösning ju mer får GPUn jobba men möjligt nästa Nvidia generation blir ett sådant monster så att CPUn kommer begränsa mer, vi får se.

Själv spelar jag enbart sporadiskt och mera för lite underhållning. Har heller inte riktigt förstått ur ett strikt gaming perspektiv hur viktiga de här extra fps'en man får med top of the line Intel (gärna överklockad också) verkligen är i praktiken? Kan det vara skillnad mellan vinst och förlust i en svettig PUBG eller CS:GO match? Man skulle ju kunna tro (hoppas) att bara man kommer upp i en viss vettig grundnivå av fps så spelar det sedan inte så stor roll om det är + eller - några procent fps hit och dit men tydligen inte? Det spelar väldigt stor roll fortfarande, åtminstone för seriösa gamers och i synnerhet för tävlingsgamers?

CS:GO tex, minns inte riktigt men jag tror väl jag ligger runt 250-300 fps där oftast (kanske ibland även högre) med min 3700X - 1080Ti men det räcker alltså inte? Fick i och för sig 476 i snitt fps i detta test men det går nog inte att översätta till hur det verkligen ser ut när man lirar.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?l=swedish...

Någon/några får gärna förtydliga hur viktiga dessa extra fps'en egentligen är i praktiken så att jag hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, Intel är snäppet vassare i spel även om det är lite komplext ibland eftersom skillnaden också beror på vilken GPU, inställningar och upplösningar man kör, vilket spel, skärmens spelar in också etc, etc.

Själv spelar jag enbart sporadiskt och mera för lite underhållning. Har heller inte riktigt förstått ur ett strikt gaming perspektiv hur viktiga de här extra fps'en man får med top of the line Intel (gärna överklockad också) verkligen är i praktiken? Kan det vara skillnad mellan vinst och förlust i en svettig PUBG eller CS:GO match? Man skulle ju kunna tro att bara man kommer upp i en viss vettig grund nivå av fps så spelar det sedan inte så stor roll om det är + eller - några procent fps hit och dit men tydligen inte? Det spelar väldigt stor roll fortfarande, åtminstone för seriösa gamers och i synnerhet för tävlings gamers?

CS:GO tex, minns inte riktigt men jag tror väl jag ligger runt 250-300 fps där oftast (kanske ibland även högre) med min 3700X - 1080Ti men det räcker alltså inte? Tror i och för sig jag fick snitt fps 476 i ett CS:GO fps benchmark men det går nog inte att översätta till hur det verkligen ser ut när man lirar.
Detta
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?l=swedish...

Någon/några får gärna förtydliga hur vikta dessa extra fps'en egentligen är i praktiken så att jag hänger med.

Är inte avg fps som är det viktigaste utan low 1% och 0.1%. Bra förklaring på det här: https://www.youtube.com/watch?v=uXepIWi4SgM

Så med en 10900K känns spelet mer "smidigt" då dina frametimes är mer stabila.

Dock får man också bra mycket fler AVG fps också: https://www.computerbase.de/2020-05/spieleleistung-test-intel-core-i9-9900k-amd-ryzen-9-3900x-ram-oc/2/#diagramm-leistungsrating-fps-geforce.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är inte avg fps som är det viktigaste utan low 1% och 0.1%. Bra förklaring på det här: https://www.youtube.com/watch?v=uXepIWi4SgM

Så med en 10900K känns spelet mer "smidigt" då dina frametimes är mer stabila.

Dock får man också bra mycket fler AVG fps också: https://www.computerbase.de/2020-05/spieleleistung-test-intel-core-i9-9900k-amd-ryzen-9-3900x-ram-oc/2/#diagramm-leistungsrating-fps-geforce.

Tackar! Jag ska kolla och begrunda, men frågan kvarstår ändå. Ur ett gaming perspektiv: Spelar den här lilla extra spetsen man får med en maxad Intel 10th generation någon roll i praktiken i jämförelse med tex Ryzens motsvarigheter? Tycker nog att spelen jag spelar med min 3700X flyter på fint redan nu men visst går det säkert att få ännu finare flyt. Skulle nog nästan behöva ha två datorer bredvid mig för att enklare kunna avgöra, dels min dator och sedan en maxad Intel 10th generation + RTX 2080Ti.

Man vill ju självklart inte ge sina motståndare några gratisfördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tackar! Jag ska kolla och begrunda, men frågan kvarstår ändå. Ur ett gaming perspektiv: Spelar den här lilla extra spetsen man får med en maxad Intel 10th generation ändå någon roll i praktiken i jämförelse med tex Ryzens motsvarigheter? Tycker nog att spelen jag spelar med min 3700X flyter på fint redan nu men visst går det säkert att få ännu finare flyt. Skulle nog nästan behöva ha två datorer bredvid mig för att enklare kunna avgöra, dels min dator och sedan en maxad Intel 10th generation + RTX 2080Ti.

Man vill ju självklart inte ge sina motståndare några gratisfördelar.

Nu då jag sålt min 9900k och bara har min 15" Macbook Pro (555x) att spela på så kan jag ärligt säga att jag inte spelar märkbart sämre trots att min fps är betydligt lägre. Men i andra spel än competitive så är det ju bra mer lite fler FPS speciellt också med nya grafikkort som kommer ut senare i år så man inte har någon flaskhals någonstans och man får ut maximala mängden fps som det bara går (återstår att se ifall zen 3 blir bättre).

Enda orsaken för mig att byta är egentligen att jag ville byta chassi + formfaktor till itx och tänkte då att varför inte bara byta allt samtidigt då jag ändå behövde skaffa ny PSU + chassi + moderkort.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Nu då jag sålt min 9900k och bara har min 15" Macbook Pro (555x) att spela på så kan jag ärligt säga att jag inte spelar märkbart sämre trots att min fps är betydligt lägre. Men i andra spel än competitive så är det ju bra mer lite fler FPS speciellt också med nya grafikkort som kommer ut senare i år så man inte har någon flaskhals någonstans och man får ut maximala mängden fps som det bara går (återstår att se ifall zen 3 blir bättre).

Enda orsaken för mig att byta är egentligen att jag ville byta chassi + formfaktor till itx och tänkte då att varför inte bara byta allt samtidigt då jag ändå behövde skaffa ny PSU + chassi + moderkort.

Ok, jag får nog bättre grepp om detta snart, mera lite förvillad över att folk är beredda att betala så mycket stålar för begränsat med extra FPS (typ om man går från Intel 9th generation till Intel 10th generation och både köper ny bräda + cpu). Med tanke på detta så antar jag ändå att dessa extra fps eller förbättrade 1% & 0.1% lows ändå är viktiga för seriösa gamers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, jag får nog bättre grepp om detta snart, mera lite förvillad över att folk är beredda att betala så mycket stålar för begränsat med extra FPS (typ om man går från Intel 9th generation till Intel 10th generation och både köper ny bräda + cpu). Med tanke på detta så antar jag ändå att dessa extra fps eller förbättrade 1% & 0.1% lows ändå är viktiga för seriösa gamers?

Tror ingen genuint kan motivera bytet från en 9900k till 10900k annat än för att man kan och vill.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, jag får nog bättre grepp om detta snart, mera lite förvillad över att folk är beredda att betala så mycket stålar för begränsat med extra FPS (typ om man går från Intel 9th generation till Intel 10th generation och både köper ny bräda + cpu). Med tanke på detta så antar jag ändå att dessa extra fps eller förbättrade 1% & 0.1% lows ändå är viktiga för seriösa gamers?

För de som uppgraderar från 9e till 10e gen handlar det nog mer om ett starkt intresse för datorkomponenter och en stor plånbok. Rent prismässigt och valuta för pengarna är det väl egentligen idiotiskt. Men så är även att köpa en sportbil, men kul är det

Finns det pengar och man är villig att spendera så är självklart Intels nya processorer det bästa för gaming. Men då ska man även ha lagt en stor summa pengar på grafikkortet. Det kostar att "ligga på topp" även om det bara är 7-10 mer fps.
Det är något som köparen själv får avgöra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För de som uppgraderar från 9e till 10e gen handlar det nog mer om ett starkt intresse för datorkomponenter och en stor plånbok. Rent prismässigt och valuta för pengarna är det väl egentligen idiotiskt. Men så är även att köpa en sportbil, men kul är det

Finns det pengar och man är villig att spendera så är självklart Intels nya processorer det bästa för gaming. Men då ska man även ha lagt en stor summa pengar på grafikkortet. Det kostar att "ligga på topp" även om det bara är 7-10 mer fps.
Det är något som köparen själv får avgöra.

Jag älskar ju teknik själv och köper det som argument men jag var mera nyfiken på om dessa extra fps eller förbättrade 1% & 0.1% lows jämfört med Intel 9th generation verkligen ger en seriös gamer en extra edge, är det något en seriös gamer drar nytta av och märker (?) annars har jag lite svårt att förstå uppgraderingssuget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag älskar ju teknik själv och köper det som argument men jag var mera nyfiken på om dessa extra fps eller förbättrade 1% & 0.1% lows jämfört med Intel 9th generation verkligen ger en seriös gamer en extra edge, är det något en seriös gamer drar nytta av och märker (?) annars har jag lite svårt att förstå uppgraderingssuget.

Det tror jag. Men det beror ju också på person till person hur känslig man är och vilka krav man har.
Många seriösa med 144hz skärmar vill såklart nå 144fps, då kan det finnas tillfällen där dom där extra fps'n behövs.
Men också hur grafikkåt man är. Vissa kan tänka sig sänka detaljnivån medans vissa vill att spelen också ska se så bra ut som möjligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om följande bygge:

i7 10700K
16 GB DDR4 3600 MHz
RTX 3070 Ampere

När man tidigast möjligt ha detta och är det värt att vänta eller bygga ovan med ett RTX 2070 istället? Jag kan vänta, men inte allt för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag älskar ju teknik själv och köper det som argument men jag var mera nyfiken på om dessa extra fps eller förbättrade 1% & 0.1% lows jämfört med Intel 9th generation verkligen ger en seriös gamer en extra edge, är det något en seriös gamer drar nytta av och märker (?) annars har jag lite svårt att förstå uppgraderingssuget.

Mer är bättre i många spel, sen om man kan märka det på ett medvetet plan eller om det helt enkelt kommer vara situationer man vinner lite oftare i vet jag inte. Men om man är lite seriös i det hela så vill man väl skapa sig varje extra fördel man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mer är bättre i många spel, sen om man kan märka det på ett medvetet plan eller om det helt enkelt kommer vara situationer man vinner lite oftare i vet jag inte. Men om man är lite seriös i det hela så vill man väl skapa sig varje extra fördel man kan.

Är det framförallt CS:GO du lirar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det framförallt CS:GO du lirar?

Främst det nu för tiden ja (om vi pratar mer tävlingsinriktade shooters) även om det inte längre är seriösare än Faceit/Esportal nu för tiden. Spelade PUBG rätt mycket ett tag också men det har dött ut. Annars brukar det väl bli att testa nya Battlefield osv med kompisar när de kommer ut.

Permalänk

”För dig med en 8700K ger ett klockrent lyft.” Spelar man BF5 som ändå fås ses som modernt så skiljer det 5fps, det är ju typ inom felmarginal. Jävligt dyra FPS. Skulle vara kul att maila skribenten och kolla om hen ens läst tester.

https://www.komplett.se/kampanj/113058/intel-comet-lake-proce...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS