Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Gin Tonic är min last

Skrivet av ztenlund:

Hmm, Ardberg, you say? Påminner mig om att jag var sugen på att beställa hem Connemara. Annan ö, men någon har varit framme med torven.

Connemara är en favorit bland Irländsk whiskey

Permalänk
Medlem

Rum 970 Reserva 6 anos
Rum agricola da Madeira

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns ju Extra stout också, för jag antar att du menar Draught (burken med gaspatron). De är lite olika, men den förra är inte lika blaskig som den senare.

Ja Extra stout har lite mer karaktär, lite mer "rökta charkuterier" och lite mindre blaskighet, men fortfarande rätt mesig mot stoutar med lite mer tryck. ("riktiga" stoutar har ju lite och högre kostnad + högre alkoholhalt förvisso)

Rent praktiskt så dricker jag nog hellre en vanlig hederlig Carnegie Porter än nån av de två Guinessarna.

...

Just nu smuttar jag ner en Ron Quorhum (Solera XO)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja Extra stout har lite mer karaktär, lite mer "rökta charkuterier" och lite mindre blaskighet, men fortfarande rätt mesig mot stoutar med lite mer tryck. ("riktiga" stoutar har ju lite och högre kostnad + högre alkoholhalt förvisso)

Rent praktiskt så dricker jag nog hellre en vanlig hederlig Carnegie Porter än nån av de två Guinessarna.

...

Just nu smuttar jag ner en Ron Quorhum (Solera XO)

Det är kanske inte helt rättvist att jämföra med en imperial som är som en komplett festmåltid. Vanlig Draught köper jag nästan aldrig, men Extra stout händer någon enstaka gång på infall. Men jag håller med om att det kanske inte står högst på listan. I avdelningen stout och porter så brukar jag nästan alltid ha Fuller's London Porter hemma.

Carnegie är en av få av den sorten som finns som "nödraket" annars, om man nu kan kalla en i glasflaska för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är kanske inte helt rättvist att jämföra med en imperial som är som en komplett festmåltid. Vanlig Draught köper jag nästan aldrig, men Extra stout händer någon enstaka gång på infall.

Sant där
Och samma här, nån gång gå och då kan jag få för mig att köpa en Extra stout jag också.

Skrivet av ztenlund:

Men jag håller med om att det kanske inte står högst på listan. I avdelningen stout och porter så brukar jag nästan alltid ha Fuller's London Porter hemma.

Länge sen jag provade den, får testa igen.
Förut köpte jag ganska ofta ST Peters Cream stout men blir inte så ofta längre. Den är mer "på riktigt" än Guiness, men balansen i smaken är inte riktigt helt min preferens egentligen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vill ni testa en grym porter så köp Cigar City's Imperial Milk Porter. 650 ml var inte svårt att dricka själv.

Permalänk
Medlem

Egentid hemma och ledig. Då njuter man av en Laphroaig 30 årig whiskey.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

@CyrusG: God med cola har jag hört.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Franziskaner Hefe-Weissbier. Världens godaste öl i mitt tycke. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@CyrusG: God med cola har jag hört.

Nja, inte till single malt. Ett litet glas med vatten intill så man kan tillsätta whiskey.

Cola kan man ha i bourbon.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusG:

Nja, inte till single malt. Ett litet glas med vatten intill så man kan tillsätta whiskey.

Cola kan man ha i bourbon.

Fick upp den här på Dutuben ganska nyligen. Laphroig är med, fast lite mindre påkostad än 30-årig... Inte för att jag brukar tippa ihop cola och whisk(e)y överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@CyrusG: God med cola har jag hört.

Blasfemi! Eller förhoppningsvis snarare ironi?
*edit*
Folk får förstås göra vad de vill med sin whisky, även om jag skulle definiera det som spritmissbruk

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Ironi, sarkasm.. något åt det hållet ja.
*edit*
Nej, folk får absolut inte blanda cola i en 30 årig whisky. Jag ringer polisen, jag lovar.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Inget, har inga pengar.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Nej, folk får absolut inte blanda cola i en 30 årig whisky. Jag ringer polisen, jag lovar.

Dagens mest självklara "bra inlägg"

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Nej, folk får absolut inte blanda cola i en 30 årig whisky. Jag ringer polisen, jag lovar.

Det här utspelade sig för ca 20 år sedan.
Farsan fick en Chivas Regal Royal Salute av sin brorsa. Vid ett tillfälle skulle det bjudas några polare och han konstaterar att kruset nästan var tomt, varvid morsan svarar ”den har jag gjort Irish Coffey på”.
🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Just nu ett stycke Mariestads i härliga 32 grader i solen i ett specifikt läge på altan, vanligtvis Bernard Celebration lager men denna gång var leveransen slut!

Permalänk
Medlem

För att fira in fredagen fick det bli en normalstor rackare Glenmorangie 10 års, inget att skryta med kanske men ack så god.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

En Keppo Pale Ale.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg dom där alkohol glassarna, bland annat Pina Colada.
Finns dom fortfarande att köpa någonstans, systembolaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLIONE:

För att fira in fredagen fick det bli en normalstor rackare Glenmorangie 10 års, inget att skryta med kanske men ack så god.

https://i.imgur.com/PP5JBR6.jpg

Du får prova deras Signet, En av deras bästa Whisky i mitt tycke.
Har en Pride 1974 som kommer öppnas på min 50 års dag.

Permalänk
Medlem

Ett par tamamuras ikväll.

@CyrusG: Jag såg den där Laphroaig 30 idag, 179k JPY, som hittat. Dyraste flaskan var dock en Ichiro’s Malt Card Series, Klöver 6, som gick på ett ynka 1M JPY.. Senast jag var i Stockholm så kunde man prova dessa för typ 150kr/cl på Akkurat nära slussen, ifall någon känner sig manad.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Föredetting

Ni får klara er utan bild, men jag är halvvägs genom en tredelad Port Charlotte-flight, LaddieMP6, närmare bestämt. Jag som skulle sitta och skriva en opponering, det gick ju sådär.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

En klassisk old speckled hen! English pale ale kan man aldrig få för mycket av.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk

Klassisk långhyls Mariestads 👌

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

En hemmabrygd IPA jag fick av polaren när jag hjälpt han kakla hans badrum.
Lite svag smak av jäst kvar så får nog vänta nån vecka till. Lagom till jag får nästa batch av han med hans egna Punk IPA som han bryggde medan jag jobbade.
Sen några klassiska Guldkällan kommer nog slinka ner.

Permalänk
Inaktiv

Kvällen bestod av en del öl, bl a en Brooklyn Black Ops

Permalänk
Medlem

Mitt kvartersbryggeri har äntligen fått rättighet att flaska ölen! Visserligen temporärt pga corona..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Oj oj, är det dålig form att ha två poster i rad? Lite tidigt för en tisdag, men hade just en online nomikai med f.d. kollegor eftersom jag snart lämnar landet..

"Smoky" limited edition. Inte riktigt lika söt som vanligt, så det uppskattades.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell