Permalänk

Ska jag köpa ny Apple TV eller ej?

Bakgrund:
Har en gammal Apple TV 2:a generationen eller kanske till och med första generationen.

Funderar på att skaffa en Apple TV 4 kg 5th generationen, då man verkar kunna skaffa Plex och Infuse appen till den.

Dock är frågan: är det värt det? Jag kan ju streama incidentrapport och Plex till min Apple TV idag direkt via att man speglar mobilen till Apple TV.

Vad är fördelarna med att skaffa en ny Apple TV i mitt fall? Är det överhuvudtaget värt det?

Permalänk
Medlem

En fördel är väl att man kan installera appar vilket gör den mer flexibel. Jag kör mycket Plex via Apple tv och det funkar bra, men Plex har gjort sin app lite underlig på senare tid. 5e gen Apple tv har väl stöd för 4k om jag minns rätt. Pekplattan på fjärren är sådär, smidig i vissa fall men jobbig i andra fall. Att skriva in text i tex en sökfunktion tar en evighet och är klart smidigare på en mobil med ett tangentbord.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jag kör ATV i flera olika delar av huset och garaget, totalt 6 enheter, alla är gen 4 förutom en gen 2 i sovrummet som aldrig används..
2st 4K och jag kör Infuse för filmer plus alla de vanliga apparna som HBO, Netflix, Viaplay och Youtube.
Det funkar strålande på alla sätt, det bara fungerar, som sig bör.
Men jag är rätt säker på att en uppgradering är på G, den är mest troligt bara intressant om du spelar på enheten, den som lever får se.
Så jag är rätt säker på att en Gen 5 kommer lanseras i närtid.
Men jag hade inte väntat.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Skrivet av ecce:

En fördel är väl att man kan installera appar vilket gör den mer flexibel. Jag kör mycket Plex via Apple tv och det funkar bra, men Plex har gjort sin app lite underlig på senare tid. 5e gen Apple tv har väl stöd för 4k om jag minns rätt. Pekplattan på fjärren är sådär, smidig i vissa fall men jobbig i andra fall. Att skriva in text i tex en sökfunktion tar en evighet och är klart smidigare på en mobil med ett tangentbord.

Frågan till dig är: tycker du det är värt för mig att köpa en Apple TV 5 gen för 1800 spänn?

Permalänk
Medlem

Apple kommer mest sannolikt att släppa en ny version när som helst.

Jag var emot nya apple tv väldigt länge men köpte till slut en 4K-modell och har aldrig varit så nöjd med något man kopplar till tv:n. Den bara fungerar och vi kör allt ur den då vi har telia play. så ingen tv-box eller annat.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av Lndv:

Apple kommer mest sannolikt att släppa en ny version när som helst.

Jag var emot nya apple tv väldigt länge men köpte till slut en 4K-modell och har aldrig varit så nöjd med något man kopplar till tv:n. Den bara fungerar och vi kör allt ur den då vi har telia play. så ingen tv-box eller annat.

Jag har också Telia Play! Tror du det blir stor skillnad om jag köper en sådan Apple TV jämfört med min Apple TV 2nd generationen som jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Frågan till dig är: tycker du det är värt för mig att köpa en Apple TV 5 gen för 1800 spänn?

Jag hade gjort det, ja. Jag har 4e gen nu, ej värt att uppgradera då om man inte värderar 4k väldigt högt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

Jag hade gjort det, ja. Jag har 4e gen nu, ej värt att uppgradera då om man inte värderar 4k väldigt högt.

Är det stor skillnad 1080p vs 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Är det stor skillnad 1080p vs 4k?

Nja. Beror på storlek på TV, avstånd och hur bra syn man har. Jag har full HD i vardagsrummet och 4k i mancaven, båda 55 tum, kan inte påstå att skillnaden är häpnadsväckande. HDR och annat gör ju sitt till så visst märker man en diff.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

2:a generationen har bara 720p så ja, byt.

Som några har skrivit ryktas det om att det kommer en ny version snart, men låter som det mest är spelprestanda som är den stora grejen så är det inte viktigt kommer en 4K duga lika bra.
4’an är knappt billigare än 4K så skulle inte brytt mig om den även om du inte har 4K tv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Chromecast Ultra för mindre än halva priset? Mobilen blir fjärr, lättare att söka, skriva osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Json_81:

2:a generationen har bara 720p så ja, byt.

Som några har skrivit ryktas det om att det kommer en ny version snart, men låter som det mest är spelprestanda som är den stora grejen så är det inte viktigt kommer en 4K duga lika bra.
4’an är knappt billigare än 4K så skulle inte brytt mig om den även om du inte har 4K tv.

Spelprestanda? Kan man spela spel på Apple TV?! Det visste jag inte. Nöjer mig dock med att spela spel på min Gaming Pc samt mitt Xbox One. Jag har 4K TV. Blir nog en Apple TV 4K 5e generationen för dryga 1500 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Spelprestanda? Kan man spela spel på Apple TV?! Det visste jag inte. Nöjer mig dock med att spela spel på min Gaming Pc samt mitt Xbox One. Jag har 4K TV. Blir nog en Apple TV 4K 5e generationen för dryga 1500 kr...

Ja, 4/4K har en app store, där finns lite allt möjligt inkl spel, mobilspel alltså.
4K har samma processor som andra generations ipad pro tror jag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."