Permalänk

Dagliga internetavbrott

Har ett extremt frustrerande problem som tycks vara helt omöjligt att diagnosera...

Datorn (testat 3 st hittils) tappar kontakten med internet dagligen, oftast några gånger varje dag och det sker helt random och varje gång så tar det 11-13 min innan internet kommer tebax. Det konstiga är att om jag inom denna tid ansluter nätverkskabeln till en annan dator så funkar internet, för att sedan återigen vara stendött när jag sätter tillbaka kabeln i ordinarie datorn. Enligt ipconfig /all så har jag fortfarande ip adress under avbrottet och DHCP servern svarar på ping - men inget internet. Efter att ha prövat flera nätverkskablar både i skåpet och till datorn samt ändrat varenda nätverksinställning det går att göra så får jag fortfarande inte bukt på eländet.

Har även felsökt om avbrotten beror på switchen (Inteno XG6746) i centralenheten genom att koppla ur den och dra kablarna till min egen router istället (Technicolor TG799vac Xtream) och när jag testade med två datorer anslutna så försvinner internet på BÅDA datorerna när avbrotten sker. Har även testat med en nätverkskabel direkt mellan datorn och första uttaget, men det hjälpte inte heller.

Eländet började den 1 maj när jag bytte operatör.

Och inte blir det lättare då det finns 3 aktörer inblandade:
Nätet = Hälsingenet
Tjänsten = Telia öppen fiber
Operatör = Halebop

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har liknande problem, också med Technicolor TG799vac Xtream (ISP Telenor, nät OpenUniverse).

För mig så dör internet plötsligt 3-4 ggr/dag, är nere några minuter (Telenor ser på sin ände att routern "kraschar") på alla enheter dator via LAN, TV + mobila enheter via WiFi - allt dör samtidigt). Det har fungerat galant utan problem för mig tills för kanske 3 månader sedan. Byte av router gjorde ingen skillnad på problemet. Telenor är förbryllade. Jag ser i loggboken något i stil med:

Skrivet av :

"Systemet kunde inte registrera nätverkskortet med inställningarna:
(...)
Om problemet kvarstår kontaktar du DNS-serveradminitratöreren eller nätverksadministratören."

Det blir lite olika meddelanden men den är vanligast med ett det skulle vara något DNS-problem. Jag har testat med automatiska DNS-inställningar, med Google och cloudflairs DNS-servrar utan skillnad. De som verkligen får mig att klia mig på skallen är att internet går ner hekt även för TV, mobil och surfplattor samtidigt.

När detta skett har jag sprungit för att mäta temperaturen med en IR-termometer och får fram runt 50-51 C som högst på routern, men det känns rejält varmt vid beröring och luktar kanske inte bränt, men varm plast från routern.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Intressant! så det finns flera... för mej så funkar tv'n iaf även när nätet går ner! Kanske har vi nån gemensam nämnare? jag kör windows 10 1909 på alla mina burkar, och alla moderkort har realtek lan.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla loggen i routern?
Kolla den med jämna mellanrum och se om den växer sig väldigt stor "relativt fort".
Det kan ju vara så att det är någon form av kommunikationsfel som gör att loggen byggs upp så fort, att den krashar flera gånger per dag.
Ett alternativ är ju att stänga av logg-funktionen om det är möjligt för att se om det har effekt.

Permalänk

I mitt fall spelar det ingen roll eftersom problemen återkommer med eller utan router

Permalänk
Medlem

Ok, tyckte först inlägget var lite komprimerat. Missade just den raden.

Med tanke på hur du felsökt, så bör problemet ligga antingen hos Halebop, eller på teknikern som någonstans kopplade om något.
Men det är väl upp till Halebop att lösa problemet, då det är dem som är operatör?

Eftersom du fortfarande erhåller IPadress, så låter det mer som ett DNS-problem.
Du kan ju alltid prova att manuellt ställa in en publik DNS-adress.

Något du även kan prova.
Lägg upp en pingplotter mot någon server? Kontrollera denna när du får avbrott i tjänsten för att se om den också avbryts?

Lägg upp två? En som pingar mot IP, en som pingar mot DNS.
Du kanske rent av kan se vart i kedjan problemet ligger.
Tex. om du har 10 hopp till google.se, helt plötsligt slutar internet fungera, alla hop fram till nr 4 fungerar utmärkt, men från hopp 5 och uppåt är det bara "tappade paket", då bör problemet ligga antingen i enhet på hopp4 eller hopp5.
Kontrollerar du detta och får samma reslutat vid 2-3 tillfällen så kan du nog dra mycket goda slutsatser.
(Om du finnner ett mönster likt detta, så skulle jag rekommendera att notera IP-nummer eller spara skärmdumpar.)

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ok, tyckte först inlägget var lite komprimerat. Missade just den raden.

Med tanke på hur du felsökt, så bör problemet ligga antingen hos Halebop, eller på teknikern som någonstans kopplade om något.
Men det är väl upp till Halebop att lösa problemet, då det är dem som är operatör?

Eftersom du fortfarande erhåller IPadress, så låter det mer som ett DNS-problem.
Du kan ju alltid prova att manuellt ställa in en publik DNS-adress.

Något du även kan prova.
Lägg upp en pingplotter mot någon server? Kontrollera denna när du får avbrott i tjänsten för att se om den också avbryts?

Lägg upp två? En som pingar mot IP, en som pingar mot DNS.
Du kanske rent av kan se vart i kedjan problemet ligger.
Tex. om du har 10 hopp till google.se, helt plötsligt slutar internet fungera, alla hop fram till nr 4 fungerar utmärkt, men från hopp 5 och uppåt är det bara "tappade paket", då bör problemet ligga antingen i enhet på hopp4 eller hopp5.
Kontrollerar du detta och får samma reslutat vid 2-3 tillfällen så kan du nog dra mycket goda slutsatser.
(Om du finnner ett mönster likt detta, så skulle jag rekommendera att notera IP-nummer eller spara skärmdumpar.)

Har fått tebaka internet efter ännu ett haveri, men tack för tipset! körde pingplotter (en mot dem själva och en mot en dns server) och såhär såg det ut nån minut efter avbrottet: https://imgur.com/a/LoUaiwq https://imgur.com/a/JyOcxuU det verkar som att det tar tvärstopp vid dhcp servern

Permalänk
Medlem
Skrivet av justBringIt:

Har fått tebaka internet efter ännu ett haveri, men tack för tipset! körde pingplotter (en mot dem själva och en mot en dns server) och såhär såg det ut nån minut efter avbrottet: https://imgur.com/a/LoUaiwq https://imgur.com/a/JyOcxuU det verkar som att det tar tvärstopp vid dhcp servern

Om 90.231.86.1 är din dator eller router, så ser det ut som det tar tvästopp redan vid nästa enhet i kedjan, 81.228.86.41.
Samma mängd packetloss i hela kedjan.
Skulle rekommendera att du provar köra en ping mot ett specifikt IP också. tex 216.92.151.75 som ser ut att vara IP:t till just pingplotter.
Fortsätter det att fungera, så bör det vara något med någon DNS:server, bryts det på samma ställe så bör problemet ligga i närheten av den enheten.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bryggar din TG799? Brygga port 1 och 2 t.ex och ha två datorer kopplad i dessa portar. Då tar dom två separata IP nummer.

Med tanke på att det inte verkar vara själva uttaget som har problem i.o.m att internet fungerar när du byter kabeln till en annan dator så tänker jag att det kanske är en IP konflikt eller liknande som eventuellt orsakas av din dator. Har du då bryggat routern och det endast blir avbrott på din dator och inte den andra så har vi mer att gå på.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om 90.231.86.1 är din dator eller router, så ser det ut som det tar tvästopp redan vid nästa enhet i kedjan, 81.228.86.41.
Samma mängd packetloss i hela kedjan.
Skulle rekommendera att du provar köra en ping mot ett specifikt IP också. tex 216.92.151.75 som ser ut att vara IP:t till just pingplotter.
Fortsätter det att fungera, så bör det vara något med någon DNS:server, bryts det på samma ställe så bör problemet ligga i närheten av den enheten.

90.231.92.1 är DHCP servern, och det är det enda ip som svarar på ping under avbrottet

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Vad händer om du bryggar din TG799? Brygga port 1 och 2 t.ex och ha två datorer kopplad i dessa portar. Då tar dom två separata IP nummer.

Med tanke på att det inte verkar vara själva uttaget som har problem i.o.m att internet fungerar när du byter kabeln till en annan dator så tänker jag att det kanske är en IP konflikt eller liknande som eventuellt orsakas av din dator. Har du då bryggat routern och det endast blir avbrott på din dator och inte den andra så har vi mer att gå på.

Vad jag förstått så går det endast att brygga port 4, och sen ska man ansluta en till router till den porten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av justBringIt:

Vad jag förstått så går det endast att brygga port 4, och sen ska man ansluta en till router till den porten...

Alla TG799 VAC xtrem jag varit inloggade på har det gått brygga alla portar. Det går brygga enskilda portar vilket inte är vanligt. Men alla portar ska vara bryggbara. Kan dock vara att Telia/Halebops router har annan mjukvara?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av justBringIt:

90.231.92.1 är DHCP servern, och det är det enda ip som svarar på ping under avbrottet

Missade att du faktiskt hade länkat 2 bilder när du klistrade dem efter varandra.
Ett tips är att du gör en tydligare markering nästa gång.

Det spelar egentligen mindre roll om 90.231.92.1 är en DHCP server eller inte, DNS-servern har säkert ett helt annat IP.
Det som däremot är intressant är att du har ett tydlig markering på vart felet möjligtvis kan vara.
Om 90.231.92.1 är en fiberkonverterare (ingen aning om dessa faktiskt har IP eller inte), om det är en router/switch eller någon utrustning kan nog bara Halebop eller nätägaren svara på.
Men nästa gång du pratar med Halebop, så kan du ju peka på att anslutning till detta IP fungerar men inte bortom bortom detta IP när anslutningen försvinner.

Permalänk
Medlem

Har du provat att renewa din ipadress under avbrotten. Ipconfig /release och sen Ipconfig /renew. Funkade för mig då jag hade liknande problem för många år sedan.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Har du provat att renewa din ipadress under avbrotten. Ipconfig /release och sen Ipconfig /renew. Funkade för mig då jag hade liknande problem för många år sedan.

Jotack... ett 10-tal gånger, även flush dns och netsh winsock reset osv - inget hjälper

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Alla TG799 VAC xtrem jag varit inloggade på har det gått brygga alla portar. Det går brygga enskilda portar vilket inte är vanligt. Men alla portar ska vara bryggbara. Kan dock vara att Telia/Halebops router har annan mjukvara?

Ok! får testa det senare nåt tag, routern kommer från en polare som följde med hans telia internet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av justBringIt:

Ok! får testa det senare nåt tag, routern kommer från en polare som följde med hans telia internet

Då är den åtminstone delvis förkonfigurerad för Telia som tjänsteoperatör och det kan kanske påverka, jag vet inte om det är så men du kan i vart fall inte få bort deras konf utan att byta firmware i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då är den åtminstone delvis förkonfigurerad för Telia som tjänsteoperatör och det kan kanske påverka, jag vet inte om det är så men du kan i vart fall inte få bort deras konf utan att byta firmware i den.

Det gick! aktiverade DMZ och port 3 & 4 var tydligen förbestämda och gick inte ändra... men skitsamma är väl det, nu testar jag två burkar med olika ip adresser på nätet

Permalänk
Skrivet av Viita:

Missade att du faktiskt hade länkat 2 bilder när du klistrade dem efter varandra.
Ett tips är att du gör en tydligare markering nästa gång.

Det spelar egentligen mindre roll om 90.231.92.1 är en DHCP server eller inte, DNS-servern har säkert ett helt annat IP.
Det som däremot är intressant är att du har ett tydlig markering på vart felet möjligtvis kan vara.
Om 90.231.92.1 är en fiberkonverterare (ingen aning om dessa faktiskt har IP eller inte), om det är en router/switch eller någon utrustning kan nog bara Halebop eller nätägaren svara på.
Men nästa gång du pratar med Halebop, så kan du ju peka på att anslutning till detta IP fungerar men inte bortom bortom detta IP när anslutningen försvinner.

Japp det är precis vad jag påpekade vill under tiden passa på att tacka er alla för all hjälp och bra ideer

Permalänk

Har felsökt typ hela dan... nu kanske det finns lite mer att gå på eftersom internet bara gick ner på EN av dom bryggade datorerna när problemen kom. Efter ca en timmes spelande i egen swat 4 tss server tesammans med ca 7-8 andra (som mest) så kraschade internet(men endast på dator 1 som har servern)

Dator 1: Internet går ner. Pingplotter direkt efter händelsen: https://imgur.com/a/xQNYYYS

Dator 2: Internet funkar. Pingplotter direkt efter händelsen: https://imgur.com/a/xzuvaCp

Trodde tidigare att detta bara var en slump eftersom det har hänt att nätet kraschat helt random ändå även när jag inte spelar. Det är ju först nu med pingplotter som jag har noterat stora paketförlust i samband med spelande. Men ett SPEL kan väl ändå inte göra så att internet kraschar? speciellt eftersom inga ändringar/inställningar har gjorts nånstans, så allt är precis som det var när jag hade min förra internetleverantör.

Permalänk
Medlem

Har du en router, eller använder du ena datorn som "gateway"?
Jag tänker eftersom Dator 1 ansluter med "Lokalt" IP, medans Dator 2 har ett Publikt IP? som dator 1 passerar via? eller är det en DMZ i routern till Dator 2?
Du har inte konfiguerat en DCHP-server, så du skickar förfrågningar till 90.231.92.1 om denne vill erhålla ett IP?

En sak du kan prova, även om detta INTE borde vara ett problem nu längre såvida din router inte är jättegammal.
Jag antar att det fungerar likadant i Win10 som Win 8.1.
Högerklicka på startknappen, välj "nätverskanslutningar?" ( du skall till iställningar för nätverskorten), högerklicka på ditt nätverskort, välj egenskaper för denna.
Rulla ner till "Internet Protocol Version 6", klicka ur denna. (deaktivera IPv6)

OM, detta medför att du inte längre tappar internet-anslutning, så är något väldigt felkonfigurerat någonstans, eller så är det någonstans det finns väldigt gammal utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justBringIt:

Trodde tidigare att detta bara var en slump eftersom det har hänt att nätet kraschat helt random ändå även när jag inte spelar. Det är ju först nu med pingplotter som jag har noterat stora paketförlust i samband med spelande. Men ett SPEL kan väl ändå inte göra så att internet kraschar? speciellt eftersom inga ändringar/inställningar har gjorts nånstans, så allt är precis som det var när jag hade min förra internetleverantör.

Jag kunde inte spela Warzone när det kom. Efter 20-60 min så tappade jag internet anslutning. Blev även utslängd från discord och gick inte surfa heller. Jag valde då att installera om Windows och mitt problem försvann. Aldrig haft problem i andra spel. Jag skulle rekommendera att du uppdaterar/installerar om drivrutinerna för nätverkskortet/moderkortet och eventuellt ljudkortet.

Går du igenom routern kan du testa ställa in i routern att din dator alltid ska ha samma interna IP nummer, sen ställer du in IPt i datorn. Då kan du dock inte ha datorn i en bryggad port.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har du en router, eller använder du ena datorn som "gateway"?
Jag tänker eftersom Dator 1 ansluter med "Lokalt" IP, medans Dator 2 har ett Publikt IP? som dator 1 passerar via? eller är det en DMZ i routern till Dator 2?
Du har inte konfiguerat en DCHP-server, så du skickar förfrågningar till 90.231.92.1 om denne vill erhålla ett IP?

En sak du kan prova, även om detta INTE borde vara ett problem nu längre såvida din router inte är jättegammal.
Jag antar att det fungerar likadant i Win10 som Win 8.1.
Högerklicka på startknappen, välj "nätverskanslutningar?" ( du skall till iställningar för nätverskorten), högerklicka på ditt nätverskort, välj egenskaper för denna.
Rulla ner till "Internet Protocol Version 6", klicka ur denna. (deaktivera IPv6)

OM, detta medför att du inte längre tappar internet-anslutning, så är något väldigt felkonfigurerat någonstans, eller så är det någonstans det finns väldigt gammal utrustning.

Router! Det där är resultatet efter att ha följt den här guiden: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router - jag anslöt dator 1 till port 4 och dator 2 till port 3. Såhär står det i routerinställningarna under "Broadband": Bridge connected Interfaces:eth4 vlan_eth3

Och ipv6 har jag haft urkryssat sedan länge, gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justBringIt:

Router! Det där är resultatet efter att ha följt den här guiden: https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router - jag anslöt dator 1 till port 4 och dator 2 till port 3. Såhär står det i routerinställningarna under "Broadband": Bridge connected Interfaces:eth4 vlan_eth3

Och ipv6 har jag haft urkryssat sedan länge, gjorde ingen skillnad.

Något som är intressant är att du har väldigt mycket "packet loss" mot din router från dator 1. Detta kan bero på att du kör ping mot DNS.
Kan du köra en runda ping mot IP-nummer istället?
Jag skulle även starta up en extra pingplotter som ligger och pingar routern, samt en som pingar 90.231.92.1
Om en extra instans av pingplotter inte vill starta när du startar från startmeny, prova högerklicka på pingplotter-ikonen på aktivetetsfältet och klicka på "plingplotter". (Det fungerar iallafall i Win8.1)

OM du gör detta, och resultatet är följande:
Inga problem med ping till varken router eller 90.231.92.1 vid "avbrott".

Då är det bara lyfta luren och ringa operatören och säga "jag har konstaterat att mina dagliga internetabrott sker någonstans efter 90.231.92.1 då jag forfarande kan komunicera med denna enhet utan problem, men ingenting bortom.
De kommer förmodligen få skicka ut en teckniker att undersöka denna enhet.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Något som är intressant är att du har väldigt mycket "packet loss" mot din router från dator 1. Detta kan bero på att du kör ping mot DNS.
Kan du köra en runda ping mot IP-nummer istället?
Jag skulle även starta up en extra pingplotter som ligger och pingar routern, samt en som pingar 90.231.92.1
Om en extra instans av pingplotter inte vill starta när du startar från startmeny, prova högerklicka på pingplotter-ikonen på aktivetetsfältet och klicka på "plingplotter". (Det fungerar iallafall i Win8.1)

OM du gör detta, och resultatet är följande:
Inga problem med ping till varken router eller 90.231.92.1 vid "avbrott".

Då är det bara lyfta luren och ringa operatören och säga "jag har konstaterat att mina dagliga internetabrott sker någonstans efter 90.231.92.1 då jag forfarande kan komunicera med denna enhet utan problem, men ingenting bortom.
De kommer förmodligen få skicka ut en teckniker att undersöka denna enhet.

Tackar för tipset! hade 3st pingplotter uppe som du föreslog och såhär såg det ut när det nyss havererade

till router: inga drops https://imgur.com/a/cbs79Q4
till DHCP: lite drops https://imgur.com/a/jOOInm7
Och sen i vanlig ordning rejält med drops till pingplotter https://imgur.com/a/p3B9Qbi

Permalänk

Typ likvärdiga resultat UTAN router: https://imgur.com/a/XL6W2q6 https://imgur.com/a/SusPoBK
Imorse och förmiddas var det inga problem alls... det är som värst på eftermiddagen - kvällen har jag märkt. Överbelastning nånstans i nätet?