Permalänk
Medlem

CAPS LOCK så felkonstruerat Grrr...

A risky project!? Key Tweak

Jag har konsekvent manuellt och fysiskt plockat bort CAPS LOCK tangenten för varje nytt tangentbord jag skaffat och just för å slippa komma åt den oavsiktligt när jag skriver. Det blir ett fult hål men fördelen jag vinner är så stor så jag gör det direkt utan att tveka. Det går ju hur bra som helst att använda CAPS LOCK ändå precis som jag nyss gjorde och jag kommer aldrig åt knappen (tangenten) när jag inte vill använda den. Jag har flera Keys kvar i en snusdosa som jag kan sätta tillbaka om det skulle behövas t.ex. vid en eventuell försäljning.

Varför i helvete kan inte tillverkarna av tangentbord göra knappen med ett ordentligt avstånd till A? Finns väl för tusan ingen anledning å ha den mer än dubbelt så stor som de vanliga bokstavstangenterna? Det är ju precis som om de gör så för å jävlas. Min förrförra laptop hade faktiskt en CAPS LOCK knapp som de delat av så halva var lite lägre än resten av tangentbordsknapparna. Visst den lösningen avhjälpte problemet en del men inte fullt ut så jag plockade väck den med. Fattar inte att de inte förmådde sig lösa skiten ordentligt när de ändå förstod att det var idé att ge sig i kast med CAPS LOCK problematiken.

Nåja, nu har jag som vissa av er antagligen känner till nyss införskaffat två nya laptops och nu har 30 dagars ångertid löpt ut så jag ville göra som jag alltid gjort men satan i gatan vad denna CAPS LOCK knapp satt fast. Jag vågade verkligen inte bryta mer än jag har gjort för då vet jag inte vad som skulle ha hänt. Jag vill ju inte ha sönder en sprillans ny laptop. Jag har kört med ett plastat spelkort jag klippt till och vikt över men jag skulle vilja ha nåt mer permanent så jag har googlat och hittade ett program att installera som skulle ge mig möjlighet att på ett enkelt sätt ta väck funktionen för CAPS LOCK. Dock sa Defender ifrån så det var omöjligt för mig att installera Key Tweak som programmet heter. Svårt för mig att veta om det var ett verkligt hot eller....hur som vågade jag mig inte på att stänga av Defender och inte vet jag heller om det hjälp för jag måste ju ändå sen sätta på Defender och då skulle det kanske ta väck Key Tweak.

Då följde jag anvisningarna att gå in i registret och ändra i Key Layout och den binära koden eller vad det nu heter men va tusan det gick ju inte för mig att ange det som skulle anges utan den slog dubbelnollor och när jag skulle ha en tvåa så fick jag bara 20 osv ja jag hade 8 nollor innan och anvisningarna sa jag bara skulle ha fyra. Dessutom var det 17 nollor innan tvåan skulle in så det gick ju bara inte. Säkert går det att fixa men hur? Jag blev minsann en aning fuktig när jag skulle återställa men jag tror och hoppas på att jag nog ändå lyckades med det. Någon här som har en lösning för mig....eller får jag dras med spelkortet hjärter 7? Orkar inte läsa igenom så jag ber om överseende med eventuella språkliga missar. Det fanns inga värre

Vad enkelt det skulle vara om Windows hade ett >> disable CAPS LOCK eller tangentbordet hade ett LOCK caps lock

Permalänk

Prova detta tipset :
https://winaero.com/blog/disable-caps-lock-key-windows-10/

Då slipper du paja tangentborden hädanefter

Permalänk
Medlem

Kan starkt tipsa om Sharpkeys
Det är ett program som gör regedit ändringen, och den sparar liksom vad du ändrat så du enkelt kan ändra tillbaka. Jag har satt capslock till F13.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jepp Sharpkeys funkar frb bra, inte för att jag använt det till just caps lock dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

jag trycker "FN + game mode" =FN + F12 på mitt tangentbord så kopplas capslock bort så en del tillverkare har funktionen inbyggd i tangentbordet men den är ju som sagt även lätt att ta bort i registret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

A risky project!? Key Tweak

Jag har konsekvent manuellt och fysiskt plockat bort CAPS LOCK tangenten för varje nytt tangentbord jag skaffat och just för å slippa komma åt den oavsiktligt när jag skriver. Det blir ett fult hål men fördelen jag vinner är så stor så jag gör det direkt utan att tveka. Det går ju hur bra som helst att använda CAPS LOCK ändå precis som jag nyss gjorde och jag kommer aldrig åt knappen (tangenten) när jag inte vill använda den. Jag har flera Keys kvar i en snusdosa som jag kan sätta tillbaka om det skulle behövas t.ex. vid en eventuell försäljning.

Varför i helvete kan inte tillverkarna av tangentbord göra knappen med ett ordentligt avstånd till A? Finns väl för tusan ingen anledning å ha den mer än dubbelt så stor som de vanliga bokstavstangenterna? Det är ju precis som om de gör så för å jävlas. Min förrförra laptop hade faktiskt en CAPS LOCK knapp som de delat av så halva var lite lägre än resten av tangentbordsknapparna. Visst den lösningen avhjälpte problemet en del men inte fullt ut så jag plockade väck den med. Fattar inte att de inte förmådde sig lösa skiten ordentligt när de ändå förstod att det var idé att ge sig i kast med CAPS LOCK problematiken.

Nåja, nu har jag som vissa av er antagligen känner till nyss införskaffat två nya laptops och nu har 30 dagars ångertid löpt ut så jag ville göra som jag alltid gjort men satan i gatan vad denna CAPS LOCK knapp satt fast. Jag vågade verkligen inte bryta mer än jag har gjort för då vet jag inte vad som skulle ha hänt. Jag vill ju inte ha sönder en sprillans ny laptop. Jag har kört med ett plastat spelkort jag klippt till och vikt över men jag skulle vilja ha nåt mer permanent så jag har googlat och hittade ett program att installera som skulle ge mig möjlighet att på ett enkelt sätt ta väck funktionen för CAPS LOCK. Dock sa Defender ifrån så det var omöjligt för mig att installera Key Tweak som programmet heter. Svårt för mig att veta om det var ett verkligt hot eller....hur som vågade jag mig inte på att stänga av Defender och inte vet jag heller om det hjälp för jag måste ju ändå sen sätta på Defender och då skulle det kanske ta väck Key Tweak.

Då följde jag anvisningarna att gå in i registret och ändra i Key Layout och den binära koden eller vad det nu heter men va tusan det gick ju inte för mig att ange det som skulle anges utan den slog dubbelnollor och när jag skulle ha en tvåa så fick jag bara 20 osv ja jag hade 8 nollor innan och anvisningarna sa jag bara skulle ha fyra. Dessutom var det 17 nollor innan tvåan skulle in så det gick ju bara inte. Säkert går det att fixa men hur? Jag blev minsann en aning fuktig när jag skulle återställa men jag tror och hoppas på att jag nog ändå lyckades med det. Någon här som har en lösning för mig....eller får jag dras med spelkortet hjärter 7? Orkar inte läsa igenom så jag ber om överseende med eventuella språkliga missar. Det fanns inga värre

Vad enkelt det skulle vara om Windows hade ett >> disable CAPS LOCK eller tangentbordet hade ett LOCK caps lock

Jag har kört med "Register-hacket" i flera år.
Om du tycker det är jobbigt att räkna 0:or, titta på hur "ruta 5" ser ut, och fyll i så det matchar. Även om jag inte med säkerhet kan säga att det ser precis likadant ut i Win10, så är jag ganska säker på att det gör det.

Dessutom "tror jag", att det räcker med att bara ta bort "Scancode Map"-nyckeln och starta om för att återställa tangentbordslayouten till sitt ursprung.

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/disable-caps-lo...
Om du rullar ner på sidan till längen ovanför "Read Next", så finns där en .zip-fil du kan ladda ner.
Om du sedan "kör" "KillCapsLock.reg", så kommer den nyckeln du önskar skapa i registret att skapas på rätt ställe.
"DisabledKeyboardRemap.reg" skall ta bort denna nyckel om du så önskar.

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag missclickat på capslock istället för A eller någon annan knapp nära den.

Duckar även i spel med capslock

Men har man problem så remappar man knappen bara eller stänger av den, inte direkt svårt

Permalänk
Medlem

förstår inte varför man ska kladda i registret när det finns enkla program typ detta https://www.brainsystems.com/capsunlock/

Permalänk
Medlem

Enda jag använder caps lock till är 'push to talk' när jag spelar, men det fungerar den perfekt till

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Nu har du ju en bärbar, med alla begränsningar det innebär, men om man använder ett externt tangentbord, så kan det hända att mjukvaran till det medger att man ändrar vad tangenter gör. Jag har exempelvis bytt plats på Num lock och Scroll lock på mitt, eftersom jag använder den numeriska delen extremt mycket och ofta råkade komma när Num lock, vilket gör att siffrorna inte funkar. Scroll lock gör noll och intet i alla program utom t ex Excel med antik skräpkod kvar i sig från 1980-talet, när scroll lock senast var relevant. Jag har även ändrat så att ". Del"-knappen ger punkt i stället för kommatecken när man har svensk layout, eftersom jag använder punkt som decimaltecken.

Caps lock har jag inte ändrat på, eftersom det inte går att göra på det sätt jag vill, nämligen att caps lock verkligen är caps lock, och inte som nu på Windows: shift lock. Caps lock ska endast göra versaler, inte nåt annat, men i Windows är det som sagt shift lock, vilket gör att det är som att hålla inne shift hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ser ut som fina svar

Tack allihop för era tips - säkert finns det något av dem som funkar - bara nu Defendern låter mig ta hem nåt program - just nu sitter jag på min stationära med ett fixat tangentbord men tids nog ska jag gå till verket -

Du som påstod att du aldrig av misstag kommit åt CL .... jag tror dig ej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Tack allihop för era tips - säkert finns det något av dem som funkar - bara nu Defendern låter mig ta hem nåt program - just nu sitter jag på min stationära med ett fixat tangentbord men tids nog ska jag gå till verket -

Du som påstod att du aldrig av misstag kommit åt CL .... jag tror dig ej!

Kan själv säga att jag inte har något som helst minne av att komma åt den knappen vare sig det varit bärbar eller stationär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Kan själv säga att jag inte har något som helst minne av att komma åt den knappen vare sig det varit bärbar eller stationär

Du kanske heller inte har något minne av att du kommit att slå in t.ex. rewturnera för att sen få korrigera eller tioll? Att jag tycker det är så jobbigt med just CL beror på att jag ingen van skrivare är och behöver stirra på tangentbordet för att få till det och då kan det vara så att jag skrivit ett långt STYCKE MED ENBART VERSALER OCH DÅ MÅSTE RADERA SÅ LÅNGT tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag använder "NumLocker", då det tillåter Caps Lock att finnas kvar som tangent, men den aktiverar inte Caps Lock.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Jaha, hmm...nu har inte jag nån numpad så för mig funkar det inte då - tetsade scrollock men tji

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

@m4gnify: Jaha, hmm...nu har inte jag nån numpad så för mig funkar det inte då - tetsade scrollock men tji

Jag måste köra det som admin.. lite utdaterat antar jag.

Permalänk
Medlem

provisoriskt blir permanent?

Ja det visade sig fungera så bra min provisoriska lösning så jag tror jag behåller den och hoppas ni har överseende med det. Era tips kan ju vara till gagn för andra med samma problem som jag med CAPS LOCK. Hittills har det inte hänt att jag fått på CL oavsiktligt å så länge som det är så struntar jag i att ta hem någon mjukvara eller gå in i registret och riskera nåt.

Men hur tusan lägger jag in en bild här på forumet som jag sett att det har gjorts? Ja, jag lyckades ju

Permalänk
Medlem

Bind om Left Ctrl till capslock, vet jag. Du kommer aldrig gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

Har aldrig personligen råkat slå caps lock på när jag ska slå A. Mitt problem är väl snarare att råka trycka 1+2 eller 2+3 när jag ska byta vapen i CSGO.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |