Permalänk
Medlem

Mesh eller extender?

Även om min lägenhet är ganska liten (~100 kvm) så gör planlösningen och byggmaterialet att mitt wifi inte når de två sovrummen. Jag behöver därför hitta en lösning. Jag är grön på området, men förstår att jag antingen behöver ett mesh-nätverk eller en wifi-extender - skulle vara toppen om jag kunde få hjälp att hitta den rimligaste lösningen och också konkret förslag på utrustning.

Information:
denna router är kopplad till 1 Gbit fiber från väggen.
Sömlöst nät viktigt - jag vill inte behöva koppla upp mig mot två olika WLAN
Synology NAS som också funkar som Plex Media Server
Totalt ett tiotal enheter som är uppkopplade (inklusive Chromecasts)

Osäker på om det saknas någon nödvändig information. Säg bara till i så fall

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Även om min lägenhet är ganska liten (~100 kvm) så gör planlösningen och byggmaterialet att mitt wifi inte når de två sovrummen. Jag behöver därför hitta en lösning. Jag är grön på området, men förstår att jag antingen behöver ett mesh-nätverk eller en wifi-extender - skulle vara toppen om jag kunde få hjälp att hitta den rimligaste lösningen och också konkret förslag på utrustning.

Information:
denna router är kopplad till 1 Gbit fiber från väggen.
Sömlöst nät viktigt - jag vill inte behöva koppla upp mig mot två olika WLAN
Synology NAS som också funkar som Plex Media Server
Totalt ett tiotal enheter som är uppkopplade (inklusive Chromecasts)

Osäker på om det saknas någon nödvändig information. Säg bara till i så fall

Bästa lösningen är om du kan koppla in en AP (accesspunkt) via kabel, sen sätter du samma SSID och lösen på den för att få ett LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bästa lösningen är om du kan koppla in en AP (accesspunkt) via kabel, sen sätter du samma SSID och lösen på den för att få ett LAN.

Tack för snabbt svar! Kabel är sista, sista utvägen. Lägger hellre några tusen på en trådlös lösning om det inte strular till det.
Jag har tidigare suttit bakom två routers och har haft problem med att få port forwarding etc att fungera smärtfritt. Är lite rädd att det skulle upprepas med en Mesh-lösning, men har förstås gärna fel.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Extender är inte samma nät vad jag förstått, utan ska användas för två olika platser, typ 2 hus på gården. Mesh ökar täckningen på samma nätverk.

Tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bästa lösningen är om du kan koppla in en AP (accesspunkt) via kabel, sen sätter du samma SSID och lösen på den för att få ett LAN.

Detta är dock en lösning som ger usel bandbredd då basstation inte byts automatisk till närmaste. det är den billigaste lösningen.
Bäst är att dra kabel till de två rummen, inaktivera wifi i routern och investera i ett tre-pack mesh som kopplas ihop med kabel. Jag har ingen åsikt om vilken mesh förutom att backhaul måste gå via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för snabbt svar! Kabel är sista, sista utvägen. Lägger hellre några tusen på en trådlös lösning om det inte strular till det.
Jag har tidigare suttit bakom två routers och har haft problem med att få port forwarding etc att fungera smärtfritt. Är lite rädd att det skulle upprepas med en Mesh-lösning, men har förstås gärna fel.

Det blir både bättre och billigare att ta hem en nätverksinstallatör. Man måste inte dra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Detta är dock en lösning som ger usel bandbredd då basstation inte byts automatisk till närmaste. det är den billigaste lösningen.
Bäst är att dra kabel till de två rummen, inaktivera wifi i routern och investera i ett tre-pack mesh som kopplas ihop med kabel. Jag har ingen åsikt om vilken mesh förutom att backhaul måste gå via kabel.

Vad har bandbredden med det att göra?
Du menar att det blir dålig roaming, men när täckningen är så dålig som TS säger blir det inga problem.

Lösningen som jag beskrev har jag själv gjort både hos min mamma (villa) och i min egen lgh, i min lgh på ca 85 kvm har jag 3 AP och telefonerna har inga problem att hoppa över till bästa AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för snabbt svar! Kabel är sista, sista utvägen. Lägger hellre några tusen på en trådlös lösning om det inte strular till det.
Jag har tidigare suttit bakom två routers och har haft problem med att få port forwarding etc att fungera smärtfritt. Är lite rädd att det skulle upprepas med en Mesh-lösning, men har förstås gärna fel.

2 routers är aldrig en bra lösning, kan vara därför du haft problem.
I ett nätverk skall du bara ha 1 router, övriga stationer skall vara AP av någon form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad har bandbredden med det att göra?
Du menar att det blir dålig roaming, men när täckningen är så dålig som TS säger blir det inga problem.

Lösningen som jag beskrev har jag själv gjort både hos min mamma (villa) och i min egen lgh, i min lgh på ca 85 kvm har jag 3 AP och telefonerna har inga problem att hoppa över till bästa AP.

När man ligger kvar på fel basstation så blir bandbredden onödigt låg. Det har det med att göra. Min erfarenhet är en annan en din tydligen. Jag bor i ett hus byggt 1910 och när jag hade AP i sovrummet kunde jag ligga kvar på routern med en pinne och få opålitlig wifi med superlåg bandbredd som följd. Ingen roaming öht, det finns ingen som helst kommunikation mellan basstationerna om vilken som ansvarar för vilken enhet. För roaming krävs proprietär lösning typ Ubiquiti Unifi eller en standard som mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

När man ligger kvar på fel basstation så blir bandbredden onödigt låg. Det har det med att göra. Min erfarenhet är en annan en din tydligen. Jag bor i ett hus byggt 1910 och när jag hade AP i sovrummet kunde jag ligga kvar på routern med en pinne och få opålitlig wifi med superlåg bandbredd som följd. Ingen roaming öht, det finns ingen som helst kommunikation mellan basstationerna om vilken som ansvarar för vilken enhet. För roaming krävs proprietär lösning typ Ubiquiti Unifi eller en standard som mesh.

Misstänkte det var så du menade, men jag kan inte förklara varför vissa får detta, har som sagt själv inte upplevt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Misstänkte det var så du menade, men jag kan inte förklara varför vissa får detta, har som sagt själv inte upplevt detta.

För vissa verkar det fungera bra men ofta blir det problem eftersom respektive mobil etc inte vet om att det finns en bättre ap tillgänglig så länge det är en pinne kvar så att säga. Har själv kört på det sättet för länge sedan och fruns och barnens iPhones ville aldrig byta utan de fick slå av och på wifi med tvång om de bytte rum snabbt. Mina Android bytte enklare. Mesh is the shit!

Permalänk
Medlem

Om problemet är att du har tjocka väggar som skapar lokala punkter där det är dålig mottagning så kan en extender vara lösningen. Hemma hos mig var det så - jag satte en extender på ett ställe som var långt från routern men hade god täckning. De döda punkterna hade nu mycket lättare att se extendern än routern (~30dB lättare) så prestandan gick upp.

Är det snarare att ytan är för liten, eller om du inte är så priskänslig, köp ett mesh-system.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

När man ligger kvar på fel basstation så blir bandbredden onödigt låg. Det har det med att göra. Min erfarenhet är en annan en din tydligen. Jag bor i ett hus byggt 1910 och när jag hade AP i sovrummet kunde jag ligga kvar på routern med en pinne och få opålitlig wifi med superlåg bandbredd som följd. Ingen roaming öht, det finns ingen som helst kommunikation mellan basstationerna om vilken som ansvarar för vilken enhet. För roaming krävs proprietär lösning typ Ubiquiti Unifi eller en standard som mesh.

Kan funka bra med autonoma accesspunkter. Det är klienten som väljer AP ändå. Utom om man kör Meru men det tror jag inte man vill med tanke på hur snabbt de försvann från Svenska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om problemet är att du har tjocka väggar som skapar lokala punkter där det är dålig mottagning så kan en extender vara lösningen. Hemma hos mig var det så - jag satte en extender på ett ställe som var långt från routern men hade god täckning. De döda punkterna hade nu mycket lättare att se extendern än routern (~30dB lättare) så prestandan gick upp.

Är det snarare att ytan är för liten, eller om du inte är så priskänslig, köp ett mesh-system.

Det är tjocka väggar som är problemet, i kombination med planlösningen. Tänk dig ett U, där routern står i övre högra hörnet av U och sovrummet i övre vänstra hörnet. Mellan de två hörnen en fet betongklump.

Behövde du koppla upp dig mot ett annat nät när du använde extendern? Eller var den kopplad med kabel till routern?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är tjocka väggar som är problemet, i kombination med planlösningen. Tänk dig ett U, där routern står i övre högra hörnet av U och sovrummet i övre vänstra hörnet. Mellan de två hörnen en fet betongklump.

Behövde du koppla upp dig mot ett annat nät när du använde extendern? Eller var den kopplad med kabel till routern?

Om den är kopplad med kabel är det ingen extender, då är det en AP.

Extender är inget man vill ha eftersom hastigheten (den teoretiska) halveras efter en extender.
Om du absolut inte kan koppla in en annan enhet med kabel är det mesh med backhaul band du skall köra (även kallad tri-band), men då måste du byta ut din nuvarande router också eftersom den inte stödjer mesh (vad jag kan se).
Om din nuvarande router fungerar som media box (delar ut TV, telefon och internet i olika uttag) och du använder den funktionen så får du brygga den och koppla en mesh router efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är tjocka väggar som är problemet, i kombination med planlösningen. Tänk dig ett U, där routern står i övre högra hörnet av U och sovrummet i övre vänstra hörnet. Mellan de två hörnen en fet betongklump.

Behövde du koppla upp dig mot ett annat nät när du använde extendern? Eller var den kopplad med kabel till routern?

Det är lite likt min situation. Jag har en lägenhet som är mer eller mindre som en kvadrat, med routern mitt på vänster långsida ungefär - något ovanför. Mitt i lägenheten är det en pelare av tjock sten som väggen viker sig fram till. Detta gör att om man sitter i arbetsrummet längs den högra väggen nedanför mitten, så var mottagningen i princip noll. Däremot var mottagningen i mitt sovrum, ett par meter längre ”upp”, helt OK trots att det inte var närmare. Min lösning (efter att ha provat mycket annat som inte fungerade) var en extender placerad längs den högra ytterväggen ganska långt upp. Det gjorde att mottagningen i arbetsrummet gick upp med en sisådär 30 dB.

En extender kommer att kapa max bandbredd för nätverket till hälften, det går inte att komma ifrån. I mitt fall spelar det ingen roll - jag betalar bara för 100 ner, och ac-nätverket har 867Mbit/s i det fysiska lagret. Om jag halverar det till 433Mbit/s så är det ändå mer än jag behöver, och jag har marginal för om jag har sämre täckning. Detta visste jag, och jag drog mig länge för att köpa en extender efter många negativa diskussioner online, men till slut hade jag provat egentligen allt annat utom just ett dyrt mesh. Jag blev positivt överraskad över hur bra det fungerade. Som ett resultat har jag modifierat mina fördomar om extendrars till att de funkar i precis min situation men kanske inte annars. Det låter som om din situation kanske är tillräckligt lik för att det skall fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Kan funka bra med autonoma accesspunkter. Det är klienten som väljer AP ändå. Utom om man kör Meru men det tror jag inte man vill med tanke på hur snabbt de försvann från Svenska marknaden.

Mig veterligen söker inte enheter nya accesspunkter om de har en etablerat uppkoppling. Mesh tvingar fram detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mig veterligen söker inte enheter nya accesspunkter om de har en etablerat uppkoppling. Mesh tvingar fram detta.

Inte mycket rätt där.

En wifi klient som har en aktiv association scannar i regel omgivningen när signalen når ett threshold-värde (mottagen signalstyrka är tillräckligt låg). Faller signalstyrkan ytterligare en nivå kommer klienten roama till en alternativ accesspunkt. Den exakta formulan är klientspecifik och oftast hemlig. Ibland går den att skruva på (på Intel laptop chipset t.ex. går det), oftast inte.

Oavsett om man kör MESH eller ett gäng autonoma APs (dvs standalone APs med samma PSK/SSID) så har respektive AP ett unikt BSSID som klienterna associerar mot. Det är alltid och enbart KLIENTEN som gör denna association. Det finns inte ens inom 802.11 standarden en möjlighet att påtvinga roaming för en klient ifrån AP håll - så att påstå att det sker med automatik enbart för att man kör MESH är en grov osanning. Det som finns nuförtiden för att lösa denna brist är 802.11v standarden där en AP kan begära att en klient roamar till ett specifikt BSSID, men det kräver både stöd hos klienten och av Wifi infrastrukturen. Jag tvivlar att konsument MESH lösning stödjer denna standard (finns isåfall i dess datablad).

Det enda MESH erbjuder är ett trådlöst backhaul istället för ett kablat. Roaming problematiken är exakt densamma som med standalone APs. Botemedlet är i dom flesta fall att SÄNKA uteffekten för att uppmuntra klienterna att roama. Det absolut vanligaste problemet i hemma-miljöer där folk installerat flertalet APs är just att folk kör access-punkterna i full uteffekt vilket får motsatt effekt då signalförhållandet blir assymetriskt (en mobiltelefon har betydligt svagare uteffekt än en AP). Då våra klienter ser en stark mottagen signal uppmuntrar det inte till roaming eller att ens scanna omgivningen för alternativa APs vilket resulterar i att våra klienter hänger kvar på en AP istället för att roama till ett bättre alternativ (sticky roaming).

För att på riktigt kontrollera klienternas roaming ifrån infrastruktursidan krävs det att vi kan utnyttja en lösning med ett virtuell BSSID, såsom Fortinet (Meru) virtual channel. UniFi hade denna funktion tidigare med det har tagits bort (finns en massa nackdelar med detta såsom prestanda då alla accesspunkter delar spektrum och kanal så det krävs lite koordineringsmagi).

Som en notering, roaming problematiken finns även med repeaters då din repeater AP också har ett unikt BSSID.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

När man ligger kvar på fel basstation så blir bandbredden onödigt låg. Det har det med att göra. Min erfarenhet är en annan en din tydligen. Jag bor i ett hus byggt 1910 och när jag hade AP i sovrummet kunde jag ligga kvar på routern med en pinne och få opålitlig wifi med superlåg bandbredd som följd. Ingen roaming öht, det finns ingen som helst kommunikation mellan basstationerna om vilken som ansvarar för vilken enhet. För roaming krävs proprietär lösning typ Ubiquiti Unifi eller en standard som mesh.

Det du upplevde med en sk. "sticky client" hade enklast löst sig med att justera ner effekten på huvudroutern. Mesh är ingen standard vad jag vet, det är en topologi som övergått i ett namn för de paketerade hemmalösningarna. Ubiquity har ingen egen roaming teknik. Utöver deras gamla teknik zero-handoff och sedan att de har 802.1r, k och v (som måste aktiveras manuellt)

Skrivet av Mordekai:

Mig veterligen söker inte enheter nya accesspunkter om de har en etablerat uppkoppling. Mesh tvingar fram detta.

Jo det gör de. Det ligger i mjukvaran eller drivrutinen till nätverkskortet. Det generella är att att den söker sig efter nya accesspunkter när signalstyrkan från den befintliga blivit för låg. Iphone gör det vid -70 tex.

Mesh är ingen garanti för roaming. Man får läsa på vad tillverkaren har byggt in för funktioner. Det finns saker som att mesh-punkten helt enkelt sparkar ut en klient som den tycker ska byta accesspunkt. Finns dock dåligt med info om det i mina ögon. Även spridda skurar över vilka mesh som har dedikerat "backahaul" mellan mesh-punkterna och vilka som använder samma kanaler till allt.

Sedan är standarderna 802.1r, k och v som ofta grupperas eftersom alla är saker som optimerar och snabbar upp roamingen. Går inte in på dem i detalj. Problemet är att många enheter ännu inte stödjer dem. Ibland är det så illa att det fungerar sämre med dem aktiva eftersom klienten inte stödjer dem. Kan vara så illa att klienten inte kan ansluta.

Till TS så säger jag eftersom du har en router som går att matcha med någon mesh att köpa ett mesh-system och stänga av wifit i den befintliga. Det skulle också gå att köpa power-line grejor att köra över elnätet, för att sedna koppla accesspunkt på det men det beror på hur mycket som man vill mecka. Powerline är lite hit or miss

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Fortinet (Meru) virtual channel.

Hade jag helt missat, och det var ändå ett tag sen ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det du upplevde med en sk. "sticky client" hade enklast löst sig med att justera ner effekten på huvudroutern. Mesh är ingen standard vad jag vet, det är en topologi som övergått i ett namn för de paketerade hemmalösningarna. Ubiquity har ingen egen roaming teknik. Utöver deras gamla teknik zero-handoff och sedan att de har 802.1r, k och v (som måste aktiveras manuellt)

Jo det gör de. Det ligger i mjukvaran eller drivrutinen till nätverkskortet. Det generella är att att den söker sig efter nya accesspunkter när signalstyrkan från den befintliga blivit för låg. Iphone gör det vid -70 tex.

Mesh är ingen garanti för roaming. Man får läsa på vad tillverkaren har byggt in för funktioner. Det finns saker som att mesh-punkten helt enkelt sparkar ut en klient som den tycker ska byta accesspunkt. Finns dock dåligt med info om det i mina ögon. Även spridda skurar över vilka mesh som har dedikerat "backahaul" mellan mesh-punkterna och vilka som använder samma kanaler till allt.

Sedan är standarderna 802.1r, k och v som ofta grupperas eftersom alla är saker som optimerar och snabbar upp roamingen. Går inte in på dem i detalj. Problemet är att många enheter ännu inte stödjer dem. Ibland är det så illa att det fungerar sämre med dem aktiva eftersom klienten inte stödjer dem. Kan vara så illa att klienten inte kan ansluta.

Till TS så säger jag eftersom du har en router som går att matcha med någon mesh att köpa ett mesh-system och stänga av wifit i den befintliga. Det skulle också gå att köpa power-line grejor att köra över elnätet, för att sedna koppla accesspunkt på det men det beror på hur mycket som man vill mecka. Powerline är lite hit or miss

Ja sticky client är ett problem även med iPhone när flera AP har samma SSID/Lösen. Många ord för att ge samma rekommendation som jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Även om min lägenhet är ganska liten (~100 kvm) så gör planlösningen och byggmaterialet att mitt wifi inte når de två sovrummen. Jag behöver därför hitta en lösning. Jag är grön på området, men förstår att jag antingen behöver ett mesh-nätverk eller en wifi-extender - skulle vara toppen om jag kunde få hjälp att hitta den rimligaste lösningen och också konkret förslag på utrustning.

Information:
denna router är kopplad till 1 Gbit fiber från väggen.
Sömlöst nät viktigt - jag vill inte behöva koppla upp mig mot två olika WLAN
Synology NAS som också funkar som Plex Media Server
Totalt ett tiotal enheter som är uppkopplade (inklusive Chromecasts)

Osäker på om det saknas någon nödvändig information. Säg bara till i så fall

Om du vill lära dig lite mer och slippa snillen spekulerar rekommenderar jag denna artikel
https://dongknows.com/mesh-wi-fi-system-explained/

Som jag tycker är enklare än Sweclockers
https://www.sweclockers.com/artikel/24421-guide-till-natverk-...

Personligen använder jag både ASUS Mesh och Ubiquities Unifi och tycker ASUS vinner i såväl prestanda som enkelhet.

Permalänk
Medlem

@thadizzy: Många mesh och icke-mesh-produkter har stöd för flera roamingstandarder och någon form av zero handoff. Hur det står till med några av de populära meshsystemen kan du se på https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/33...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om du vill lära dig lite mer och slippa snillen spekulerar rekommenderar jag denna artikel
https://dongknows.com/mesh-wi-fi-system-explained/

Som jag tycker är enklare än Sweclockers
https://www.sweclockers.com/artikel/24421-guide-till-natverk-...

Personligen använder jag både ASUS Mesh och Ubiquities Unifi och tycker ASUS vinner i såväl prestanda som enkelhet.

Tack för artikeln, den klargjorde en del. Av avslutningen drar jag slutsatsen att jag skulle vilja ha ett mesh-system som jag kan sätta i ”bridge”- eller ”AP”-funktionalitet. Kan exempelvis Asus AC2200 klara det?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för artikeln, den klargjorde en del. Av avslutningen drar jag slutsatsen att jag skulle vilja ha ett mesh-system som jag kan sätta i ”bridge”- eller ”AP”-funktionalitet. Kan exempelvis Asus AC2200 klara det?

Alla ASUS meshsystem klarar att sättas bakom router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Alla ASUS meshsystem klarar att sättas bakom router.

Sorry för att jag spammar dig
Kopplar man upp mot samma nät, eller skapas det två olika nät? Och går det att koppla upp mot routern från ISP också?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Sorry för att jag spammar dig
Kopplar man upp mot samma nät, eller skapas det två olika nät? Och går det att koppla upp mot routern från ISP också?

På din befintliga router stänger du av Wifi och använder den som enbart Router om operatören kräver det eller har speciella funktioner du behöver (TV etc). Första meshenheten ansluts till Routern med kabel, resterande meshpunkter ansluts helst med kabel också från din router (mha switch om portar saknas). Ett enda nätverk.

Just den här frågan förstår jag inte riktigt;
"Och går det att koppla upp mot routern från ISP också?"
men jag kanske har svarat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

På din befintliga router stänger du av Wifi och använder den som enbart Router om operatören kräver det eller har speciella funktioner du behöver (TV etc). Första meshenheten ansluts till Routern med kabel, resterande meshpunkter ansluts helst med kabel också från din router (mha switch om portar saknas). Ett enda nätverk.

Just den här frågan förstår jag inte riktigt;
"Och går det att koppla upp mot routern från ISP också?"
men jag kanske har svarat på den.

Merci, det som oroar mig något är att jag har trådbundna anslutningar till routern (t ex NAS med Plex Media Server, samt den stationära datorn). Tyvärr har jag bara möjlighet att ansluta den första meshenheten med kabel, den andra behöver gå trådlöst. Dock är jag inte så bekymrad för det, behovet av hastighet är inte jättestort i sovrummen.

Den sista frågan var om allt ses som ett enda nätverk. Exempelvis om de via kabel anslutna enheterna är i mesh-nätverket. Se frågan om NAS/Plex ovan.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@thadizzy: Många mesh och icke-mesh-produkter har stöd för flera roamingstandarder och någon form av zero handoff. Hur det står till med några av de populära meshsystemen kan du se på https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/33...

Visserligen från 2018, så firmware kan ha utvecklats. Men det visar på att många meshsystem inte gör så mycket magi för roamingen.

Felsökte för bara några få dagar sedan på roaming mot företags-accesspunkter där tre olika smartphone-modeller hanterade roaming både bra och dåligt.