Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag kör en LEAF 30 inköpt för 224 000, billånet kostar ca 3000kr mån för det. Jag rekommenderar bilen helt klart. Utan att veta dina körvanor rekommenderar jag att titta på en bil med lite större batteri, minst 40kWh.

Jag personligen tycker inte att hybrider med mindre batteri än 10kWh är värda att titta på, räckvidden är för låg och du kommer inte göra annat än att ladda om du vill köra på el.
[Ninja edit] Nya är de också lika dyra som en ren elbil så då förstår jag verkligen inte varför man tittar på hybrid då. Har kört elbil ett år och jag saknar inte en extra motor och vad det innebär, den gången jag åker så pass långt får jag bara planera lite mer. [/ninja edit]
Så ordentligt stort hybrid-batteri eller ren eldrift.

Hojta gärna ifalla du har nån fråga

/S

Vad innebär längre sträckor? Det är där "billiga" elbilar kontra Tesla har sin skiljepunkt tror jag, med tanke på Teslas laddnätverk. Tesla Model S har jag kört till och från släktingar 50 mil bort över helg kring nollgradigt utan att ens vara en sport, men hur skulle det gå med en Leaf (även med det större batteriet?)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Irregular Programming:

Blev en m3 awd.

OK, Long rangen förmodar jag? Jag har provkört en sån, riktigt trevliga bilar! Jag fann det svårt att vänja mig vid avsaknaden utav instrumentkluster bakom ratten, men det kommer väl med tiden

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag kör en LEAF 30 inköpt för 224 000, billånet kostar ca 3000kr mån för det. Jag rekommenderar bilen helt klart. Utan att veta dina körvanor rekommenderar jag att titta på en bil med lite större batteri, minst 40kWh.

Jag personligen tycker inte att hybrider med mindre batteri än 10kWh är värda att titta på, räckvidden är för låg och du kommer inte göra annat än att ladda om du vill köra på el.
[Ninja edit] Nya är de också lika dyra som en ren elbil så då förstår jag verkligen inte varför man tittar på hybrid då. Har kört elbil ett år och jag saknar inte en extra motor och vad det innebär, den gången jag åker så pass långt får jag bara planera lite mer. [/ninja edit]
Så ordentligt stort hybrid-batteri eller ren eldrift.

Hojta gärna ifalla du har nån fråga

/S

Jag valde mellan Kia Niro som laddhybrid eller ren elbil. Det sistnämnda var 100.000 kr dyrare, så jag håller inte med om att det inte skulle vara någon skillnad i pris. Vidare verkar ju batteritillverkning vara något med ett ordentligt klimatavtryck, det känns därför ganska vettigt att jag använder nära 90 % av batterikapaciteten enkel väg till jobbet, laddar där, och åker hem igen. Att ha ett oanvänt jättebatteri förefaller som ett stort slöseri. Just my 2 cents, kul att du gillar din bil.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

OK, Long rangen förmodar jag? Jag har provkört en sån, riktigt trevliga bilar! Jag fann det svårt att vänja mig vid avsaknaden utav instrumentkluster bakom ratten, men det kommer väl med tiden

Japp LR, jag kör en Toyota Yaris nu som också har instrumentkluster vid sidan om ratten och har mycket svårt för alla andra bilar, jag tycker det är så mycket bättre

Var faktiskt instrumentpanelen som sålde mig för M3an, är inte helförtjust i deras tidigare bilar.

Permalänk
Medlem

Min sambo kollade först på en E-niro 2019 modell. Och den var 900 kr dyrare i månaden än tesla SR+. Det var innan de höjde priset med drygt 40k till 2020. Vi räknade aldrig på vad det skulle kosta efter höjningen utan hon köpte teslan istället. Teslan är överlägsen i allt jämfört med E-niron.

Innan dess så kollade hon på en hybrid som också skulle bli dyrare i månaden, om man räknade med servicekostnaden, och man i slutändan ändå måste köra halva året (vintern) på bensin i princip. Detta inkl handpenningen.

Och jämfört med en ren diesel/bensinbil så var de dyrare i månaden. Dock billigare i handpenning.

Bränslekostnaden är inkl i alla exempel med riktmärke på 2000 mil/år.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Vad innebär längre sträckor? Det är där "billiga" elbilar kontra Tesla har sin skiljepunkt tror jag, med tanke på Teslas laddnätverk. Tesla Model S har jag kört till och från släktingar 50 mil bort över helg kring nollgradigt utan att ens vara en sport, men hur skulle det gå med en Leaf (även med det större batteriet?)

Längre sträckor är för mig tjugo mil, något jag kör ganska sällan. Körde Göteborg-Öland förra sommaren och fick stanna och ladda tre gånger, den tredje gången för att jag saknade en mils räckvidd till målet... Där hade det varit trevligt med ett lite större batteri
Teslas nätverk med laddare är väldigt trevligt, vad jag sett i mina resor är att de "bara" finns i de större städerna en med tesla s täckvidd klarar man sig dit. Det finns också oftast flera, du behöver aldrig vänta. jag skulle få ladda många gånger om jag skulle åka 50 mil i nollgradigt, för den resan hade jag bytt bil med svärföräldrarna. Mitt användarmönster ser inte ut så, hade jag vetat att jag skulle göra den resan ofta hade jag inte köpt bilen jag har idag

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Mycket talar för att man kommer att försöka ha en "grön" profil på några av de massiva ekonomiska stimulanspaket som nu följer i spåren av Covid-19. Därför kan man nog räkna med lägre priser på elbilar framöver, samt möjligen även olika former av bidrag för att skrota gamla bilar. Tydligen förs det ex diskussioner inom EU om möjligheterna att moms-befria El-bilar (https://electrek.co/2020/05/19/electric-cars-boost-europe-rec...).

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Mycket talar för att man kommer att försöka ha en "grön" profil på några av de massiva ekonomiska stimulanspaket som nu följer i spåren av Covid-19. Därför kan man nog räkna med lägre priser på elbilar framöver, samt möjligen även olika former av bidrag för att skrota gamla bilar. Tydligen förs det ex diskussioner inom EU om möjligheterna att moms-befria El-bilar (https://electrek.co/2020/05/19/electric-cars-boost-europe-rec...).

/M

Ja det kommer bli väldigt intressant, kan ju hoppas på moms-fritt för elbilar, då lär försäljningen öka massvis.

Permalänk

Tar emot lite att posta reklam men det här erbjudandet är ju riktigt schysst om man letar elbil

41000 rabatt på en Zoe, så totalt 101000 med bidraget. Mer sånt här hoppas man ju på.

https://etcel.se/klimat/41-000-kronor-i-elbilsrabatt-med-etc?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tar emot lite att posta reklam men det här erbjudandet är ju riktigt schysst om man letar elbil

41000 rabatt på en Zoe, så totalt 101000 med bidraget. Mer sånt här hoppas man ju på.

https://etcel.se/klimat/41-000-kronor-i-elbilsrabatt-med-etc?...

Ska jag vara ärlig så tror jag man kan traska in till Bilia direkt och få det priset utan att blanda in ETC. Verkar inte gå jättebra hos bilhandlarna just nu så det har funnits bra prutmån när de jag känner pratat bilköp med handlare (även på beg).

För övrigt är ju Zoe lite mer användbar nu med CCS även om det är en rätt liten billig bil.

Permalänk
Medlem

Tesla Cybertruck på Jay Leno's Garage - det kliar i fingarna... Jag trodde att den skulle vara för stor för Europa - men om Elon gör som han säger i klippet och bantar den 5% så kan det kanske gå.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Tesla Cybertruck på Jay Leno's Garage - det kliar i fingarna... Jag trodde att den skulle vara för stor för Europa - men om Elon gör som han säger i klippet och bantar den 5% så kan det kanske gå.

/M

Även om den bantas med 5% kommer den nog kännas riktigt stor i EU. Även S/X är bilar som känns stora när man navigerar parkeringsgarage med mera. När jag hade en S var det många parkeringsplatser man fick rata...

Men beroende på var man bor så kan den ju funka riktigt bra, den är ju riktigt tuff iaf.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Även om den bantas med 5% kommer den nog kännas riktigt stor i EU. Även S/X är bilar som kännas stora när man navigerar parkeringsgarage med mera. När jag hade en S var det många parkeringsplatser man fick rata...

Men beroende på var man bor så kan den ju funka riktigt bra, den är ju riktigt tuff iaf.

Ha ha, ja jag tycker 3an är för stor.

Permalänk
Medlem

Parkeringsplatserna som är för små på många ställen skulle jag säga , en vw passat är ofta trångt också .

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ajn:

Parkeringsplatserna som är för små på många ställen skulle jag säga , en vw passat är ofta trångt också .

Det här håller jag med om! Även med min förra helt vanliga Audi A3 så kunde platserna vara små ibland. Visst, det var inga problem att parkera. Men stod man mitt i rutan, mellan två bilar som stod mitt i sina respektive rutor - så var det inte mycket plats kvar mellan bilarna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

jämför man med en hundkoja ala 1973 med dagen mini eller en golf 1982 och en dagens golf så inser man att det är annat än just parkeringsplatserna som har växt i storlek...

en golf-kombi idag är ju fan nästan stor som en ford granda-combi 1979 som då räknades som rätt stor bil

Permalänk
Medlem

Förbokat Skoda ENYAQ, förväntas släppas precis när mitt nuvarande leasingavtal gått ut. Men är inte bindande men ska kika på den när jag blir inbjuden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Även om den bantas med 5% kommer den nog kännas riktigt stor i EU. Även S/X är bilar som känns stora när man navigerar parkeringsgarage med mera. När jag hade en S var det många parkeringsplatser man fick rata...

Men beroende på var man bor så kan den ju funka riktigt bra, den är ju riktigt tuff iaf.

Hmm - det verkar som om Cybertrucken kommer att får behålla sin storlek, men att det kan komma en mindre version för internationella marknaden senare: Elon Musks tweet om Cybertrucks kommande storlek

Hade ett litet (med betoning på litet) hopp om att en lite mindre Cybertruck skulle kunna fungera för oss i Europa. Toppversionen av Cybertrucken, med en räckvidd på ca 80 mil och 0-100 på 2,9 sek för i sammanhanget rimliga pengar (1 mkr) lockade...

/M

Permalänk
Medlem

Hade jag bott i Norrland eller liknande hade jag köpt en Tri motor Cybertryck direkt, men med tanke på att jag kör i södra Skåne och nere i Europa är det bara glömma.

Med tanke på att Model X får mer eller mindre precis plats i en P-ficka, och Cybertryck är mer än 80cm längre, så blir det svårt att köpa bröd på ICA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Längre sträckor är för mig tjugo mil, något jag kör ganska sällan. Körde Göteborg-Öland förra sommaren och fick stanna och ladda tre gånger, den tredje gången för att jag saknade en mils räckvidd till målet... Där hade det varit trevligt med ett lite större batteri
Teslas nätverk med laddare är väldigt trevligt, vad jag sett i mina resor är att de "bara" finns i de större städerna en med tesla s täckvidd klarar man sig dit. Det finns också oftast flera, du behöver aldrig vänta. jag skulle få ladda många gånger om jag skulle åka 50 mil i nollgradigt, för den resan hade jag bytt bil med svärföräldrarna. Mitt användarmönster ser inte ut så, hade jag vetat att jag skulle göra den resan ofta hade jag inte köpt bilen jag har idag

/S

Hur gör man om man inte kan ladda på plats när man nått sin destination? Känns som att det ofta glöms bort. Då får man ju planera in att man ska ha tillräckligt med juice för att dels nå målet, men även att kunna ta sig tillbaka till en laddplats när man ska hem igen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Red Beaver:

Hur gör man om man inte kan ladda på plats när man nått sin destination? Känns som att det ofta glöms bort. Då får man ju planera in att man ska ha tillräckligt med juice för att dels nå målet, men även att kunna ta sig tillbaka till en laddplats när man ska hem igen.

Njae, glöms bort och glöms bort? Jag skulle säga att man i de flesta fall kan ladda på sin destination. Vid undantagen så laddar man -precis som du säger- tillräckligt för att nå nästa laddplats. D.v.s. precis som med en bensinbil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hur gör man om man inte kan ladda på plats när man nått sin destination? Känns som att det ofta glöms bort. Då får man ju planera in att man ska ha tillräckligt med juice för att dels nå målet, men även att kunna ta sig tillbaka till en laddplats när man ska hem igen.

Jag har kört elbil i snart 4år och jag har istort sett aldrig stött på det problemet.
Nästan alla städer har idag någon laddare i närheten där man ska och ska man hem till folk på landet går det oftast bra att låna el av dem.
Är dom snikna kan du ju swisha för din laddade el.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hur gör man om man inte kan ladda på plats när man nått sin destination? Känns som att det ofta glöms bort. Då får man ju planera in att man ska ha tillräckligt med juice för att dels nå målet, men även att kunna ta sig tillbaka till en laddplats när man ska hem igen.

Kan man inte ladda dit man ska så ser man ju till att ha tillräckligt med batteri kvar för att ta sig tillbaka också. Frun brukar göra det när hon kör i jobbet till Göteborg, tar hon en lunchpaus på vägen dit så har hon tillräckligt för att köra runt i Göteborg några dagar och ta sig till en laddare på hemvägen.

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Hur gör man om man inte kan ladda på plats när man nått sin destination? Känns som att det ofta glöms bort. Då får man ju planera in att man ska ha tillräckligt med juice för att dels nå målet, men även att kunna ta sig tillbaka till en laddplats när man ska hem igen.

Så är det. Vet jag att jag inte kan ladda på målet lägger jag alltid in min resa som en "rundtur" i abetterrouteplanner.com. På så sätt vet jag att jag alltid har laddning till målet/nästa laddare.
Man lär sig väldigt snabbt räckvidden på sin bil och också vart laddarna längs de sträckor man kör ofta är. En längre resa som jag gör tar nästan 90% av min laddning åt ena hållet och då vet jag att jag inte har möjlighet att ladda på ungefär 35km från mitt mål, vilket inte fungerar. Då måste jag ladda på vägen till målet en kort stund för att kunna komma tillbaka till laddaren på hemvägen. Totalt laddar jag ca 80% i två omgångar under resan. Följer du länken ovan så hittar du resan med laddstopp

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Jag har kört elbil i snart 4år och jag har istort sett aldrig stött på det problemet.
Nästan alla städer har idag någon laddare i närheten där man ska och ska man hem till folk på landet går det oftast bra att låna el av dem.
Är dom snikna kan du ju swisha för din laddade el.

Tankar du dina gästers bilar gratis? Eller är du sniken?

(jag vet att det är helt olika kostnader att fylla en förbränningsbil, men att kalla folk för snikna när du förväntar dig gratis energi är lite skumt enligt mig.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tankar du dina gästers bilar gratis? Eller är du sniken?

Är inte ett mer rimligt exempel att låta sina gäster koppla in sin motorvärmare kanske?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Är inte ett mer rimligt exempel att låta sina gäster koppla in sin motorvärmare kanske?

Eller om man säger "häller du i 5liter bensin."
Var mest att kalla folk snikna bara för att man inte får saker gratis jag tyckte var udda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tankar du dina gästers bilar gratis? Eller är du sniken?

(jag vet att det är helt olika kostnader att fylla en förbränningsbil, men att kalla folk för snikna när du förväntar dig gratis energi är lite skumt enligt mig.)

Min laddare ligger på plugshare så alla med appen kan hitta min laddare och ladda gratis.
Och med tanke på hur framtiden kommer se ut så kommer vi nog alla få bjussa på lite el då och då men det är ju ett givande och tagande.
Tar du betalt när du bjuder folk på middag?.
En model s med fetaste batteriet idag kostar under 100:- att ladda fullt från 0-100%
Bjuder jag på middag hemma går ofta mat och dricka på minst 300:- per person så elen känns som en droppe i havet och ingen kommer med tomt batteri.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När man är nere på laddtider som bara är 10% av körtiden, var är problemet med räckvidden?

Har man så bråttom att man inte kan ta 10% extra tid, ja men kör 10% fortare då!

Enligt min mening ligger optimal batteristorlek på 20-40 kWh. Ska man köra långt så blir det bara fler men kortare laddstopp. Större än så är jag inte intresserad av. Totala laddtiden är ju samma. Bara onödig kostnad och vikt.

Med den tidshorisont som man köper en bil på så kommer snabbladdarna att hinna bli så många att 80-90% av Sveriges befolkning i princip alltid är inom några kilometer av en snabbladdare.

Hela räckviddsproblematiken är något som gäller NU, innan nätet av snabbladdare är utbyggt och innan folk lärt sig hur man skall tänka.

Tesla var tvungna att ha lång räckvidd och ett eget nät av snabbladdare för att kunna sälja bilar men det innebär inte att samma upplägg är optimalt om några år.

Väldigt snävt tankesätt i kombination med flertalet felaktiga uppgifter.

Att laddningen tar "10%" av körtiden beror ju helt och hållet på under vilka förutsättningar och med vilken bil. Vissa elbilar har snabbare laddning än andra. Lika så spelar din hastighet och andra faktorer in på dels hur många mil du hinner, och dels hur "länge" man kan köra på en laddning.

Om du exempelvis "kör 10% fortare", så kommer elförbrukningen att öka och du kommer få stanna tidigare än om du inte ökat hastigheten. Du måste då även ladda en längre tid för att kunna klara av den återstående sträckan. För att inte tala om det faktum att det dessutom finns lagar som förhindrar någon att öka hastigheten ytterligare. Så om man i "dagsläget" kör enligt gällande hastighetsbegränsningar så kan man inte "öka 10%".

Det är fullt möjligt att en elbil med 20-40 kWh är optimalt för din reseprofil och ditt liv, men det är långt ifrån fallet hos alla. Jag åker exempelvis 10-15 längre resor varje år, där sträckan för enkel resväg är 40-65 mil. Dessa resor brukar jag genomföra med endast ett kort tankstopp (vi talar alltså om max 5 minuter). Om vi tar min 65-milsresa hem till mina föräldrar som exempel, så är det mig veterligen ingen elbil som klarar den resan i motorvägsfart utan stopp. Så det blir som allra minst ett laddstopp (för många elbilar betydligt mer än så). Så ett byte till elbil skulle för mig betyda att mitt normala 5-minutersstopp snarare blir 30-45 minuter. Det kan man tycka är helt fine om man inte har något emot att sitta och titta på en mätare som långsamt fylls upp, men knappast något jag ser som positivt.

Men problemet kan uppstå i många fler situationer och det är något man ständigt måste tänka på. Bilen styr min resa och inte jag. Som ett annat exempel så var jag på ett kundmöte i Malmö för en tid sedan, en resa på ca 27 mil enkel resväg. Väldigt få elbilar klarar Göteborg - Malmö tur och retur utan ett laddstopp. I mitt fall så kom jag ner till Malmö kvällen före mötet för övernattning, men på Radisson i Malmö såg jag inte till några laddstolpar. Så i det fallet så skulle en elbil även styra mitt val av hotell. I vissa andra fall så har jag åkt GbG - Malmö ToR samma dag, då finns det ingen chans att man klarar sig utan ett laddstopp. Något som alltså inte känns särskilt lockande när man pyntar flera hundratusen för en bil.

Jag hade väldigt gärna haft en Tesla Model S eller el Polestar 2, men i mitt fall är en Model S för dyr och jag är lite skeptiskt till Polestarens räckvidd, som jag inte tror är tillräckligt för mig (även om det med råge är tillräckligt för min dagliga användning). Så man måste helt enkelt vara lite ödmjuk inför andra personers vanor och möjligheter och inse att elbilen inte kommit tillräckligt långt i utvecklingen för att kunna tillfredsställa allas behov.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Min laddare ligger på plugshare så alla med appen kan hitta min laddare och ladda gratis.
Och med tanke på hur framtiden kommer se ut så kommer vi nog alla få bjussa på lite el då och då men det är ju ett givande och tagande.
Tar du betalt när du bjuder folk på middag?.
En model s med fetaste batteriet idag kostar under 100:- att ladda fullt från 0-100%
Bjuder jag på middag hemma går ofta mat och dricka på minst 300:- per person så elen känns som en droppe i havet och ingen kommer med tomt batteri.

Menar mer om att jag skulle betala för förbrukad el utan att först fråga om husägaren ville ha betalt.
Nej jag tar inte betalt för mat om jag bjuder, däremot så har jag haft grillkvällar där folk tagit med kött och det de tänkt dricka själva men då skriver jag ju det innan.
Men nog om det. 🙂

Om det står en plugshare ansluten användare parkerad och laddar när du kommer hem och behöver ladda kan du ta ur sladden och sätta i din bil då? Eller låser sig kabeln i bilen fram till nyckeln är nära. (tänker om ägaren till bilen tagit en promenad typ)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb