När ska Swec bjuda på en hårdisk/server som en bildbank?

Permalänk
Medlem

När ska Swec bjuda på en hårdisk/server som en bildbank?

När ska Swec bjuda på en hårdisk/server som en bildbank?

Gick igenom mina gamla trådar, och då jag laddat upp bilder från photobucket så ser man dom inte.
Det rör sig i många fall om 5 till 10år gamla inlägg. Har ju inte tagit bort dom fotona, enbart för att dom skall vara tillgängliga i forumet.

Verkar som photobucket har ändrat policy lite.

Är det något jag hatar, så är det när bilder är borta...

Skulle det kosta mycket för Swecklockers att bistå med en server/hårdiskar/backup för att göra det tillgängligt för oss medlemmar att ladda upp bilder direkt här?

Istället för att man ska länka bilder via en 3 part.

Jag vet om att vi är många medlemmar nu och växer!
Men det är ju inga stora filer vi snackar om.. Vad är egentligen det sammanslagna fotobanken på forumet på alla inlagda idag, går det att se?

Det hade varit nice

Och inte går det att ändra till en annan länkaddres heller om man skulle vilja det, för redigeringsalternativet försvinner ju efter några dagar.

Bara en tanke.

Skött om er alla!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

@skog1s: Vill börja med att be om ursäkt för sent svar.

Idéen är god, och jag tror verkligen inte att du är ensam om att tycka det är frustrerande när bilder, speciellt dom som kan vara viktiga för specifika tråd/inlägg, försvinner.

Jag tar med mig det här och kollar och räknar lite på vad det skulle krävas av oss för att leverera en sådan tjänst!

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

@skog1s: Vill börja med att be om ursäkt för sent svar.

Idéen är god, och jag tror verkligen inte att du är ensam om att tycka det är frustrerande när bilder, speciellt dom som kan vara viktiga för specifika tråd/inlägg, försvinner.

Jag tar med mig det här och kollar och räknar lite på vad det skulle krävas av oss för att leverera en sådan tjänst!

Mvh // Anton

Hallå Anton.

Visst är det en god idè.

Hur går det?
Räknat färdigt?
Har du tagit upp problemet i ledningen?

Trådarnas bilder faller sönder med o mer!
Och det är sorgligt att se att en sådan skatt faller sönder mer o mer!!

För visst är det meningen att vår digitala skattkista skall bevaras till efterkommande (?) Även när du, jag och SwecStaff är borta sedan länge sen, skall våra barnbarn barns etc kunna titta in här o se hur det var just då!

Finns många bilder som bara "vittrar" sönder...............På bara en dag!

Själv tycker jag att det är sorgligt, och tycker läget är akut!

Det måste ju bara finnas en lösning på swec, som det är nu är ju katastrofalt.

En sista lösning om det kostar för mycket, så kan kanske redigeringsalternativet vara en lösning, som ju försvinner ju efter några dagar!

Ni om någon borde ju ha en bildbankslösning till era medlemmar.
Och framförallt så borde ni ta ert ansvar på er egna skattkista!

M v h skogis

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skog1s:

Hallå Anton.

Visst är det en god idè.

Hur går det?
Räknat färdigt?
Har du tagit upp problemet i ledningen?

Trådarnas bilder faller sönder med o mer!
Och det är sorgligt att se att en sådan skatt faller sönder mer o mer!!

För visst är det meningen att vår digitala skattkista skall bevaras till efterkommande (?) Även när du, jag och SwecStaff är borta sedan länge sen, skall våra barnbarn barns etc kunna titta in här o se hur det var just då!

Finns många bilder som bara "vittrar" sönder...............På bara en dag!

Själv tycker jag att det är sorgligt, och tycker läget är akut!

Det måste ju bara finnas en lösning på swec, som det är nu är ju katastrofalt.

En sista lösning om det kostar för mycket, så kan kanske redigeringsalternativet vara en lösning, som ju försvinner ju efter några dagar!

Ni om någon borde ju ha en bildbankslösning till era medlemmar.
Och framförallt så borde ni ta ert ansvar på er egna skattkista!

M v h skogis

Tjena,

Jag tycker att du har helt rätt, en bilduppladdningsfunktion skulle vara ett grymt tillskott på Swec. Vi har faktiskt haft det i åtanke under lång tid men tvingats dra i handbromsen när vi insett vad det innebär i form av modereringsbehov, underhåll, upphovsrättsproblem med mera. Jag hoppas att vi kan hitta en lösning inom en inte allt för avlägsen framtid.

Mvh. Andreas Dimestam

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tjena,

Jag tycker att du har helt rätt, en bilduppladdningsfunktion skulle vara ett grymt tillskott på Swec. Vi har faktiskt haft det i åtanke under lång tid men tvingats dra i handbromsen när vi insett vad det innebär i form av modereringsbehov, underhåll, upphovsrättsproblem med mera. Jag hoppas att vi kan hitta en lösning inom en inte allt för avlägsen framtid.

Mvh. Andreas Dimestam

Tjena Andreas.

Är mest nyfiken hur det går med bilduppladdningsfunktionen?
Har ni kommit fram till någon lösning ?

Åkte på en gammal tråd med bilder som inte fanns igen, det vart ju b att stänga ner tråden, då bilderna vart själva grejen i en tutorial

En tråd som vart bokmärkt.....Som jag hade sparat för jag visste att någon gång i framtiden kanske behöver jag den. Helt totalt oduglig är den nu, så b att ta bort o leta vidare på andra sidor.

Gamla trådar med "bildtutorials" är/var en skattkista här innan, eller ska skövlingen av kulturarv och resurser fortgå ?

Känns lite som 70 talet när dom rev ner gamla fina byggnader i Stockholm........

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skog1s:

Tjena Andreas.

Är mest nyfiken hur det går med bilduppladdningsfunktionen?
Har ni kommit fram till någon lösning ?

Åkte på en gammal tråd med bilder som inte fanns igen, det vart ju b att stänga ner tråden, då bilderna vart själva grejen i en tutorial

En tråd som vart bokmärkt.....Som jag hade sparat för jag visste att någon gång i framtiden kanske behöver jag den. Helt totalt oduglig är den nu, så b att ta bort o leta vidare på andra sidor.

Gamla trådar med "bildtutorials" är/var en skattkista här innan, eller ska skövlingen av kulturarv och resurser fortgå ?

Känns lite som 70 talet när dom rev ner gamla fina byggnader i Stockholm........

Inga nyheter på den fronten ännu, men det är absolut inte bortglömt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Inga nyheter på den fronten ännu, men det är absolut inte bortglömt.

Jag älskar "absolut inte bortglömt" då det finns en positiv klang i det hela.

Stort tack för svar!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

När ska Swec bjuda på en bildbank?

Skrivet av Dimestam:

Inga nyheter på den fronten ännu, men det är absolut inte bortglömt.

Tjena igen Andreas

Nästan ett år har gått sen senast.

Och såklart nyfiken hur det går med bilduppladdningsfunktionen?

Nu är det ju inte bara gamla bilder som försvinner, utan även rätt nya trådbilder blir "Photo Not Found"

Jag tycker det är sorgligt när man går in på t e x en tutorial, så är alla bilder borta!
Som jag skrev innan så sitter ni/vi på en skattkista med kunskap, men kistan töms, sakta men säkert!

M v h skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skog1s:

Tjena igen Andreas

Nästan ett år har gått sen senast.

Och såklart nyfiken hur det går med bilduppladdningsfunktionen?

Nu är det ju inte bara gamla bilder som försvinner, utan även rätt nya trådbilder blir "Photo Not Found"

Jag tycker det är sorgligt när man går in på t e x en tutorial, så är alla bilder borta!
Som jag skrev innan så sitter ni/vi på en skattkista med kunskap, men kistan töms, sakta men säkert!

M v h skog1s

Tjenixen! Samma diskussion pågår nu även här, så helt klart att det finns ett stort sug efter en sådan funktion. Ingenting nytt att berätta dock utan det jag skriver ovan är fortfarande vad som ställer till det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam:

Hej igen.

Tråden är inte lång här, men seriös och trogen genom alla år!
Som sagt, det har gått ett tag nu... (Bara (?) två År)

Fråga: Hur går det med Swecbildbanken ?

Fråga: Är ni nöjda med att hela forumet ruttnar ? (för det är ju exakt det gör, när alla Tutorials försvinner, när man visar bild för bild)

Tänker På: Ett rackskåp med hårddiskar till en bildbank borde ju vara så mycket värt för er historia, jag ger det 10 år till, så är alla era bilder borta. Och då är alla Tutorials förlorade

Ja det är så illa!!! Klicka själv in på gamla sidor, ren fakta. Sorglig fakta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Många medlemmar brinner för att visa vad dom kan, genom foto. Och med förklarande text. Genom en bildhost som förr eller senare kommer att lägga ner.

Som du själv sa: bilduppladdningsfunktion skulle vara ett grymt tillskott på Sweclockers.

Fråga: Varför har det inte hänt? Kostnad = NEJ (den tror jag inte på) !!! Vilja ?

Själv känner jag att det är sorgligt, alla kommer vi för eller senare att se en bildhoust som lagt ner, och det finns inget, en tutorial där en bild säger mer än 1000 ord.

Felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vilken är skillnaden mellan den föreslagna funktionen och galleriet? Den senare tycks ju i alla fall inte vara omöjlig att administrera och underhålla, trots att den förmodade problematiken åtminstone för mina lekmannaögon ter sig ganska identisk.

Instämmer i övrigt i resonemanget. Det är inget vidare att länka in bilder från en extern källa, som kan lägga ner verksamheten, blockera hotlinks, vara allmänt slö och fördröja laddningen av hela sidan, osv, osv. när som helst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om det så hittade jag ett arkiv på en cd som heter swec_i_bilder.zip med folks avatar och bild på dem. Kanske någon vill ha?

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Geeks
SweClockers

@skog1s Sorry för sent svar. Jag har ingenting nytt att berätta eftersom jag inte jobbar inte med den tekniska utvecklingen längre. @Klorixx har koll på den biten!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

@Dimestam:

Hej igen.

Tråden är inte lång här, men seriös och trogen genom alla år!
Som sagt, det har gått ett tag nu... (Bara (?) två År)

Fråga: Hur går det med Swecbildbanken ?

Fråga: Är ni nöjda med att hela forumet ruttnar ? (för det är ju exakt det gör, när alla Tutorials försvinner, när man visar bild för bild)

Tänker På: Ett rackskåp med hårddiskar till en bildbank borde ju vara så mycket värt för er historia, jag ger det 10 år till, så är alla era bilder borta. Och då är alla Tutorials förlorade

Ja det är så illa!!! Klicka själv in på gamla sidor, ren fakta. Sorglig fakta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Många medlemmar brinner för att visa vad dom kan, genom foto. Och med förklarande text. Genom en bildhost som förr eller senare kommer att lägga ner.

Som du själv sa: bilduppladdningsfunktion skulle vara ett grymt tillskott på Sweclockers.

Fråga: Varför har det inte hänt? Kostnad = NEJ (den tror jag inte på) !!! Vilja ?

Själv känner jag att det är sorgligt, alla kommer vi för eller senare att se en bildhoust som lagt ner, och det finns inget, en tutorial där en bild säger mer än 1000 ord.

Hej,

Tyvärr har jag ingen uppdatering på detta ännu. Det kommer hela tiden in många och bra idéer som vi måste ställa mot varandra och tyvärr har inte denna (ännu) hamnat högre upp. Men fortsätt gärna titta in och pinga lite då och då så vi ser att intresset fortfarande finns kvar.

Gällande kostnadsfrågan så vill jag bara flika in lite snabbt med att det inte "bara" är en hårddisk i en server. Det är utvecklingstid och underhåll kring detta, så det är inte bara en engångskostnad så heller.

Skrivet av kaput:

Av ren nyfikenhet, vilken är skillnaden mellan den föreslagna funktionen och galleriet? Den senare tycks ju i alla fall inte vara omöjlig att administrera och underhålla, trots att den förmodade problematiken åtminstone för mina lekmannaögon ter sig ganska identisk.

Instämmer i övrigt i resonemanget. Det är inget vidare att länka in bilder från en extern källa, som kan lägga ner verksamheten, blockera hotlinks, vara allmänt slö och fördröja laddningen av hela sidan, osv, osv. när som helst.

På ett sätt ingen större skillnad, men den stora avgörande biten blir just hur "vardagligt" det i slutändan används och med allt vad det innebär i form av moderering, underhåll och liknande saker.
Vad jag försöker säga är att jag är övertygad om att en sån här bildtjänst skulle vara populär och därmed skulle vi behöva säkerställa att den pallar trycket.

Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

På ett sätt ingen större skillnad, men den stora avgörande biten blir just hur "vardagligt" det i slutändan används och med allt vad det innebär i form av moderering, underhåll och liknande saker.
Vad jag försöker säga är att jag är övertygad om att en sån här bildtjänst skulle vara populär och därmed skulle vi behöva säkerställa att den pallar trycket.

Mvh // Anton

Åhå, förstår. Det är lite mer business med att lägga upp ett galleri, inget man gör hux flux som att dunka upp några bilder i ett trådinlägg, så man får ett visst mått av självfiltrering.

Är det en ren volymfråga har ni förstås bäst koll på vad era grejor orkar med, men det skulle hursomhelst verkligen uppskattas att kunna bifoga bilder i inlägg. Någon regelrätt bilduppladdningstjänst som tillåter hotlinking och liknande tror jag nog varken jag eller någon annan här fikar efter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag älskar "absolut inte bortglömt" då det finns en positiv klang i det hela.

Stort tack för svar!

https://m.youtube.com/watch?v=zMRrNY0pxfM

Permalänk
Medlem

Väntar också på detta, speciellt med tanke på att alla mina tidigare tinypic bilduppladdningar numera är borttagna från SweClockers efter att deras bildtjänst lades ner.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8