Det verkar som att det behöver repeteras var 10:e minut här på forumet, men tester i låg upplösning är inte för att spela i låg upplösning, utan för att provocera cpu att få arbeta hårt i en relevant last. Då belastningen är snarlik den man får i högre upplösning i scenarion där cpu är bottleneck, kan man enkelt se ungefär hur stark en cpu är i respektive spel.
Det är inte optimalt, men alla sites som testar cpuer verkar ha en internationell o-kultur att testa i ultra-presets istället för att tweaka settings, och då får man nöja sig med det eller testa/tweaka själv.
(själv skulle jag tycka att det finns ett mervärde i om tex sweclockers lade fram settings per testat spel där man når tex ~120fps i 4k och 1440p, men det är ju lite mer pill än att bara välja ett preset).
Om en cpu har 20% högre fps i 720p, så kommer den _antagligen_ ha ca 20% högre fps i 1440p och 4k med, om man tweakar settings att belasta cpu och gpu jämnt. Om man spelar i tex 4k och bara sätter ultra preset utan att tweaka något, så tar man i princip valet "min gpu skall jobba max, men jag hatar det arbete min cpu gör ,så den skall semi-idla".
Det finns en handfull moderna spel som sprider last extremt jämnt över många cores, tex BFV, men de allra allra flesta spel, även de som uppnår bra multicore-util kommer flaska på en specifik core. (där huvudrenderingstråd går, antagligen).
Exempel från wow i 4k120Hz med lätt tweakat lvl 7 (motsv "high" ca). tweakat för att nå ca 117fps för det mesta i 4k. Det dippar ofta, men det är ok med g-sync. Som man ser i cpu graf har core #15 maxats flera gånger i vanlig world-questing med mycket action runtomkring och flaskat. (överklockat 2080ti och 5.1Ghz allcore 9900ks). I raid/bgs är det ännu hårdare för cpu.
https://i.imgur.com/U5zU2tx.jpg
(mobilbild då wow eller taskmanager verkade disabla windows screenshot-funktion uttabbad så )
Jag postade även en bild på tweakat 4k-117 fps destiny2 med flera cores i max load i 4k, men den verkar försvunnit:
#17979618
Samma gäller för nästan alla spel jag någonsin spelat. det går _nästan_ alltid att tweaka så man får snyggare spel eller högre fps genom att använda sin cpu. mmorgps, arpgs, rts, fps-spel i hög fps/upplösning brukar vara värst.
Summa summarum; Sålänge man har tillräckligt många cores att ta hand om all strö-belastning (i dagsläget 6-8, men 4 räcker ganska dugligt i många spel), så kommer styrkan på en eller några få enskilda cores direkt styra fps/min-fps. Test i 720p är ganska representativa för detta. WoW är en bra representation för många genres av spel som är cpu-bundna.