Permalänk

Då var det kebablördag igen mina kära vänner! Och hör och häpna, denna kebabpizza med pommes/strips och riktig kebabsås finns faktiskt att köpa i Stockholm!

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

vidrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Slemmigt men mättande

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Fläskkebab med stark vitlöksås! Gillar både utan och med bröd, men det får f_n inte vara någon lök på! Däremot så var det länge sen jag fick bra underrede på min pizza då det verkar vara svårt med bottnar som är glutenfria, alla är typ svampaktiga. Däremot så har finns Cyrano inte långt ifrån Chalmers med perfekta gfria bottnar, dock ingen kebab-variant om jag minns rätt :/

När man var ung i Tidaholm så var det familjepizza med kebab och pommes som gällde, det mättade oss fyra tränande ungdommar, och ofta var det mat över...

Har du testat Sannegårdens glutenfria? De sägs vara bra. Inte riktigt som cyrano men ändå.

Permalänk
Medlem

Gyllene Korven i Askim

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Då var det kebablördag igen mina kära vänner! Och hör och häpna, denna kebabpizza med pommes/strips och riktig kebabsås finns faktiskt att köpa i Stockholm!

https://i.imgur.com/qtxBVRq.jpg

Men du måste ju också säga var!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Perra2001:
Knappt någon pommes ju!
Reklamera!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vetta fan asså. I min värld är gyros = nöt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Vetta fan asså. I min värld är gyros = nöt.

Är lite förvirrad då de har bild på vanlig nötkebab på sin facebook. Det är ju inte vad du hade på tallriken, du har fläskkarre av bilden att dömma.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Det där ser ut som sån bandkebab, den gillar jag inte även om den kanske är "den äkta kebaben".

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

@Petterk:
Det där ser ut som sån bandkebab, den gillar jag inte även om den kanske är "den äkta kebaben".

På ställen som har vanlig svensk nötköttskebab fråga efter gyros så får du svensk eller dansk fläskkarre. Nu behöver inte gyros eller kebab på fläskkarre vara kryddad på samma sätt, men det är ju närmare vad du önskar och dränks säkert i sås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Vetta fan asså. I min värld är gyros = nöt.

Då är din värld knas!
"Kebab" är ett väldigt brett uttryck och där kan en ha många olika åsikter om vad som faktiskt ska få klassas som "kebab", men gyros är betydligt smalare och såvida det inte specificeras är det alltid fläsk.
Finns det ens nötgyros öht? Jag har sett lamm och kyckling, men aldrig nöt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Då är din värld knas!
"Kebab" är ett väldigt brett uttryck och där kan en ha många olika åsikter om vad som faktiskt ska få klassas som "kebab", men gyros är betydligt smalare och såvida det inte specificeras är det alltid fläsk.
Finns det ens nötgyros öht? Jag har sett lamm och kyckling, men aldrig nöt.

Gyrosspett brukar vara en hög med fläskkarre alternativt kyckling, tror inte du får annat från tillverkare och grossister i landet. Sen kan säkert någon enstaka restaurang göra egen på lamm. Finns väl ingen anledning att kalla det gyros om det är döner kebab där köttet behandlas på ett annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På ställen som har vanlig svensk nötköttskebab fråga efter gyros så får du svensk eller dansk fläskkarre. Nu behöver inte gyros eller kebab på fläskkarre vara kryddad på samma sätt, men det är ju närmare vad du önskar och dränks säkert i sås.

Tja, jag köper en kebabtalrik och får fläskvariant och de kallar inte det för gyros, då gyros både har en annan krydning och andra tillbehör. Vet inte var de som jobbar där kommer ifrån, men om jag skulle gissa så är det Syrien eller Sudan. Kallar de det för kebab, så är det gott nog för mig...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Föredetting
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är en kebabtallrik fast istället för pommes är det skuret bröd. (Baka en liten pizzadeg och skär till tärningar)

Edit: Tror det kommer från Turkarnas Iskender Kebab.

Gula Villan i Tumba lägger en brödbit under alltsamman om du beställer en kebabtallrik, är nog det närmaste en sån där halvnorsk kebab jag kan minnas mig ha kommit i Stockholm.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Tja, jag köper en kebabtalrik och får fläskvariant och de kallar inte det för gyros, då gyros både har en annan krydning och andra tillbehör. Vet inte var de som jobbar där kommer ifrån, men om jag skulle gissa så är det Syrien eller Sudan. Kallar de det för kebab, så är det gott nog för mig...

Spelar väl ingen roll var de kommer ifrån? De kommer köpa från samma grossister och tillverkare som restaurangerna i närområdet.

Det finns en del tillverkare som gör kebab på fläskkarre. Kalmar Kebab kallar kebab på fläskkarre "HBG Kebab" och säljer också vanliga gyrosspett och kebabspett på fläskkarre respektive nötkött exempelvis. Något gyrosspett på nöt gör de däremot inte och ingen annan tillverkare i landet heller vad jag sett.

Många köper från tillverkare eller grossister som inte säljer fläskkarre som kebab, fråga då efter gyros så får du i princip samma sak. Det är grillad och marinerad fläskkarre som pressats ihop till en stock i både gyrosspett och "HBG Kebab". Har du rikligt med sås smakar det samma sak. Kalmar Kebabs "HBG Kebab" har samma kryddblandning som deras gyros av beskrivningen att döma, inte samma som deras nötköttskebab.

Permalänk
Skrivet av Bussović:

@Perra2001:
Knappt någon pommes ju!
Reklamera!

Haha jag vet! Jag brukar numera beställa extra kebab och extra pommes Så slukar man halva pizzan till kvällsmat och andra halvan efter en natts härlig gaming

Skrivet av Kilroy:

Men du måste ju också säga var!

Just denna är från Lilla Essingegrillens som jag även beskrev utförligare lite tidigare i tråden på sida 10. Rekommenderas verkligen! De körs även ut av Foodora om du bor en bit ifrån Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Ja, du har iaf inte massa pommes på den så vettighetspoäng får du där iaf

Nä du, pommes blir det bara om jag är sugen på en enkel pizza. En vesuvio med kababsås och pommes slinker ned ibland!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Då var det kebablördag igen mina kära vänner! Och hör och häpna, denna kebabpizza med pommes/strips och riktig kebabsås finns faktiskt att köpa i Stockholm!

https://i.imgur.com/qtxBVRq.jpg

Var?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Då var det kebablördag igen mina kära vänner! Och hör och häpna, denna kebabpizza med pommes/strips och riktig kebabsås finns faktiskt att köpa i Stockholm!

https://i.imgur.com/qtxBVRq.jpg

Sådär ska en fyllekebabpizza se ut!

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Sådär ska en fyllekebabpizza se ut!

Jajjemen!

Skrivet av Mindfighter:

Here you go amigo

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Inaktiv

Om man inte kan ta sig till Jönköping, så får man istället ta Jönköping till Stockholm.

Kebabpizza av Jesper. Jobbade som pizzabagare för ca 15 år sedan
Ingen lång karriär men minns lite bra saker.

Sås (typ)
2 dl creme fraiche
1 dl gräddfil
½ dl spad från inlagd ananas
2 tsk tomatpuré
1 riven vitlöksklyfta
1 krm cayennepeppar
salt & vitpeppar

Orkade inte göra riktig pizzasallad. Måste ju stå i ett dygn för att bli god Även såsen blir godare och mer rosa i färgen om den får stå till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hoppas att hon aldrig hamnar vid bordet bredvid vårt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Ok. Nu har jag provat Piccolo Angelo som det tipsats om i tråden. Tog en gyrospizza, då gyrosen verkar vara det som gäller på stället. Den var okej. Lite för mesig sås, den smakade inte så mycket. Det kunde gärna få vara mer kött på. Kontentan; den ser godare ut än vad den är. Klart godkänd, men inte något exceptionellt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ok. Nu har jag provat Piccolo Angelo som det tipsats om i tråden. Tog en gyrospizza, då gyrosen verkar vara det som gäller på stället. Den var okej. Lite för mesig sås, den smakade inte så mycket. Det kunde gärna få vara mer kött på. Kontentan; den ser godare ut än vad den är. Klart godkänd, men inte något exceptionellt.

https://forumbilder.com/images/2020/05/24/20200524_132514.jpg

Attans!
Jag såg fram emot att prova här framöver då jag hört gott om den innan.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Nioreh83
Den såg inget vidare ut
Man kan ju hoppas på kvalité framför kvantitet ibland men tråkigt att det inte blev så.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Ok. Nu har jag provat Piccolo Angelo som det tipsats om i tråden. Tog en gyrospizza, då gyrosen verkar vara det som gäller på stället. Den var okej. Lite för mesig sås, den smakade inte så mycket. Det kunde gärna få vara mer kött på. Kontentan; den ser godare ut än vad den är. Klart godkänd, men inte något exceptionellt.

https://forumbilder.com/images/2020/05/24/20200524_132514.jpg

Det är tydligt att de snålar för mycket på köttet. Såsen ser bra ut men det kan man ju inte se liksom, lagom mängd i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Satan va de snålade med kebaben på den du!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

@snajk: Är nog mild sås av kommentaren att döma och vilken del av landet det handlar om. Mild sås brukar inte vara en vitlöksbomb som "vit kebabsås" är häromkring. Mer kött hade nog gjort att han kände kryddningen från köttet iaf.