Hjälp en 40 årig som varit borta från byggande ett bra tag :) (Spel/kontor dator)

Permalänk
Medlem

Hjälp en 40 årig som varit borta från byggande ett bra tag :) (Spel/kontor dator)

Hej Allihop.
Tjatigt med ännu en köpråds fråga, men hoppas ni orkar svara på mina behov med.
Varit borta ett bra tag från datorbygget (ca 8 år sen sista riktiga bygget) med familj och livet som tillkommit (Känner mig som en noobig gammal gubbe) men här är önskemålen

Användning: Spel & kontorsarbete. Ärligheten spelar knappt, och endast CS go 1 gång i månaden, men vill ändå ha nåt som håller ett tag ifall jag börjar igen.
Det jag behöver hjälp med främst är

Chassi: Middtower. Svårt val vilken jag skall ha. Önskemål bra kylning, kanske nåt RGB i fronten. Enkelt att montera av, rensa, filter osv
Alternativa Chassi
https://www.webhallen.com/se/product/307219-Aerocool-Bolt-RGB...
https://www.webhallen.com/se/product/305126-Phanteks-Eclipse-...

CPU & Moderkort: Här är det tuffaste valet för mig. Är mer en Nvidia/intel intresserad. Men öppen för förslag.
Dock valet av en moderkort så är det Asus som jag gillar mest.

PSU: Valde en modulär modell (Gissar att kablarna följer med!)

Lagt upp ett snabbt paket via webhallen (Ej kollat priser vs andra, måste först veta vad jag skall ha 100%)

Permalänk
Medlem

Tajmingen är väldigt dålig att köpa Intels 9xxx serie - skulle undvika det nu när 10xxx serien precis är på väg ut.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Rekommenderar att vänta till de är ute i butikerna åtminstone. (och kanske får vänta en stund till innan moderkortspriserna stabiliserar sig också)

Nya CPU:erna kräver nya moderkort förstås...

*edit*
Och AMD är mycket starka just nu. (eller rättare sagt så har Intel hamnat efter under en period)
Ungefär samma prestanda per kärna, och generellt får du fler kärnor och lägre strömförbrukning för mindre pengar.

(Det är nog inte sååå långt kvar till AMD:s 4xxx serie släpps heller, beroende på hur tålmodig du är)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpt 9600K. 10600K har precis kommit och har hyperthreading. Sen skulle jag lägga lite mer på kylningen om du vill ha tystare maskin t.ex. dark rock istället för pure rock men inte helt nödvändigt.

Kylpasta brukar följa med kylaren. Om du vill ha bättre är Kryonuat bra men de som följer med brukar duga.

För grafikkort om du inte ska spela så mycket så kanske ett 1660 super räcker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Viking

I ditt fall skulle jag inte rekommendera Intel. AMD Ryzen är bättre på allt förutom spel, och med tanke på hur lite du skulle spela så är Ryzen det självklara alternativet (mycket billigare också).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Först tackar jag för era svar
Kom på pinsamt nog att jag glömde grafikkort (Vart glad att det hamnar på ca 8000, men det var en dyr rackare som saknades)
Förslag ASUS GeForce GTX 1660 6GB TUF OC

När det gäller 9 gen vs 10 gen. Är det verkligen värt det för mina ändamål ? Jag kommer inte att överklocka hellre.

Gällande Intel vs Ryzen. Tack för det förslaget. Frågan är det värt det när det handlar om ca 1300 mindre?

Edit: Måste påpeka också att budget får ej flyga iväg. typ över 12 tus är där gräsen får ligga även om den redan där är hög för min ekonomi idag.

Permalänk
Viking
Skrivet av 3kgt:

Först tackar jag för era svar
Kom på pinsamt nog att jag glömde grafikkort (Vart glad att det hamnar på ca 8000, men det var en dyr rackare som saknades)
Förslag ASUS GeForce GTX 1660 6GB TUF OC

När det gäller 9 gen vs 10 gen. Är det verkligen värt det för mina ändamål ? Jag kommer inte att överklocka hellre.

Gällande Intel vs Ryzen. Tack för det förslaget. Frågan är det värt det när det handlar om ca 1300 mindre?

Edit: Måste påpeka också att budget får ej flyga iväg. typ över 12 tus är där gräsen får ligga även om den redan där är hög för min ekonomi idag.

Som jag sa är Ryzen i stort sett bättre på ALLT förutom spel, så om du bara spelar någon gång per månad är Ryzen helt klart bättre för dig. Sedan är det stor skillnad på 1660 och 1660 Super, så istället för ditt förslag är det bättre att kolla in det jag valde. Och om budgeten inte får dra iväg så är det en ännu större anledning för att välja Ryzen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

I ditt fall skulle jag inte rekommendera Intel. AMD Ryzen är bättre på allt förutom spel, och med tanke på hur lite du skulle spela så är Ryzen det självklara alternativet (mycket billigare också).
https://komponentkoll.se/bild/rDieS.png

Efter att ha läst denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578856-i5-9600k-fran-...
Så funderar jag på på om det kanske är bättre att satsa på Ryzen.
Nästa steg är ju I7-9700 men då är det en saftigare peng.
Svåra val idag vs förr när det alltid hamnade för Intel för min del då den vart överlägsen.
Vad pratar vi om för spel marginal ? 5-10% bättre på Intel ?
Vad vinner jag på multitasking o kontorsarbete med Ryzen? Många Excell, pdf filer öppna samtidigt på en 27 tums skärm just nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att du skulle kunna klara dig med en AMD APU och 4000 serien är på gång inom en nära framtid, om du inte ska bygga en ren speldator så orkar de med och 4000 modellerna kommer att bli rejält mycket snabbare (åtminstone den största) 8 kärnor och 16 trådar och uppsnabbad grafik, den lär passa utmärkt för de flesta och skulle man vilja så går det ju att skaffa ett grafikkort senare så man är ju inte begränsad där på nått sätt bara för att man utgår från en APU.
Mobilversionen är släppt (R7 4800H) och desktopversionen lär ju inte bli slöare med tanke på att den kommer att få dra mer effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som jag sa är Ryzen i stort sett bättre på ALLT förutom spel, så om du bara spelar någon gång per månad är Ryzen helt klart bättre för dig. Sedan är det stor skillnad på 1660 och 1660 Super, så istället för ditt förslag är det bättre att kolla in det jag valde. Och om budgeten inte får dra iväg så är det en ännu större anledning för att välja Ryzen.

Tack åter, jurå jag lyssnar på alla förslag. Bara lite svårt att få min rostiga hjärna kring faktorn med AMD. HAft även mycket strul med dem med spel tidigare och med deras grafikkort.
Vad tror du det rör sig för marginal i spelandet? Och klarar denna med den grafik du valde alla nyaste spel "problemfritt" ?

Permalänk
Viking
Skrivet av 3kgt:

Efter att ha läst denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578856-i5-9600k-fran-...
Så funderar jag på på om det kanske är bättre att satsa på Ryzen.
Nästa steg är ju I7-9700 men då är det en saftigare peng.
Svåra val idag vs förr när det alltid hamnade för Intel för min del då den vart överlägsen.
Vad pratar vi om för spel marginal ? 5-10% bättre på Intel ?
Vad vinner jag på multitasking o kontorsarbete med Ryzen? Många Excell, pdf filer öppna samtidigt på en 27 tums skärm just nu.

Om vi jämför en 3600 och 9600k i spel är skillnaden oftast <5%
Om du tänker dig en 9700k så är en 3700x från Ryzen ändå ett bättre val (och billigare).
I multitasking vinner du MYCKET på att välja Ryzen framför Intels 9:e gen, men däremot står sig Intels 10:e gen bättre i multitasking tack vare hyperthreading (Ryzen cpu:erna jag nämnt har alla SMT, vilket motsvarar Intels HT). Därav är Ryzen så pass mycket bättre i flertrådat eftersom varken 9600k eller 9700k har HT.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att den nya topp-apun kommer att vara snabbare som cpu än dagens R5 3600, den får ju 2 kärnor/4 trådar mer och åtminstone har ju mobilversionen ungefär samma turbofrekvens och att desktopversionen klockas lägre kommer inte att hända.
Vi får väl snart se de första verkliga testerna men ungefär samma maxklocka och 2 kärnor till gör att den lär piska 3600 i det mesta och skulle man tycka att grafiken inte orkar så kan man ju koppla på ett grafikkort, grafiken är ju inte direkt som den Intel erbjuder utan tex 3400g klarar ju kring 120 fps i CS-GO för de som tycker att det är intressant.
Jag planerar själv att byta upp mig för att det antagligen blir sista apun som de gamla moderkorten stödjer (för sedan lär det bli ddr5)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill först säga att ditt första förslag är helt ok och med 1660 super kommer du kunna spela det mesta på bra inställningar i 1080p. Det kanske inte är det bästa du kan få för de pengar du tänkt lägga ut men jag tror att du kommer att kunna göra det du vill med systemet ett bra tag framåt. Vill även säga att det är en dålig tid att köpa nytt idag då så mycket nytt kommer under sommaren och till hösten. Med det sagt så är 9:e och 10:e generationens intel är inte så mycket skillnad i prestanda utan skillnaden ligger mer i att de för första gången på länge har sänkt priset. Det finns dock inte så stort utbud av "billiga" moderkort samt att processorerna kommer först bli tillgängliga i höst (var det verkar som). Så priserna kanske ändå hamnar nära varandra (har inte kollat detta). Så vill du ha ett system nu så är 9:e generationens intel eller ryzen 3000 de alternativen du bör kolla på. Blir du sugen på Ryzen så skapas det ett hundratal förslag varje dag i forumet (känns det som) och alla är mer eller mindre lika varandra.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Oki mera info från er och mera läsning så har jag hamnat här istället och närmar mig slutet.

I5 10th gen + moderkort nedan = 5750
Ryzen 3600 + ASUS Prime X570-P - ATX / X570 = 4200 kr
Diff = 1550 kr.

Så jag tror att jag kör på Intel 10an eller väntar på att I7an skall gå ner något i pris.
10an finns hos Inet hemma vad jag såg, men ej webhallen. Kanske väntar och håller nån månad eller 2.

Fram tills dess får jag utforska mera i val av chassi som jag har svårt för och därför lagt in 3 st
Kylningen blev Arctic Freezer 34 eSports DUO (Upp till 250W TDP). Gillar denna med tanke på helheten.

& Ber om ursäkt om ändringar sker fram och tillbaka, men det är ej så lätt om man inte har koll på utvecklingen hela tiden som ni har.

Om någon tycker jag skall välja annan I5 10th version eller att Rayzen är fortfarande bättre val än denna kit är ni välkomna mer er röst men motivera gärna.
Min motivering är att jag vill att den skall vara ”framtids säker”.

Efter denna är det dags för att uppgradera min HTPC är väldigt trött. Kanske kör en Ryzen där då jag ej spelar alls med den (Fler HDD, VPN, nedladdningar, Kodi m.m) kan en Ryzen 3600 vara tillräkligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 3kgt:

Oki mera info från er och mera läsning så har jag hamnat här istället och närmar mig slutet.

I5 10th gen + moderkort nedan = 5750
Ryzen 3600 + ASUS Prime X570-P - ATX / X570 = 4200 kr
Diff = 1550 kr.

Så jag tror att jag kör på Intel 10an eller väntar på att I7an skall gå ner något i pris.
10an finns hos Inet hemma vad jag såg, men ej webhallen. Kanske väntar och håller nån månad eller 2.

Fram tills dess får jag utforska mera i val av chassi som jag har svårt för och därför lagt in 3 st
Kylningen blev Arctic Freezer 34 eSports DUO (Upp till 250W TDP). Gillar denna med tanke på helheten.

& Ber om ursäkt om ändringar sker fram och tillbaka, men det är ej så lätt om man inte har koll på utvecklingen hela tiden som ni har.

Om någon tycker jag skall välja annan I5 10th version eller att Rayzen är fortfarande bättre val än denna kit är ni välkomna mer er röst men motivera gärna.
Min motivering är att jag vill att den skall vara ”framtids säker”.

Efter denna är det dags för att uppgradera min HTPC är väldigt trött. Kanske kör en Ryzen där då jag ej spelar alls med den (Fler HDD, VPN, nedladdningar, Kodi m.m) kan en Ryzen 3600 vara tillräkligt.

https://i.imgur.com/dak1wN7.png

Det kan knappast vara mindre framtidssäkert än just nu för ddr4 är på slutet av sin livscykel och nästa generation av både AMD och Intel lär använda en ddr5 plattform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@3kgt

Med den budget du har och den klassen av grafikkort som gäller så är Ryzen lika bra som Intel i spel. Ryzen 5 3600 är oerhört prisvärd och är väldigt mycket CPU för pengarna.

Förstår om du är skeptisk mot AMD, det har varit många år med risiga produkter, men Ryzen 3000-serien är bra grejer.

Jag kan rekommendera MSI B450 Tomahawk Max som moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som jag sa är Ryzen i stort sett bättre på ALLT förutom spel, så om du bara spelar någon gång per månad är Ryzen helt klart bättre för dig. Sedan är det stor skillnad på 1660 och 1660 Super, så istället för ditt förslag är det bättre att kolla in det jag valde. Och om budgeten inte får dra iväg så är det en ännu större anledning för att välja Ryzen.

Sen om du ska nyttja de 10% som Intel är bättre i spel behöver du ett bättre grafikkort, tex ett:

https://www.webhallen.com/se/product/289947-ASUS-GeForce-RTX-...

som är den prestandaklass man brukar testa processorers spelprestanda med, men då ryker din budget.

Permalänk
Medlem

Problemet med intels 10:e generation verkar vara som jag skrev tillgängligheten. Enligt rykten kommer tillgängligheten vara löst först i höst. Förmodligen kan du endast få tag på dessa processorer från handlare som har ett rejält prispåslag. Men 10600K/KF verkar vara sweetspot för intel-processorerna. I alla fall tills fler modeller lanseras (10400 bl.a.) och kommer förmodligen fungera bra ett antal år framåt för det mesta du vill göra med datorn. Är du inte intresserad av amd och inte bryr dig om några tusen hit och dit som kan läggas på annat så finns det ingen anledning att snegla åt det hållet.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Viking
Skrivet av 3kgt:

Oki mera info från er och mera läsning så har jag hamnat här istället och närmar mig slutet.

I5 10th gen + moderkort nedan = 5750
Ryzen 3600 + ASUS Prime X570-P - ATX / X570 = 4200 kr
Diff = 1550 kr.

Så jag tror att jag kör på Intel 10an eller väntar på att I7an skall gå ner något i pris.
10an finns hos Inet hemma vad jag såg, men ej webhallen. Kanske väntar och håller nån månad eller 2.

Fram tills dess får jag utforska mera i val av chassi som jag har svårt för och därför lagt in 3 st
Kylningen blev Arctic Freezer 34 eSports DUO (Upp till 250W TDP). Gillar denna med tanke på helheten.

& Ber om ursäkt om ändringar sker fram och tillbaka, men det är ej så lätt om man inte har koll på utvecklingen hela tiden som ni har.

Om någon tycker jag skall välja annan I5 10th version eller att Rayzen är fortfarande bättre val än denna kit är ni välkomna mer er röst men motivera gärna.
Min motivering är att jag vill att den skall vara ”framtids säker”.

Efter denna är det dags för att uppgradera min HTPC är väldigt trött. Kanske kör en Ryzen där då jag ej spelar alls med den (Fler HDD, VPN, nedladdningar, Kodi m.m) kan en Ryzen 3600 vara tillräkligt.

https://i.imgur.com/dak1wN7.png

Om du väljer en 3600 är det helt fel att köpa x570. Väljer du istället b450 så skiljer det helt plötsligt 2500kr, och vad tjänar du i prestanda med 10600k? Typ inget. Samma här så är den nästan bara bättre i spel. För samma pengar får du en 8 kärnig 3700x som är bättre än en 10700k i flertrådade applikationer. Är du villig att lägga de extra pengarna så köp 3700x istället för 10600k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

AMD:s processorer och AMD:s grafikkort är helt separata saker. Processorerna verkar strulfria. Jag har haft noll bekymmer själv.

Men i ditt läge skulle det kanske vara bra att skaffa nåt ganska enkelt nu, men i ett chassi och med ett nätagg du kan återanvända om du vill hotta upp ditt bygge om 1-2 år, när det kommit en ny generation grafikkort från både AMD och Nvidia, och en ny processorgeneration från AMD.

En 6-kärnig processor från vilken som helst av de två, 16 GB minne, en SSD på 1 TB, ett nätagg på 650 W, och ett enklare grafikkort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mera tack från mig för er tid och tålemod.

Efter att ha sett hela denna jämförelse och läst fler utav era kommentarer så
https://www.youtube.com/watch?v=yCcfgcjMFNk
Så är ju slutsatsen i5 är ca 9% bättre på 1080p spel
Och ca 6% bättre på 1440p
Men allmänt sämre i vardagligt bruk, multitasking om man inte överklockar den.

Så det får bli en Ryzen 3600 och skall lyssna på er.

Ryzen 3600 från Komplett 1985 kr
Det som jag ännu ej lyckats med är Chassi (Får kika mera hos Inet en annan dag då jag inte hitta nåt hos webhallen och nästan hela dagen har gått åt denna projekt)

+ Moderkort. Denna t.ex (ASUS ROG STRIX B450-F GAMING) har stöd för max hastighet på minnet på 3200 MHZ) Får undersöka vidare där med ifall jag skall gå upp i pris eller nöja mig med 3200 mhz minnen.

6639 + 1985 = 8624 kr + ett chassi + Moderkort . Lär nog hamna nånstans runt ca 11-11500 vs 14000 för intel.

Permalänk
Medlem

Två saker angående chassi, om du nu vill kunna använda det till ett senare bygge med mer prestanda!

1. Se till att det finns plats för en hög tornkylare, om du inte bestämt dig för att köra vattenkylning, och i så fall är det plats för större radiator du behöver tänka på.

2. Vissa grafikkort kan vara riktigt långa. Ett chassi som är kompakt kanske inte rymmer ett stort grafikkort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@3kgt:

Det stödjer högre hastigheter än 3200 på ram...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3kgt:

Mera tack från mig för er tid och tålemod.

Efter att ha sett hela denna jämförelse och läst fler utav era kommentarer så
https://www.youtube.com/watch?v=yCcfgcjMFNk
Så är ju slutsatsen i5 är ca 9% bättre på 1080p spel
Och ca 6% bättre på 1440p
Men allmänt sämre i vardagligt bruk, multitasking om man inte överklockar den.

Så det får bli en Ryzen 3600 och skall lyssna på er.

Ryzen 3600 från Komplett 1985 kr
Det som jag ännu ej lyckats med är Chassi (Får kika mera hos Inet en annan dag då jag inte hitta nåt hos webhallen och nästan hela dagen har gått åt denna projekt)

+ Moderkort. Denna t.ex (ASUS ROG STRIX B450-F GAMING) har stöd för max hastighet på minnet på 3200 MHZ) Får undersöka vidare där med ifall jag skall gå upp i pris eller nöja mig med 3200 mhz minnen.

6639 + 1985 = 8624 kr + ett chassi + Moderkort . Lär nog hamna nånstans runt ca 11-11500 vs 14000 för intel.

https://i.imgur.com/5Jn93Fx.png

Är lika gammal som du och något som jag har märkt är att man inte alls behöver ett lika kraftfullt nätaggregat idag. Speciellt om du väljer Ryzen. Numera klarar man sig på 550W om du inte ska köra dubbla grafikkort.

Kör med ett Corsair CV550W. Finns för 599 kr på netonnet.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Du har en uppgraderingsväg till Ryzen 4000 i och med B450-moderkortet.

Permalänk
Viking
Skrivet av 3kgt:

Mera tack från mig för er tid och tålemod.

Efter att ha sett hela denna jämförelse och läst fler utav era kommentarer så
https://www.youtube.com/watch?v=yCcfgcjMFNk
Så är ju slutsatsen i5 är ca 9% bättre på 1080p spel
Och ca 6% bättre på 1440p
Men allmänt sämre i vardagligt bruk, multitasking om man inte överklockar den.

Så det får bli en Ryzen 3600 och skall lyssna på er.

Ryzen 3600 från Komplett 1985 kr
Det som jag ännu ej lyckats med är Chassi (Får kika mera hos Inet en annan dag då jag inte hitta nåt hos webhallen och nästan hela dagen har gått åt denna projekt)

+ Moderkort. Denna t.ex (ASUS ROG STRIX B450-F GAMING) har stöd för max hastighet på minnet på 3200 MHZ) Får undersöka vidare där med ifall jag skall gå upp i pris eller nöja mig med 3200 mhz minnen.

6639 + 1985 = 8624 kr + ett chassi + Moderkort . Lär nog hamna nånstans runt ca 11-11500 vs 14000 för intel.

https://i.imgur.com/5Jn93Fx.png

Köp inte ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING. Jag vet att du skrev att du helst vill ha ett från Asus, men b450-moderkorten från Asus har väldigt dåliga VRM-kylningar. MSI har däremot de bästa moderkorten i b450-serien, därför är det mycket bättre och billigare att köpa det här t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164491

Edit: Det här nätagget är också ett bättre alt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5189573

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Mera tack från mig för er tid och tålemod.

Efter att ha sett hela denna jämförelse och läst fler utav era kommentarer så
https://www.youtube.com/watch?v=yCcfgcjMFNk
Så är ju slutsatsen i5 är ca 9% bättre på 1080p spel
Och ca 6% bättre på 1440p
Men allmänt sämre i vardagligt bruk, multitasking om man inte överklockar den.

Så det får bli en Ryzen 3600 och skall lyssna på er.

Ryzen 3600 från Komplett 1985 kr
Det som jag ännu ej lyckats med är Chassi (Får kika mera hos Inet en annan dag då jag inte hitta nåt hos webhallen och nästan hela dagen har gått åt denna projekt)

+ Moderkort. Denna t.ex (ASUS ROG STRIX B450-F GAMING) har stöd för max hastighet på minnet på 3200 MHZ) Får undersöka vidare där med ifall jag skall gå upp i pris eller nöja mig med 3200 mhz minnen.

6639 + 1985 = 8624 kr + ett chassi + Moderkort . Lär nog hamna nånstans runt ca 11-11500 vs 14000 för intel.

https://i.imgur.com/5Jn93Fx.png

Ser helt OK ut. Ser att du har valt Webhallen, men Netonnet säljer den bättre Corsair RM750X för bara en hundring extra. Jag personligen är en stor fan av Noctua, speciellt deras fläktar håller oerhört länge och det gör deras kylare konstigt nog ganska prisvärda. Bra monteringsmekanism också.

Fractal Design Meshify C är ett vettigt chassi att överväga. Och MSI B450 Tomahawk Max är ett bättre val än Asus-moderkortet du valt.

För övrigt är en i5 10600K (som inte går att få tag i just nu) ungefär 0-1% snabbare än en Ryzen 5 3600 med ett 1660 Super. I det testet använder Jarrod ett RTX 2080Ti, ett grafikkort för 13000:-. Det är för att testa processorerna utan begränsningar. Med det grafikkort du har inom din budget så är det ingen skillnad mellan de två plattformarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Ser helt OK ut. Ser att du har valt Webhallen, men Netonnet säljer den bättre Corsair RM750X för bara en hundring extra. Jag personligen är en stor fan av Noctua, speciellt deras fläktar håller oerhört länge och det gör deras kylare konstigt nog ganska prisvärda. Bra monteringsmekanism också.

Fractal Design Meshify C är ett vettigt chassi att överväga. Och MSI B450 Tomahawk Max är ett bättre val än Asus-moderkortet du valt.

För övrigt är en i5 10600K (som inte går att få tag i just nu) ungefär 0-1% snabbare än en Ryzen 5 3600 med ett 1660 Super. I det testet använder Jarrod ett RTX 2080Ti, ett grafikkort för 13000:-. Det är för att testa processorerna utan begränsningar. Med det grafikkort du har inom din budget så är det ingen skillnad mellan de två plattformarna.

Svårt att motivera ett nätagg som kostar 1300 kr när TS klarar sig på ett 599 kr. Framtidssäker... det finns inget som heter så. Teknik utvecklas hela tiden.

Permalänk
Medlem

@anon2110:

Givetvis räcker den du rekommenderar alldeles utmärkt. Jag tänkte bara att iom att TS redan hade valt en RM750 så tyckte jag att en hundring till för RM750X är värt det.

Det finns dock fördelar med de dyrare nätaggen, semipassiv fläkt, högre effektivitet och modulära. Men det får @3kgt avgöra själv om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Två saker angående chassi, om du nu vill kunna använda det till ett senare bygge med mer prestanda!

1. Se till att det finns plats för en hög tornkylare, om du inte bestämt dig för att köra vattenkylning, och i så fall är det plats för större radiator du behöver tänka på.

2. Vissa grafikkort kan vara riktigt långa. Ett chassi som är kompakt kanske inte rymmer ett stort grafikkort.

Tack, det är det som är svåra med Chassi. Vill framtidssäkra den. Har plats för Fulltower med, men dem är dyra och gigantiska.
Måste hitta nåt vettigt, och i och med dessa är inte som många andra produkter man kan åka och kika på så måste man förlita sig på massa youtube klipp och gå igenom.

Skrivet av anon2110:

Är lika gammal som du och något som jag har märkt är att man inte alls behöver ett lika kraftfullt nätaggregat idag. Speciellt om du väljer Ryzen. Numera klarar man sig på 550W om du inte ska köra dubbla grafikkort.

Kör med ett Corsair CV550W. Finns för 599 kr på netonnet.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Du har en uppgraderingsväg till Ryzen 4000 i och med B450-moderkortet.

Tack för tipsen. Priset är lockande. Skall dock jämföra den med en modulär corsiar senare och se om det är värt skillnaderna i pris. Känns lite kul med modulärt och slippa en del onödiga sladdar.

Skrivet av Donnerstal:

Köp inte ett ASUS ROG STRIX B450-F GAMING. Jag vet att du skrev att du helst vill ha ett från Asus, men b450-moderkorten från Asus har väldigt dåliga VRM-kylningar. MSI har däremot de bästa moderkorten i b450-serien, därför är det mycket bättre och billigare att köpa det här t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164491

Edit: Det här nätagget är också ett bättre alt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518957

Lovar att underköka valet av Moderkort. Asus är jag vad med deras bios m.m. Gillar den skarpt.
MSI gör ju fina grejer med. Den du skicka hade endast stöd för 1 M1 kort om jag inte missförstod. Måste läsa på vidare mellan din och Tomhawk maxen som tipsades nedan.

Skrivet av Novdid:

Ser helt OK ut. Ser att du har valt Webhallen, men Netonnet säljer den bättre Corsair RM750X för bara en hundring extra. Jag personligen är en stor fan av Noctua, speciellt deras fläktar håller oerhört länge och det gör deras kylare konstigt nog ganska prisvärda. Bra monteringsmekanism också.

Fractal Design Meshify C är ett vettigt chassi att överväga. Och MSI B450 Tomahawk Max är ett bättre val än Asus-moderkortet du valt.

För övrigt är en i5 10600K (som inte går att få tag i just nu) ungefär 0-1% snabbare än en Ryzen 5 3600 med ett 1660 Super. I det testet använder Jarrod ett RTX 2080Ti, ett grafikkort för 13000:-. Det är för att testa processorerna utan begränsningar. Med det grafikkort du har inom din budget så är det ingen skillnad mellan de två plattformarna.

Tack här med. Gällande Noctua så har jag deras kylare i min nuvarande HTPC som jag skriver ifrån. Men just denna som jag valde är prisvärd med dubbla fläktar och en smart design. Får se om jag får in den i vald chassi senare och jämför ännu en gång med Noctua kylare med.

Permalänk
Viking
Skrivet av 3kgt:

Lovar att underköka valet av Moderkort. Asus är jag vad med deras bios m.m. Gillar den skarpt.
MSI gör ju fina grejer med. Den du skicka hade endast stöd för 1 M1 kort om jag inte missförstod. Måste läsa på vidare mellan din och Tomhawk maxen som tipsades nedan.

Den ända skillnad mellan Pro och Tomahawk är först och främst utseendet. Sedan är den tekniska skillnaden mellan dem att Pro har en extra pcie 1x slot och Tomahawk har en usb-c port, så har du ingen användning av usb-c eller inte bryr dig om utseendet så är Pro det självklara valet. Sedan stämmer det med att de båda bara har en m.2 slot, men å andra sidan kan du inte fullt ut nyttja två nvme ssd:er på ett b450 p.g.a för få pcie lanes. Men om du ändå vill ha stöd för två m.2 så är de här bra alt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164490
Eller
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4891811
Eller
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4891812

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Har du funderat på B550? Moderkorten släpps den 15/6. Då får du åtminstone access till PCI-E v4 och sen blir du garanterad full support för Ryzen 4000.