Tele2 och Tre drar igång 5G-nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Kul med 5G! Även om det känns som 4G räcker ganska gott för att surfa vilket jag antar de flesta gör på telefonen om man inte är på wifi.

För min del är det mediakonsumtion som gäller, t.ex. live streams. 4G suger rätt hårt här i Stockholm för det. Konstant överbelastat när jag reser runt i staden.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lexius:

Tycker dessa nyheter är strålande !

Och btw ni som jobbar som moderatorer här på Sweclockers skärp er på riktigt sluta ta bort folks kommentarer låt folk tala och ha sina åsikter . Ni behöver inte ta bort kommentarerna bara för att ni inte håller med eller är proxyoffended sluta med tyrannin

Du behöver inte oroa dig för det. Vi moderatorer går bara in och styr upp om det är någon som får för sig att bryta mot reglerna

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lodisen:

Det var mycket tidigare än jag förväntat mig. Bra jobbat av Tele2.
Känner dock inget behov av att uppgradera telefonen, när jag redan på 4G får ut runt 250 Mbit/s i Stockholm.

Vad behöver du som drar mer än 250 Mbit/s på telefonen? Bara undrar

Roligt med ny teknik, ville inte låta gubbig ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av NordhNet:

Du behöver inte oroa dig för det. Vi moderatorer går bara in och styr upp om det är någon som får för sig att bryta mot reglerna

Det låter toppen har stor respekt sedan länge för moddarna på SweC, tycker ni sköter det bra och inte tar ut svängarna för mycket, ett levande forum behöver det

Det har varit eran styrka genom åren, därför jag har stannat kvar bland annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Och de använder Huaweis teknologi antar jag?
Eftersom de inte skriver något om det vill de inte skylta med det.

Man borde ställa ledningen till rätta för landsförräderi om de använder Huawei för kritisk infrastruktur. Helt ärligt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Man borde ställa ledningen till rätta för landsförräderi om de använder Huawei för kritisk infrastruktur. Helt ärligt.

Ställa nån inför rätta för nåt som inte är olagligt? Vem skulle lägga energi på det?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Så vi får Huawei's utrustning i Sverige då till slut? Härligt! Nooooooot....! Sverige borde aldrig ha sumpat Ericsson...

Permalänk
Medlem

Om ngn operatör bekräftar de kommer köra med Ericsson utrustning blir valet av operatör enklare!

Permalänk
Skrivet av Soir:

För min del är det mediakonsumtion som gäller, t.ex. live streams. 4G suger rätt hårt här i Stockholm för det. Konstant överbelastat när jag reser runt i staden.

Kommer inte 5g också bli överbelastat direkt då? 3g har en teoretisk maxhastighet på 32mbit och det går ju att streama i 4k på den hastigheten men problemet var att alla använde det samtidigt. Ibland upplever jag det som att 3g kan vara snabbare än 4g i storstäder när 4g är överbelastat.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fatmajk:

Så vi får Huawei's utrustning i Sverige då till slut? Härligt! Nooooooot....! Sverige borde aldrig ha sumpat Ericsson...

Skrivet av UncleDirty:

Om ngn operatör bekräftar de kommer köra med Ericsson utrustning blir valet av operatör enklare!

Både Telia och Telenor till exempel kör på Ericssons utrustning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Kommer inte 5g också bli överbelastat direkt då? 3g har en teoretisk maxhastighet på 32mbit och det går ju att streama i 4k på den hastigheten men problemet var att alla använde det samtidigt. Ibland upplever jag det som att 3g kan vara snabbare än 4g i storstäder när 4g är överbelastat.

Som jag fått uppfattning så ska 5G vara satt att alla ska minst kunna få 100mbit om man är uppkopplad mot en mast, sen är det självklart så att någon kanske tummar på fibern till masten, men jag misstänker att få kalla det "5g" och säga man har stöd så måste även nätet ut då som sagt garantera 100mbit. Men senast jag läste den infon var kanske 2-4 år sen, och 5G har utvecklats nu i flera år och är fortfarande inte helt färdigspikad.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UncleDirty:

Om ngn operatör bekräftar de kommer köra med Ericsson utrustning blir valet av operatör enklare!

I nuläget tror jag alla ISPs förmobilnät i Sverige har teknik från Ericsson. Och mängder från huawei, sisco och ett helt gäng andra tillverkare :).

Eller med andra ord - ett uttalande om att en operatör använder teknik från ericsson säger inte mycket.
Så utöver att en telekomoperatör använder ericsson så kommer de med största sannolikhet också använda tekik från fler tillverkare.

Är det så att du inte vill ha in teknik från en viss tillverkare så är det nog läge att vara än mer rak med formuleringen helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blir riktigt bra, bort med 4G skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Kommer inte 5g också bli överbelastat direkt då? 3g har en teoretisk maxhastighet på 32mbit och det går ju att streama i 4k på den hastigheten men problemet var att alla använde det samtidigt. Ibland upplever jag det som att 3g kan vara snabbare än 4g i storstäder när 4g är överbelastat.

Tanken med en del av 5G är att infrastrukturen kommer skapas med mindre celler, samt fler moderna tekniker för effektivt nyttjande av spektrumet när det är fler anslutna klienter.

Så även om man hade stannat kvar på "samma" bandbredd ut till varje mast bör varje klient uppleva det som bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

5G har ju bra mycket kortare räckvidd än 4G, så känns som att det kommer ta ett tag innan folk utanför storstäderna faktiskt kan använda det

Nej inte direkt, de kommer dra igång 5G NR på 700 MHz och 2300 MHz också. Vilket hur som helst är vad de flesta utanför storstadsregionerna kommer köra. Det kommer så fort de fått licenserna. De kan redan börja med 2100 idag, men väntar säkert.

Sen är det inte 26 GHz de drar igång nu utan 3,7 GHz. Finns inga terminaler för 26 GHz ute hos folk än heller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vad behöver du som drar mer än 250 Mbit/s på telefonen? Bara undrar

Roligt med ny teknik, ville inte låta gubbig ^^

Jag skrev ju att jag INTE behöver det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Trams, se till och bygg ut 4G där 3G fortfarande används.
När de steget uppnåtts, då kan man snacka om teknikutveckling för ett helt land.

Vära kära operatörer har inte ens klarat av den uppgiften än.

Så vad är då detta om inte ett spel för gallerierna.
Propaganda alá Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Så nu kan man ladda Aftonbladet på under 1 sekund istället för 2 som det tar för 4g? Jag förstår inte riktigt grejen med 5g men jag kanske har missat något.

Du kanske missat att tekniken och konsumenternas användare hela tiden förändras (tekniken kräver mer, konsumenterna belastar mer) och därav är det väldigt bra att utbyggnaden av det mobila nätet sker med god marginal.

Permalänk
Medlem

5G för mobiler är nog mestadels ett säljargument/gimmick än så länge. Det primära syftet är nya coola grejer som självkörande bilar och liknande sci fi teknik.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av Venke:

Trams, se till och bygg ut 4G där 3G fortfarande används.

Trams, se till och bygg ut 2G där det saknas mottagning. (ironisk)

Jag åker tåg varje dag till jobbet med tusentals personer och det finns sträckor där vi idag inte ens har 2G. Inte heller fungerar satellit mobil så bra för tågtaket.
På landet där jag ofta tillbringar, jag pratar ej om Norrland eller liknande. Ja där har man ofta problem med mobiltäckning för samtal, att kunna surfa är bara att glömma.

Man kan sedan ha en lite mer kapitalistisk syn att företag bygger det folk vill betala för. I väldigt tätbebyggda områden så finns det många konsumenter som är med och dela på kostnaden. Ute på landet så kan det bli väldigt få personer per kvadratkilometer som ska dela på kostnaden.

Så min poäng är att det ena utesluter inte det andra. Jag tycker dock staten borde prioritera utbyggnad av infrastruktur mer och då lägga mer pengar på det, men det blir en politisk fråga då pengar måste tas någon annanstans. (skattehöjning är folkets pengar)

Skrivet av hwasser:

5G för mobiler är nog mestadels ett säljargument/gimmick än så länge. Det primära syftet är nya coola grejer som självkörande bilar och liknande sci fi teknik.

Jag skulle säga kommer bli en säljargument/gimmick. Då det nästan inte finns några 5G mobiler i de vanliga butikerna idag. Enligt rykte kommer alla iPhone 12 bli 5G och då kommer säkert säljare använda det som ett argument emot 11an och andra. Vilket självklart är ett argument för, men de kan överdriva betydelsen av 5G på mobilen om man endast har 4G abonnemang.

Permalänk
Medlem

Har inte något emot ny teknik som snabbar på det digitala samhället så även på mobiler, men om massor av nya antenner måste sättas upp överallt så är frågan om det är värt det. Att man inte kunde utnyttja ny teknologi på modifierade befintliga system samt inkludera lägre frekvensband med längre räckvidd som ger högre fart och mindre latenser är lite trist.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Ställa nån inför rätta för nåt som inte är olagligt? Vem skulle lägga energi på det?

Att sälja hela Sveriges befolknings personliga information, kunna mappa hur vi rör oss osv. till en främmande stat som även är fientlig. Jo tack tjena.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Både Telia och Telenor till exempel kör på Ericssons utrustning.

ligger inte Ericsson rätt långt efter i 5G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Att sälja hela Sveriges befolknings personliga information, kunna mappa hur vi rör oss osv. till en främmande stat som även är fientlig. Jo tack tjena.

Ericsson och Nokia har verksamhet som lyder under samma lagar som Huawei och har fullt med folk från Kinas kommunistiska part i deras kinesiska verksamhet och säkert utanför Kina också.

Kan man inte jobba med en leverantör som finns på olika platser över världen spelar det ingen roll vem man väljer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fatmajk:

ligger inte Ericsson rätt långt efter i 5G?

Vet inte i vilken mening du menar.

Marknadsandelar?
Antagligen, med tanke på hur stora Huawei är i Kina och resten av asien.

Teknikmässigt?
De har redan 5G-nät i drift och deras ESS-teknik är något jag tror Huawei inte har någon motsvarighet till, vilket gör att nya 5G-nät kan rullas ut snabbare och billigare.
Lite info om det: https://www.ericsson.com/en/press-releases/2020/2/ericsson-sp...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Att sälja hela Sveriges befolknings personliga information, kunna mappa hur vi rör oss osv. till en främmande stat som även är fientlig. Jo tack tjena.

Om det nu nån gång kom bevis på detta som faktiskt kan användas i en domstol, sure. Men tills dess kommer inga rättsliga konsekvenser komma av operatörernas leverantörval.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Att sälja hela Sveriges befolknings personliga information, kunna mappa hur vi rör oss osv. till en främmande stat som även är fientlig. Jo tack tjena.

Apple och Google gör inte redan det? Media går tillomed ut hur folk har rört sig under sars-cov2 krisen. huur mängden personer minskat runtomkring på olika platser igenom att använda sig av goole-platstjänst. Så hur vi rör oss är inte så svårt att spåra, bara stoppa i ett simkort i mobilen så kan man se vart du rört dig. Den personliga informationen säljer du gratis så fort du accepterar något av villkoren när du startar upp dina teknikprylar.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Apple och Google gör inte redan det? Media går tillomed ut hur folk har rört sig under sars-cov2 krisen. huur mängden personer minskat runtomkring på olika platser igenom att använda sig av goole-platstjänst. Så hur vi rör oss är inte så svårt att spåra, bara stoppa i ett simkort i mobilen så kan man se vart du rört dig. Den personliga informationen säljer du gratis så fort du accepterar något av villkoren när du startar upp dina teknikprylar.

Apple och Google är privata bolag, inte Kinesiska staten.

Du accepterar inte ett skit när du startar deras prylar, har du inte fått se kontraktet innan och du inte skriver på det antingen för hand eller med bankID så finns det ingen laglig grund för dem att stå på.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venke:

Trams, se till och bygg ut 4G där 3G fortfarande används.
När de steget uppnåtts, då kan man snacka om teknikutveckling för ett helt land.

Vära kära operatörer har inte ens klarat av den uppgiften än.

Så vad är då detta om inte ett spel för gallerierna.
Propaganda alá Telia

Det är ju knappast ett spel för gallerierna med tanke på hur stor andel av befolkningen som bor i storstäderna dit 5G nu alltså kommer?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Apple och Google är privata bolag, inte Kinesiska staten.

Du accepterar inte ett skit när du startar deras prylar, har du inte fått se kontraktet innan och du inte skriver på det antingen för hand eller med bankID så finns det ingen laglig grund för dem att stå på.

Dom är privat, men det betyder inte att dom inte för informationen vidare. Pest eller kolera

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/