Permalänk
Avstängd

Spolarvätska, varför?

Detta är något jag funderat på länge och kanske finns det någon som vet svaret. Jag vet att Swec inte är bilägarnas bästa forum men jag vet också att vi har personer med enorma kunskaper i många ämnen och oftast svart bälte i trevlighet så testar😀

Bilrutor blir snabbt smutsiga med allt från insekter, löv, damm och allt annat. Man åker runt i trafiken och kör sin spolarvätska och ser hur vindrutetorkarna åker fram och tillbaka. Oftast så smetas smutsen ut lite men kan nog aldrig säga att jag fått en ren ruta efter detta vindruteviftandet och spolandet.
Men så kommer det lite regn, behöver absolut inte vara några mängder men rutan blir blöt och vindrutetorkarna kör ett par vändor och rutan är näst intill perfekt rengjord från allt vad gamla insekter och skit heter.

Står dessutom på dunkar och pumpar med spolarvätska att de ska just vara bra att få bort insektslik men nada och inget tas bort.
Ingen skillnad på nya eller gamla bilar. Kör just nu en ett par år gammal Tiguan och har haft både passat, volvo och opel under åren men samma problem med alla dessa.

Kan någon säga mig varför det är så här och varför man egentligen inte bara kör rent vatten i vindrutespolartanken? Givetvis måste man ha något antifrysmedel men i övrigt.

Undrar!!!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ever heard of winter? gissar att det är en av anledningarna iaf.
Men ja jag hänger med i ditt resonemang tbh. regn tenderar att fungera bättre kan jag tycka

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Detta är något jag funderat på länge och kanske finns det någon som vet svaret. Jag vet att Swec inte är bilägarnas bästa forum men jag vet också att vi har personer med enorma kunskaper i många ämnen och oftast svart bälte i trevlighet så testar😀

Bilrutor blir snabbt smutsiga med allt från insekter, löv, damm och allt annat. Man åker runt i trafiken och kör sin spolarvätska och ser hur vindrutetorkarna åker fram och tillbaka. Oftast så smetas smutsen ut lite men kan nog aldrig säga att jag fått en ren ruta efter detta vindruteviftandet och spolandet.
Men så kommer det lite regn, behöver absolut inte vara några mängder men rutan blir blöt och vindrutetorkarna kör ett par vändor och rutan är näst intill perfekt rengjord från allt vad gamla insekter och skit heter.

Står dessutom på dunkar och pumpar med spolarvätska att de ska just vara bra att få bort insektslik men nada och inget tas bort.
Ingen skillnad på nya eller gamla bilar. Kör just nu en ett par år gammal Tiguan och har haft både passat, volvo och opel under åren men samma problem med alla dessa.

Kan någon säga mig varför det är så här och varför man egentligen inte bara kör rent vatten i vindrutespolartanken? Givetvis måste man ha något antifrysmedel men i övrigt.

Undrar!!!!

Det låter nog som om vi använder helt olika typer av spolarvätska. Inget tar bort skit från insekter bra men spolarvätskan tar i alla fall bort damm och vägsalt till skillnad från vatten som inte gör någonting.

Permalänk
Medlem

Rutan blir ju sen inte ren när det regnar, utan ser bara ut så en stund. Efter det har regnat och torkat upp så ser det ju desto jävligare ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köra några vändor med spolarvätskan för att "marinera" det som sitter på rutan. Verkar fungera bra för min del iaf.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

På sommaren räcker det med vatten och någon droppe diskmedel, alkohol krävs bara under vintern när det är noll eller minusgrader.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte heller rutan blev ren från insekter osv, men sen testade jag koncentrerad spolarvätska och då jävlar

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Spriten i spolarvätskan gör flera saker. När det är minusgrader gör den så att spolarvätskan inte fryser, både i kärlet och när den hamnar på rutan. På rutan sänker den ytspänningen och "väter" bättre, vilket minskar droppbildning och ger lite bättre sikt. Den löser fett och olja hyfsat, vilket inte vatten gör. Och så löser den nog annan smuts lite bättre än rent vatten också.

Om man, som jag brukade göra, använder väldigt hög koncentration, så går det även att "smälta" is på rutan så att man kan köra iväg snabbare. På vintern använde jag ungefär 50-75 procent koncentrat och resten vatten (blandningen varierade eftersom jag ibland bara toppade av med koncentrat, ibland bara med vatten).

Men det ska vara alkoholbaserad spolarvätska. Oftast handlar det om isopropanol och etanol i en blandning. Såna där "snälla" spolarvätskor med parfymerat diskmedel är värdelöst, tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

På vintern håller jag med om spolarvätskans förträffliga egenskaper men på sommaren tycker jag nog lite regn gör klart bättre nytta.
Jag har förmånsbil och tankar spolarvätska från pumpen då det är smidigt mest av lathet. När man ändå tankar så fyller man spolarvätskan när det behövs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om spolarvätskan luktar som en spritfabrik så har du fått tag i bra grejjer. Själv tycker jag exempelvis biltemas variant är för snäll så den funkar inte super.

Permalänk
Medlem

På sommaren kör jag alltid vanligt vatten med diskmedel funkar minst lika bra vissa gillar ju inte doften då kan man ju slå i lite t-röd på vintern då man måste ha sprit i för det inte ska frysa.

På ykb utbildning lärde jag mig att när bilar börjar brinna efter krock tex så är det oftast spolarvätskan som läckt ut och tänder sig av värmen mindre kul om man skadat sig så pass illa att man inte kan ta sig ut.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det ligger något i Bosse Bildoktorns tips att köra champagne istället för spolarvätska?

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Här är klassikern. Har aldrig testat men det borde fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

@Chromatic: Här är klassikern. Har aldrig testat men det borde fungera

https://www.youtube.com/watch?v=m8Yjw0QqXAs

Funkar kalas bara man har någon sprit på vintern så. Nu tycker jag spolarvätska luktar gott iallfall det på maxi har köpt någon dunk på jula tror jag och någon på biltema och det vara inga höjdare iallfall i lukten

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Köp koncentrerad spolarvätska och blanda själv.

Ett problem är balansen mellan att lösa upp smuts och att inte förbruka onödigt mycket spolarvätska. När det regnar så har smutsen blivit uppblött mera av regnet.

Det är egentligen två saker som behövs - lösa upp smutsen och sedan få undan den.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att regn är en större mängd vätska bara? Om du spolar spolarvätska konstant i 30min hur blir resultatet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

På vintern håller jag med om spolarvätskans förträffliga egenskaper men på sommaren tycker jag nog lite regn gör klart bättre nytta.
Jag har förmånsbil och tankar spolarvätska från pumpen då det är smidigt mest av lathet. När man ändå tankar så fyller man spolarvätskan när det behövs.

Den är inget vidare, dessutom är den förbannat dyr.

Köper numera bara spolarvätskan ifrån Jula, Start tror jag märket är. Vet att den fick goda omdömen i något test för flera år sedan, och jag tycker den är riktigt bra.

Insekter är inga problem, om man spolar rent omedelbart. Annars är det hopplöst.

Permalänk
Medlem

Kan säga torkarbladen har en stor betydelse hur rent rutan blir.. Bara efter ett år blir bladen sämre, många kör på samma torkarblad på bilen tills dom riktigt går sönder.. Dom ska bytas helst varje år..
för att få bästa resultat.

Permalänk
Medlem

Skilj på spolarvätska och spolarvätska. Julas spolarvätska är riktigt bra men med lite diskmedel i den blir den ännu bättre. Okq8s spolarvätska däremot är helt värdelös spola den på en ren ruta så får du en film på ruta. Den blir oxå acceptabel med diskmedel i.
Spolarvätska med alkohol är egentligen bara nödvändigt på vintern som frysskydd.
På sommaren när du ska få bort fett och protein från rutan så fundera på om du gör något liknande hemma? Tex diskar? Diskar du glasen hemma med t-röd eller vatten och diskmedel? Varför göra annorlunda på bilens glas?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Kan säga torkarbladen har en stor betydelse hur rent rutan blir.. Bara efter ett år blir bladen sämre, många kör på samma torkarblad på bilen tills dom riktigt går sönder.. Dom ska bytas helst varje år..
för att få bästa resultat.

Beroende på väder, vart bilen står parkerad och hur mycket torkarna används så kan de behöva bytas iallafall två gånger per år.

Sen skadar det inte om man rengör torkarbladen samtidigt som man tvättar bilen, speciellt också på vindrutan där torkarbladen står parkerade. Brukar bli en beläggning just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Skilj på spolarvätska och spolarvätska. Julas spolarvätska är riktigt bra men med lite diskmedel i den blir den ännu bättre. Okq8s spolarvätska däremot är helt värdelös spola den på en ren ruta så får du en film på ruta. Den blir oxå acceptabel med diskmedel i.
Spolarvätska med alkohol är egentligen bara nödvändigt på vintern som frysskydd.
På sommaren när du ska få bort fett och protein från rutan så fundera på om du gör något liknande hemma? Tex diskar? Diskar du glasen hemma med t-röd eller vatten och diskmedel? Varför göra annorlunda på bilens glas?

Diskmedel ska absolut inte användas på en bil om du inte har tänkt att vaxa den. Det är nämligen utomordentligt bra att använda diskmedel för att tvätta bort bilvax med.

Annars så är det ju etanol/isopropanol i spolarvätskan precis som fönsterputs som man använder hemma.

Permalänk
Medlem

Regn + xxx Km/h, som en högtryckstvätt.

Har man problem med att få rent så bör man se till att vindrutan är i bra skick, stenskott = grövre yta, skit fastnar bättre.

Sen fungerar glasförsegling jäkligt bra också men om det är en kass vindruta så vet jag inte om det hjälper så mycket.

Och byt torkare ofta, dåliga torkare brukar gnida runt skiten på rutan och orsaka repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Diskmedel ska absolut inte användas på en bil om du inte har tänkt att vaxa den. Det är nämligen utomordentligt bra att använda diskmedel för att tvätta bort bilvax med.

Annars så är det ju etanol/isopropanol i spolarvätskan precis som fönsterputs som man använder hemma.

Några droppar diskmedel i 5 liter vatten som sprutas ut på bilen under en period på kanske två månader. Nä nog finns det större problem än det när det kommer till bilvård.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Den är inget vidare, dessutom är den förbannat dyr.

Köper numera bara spolarvätskan ifrån Jula, Start tror jag märket är. Vet att den fick goda omdömen i något test för flera år sedan, och jag tycker den är riktigt bra.

Insekter är inga problem, om man spolar rent omedelbart. Annars är det hopplöst.

Då jag inte betalar för spolarvätskan så tar jag pumpen då det är smidigt. Håller med om att den är pissdyr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10