Mitt första Mini-ITX gaming bygge - max runt 15k

Permalänk
Medlem

Sänkningen av 2060 super verkar ha inträffat precis (dvs efter min beställning). Innan dess var det i princip samma pris som mitt 2070. Läste mycket gott om mitt 2070 och tror det kommer vara perfekt i mitt bygge. Tittade kort på RX 5700 XT också men tror varken jag har tid eller tålamod med att fixa med drivrutiner och grejer som verkar (även om det är bättre nu) kunna inträffa.

Skall nog försöka hitta en front-fläkt. Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag kör med en NH-L12S och ett Corsair SF600, vilket håll är då att föredra på PSU'n när jag installerar den? Provbygget som tidigare länkades i denna tråd verkar välja att ha fläkten nedåt men då kör han vattenkylning vilket kanske påverkar valet eller? Verkar inte stå något specifikt i manualen för varken chassi eller PSU och om man letar runt på nätet så verkar det inte vara helt klart vad som är bäst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobbyM:

Med tanke på att jag kör med en NH-L12S och ett Corsair SF600, vilket håll är då att föredra på PSU'n när jag installerar den? Provbygget som tidigare länkades i denna tråd verkar välja att ha fläkten nedåt men då kör han vattenkylning vilket kanske påverkar valet eller? Verkar inte stå något specifikt i manualen för varken chassi eller PSU och om man letar runt på nätet så verkar det inte vara helt klart vad som är bäst.

Hos mig så blåser CPU-fläkten luften ner på kylflänsen och chippet, vidare så suger PSU-fläkten in luft och blåser ut det på baksidan. För att PSU-fläktens luftflöde inte skulle störa/konkurrera med CPU-fläktens luftflöde så vände jag PSU så att fläkten var vänd mot ovansidan av chassit.

Permalänk
Medlem

ok, jag har förstått det som att när det gäller chassi-fläktar så styr man om det är in eller ut blås genom vilket håll man monterar den på. Men när det gäller PSU och CPU fläkt så finns det väl endast ett håll som fläkten sitter på? Kan man då ändra om den drar in eller blåser ut luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

ok, jag har förstått det som att när det gäller chassi-fläktar så styr man om det är in eller ut blås genom vilket håll man monterar den på. Men när det gäller PSU och CPU fläkt så finns det väl endast ett håll som fläkten sitter på? Kan man då ändra om den drar in eller blåser ut luft?

PSU: Det kräver i så fall moddning, men eftersom PSU:n blåser ut luft ur chassit så kan du påverka varifrån den tar luften.

CPU: Praktiskt taget alla tredjepartskylare har fläktar som kan svängas. Bara att plocka loss, svänga om, sätta fast igen. Sen varierar det ju om du får något ut av det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Bra feedback. Mina tankar gällande GPU-val är att jag värdesätter låg ljudvolym rätt högt och har fått uppfattningen att just detta 1660 ti kort kommer räcka till för 1080 gaming i senaste spelen men samtidigt vara tyst. Men om det finns rekommendationer på tysta 2060 eller 5700 som funkar i detta chassi så tar jag givetvis det hellre.

Jag köpte mitt RTX2060 rog strix oc för samma peng, och det låter ingenting ärligt talat.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

edit;: sedan har det ett Q-mode (quiet) där det går ännu tystare.

https://youtu.be/YEJ-ECMPF0c?t=97 för ett test

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag köpte mitt RTX2060 rog strix oc för samma peng, och det låter ingenting ärligt talat.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

edit;: sedan har det ett Q-mode (quiet) där det går ännu tystare.

https://youtu.be/YEJ-ECMPF0c?t=97 för ett test

Tack för tipset men med tanke på att jag valde att köra på ett Silverstone SG13 med max 260mm för grafikkort så är detta inte ett alternativt för mig.

Faktum är att jag blir mer och mer nöjd med att jag valde ett så pass kort grafikkort då jag därmed får in en 140mm fläkt i fronten. Har precis inhandlat en be quiet! Silent Wings 3 140mm. Blir nog det första jag monterar med tanke på att att cpu och ssd fortfarande inte har kommit fram.

Permalänk
Medlem

Nu är jag igång med byggandet och minne, ssd och cpu gick snabbt men sedan blev det lite klurigt med 3:e parts kylaren, dvs Noctua NH-L12S. Enligt manualen så skall AM4-moderkort (vilket jag tror mitt är) monteras med NM-APS4 spacers (de gråa) ihop med bottenplattan som skeppades med min Rog Strix B450-I Gaming moderkort.

Men när jag gör det så når inte de fjädrade skruvarna som sitter på kylaren riktigt ner till fästet. Är typ bara 1 mm eller 2 som saknas. Jag antar att jag inte skall lägga min fulla tyngd och pressa ner kylaren? Jag provade med både de korta och de långa fästena men samma resultat.

Jag noterade då att NMAPS5(de vita spacers) var bara lite lite högre än de gråa men enligt manualen så är det till AM2 och AM3 plattformen. Men om jag sätter fästena med dessa så når kylarens fjädrade skruvar och då kunde jag skruva fast kylaren. Kan jag bara bortse från detta och köra på med de vitan fästena?

Vidare så blev det riktigt tight med fläkten under kylflänsen mot mina RAM-minne så jag kopplade loss den och tänkte att jag kunde montera den på ovansidan. Jag hoppas jag får plats med det. Men när jag nu skall fästa den så känns det riktigt tight med stålfästena som skall hakas in i fläkten och sedan i flänsen. Skall det vara så?

Fläkten som kom med är en NF-A12x15 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Vidare så blev det riktigt tight med fläkten under kylflänsen mot mina RAM-minne så jag kopplade loss den och tänkte att jag kunde montera den på ovansidan. Jag hoppas jag får plats med det. Men när jag nu skall fästa den så känns det riktigt tight med stålfästena som skall hakas in i fläkten och sedan i flänsen. Skall det vara så?

Fläkten som kom med är en NF-A12x15 PWM

Jag har ett liknande bygge (se signatur) och jag fastnade på samma problem, kylaren för cpu fick inte plats vid RAMen, så fick byta RAM till ett par low profile så var det inga problem, se om det är något du kan göra

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag har ett liknande bygge (se signatur) och jag fastnade på samma problem, kylaren för cpu fick inte plats vid RAMen, så fick byta RAM till ett par low profile så var det inga problem, se om det är något du kan göra

Intressant, jag trodde att mina minnen var tillräckligt låga(Corsair Vengeanance LPX DDR4 3200Mhz). Och faktum är att det är inget problem om man väljer att montera fläkten på ovansidan. Men har inte dubbelkollat hur det då går med PSU'n.

Men lyckades du använda de gråa distanserna/spaces när du monterade? Eller missuppfattade jag dig att du inte hade exakt denna kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Intressant, jag trodde att mina minnen var tillräckligt låga(Corsair Vengeanance LPX DDR4 3200Mhz). Och faktum är att det är inget problem om man väljer att montera fläkten på ovansidan. Men har inte dubbelkollat hur det då går med PSU'n.

Men lyckades du använda de gråa distanserna/spaces när du monterade? Eller missuppfattade jag dig att du inte hade exakt denna kylaren?

Hmm ja du ser ut att ha LPX, nä har tyvärr inte samma kör på be quiet! Pure Rock vilket är ett riktigt monster i det chassit

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Intressant, jag trodde att mina minnen var tillräckligt låga(Corsair Vengeanance LPX DDR4 3200Mhz). Och faktum är att det är inget problem om man väljer att montera fläkten på ovansidan. Men har inte dubbelkollat hur det då går med PSU'n.

Men lyckades du använda de gråa distanserna/spaces när du monterade? Eller missuppfattade jag dig att du inte hade exakt denna kylaren?

Enligt den här recensionen verkar det gå, men va extremt right, riktigt på millimetern:

https://www.lazer3d.com/2017/11/17/noctua-nh-l12s-compact-cpu...

Jag har inte själv installerat NH-L12S, men på NH-U12S, som jag tror har samma montering, så fick jag nog trycka till en del för att få den att ta. Fjädern var rätt styv, och jag minns att jag själv var lite orolig för att bryta sönder nåt. Men jag fick den i alla fall.

Så kolla att du följer manualen bara, så blir det antagligen nog bra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Noctuas support och de gav mig rådet att montera med de gråa och göra ett nytt försök och jag kunde absolut lägga extra tryck på skruvarna och när jag gjorde det (helt orimligt om du frågar mig) så gängade de i. Jag flyttade samtidigt tillbaks fläkten under då jag inte lyckades klura ut hur fästena skulle sitta om fläkten var ovanpå och därmed har jag lite mer plats att jobba med mot PSU'n. Detta innebär dock att fläktens kant i praktiken ligger mot toppen på RAM-minnena. Jag hoppas inte detta blir något problem längre fram.

Permalänk
Medlem

Ok, då är bygget färdigmonterat. Och nu med rätt spacers. Den bootar och jag har installerat Windows men den där Noctua-fläkten fortsätter att förbrylla mig. Jag uppfattar den inte alls som ljudlös utan väldigt bullrig. Enligt spec så skall den inte gå över 20-25 decibel men jag mäter upp i öppet chassi till runt 40-50 (ibland 60) och då har jag endast öppnat en browser och ladda ner chrome.

Jag gick in i bios och kollade mina cpu-värde och tempen var 55C och fläkten låg på 1259 RPM. Har inte varit inne och pillat något på fläkt-instsällningar.

Be Quite (chassi-fläkten) 571 RPM och känns suverän. Hörs ingenting.

Någon som kan ge ett gott råd? Överväger att montera loss och prova stock-kylaren mest för att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Ok, då är bygget färdigmonterat. Och nu med rätt spacers. Den bootar och jag har installerat Windows men den där Noctua-fläkten fortsätter att förbrylla mig. Jag uppfattar den inte alls som ljudlös utan väldigt bullrig. Enligt spec så skall den inte gå över 20-25 decibel men jag mäter upp i öppet chassi till runt 40-50 (ibland 60) och då har jag endast öppnat en browser och ladda ner chrome.

Jag gick in i bios och kollade mina cpu-värde och tempen var 55C och fläkten låg på 1259 RPM. Har inte varit inne och pillat något på fläkt-instsällningar.

Be Quite (chassi-fläkten) 571 RPM och känns suverän. Hörs ingenting.

Någon som kan ge ett gott råd? Överväger att montera loss och prova stock-kylaren mest för att jämföra.

Det låter som att den ändå inte sitter helt korrekt. Vad ligger den på i helt Idle (temp och rom)?

Jämfört med det här så är du ju långt över i bägge värdena: https://techbuyersguru.com/2019-low-profile-cooler-shootout-c...

Sen så kan decibel mätas på femtioelva olika sätt, men det verkar ändå som att allt inte står riktigt rätt till.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det låter som att den ändå inte sitter helt korrekt. Vad ligger den på i helt Idle (temp och rom)?

Jämfört med det här så är du ju långt över i bägge värdena: https://techbuyersguru.com/2019-low-profile-cooler-shootout-c...

Sen så kan decibel mätas på femtioelva olika sätt, men det verkar ändå som att allt inte står riktigt rätt till.

temp och rpm som jag listade skulle jag nog säga var vid idle då det var efter en omstart av datorn.

Får skruva loss och kolla på det imorgon eller till helgen. Och nu gissar jag att jag bör rensa bort kylpastan och applicera ny om jag plockar av den eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

temp och rpm som jag listade skulle jag nog säga var vid idle då det var efter en omstart av datorn.

Får skruva loss och kolla på det imorgon eller till helgen. Och nu gissar jag att jag bör rensa bort kylpastan och applicera ny om jag plockar av den eller hur?

Om den är ny gör det antagligen ingen stor skillnad, men på så sätt kan du ju eliminera en faktor.

Vilken appliceringsmetod använde du för kylpastan? Om man inte sprider ut den direkt, utan låter trycket från kylaren göra det, så kan man ibland se om den får god kontakt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om den är ny gör det antagligen ingen stor skillnad, men på så sätt kan du ju eliminera en faktor.

Vilken appliceringsmetod använde du för kylpastan? Om man inte sprider ut den direkt, utan låter trycket från kylaren göra det, så kan man ibland se om den får god kontakt.

Jag körde ett litet riskorn i mitten, MEN sedan hade jag ju en hel del strul med att fästa den så det blev en del vändor med att byta fästen och spacers osv och vid något tillfälle så la jag dit ett litet korn till för att vara säker på att den gamla pastan (som nu var utsmetad) inte skulle vara förbrukad. Så totalt sätt så har jag nog applicerat för mycket kylpasta med tanke på att jag inte torkat bort något mellan försöken.

Men men, skall som sagt plocka loss och rengöra. Ev skall jag även byta till de korta fästena. Bör man fullt ut rengöra processor och kylare från kylpasta varje gång man sätter fast den även om datorn inte varit startad? Och räcker det att torka med typ kaffefilter eller bör man köpa medel/vätska så som

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/kylpasta...

Om jag inte får rätt på det så drar jag igång en tråd i support-forumet, skall ju trots allt handla om köpråd här. Och på tal om köpråd så blir det ju då lite intressant att diskutera relationen cpu-kylare och RAM-minnen. Mina minnen är 31 mm hög vilket enligt info på nätet skall räknas som låg profil. Samtidigt kan man få fram vad höjden på kylaren är men då dessa i många fall är så pass breda att de sträcker sig utanför själva processorn och på ett mini-itx moderkort då går över exempelvis minnena så är ju även måttet mellan kontaktytan mot cpu'n upp till flänsen/fläkten helt avgörande. Anges detta på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Jag körde ett litet riskorn i mitten, MEN sedan hade jag ju en hel del strul med att fästa den så det blev en del vändor med att byta fästen och spacers osv och vid något tillfälle så la jag dit ett litet korn till för att vara säker på att den gamla pastan (som nu var utsmetad) inte skulle vara förbrukad. Så totalt sätt så har jag nog applicerat för mycket kylpasta med tanke på att jag inte torkat bort något mellan försöken.

Men men, skall som sagt plocka loss och rengöra. Ev skall jag även byta till de korta fästena. Bör man fullt ut rengöra processor och kylare från kylpasta varje gång man sätter fast den även om datorn inte varit startad? Och räcker det att torka med typ kaffefilter eller bör man köpa medel/vätska så som

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/kylpasta...

Om jag inte får rätt på det så drar jag igång en tråd i support-forumet, skall ju trots allt handla om köpråd här. Och på tal om köpråd så blir det ju då lite intressant att diskutera relationen cpu-kylare och RAM-minnen. Mina minnen är 31 mm hög vilket enligt info på nätet skall räknas som låg profil. Samtidigt kan man få fram vad höjden på kylaren är men då dessa i många fall är så pass breda att de sträcker sig utanför själva processorn och på ett mini-itx moderkort då går över exempelvis minnena så är ju även måttet mellan kontaktytan mot cpu'n upp till flänsen/fläkten helt avgörande. Anges detta på något sätt?

Många övertänker när det gäller kylpasta. Kylpasta är oorganiskt och blir inte direkt dåligt, men kan torka och stelna. Om du inte har använt den länge kan du nog återanvända, men säkerställ bara att det blir tätt. Till exempel kan du sätta till lite kylpasta, men inte heller så att det kommer ut på sidorna när du fäster kylaren.

Sen behöver du inte heller något särskilt när det gäller borttagningen. Kaffefilter funkar bra, till och med torrt för att ta bort det mesta. Själv har jag använt allt från fruns nagellacksborttagningsmedel till t-röd... och förstås desinficeringsmedel och vodka och lite allt möjligt. Bara det löser så är det bra, men va försiktig så att du inte får det på andra komponenter.

Höjden på kylaren och kompabilitet med minnen och andra komponenter är tyvärr inte helt enkelt, speciellt när det gäller ITX-byggen. Höjden på kylaren anges oftast som distansen mellan moderkortet och toppen på kylaren. Sen kan ju t.ex. höjden på ramminnesplatserna variera med typ en millimeter, vilket kan orsaka problem om det är riktigt tight.

Tyvärr finns det ingen standard, utan bäst är att försöka googla fram mått och eventuellt bilder på motsvarande byggen. Ditt moderkort finns i alla fall med på Noctuas lista över passande moderkort (https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-l12s/comp#...), men det betyder ju inte att den funkar i alla riktningar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum