9600k/9700k/9900k Överklockning

Skrivet av Mountain Man:

Jag har typ likvärdiga komponenter som ni har. Min 9900K, drar upp mot 195 W i CB R20 klockad till 5,2 GHz. Nu har jag dragit ner den till 5,1 GHz (kan dra ner spänningen till 1,285 V, toppar 1,315 V) och om jag minns rätt toppar den då omkring 175 W och 85 grader vilket ger omkring 5 200 poäng i CB R20.

Utifrån detta låter 235 W rejält mycket. Är det kanske så att mitt MB begränsar effekten? Vad ger det för resultat i CB R20?

/MM

Min 9900 ger nästan precis 1000 score per ghz.

Skrivet av Mountain Man:

Jag har typ likvärdiga komponenter som ni har. Min 9900K, drar upp mot 195 W i CB R20 klockad till 5,2 GHz. Nu har jag dragit ner den till 5,1 GHz (kan dra ner spänningen till 1,285 V, toppar 1,315 V) och om jag minns rätt toppar den då omkring 175 W och 85 grader vilket ger omkring 5 200 poäng i CB R20.

Utifrån detta låter 235 W rejält mycket. Är det kanske så att mitt MB begränsar effekten? Vad ger det för resultat i CB R20?

/MM

nej så länge frekvensen ligger stabilt så är det inga konstigheter.

Skrivet av robalm:

nej så länge frekvensen ligger stabilt så är det inga konstigheter.

Då var det alltså helt onödigt för mig att låsa upp min då. Den snurrade i 5.0 och drog 132w. Inga konstigheter. Sen att jag bara fick 2200 i CB20 var alltså heller inga konstigheter.

Skrivet av Knotvillage:

Då var det alltså helt onödigt för mig att låsa upp min då. Den snurrade i 5.0 och drog 132w. Inga konstigheter. Sen att jag bara fick 2200 i CB20 var alltså heller inga konstigheter.

tdp är 95w så om du låg på 132w betyder det att den trottlar om du inte "låst upp"

Senast redigerat 2020-05-22 17:11: fixat text för mods
Skrivet av robalm:

tdp är 95w så om du låg på 132w betyder det att den trottlar om du inte "låst upp"

Du skrev ju att så länge frekvensen stämmer så ser allt bra ut. Stämmer ju inte. Frekvensen låg på 5ghz men var ändå strypt.

Skrivet av Knotvillage:

Du skrev ju att så länge frekvensen stämmer så ser allt bra ut. Stämmer ju inte. Frekvensen låg på 5ghz men var ändå strypt.

Förmodligen mjukvaran som visar fel. (ev någon bug).

@Knotvillage: Håll rätt attityd du också!

Skrivet av robalm:

Förmodligen mjukvaran som visar fel. (ev någon bug).

Ok. Då visar BIOS fel, HwInfo samt cpuz. Frekvensen visar inte att cpun jobbar som den ska. Det är effekten den drar.

Skrivet av Knotvillage:

Ok. Då visar BIOS fel, HwInfo samt cpuz. Frekvensen visar inte att cpun jobbar som den ska. Det är effekten den drar.

kördes cpu:n i 100% över alla cores?

Skrivet av robalm:

kördes cpu:n i 100% över alla cores?

Yes. Allt såg bra ut. Sen sa någon åt mig att kolla hur många watt den drog. Sen var det bara börja om med clocken.

Skrivet av Knotvillage:

Yes. Allt såg bra ut. Sen sa någon åt mig att kolla hur många watt den drog. Sen var det bara börja om med clocken.

Så du menar att du presterar bättre vid 5Ghz a 240w än någon som kör lägre spänning vid 5Ghz och drar säg 200w?

Här kommer bilderna.
Orkade inte gå in i bios och ändra något.
Kör 5Ghz med 1.25v (möjligen 1.24v kommer inte ihåg).
Llc 5
Alla powerlimit max
cache clock 4.6Ghz
ram 3200, 1.35v
vccio/vccsa 1.1/1.15v
Resten kommer jag inte ihåg i huvudet.

Max power låg på 126w.

Skrivet av robalm:

Så du menar att du presterar bättre vid 5Ghz a 240w än någon som kör lägre spänning vid 5Ghz och drar säg 200w?

I CB20 gick det från 2200 till 5000 när effekten ökade.

@Knotvillage: Min (ytterst begränsade erfarenhet) är att den effekten som CPU förbrukar ökar med spänningen och belastningen vilket över en viss gräns inte tycks vara direkt relaterat till prestandaökningen. Men jag har verkligen inte koll på alla inställningar i UEFI/BIOS så jag kan mycket väl missat något.

Min 9900K går stabilt i 5,1 GHz med rimlig spänning (toppar 1,315 V enligt HWINFO). Även 5,2 GHz funkar men då måste jag höja spänningen med omkring 0,05 V, värmeutvecklingen ökar rejält och den drar 20-25 W mer vilket inte är i proportion till den minimala prestandahöjningen.

Men ... när du skriver "effekten ökades", vad är det du har ändrat på?

/MM

Viktigt att poängtera att de flesta moderkort saknar pålitlig effektmätning. "CPU Package Power" som finns under processorns sektion i till exempel HWInfo baseras på "CPU VID". CPU VID stämmer i princip endast om du kör processorn i stock och representerar vilken spänning processorn frågar efter, inte vad den faktiskt får. Flera moderkort har inställningar för att påverka VID på olika sätt, vilket leder till att resultatet kan skilja sig väldigt mycket från sanningen.

Många guider säger ju åt en att ändra vissa inställningar som egentligen är onödiga att röra, men påverkar VID (t.ex. IA AC/DC Loadline). Det blir svårt att jämföra när tillverkare gör olika. Vissa moderkort såsom Gigabyte och Asus (endast Maximus-serien) har bättre sensorer inbyggda som ger en pålitligare siffror, om man tittar på rätt ställe.

Skrivet av Mountain Man:

@Knotvillage: Min (ytterst begränsade erfarenhet) är att den effekten som CPU förbrukar ökar med spänningen och belastningen vilket över en viss gräns inte tycks vara direkt relaterat till prestandaökningen. Men jag har verkligen inte koll på alla inställningar i UEFI/BIOS så jag kan mycket väl missat något.

Min 9900K går stabilt i 5,1 GHz med rimlig spänning (toppar 1,315 V enligt HWINFO). Även 5,2 GHz funkar men då måste jag höja spänningen med omkring 0,05 V, värmeutvecklingen ökar rejält och den drar 20-25 W mer vilket inte är i proportion till den minimala prestandahöjningen.

Men ... när du skriver "effekten ökades", vad är det du har ändrat på?

/MM

Power limit. Den gick i 5ghz på 1.345 men drog ändå bara 135w i smal FTT och gav runt 2200 i CB20.