Permalänk
Avstängd

Streck på min nya OLED?

Hej alla, nyligen köpt en Philips oled 754/12 för 10 000 kr 11 dagar gammal och märkte nu av flertalet linjer på skärmen. Dessa linjer märkte jag av idag och har inte märkt av dessa sen innan.

Märks mest av på mörk/grå bakgrund.
Detta är väll inte burn in? Redan?

Då jag släpade hem tv med bärhjälp och kollektiv trafik utan tillgång till bil skulle det nästan vara omöjligt att få tillbaka den till affären där jag köpte den.
Bifogar bild.

Ska testa en pixel refresh under natten och se om det löser något 😕
Är tacksam för all hjälp.

http://imgur.com/a/pMc6aKV

Förtydligade rubriken från "Oled problem?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Hej alla, nyligen köpt en Philips oled 754/12 för 10 000 kr för ca 11 dagar gammal och märkte nu av flertalet linjer på skärmen. Dessa linjer märkte jag av idag och har inte märkt av dessa sen innan.

Märks mest av på mörk/grå bakgrund.
Detta är väll inte burn in? Redan?

Då jag släpade hem tv med bär hjälp och kollektiv trafik utan tillgång till bil skulle det nästan vara omöjligt att få tillbaka den till affären där jag köpte den.
Bifogar bild.
Ska testa en pixel refresh under natten och se om det löser något 😕
Är tacksam för all hjälp.

http://imgur.com/a/pMc6aKV

Ser ut som panelskada, men kan även vara den lilla PCB som skickar bild till panelen.
Även om det förstnämnda känns betydligt troligare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Ser ut som panelskada, men kan även vara den lilla PCB som skickar bild till panelen.
Även om det förstnämnda känns betydligt troligare.

/Lifooz

Okej, då vad ska man göra/tänka på eller så? Inte rört skärmen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Okej, då vad ska man göra/tänka på eller så? Inte rört skärmen alls.

Det där bör gå på garanti då det inte är du som är orsaken till skadan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det där bör gå på garanti då det inte är du som är orsaken till skadan.

/Lifooz

Får ta och kontakta philips men deras kundtjänst är ju välkänt urusel.

Aldrig philips igen.

Permalänk
Medlem

Vänd dig till affären först. 🙂

Sånt händer alla märken, skillnaden är hur de hanterar det.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Får ta och kontakta philips men deras kundtjänst är ju välkänt urusel.

Aldrig philips igen.

Haha, det säger en av mina vänner också då han har en LCD som ser förjävlig ut.
De verkar inte vara vassaste strået i stacken, och ändå så framhäver de det på sin hemsida.

Du får titta efter en annan tillverkare av Oled istället, jag lär också hålla mig ifrån Philips.

Föressten, hör med dem om de kan skicka en tekniker ut till dig så slipper du samma marathon till affären som du hade när du åkte hem med den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det ser ut som skador på panelen, så åter mot affären.

Permalänk
Medlem

kör du ngn inbyggd Youtube app i TV:n när du ser ränderna? Tänker att det kan vara appen som är crap ? Testa o koppla in en laptop i TVn o se om det ser likadant ut

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Haha, det säger en av mina vänner också då han har en LCD som ser förjävlig ut.
De verkar inte vara vassaste strået i stacken, och ändå så framhäver de det på sin hemsida.

Du får titta efter en annan tillverkare av Oled istället, jag lär också hålla mig ifrån Philips.

Föressten, hör med dem om de kan skicka en tekniker ut till dig så slipper du samma marathon till affären som du hade när du åkte hem med den.

/Lifooz

Jag hörde med Philips, då jag fortfarande har garanti i butiken ska jag kolla med butiken först 😅 shit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

kör du ngn inbyggd Youtube app i TV:n när du ser ränderna? Tänker att det kan vara appen som är crap ? Testa o koppla in en laptop i TVn o se om det ser likadant ut

Med vänlig hälsning Lazze

Ränderna syns även om jag tittar på tv osv. Det kom från ingenstans, såg till att vara extra försiktig med tvn då det är en tunn oled.
Öppnade kartongen från botten och allt.
Får se om jag får möjlighet att släpa tillbaka tvn.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering! Efter jag ( rensat den kvardröjande bilden) så är nu sträcken borta.

Kan ränderna komma tillbaka ska jag ta in den till affären ändå?
Svårt att bevisa problem utan problemet?
Jag får avvakta lite antar jag.
Någon som kan rekommendera någon annan tv för max 10 000 kr 55tum? 😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MostCritical:

Uppdatering! Efter jag ( rensat den kvardröjande bilden) så är nu sträcken borta.

Skönt! Jag lär mig nytt varje gång den här typen av problem visas upp och en lösning kommer fram.

Det finns ingen anledning så här direkt att byta ut TV:n. Den kommer högst troligt inte att bytas ut på garanti eller reklamation ifall så länge som en (enligt handbok föreslagen) åtgärd likt panelrensning tar bort fenomenen.

Och ja, det kan bli liknande problem igen. Det är därför "tvättfunktioner" finns där. Philips driver OLED-panel mycket hårdare jämfört med LG, Sony eller Panasonic-modellerna som drivs på annat sätt och framför allt ger alternativa metoder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Skönt! Jag lär mig nytt varje gång den här typen av problem visas upp och en lösning kommer fram.

Det finns ingen anledning så här direkt att byta ut TV:n. Den kommer högst troligt inte att bytas ut på garanti eller reklamation ifall så länge som en (enligt handbok föreslagen) åtgärd likt panelrensning tar bort fenomenen.

Och ja, det kan bli liknande problem igen. Det är därför "tvättfunktioner" finns där. Philips driver OLED-panel mycket hårdare jämfört med LG, Sony eller Panasonic-modellerna som drivs på annat sätt och framför allt ger alternativa metoder.

Okej, jo har märkt av en del image retention tror jag det heter på denna tvn.
Gillar tvn så skönt att det fixade sig iallafall.

Permalänk
Medlem

Har du ångerrätten kvar så nyttja den om du känner dig osäker på TVn.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Har du ångerrätten kvar så nyttja den om du känner dig osäker på TVn.

Köptes för 12 dagar sedan, blir tyvärr lite körigt att få tillbaka tvn.
Men är rätt osäker på tvn ja.

Permalänk
Medlem

Händer det fler gånger kan du ju fundera på det, du har ju trots allt garanti ett bra tag till.

Du kan ju även säga till butiken, vissa gör anteckningar om ev framtida problem.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Köptes för 12 dagar sedan, blir tyvärr lite körigt att få tillbaka tvn.
Men är rätt osäker på tvn ja.

Meddela säljaren att du vill ångra köpet, du behöver inte ange några skäl för det och du har 14 dagar på dig från det att du meddelat säljaren till det att produkten behöver vara hos denne.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Ansvaret för varan
När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat dig att hen ångrat sig."

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Meddela säljaren att du vill ångra köpet, du behöver inte ange några skäl för det och du har 14 dagar på dig från det att du meddelat säljaren till det att produkten behöver vara hos denne.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Ansvaret för varan
När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat dig att hen ångrat sig."

Känner att det blir för mycket jobb, jag tror att jag behåller tvn. Iallafall tills dess att jag får problem igen.
Måste vänta flera dagar på att pengarna ska sättas in på mitt konto igen, jag betalde 2500 kr i kontanter och resten på kortet. Får vara utan en tv osv.
Men har inte riktigt bestämt mig än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Meddela säljaren att du vill ångra köpet, du behöver inte ange några skäl för det och du har 14 dagar på dig från det att du meddelat säljaren till det att produkten behöver vara hos denne.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Ansvaret för varan
När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat dig att hen ångrat sig."

TVn är, enligt TS beskrivning, köpt i en fysisk butik. Ångerrätten som ges av Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är därmed inte applicerbar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720