Permalänk
Medlem

Är Blocket-datorn stulen?

Hej,

Är intresserad av den här datorn på Blocket, men priset får mig att misstänka att den är stulen.

Är det samma dator som den här hos Dustin?

Dustindatorn kostar 46.000 och Blocketdatorn 17.000:- och då ska Blocketdatorn vara ny i förpackning.

Säljaren påstår sig ha fått datorn i gåva och har därför inget kvitto.

Vad säger ni? Är det en stulen dator?

Om den är ärlig och jag bestämmer mig för att köpa den, ska jag ta ett foto av hans körkort och begära ett skrivet kvitto eller vad ska jag göra för att leva upp till de krav som ställs på köparen för att säkerställa att man inte köper stöldgods?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

@Superfrog: Självklart är den stulen. En ny dator för halva priset utan kvitto. Säljaren går alltså back mer än 20 000 kr.

Permalänk
Medlem

Alldeles för bra pris - i värsta fall får du ingen dator, i bästa fall blir du skyldig till häleri

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Hej,

Är intresserad av den här datorn på Blocket, men priset får mig att misstänka att den är stulen.

Är det samma dator som den här hos Dustin?

Dustindatorn kostar 46.000 och Blocketdatorn 17.000:- och då ska Blocketdatorn vara ny i förpackning.

Säljaren påstår sig ha fått datorn i gåva och har därför inget kvitto.

Vad säger ni? Är det en stulen dator?

Om den är ärlig och jag bestämmer mig för att köpa den, ska jag ta ett foto av hans körkort och begära ett skrivet kvitto eller vad ska jag göra för att leva upp till de krav som ställs på köparen för att säkerställa att man inte köper stöldgods?

Om du väljer o köpa den, skulle jag köpa den på plats, och gå igenom den innan betalning. Jag skulle bland annat kolla att BIOS:en inte är låst. Sedan är det nog svårt o se om den är stulen eller inte så där på plats, när det gäller datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Expertgissare

Om något verkar för bra för att vara sant är det oftast det, så att säga...
Ring polisen och fråga om det finns någon stöld anmäld som inkluderar denna typ av dator, vet inte om det går att göra, men skadar inte att prova.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Allt är väldigt misstänkt, priset, modellen och specs.

Ger man bort en dator i den prisklassen väljer man oftast kanske en macbook pro eller surface laptop.
Mängden ram indikerar att den kanske är ämnad för någon i IT branchen, känns som väldigt mycket ram för en konsumentdator.

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske inte stulen men säljaren har troligen inte kommit över den på ärligt vis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och kom ihåg att om det kommer fram att den är stulen så måste du lämna tillbaka den oavsett vad du gjort. Och ingen köper en dator för 46k utan kvitto, även om det är en gåva borde den som köpt den ha kvar kvittot.
https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsguider/b...

Permalänk

Det finns många gissningar. Om han har köpt datorn på sitt företag så behöver han ej betala vare sig moms eller arbetsgivaravgift. Om han senare säljer datorn till en privatperson utan att informera skatteverket om detta, så kan han få ut rena beskattade pengar för datorn. För att detta ska lyckas bör han behålla kvittot.

Och nej någon vinst gör han ej på denna affär, men ingen superhög förlust heller.

Detta känns för mig mer rimligt än stöld som folk pratar på. För vid stöld så brukar de inte komma åt kartongen.
*edit*
Förtydligande. Det skulle isåfall såklart handla om att förlusten som jag skrev ej blir så stor. Vissa misstolkar som att jag pratar som att han skulle tjäna pengar på detta. Det kan man göra, men då är det andra mer lättsålda saker man ska köpa som man kan få ut nästan nypris på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Gutenisse: Självklart är den stulen. En ny dator för halva priset utan kvitto. Säljaren går alltså back mer än 20 000 kr.

Tror inte datorn är ny, snarare oanvänd om något. Eller någon som sparat kartongerna + plasten och vill få upp värdet lite. Kostade under 30' år 2018 iaf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många gissningar. Om han har köpt datorn på sitt företag så behöver han ej betala vare sig moms eller arbetsgivaravgift. Om han senare säljer datorn till en privatperson utan att informera skatteverket om detta, så kan han få ut rena beskattade pengar för datorn. För att detta ska lyckas bör han behålla kvittot.

Och nej någon vinst gör han ej på denna affär, men ingen superhög förlust heller.

Detta känns för mig mer rimligt än stöld som folk pratar på. För vid stöld så brukar de inte komma åt kartongen.

Det där låter inte särskilt troligt för varför då ljuga om bakgrunden och kvittot ska ju finnas kvar i bokföringen så hur svårt skulle det vara att fixa en kopia på det.
Dessutom så är det ändå en stöld från folket med skattebrott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Namnet i annonsen har tre bolag. Så troligen inte stulen. Möjligen "skatteplanering".

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många gissningar. Om han har köpt datorn på sitt företag så behöver han ej betala vare sig moms eller arbetsgivaravgift. Om han senare säljer datorn till en privatperson utan att informera skatteverket om detta, så kan han få ut rena beskattade pengar för datorn. För att detta ska lyckas bör han behålla kvittot.

Och nej någon vinst gör han ej på denna affär, men ingen superhög förlust heller.

Detta känns för mig mer rimligt än stöld som folk pratar på. För vid stöld så brukar de inte komma åt kartongen.

Hade varit en förklaring om inte det var en sån rabatt. För 50% kan han lika gärna ta ut lön

Skrivet av mrqaffe:

Det där låter inte särskilt troligt för varför då ljuga om bakgrunden och kvittot ska ju finnas kvar i bokföringen så hur svårt skulle det vara att fixa en kopia på det.
Dessutom så är det ändå en stöld från folket med skattebrott.

Möjligtvis detsamma som stöld moraliskt, men igen civilrättsligt i Sverige. Därmed inte samma konsekvenser för köpare. Men håller med om att det inte rör sig om skattebrott i det här fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Om något verkar för bra för att vara sant är det oftast det, så att säga...
Ring polisen och fråga om det finns någon stöld anmäld som inkluderar denna typ av dator, vet inte om det går att göra, men skadar inte att prova.

Det där. Han borde ha ett kvitto. det luktar stulet. beställ och se om du får en tegelsten som är värd 17000kr då vet att datorn dessutom inte finns eller är hans.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av mkl:

Hade varit en förklaring om inte det var en sån rabatt. För 50% kan han lika gärna ta ut lön

Fast då blir han ej av med datorn...
Min hypotes föresätter att han köpte en dator som han av någon anledning vill sälja. Datorn som har har köpt är mycket svårsåld av flera anledningar. Dels är priset så hög så bara få spekulanter finns, men även om man ska köpa något nytt i denna prisklass så vill man spara en hacka när en massa risker tillkommer. Även om säljaren är helt ärlig, bästa polaren etc, så är garantiärende mer krångligt.

Så att han tvingas sälja datorn med stor förlust är inget konstigt, detta extrema prissänkning han gjorde så kan det vara så att han inte väljer att betala skatt som gör att förlusten ändå inte blir så extrem.

Han skrev att han köpte datorn för fotografering, kanske är han fotograf. Beroende på vilken typ av fotograf man är så kan man ha extrema problem med jobb nu i corona tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast då blir han ej av med datorn...
Min hypotes föresätter att han köpte en dator som han av någon anledning vill sälja. Datorn som har har köpt är mycket svårsåld av flera anledningar. Dels är priset så hög så bara få spekulanter finns, men även om man ska köpa något nytt i denna prisklass så vill man spara en hacka när en massa risker tillkommer. Även om säljaren är helt ärlig, bästa polaren etc, så är garantiärende mer krångligt.

Så att han tvingas sälja datorn med stor förlust är inget konstigt, detta extrema prissänkning han gjorde så kan det vara så att han inte väljer att betala skatt som gör att förlusten ändå inte blir så extrem.

Han skrev att han köpte datorn för fotografering, kanske är han fotograf. Beroende på vilken typ av fotograf man är så kan man ha extrema problem med jobb nu i corona tider.

Jag trodde att du menade att han köpte den enbart för att sälja den och därmed ta ut pengar från företaget. Det du skriver nu är annorlunda och är i stort sett vanlig försäljning från företag. Men det förklarar inte varför han inte kan förse med kopia på kvitto, även om han inte väljer att redovisa försäljningen.

Permalänk
Medlem

Oj, vilken respons Tack för alla svar!

Denna dator har med största sannolikhet fått fötter på en terminal eller i en lastbil. Det är ju det absolut enklaste sättet att stjäla prylar. Bokstavligen allt som går att köpa i en butik har befunnit sig på minst en lastbil och troligen mellanlandat på en terminal eller två. Att stjäla en dator med kartong i butik lär ju vara ganska svårt, men att plocka den från lastbilen däremot är ju väldigt enkelt

Jag har anmält annonsen till Blocket, fått ett ärendenummer som jag bifogar polisanmälan. Antar att inget kommer hända, men det är väl bra för statistiken om inte annat...

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta känns för mig mer rimligt än stöld som folk pratar på. För vid stöld så brukar de inte komma åt kartongen.

Jodå, när UPS lämnar Lenovo P5x och P7x kartonger ute i det fria vid godsmottagningen innan godsmottagningen ens öppnat. Då är det först-till-kvarn som gäller .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Oj, vilken respons Tack för alla svar!

Denna dator har med största sannolikhet fått fötter på en terminal eller i en lastbil. Det är ju det absolut enklaste sättet att stjäla prylar. Bokstavligen allt som går att köpa i en butik har befunnit sig på minst en lastbil och troligen mellanlandat på en terminal eller två. Att stjäla en dator med kartong i butik lär ju vara ganska svårt, men att plocka den från lastbilen däremot är ju väldigt enkelt

Jag har anmält annonsen till Blocket, fått ett ärendenummer som jag bifogar polisanmälan. Antar att inget kommer hända, men det är väl bra för statistiken om inte annat...

Har det tillkommit någon information som stärker den hypotesen eller är det fortfarande bara annonsen du går på?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ursäkta. Men polisanmälan. Givetvis kan du anmäla till Blocket men polisen kommer inte bry om din anmälan direkt. Du kan räkna att dem lägger ner anmälan direkt.

Permalänk
Medlem

Klart det är något fuffens om datorn är helt ny. Jag hade ju gått till affären där jag köpte datorn och använt ångerätten istället för att förlora nästan 20000kr. (och givetvis kan ha fixa fram ett nytt kvitto om han vill ifrån stället han införskaffade datorn.. det är inte 1972 längre)

Antingen är datorn stulen, eller så är det någon form av pengatvätt man vill göra?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Lorault: Blocket gör ingenting mer än flaggar annonsen och bifogar ett ärendenummer som man ska skicka med i polisanmälan. Blockets flaggning innebär att annonsen finns kvar i systemet även när annonsören raderar annonsen, så polisen kan få tillgång till de uppgifter som hör ihop med annonsen.

Men givetvis räknar jag inte med att något kommer hända, men för statistikens skull, så polisanmäler jag annonsen.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Rensat lite från oseriösa inlägg och OT, osmakliga skämt undanbedes.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är personen skriven i Skärholmen eller jobbar han där det finns nämligen ingen som heter det han gör där.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många gissningar. Om han har köpt datorn på sitt företag så behöver han ej betala vare sig moms eller arbetsgivaravgift. Om han senare säljer datorn till en privatperson utan att informera skatteverket om detta, så kan han få ut rena beskattade pengar för datorn. För att detta ska lyckas bör han behålla kvittot.

Och nej någon vinst gör han ej på denna affär, men ingen superhög förlust heller.

Detta känns för mig mer rimligt än stöld som folk pratar på. För vid stöld så brukar de inte komma åt kartongen.

Inte särskilt troligt, absolut att det finns företagare som gör som du beskriver men de väljer mer lättsålda prylar, macböcker, ipads o.s.v., sånt som är lätt att sälja och där man får bra betalt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Bildexpert

Oavsett om det är stöldgods eller skattefusk det handlar om så tänker jag att det finns alldeles för mycket oklarheter i annonsen samt dess attribut. Får precis samma vibbar när jag ser en fin kamera till salu för 10,000 kr under aktuellt marknadspris utan kvitto och med världens mest spartanska beskrivning.

Jag hade själv inte stått ut med att behöva känna mig efterklok när skiten träffar fläkten när det gäller dessa summor, och av den enkla anledningen undviker jag hellre dessa typer av affärer all together.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Inte särskilt troligt, absolut att det finns företagare som gör som du beskriver men de väljer mer lättsålda prylar, macböcker, ipads o.s.v., sånt som är lätt att sälja och där man får bra betalt.

Borde kanske vara tydligare i mitt inlägg att jag syftar på att han då köpte datorn för att använda den i företaget, men nu ej behöver den. Att detta kunde inträffa så plötslgt kan bero på corona som påverkar företagets ekonomi och ekonomiska behov.
Och nej företaget får då ej in mer pengar, men han får vita pengar ut så han kan sänka sin löneuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Borde kanske vara tydligare i mitt inlägg att jag syftar på att han då köpte datorn för att använda den i företaget, men nu ej behöver den. Att detta kunde inträffa så plötslgt kan bero på corona som påverkar företagets ekonomi och ekonomiska behov.
Och nej företaget får då ej in mer pengar, men han får vita pengar ut så han kan sänka sin löneuttag.

Ja, ok, då, men en fotograf som väljer en hp? Mmm, men nä...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, ok, då, men en fotograf som väljer en hp? Mmm, men nä...

Varför inte?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Oavsett vad den kostade ny så kan jag säga att den inte är värd mer än de 17000 den säljs för. En ny G6 kostar från 30' (inkl.) och uppåt och då får du "ny" hårdvara (cpu:erna är fortf. gen 9) med Turing kretsar. Finns att köpa för 18000, se nedan

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6TR86E...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X