Permalänk
Medlem

Sänka hastighet på golvfläkt

Funderar på att köpa en fläkt från Biltema, men effekten på 60 watt känns väldigt hög även fast den har tre lägen. Kan man på något sätt styra fläkthastigheten genom att strypa effekten eller liknande?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vi får nog gissa att den inte förbrukar 60 watt på lägsta läget, right? Om vi antar 0 watt avstängd och 60W på fullt flås, så lär ju steg 1 vara 20W och steg2 40W.

Eller, vad tror du att de tre lägena gör förutom att ställa ned effekten? Växellåda?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag tycker det sällan finns ett tillräckligt lågt varvtal på sådan här fläktar. Brukar vara ganska liten skillnad mellan dom olika hastigheterna. Om någon vet hur man kan sänka hastigheten ytterligare så vill jag också veta hur man gör. Köpa två st och koppla dom i serie?

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för resistorer som sätter effekten idag, köp hem 2 till, och koppla i serie på de övriga lägena?
Fast enklast är väl att lämna tillbaka fläkten och kolla om det finns någon annan att köpa.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Koppla bara in den halvvägs i eluttaget så halverar du effekten!

Nej men helt ärligt, kanske en resistor innan motorn? Blir dock värmeutveckling

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av kdk_warhead:

Jag tycker det sällan finns ett tillräckligt lågt varvtal på sådan här fläktar. Brukar vara ganska liten skillnad mellan dom olika hastigheterna. Om någon vet hur man kan sänka hastigheten ytterligare så vill jag också veta hur man gör. Köpa två st och koppla dom i serie?

Det är inte riktigt så enkelt faktiskt. Det blev ett helt äventyr detta!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att skaffa en liten frekvensomriktare! Det skulle nog faktiskt fungera.

Det är ju induktionsmotorer detta, och i ärlighetens namn är jag inte så säker på hur hastigheten regleras. Men jag gissar/tror att det görs induktivt. Att göra det resistivt skulle bli väldigt oeffektivt och varmt.

Ett annat alternativ vore kanske en transformator för att ta ned spänningen, men det känns omständigt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Det är inte riktigt så enkelt faktiskt. Det blev ett helt äventyr detta!

https://www.youtube.com/watch?v=hQ3GW7lVBWY

Intressant klipp. Tack för länken.

Seriekoppla dom är nog inte bra eftersom start momentet för en shaded induction motor förmodligen blir för låg.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Bara att skaffa en liten frekvensomriktare! Det skulle nog faktiskt fungera.

Det är ju induktionsmotorer detta, och i ärlighetens namn är jag inte så säker på hur hastigheten regleras. Men jag gissar/tror att det görs induktivt. Att göra det resistivt skulle bli väldigt oeffektivt och varmt.

Ett annat alternativ vore kanske en transformator för att ta ned spänningen, men det känns omständigt.

Enligt filmen så styrs dom oftast av fler lindningar.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Min gissning är att de begränsar strömmen induktivt. Kanske det skulle gå att begränsa strömmen mer med typ en ballast från en gammal lysrörsarmatur?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan (absolut inga garantier att det fungerar eller håller) gå att reglera effekten med en dimmer även om det är långt ifrån en ideal motorstyrning men hellre väljer man en lagom storlek eller en dyrare modell med en riktig styrning som inte riskerar att ge upphov till oljud eller värme.
Eller så skaffar men en riktig separat motorstyrning typ https://www.elbutik.se/product.html/exxact-varvtalsregulator-...
Men varför välja en "för stor " fläkt från början, det är väl inte så svårt att hitta en som funkar på lägsta inbyggda läget om man letar lite ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns en fläkt på Jula för 200 kr som har en effekt på 50 watt med tre lägen. Kan även styras med fjärrkontroll. Mycket bra betyg från recensionerna

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...