Permalänk
Medlem

Köpa binnad cpu eller ram?

Om man har 5000 kr extra att spendera på datorn är det då bäst att köpa en 10900k från siliconlottery eller g skills binnade ram?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad ska du ha för resterande delar till datorn och vad tänker du använda datorn till?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Varför inte lägga dom extra 5k på ett grafikkort eller en custom loop för en tyst och sval dator?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vad ska du ha för resterande delar till datorn och vad tänker du använda datorn till?

Ska ha 2080ti, z490 aorus master, eks vattenkylningskit. Ska mest använda den i cpu krävande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Varför inte lägga dom extra 5k på ett grafikkort eller en custom loop för en tyst och sval dator?

Har redan det i budgeten hade 5k över i spargrisen när jag hade plockat ihop datorn på inet.

Permalänk

Om datorn inte kan vänta till släppet av Ampere så spara pengen och uppgradera till någon rtx3000 serien sen när det släpps. 2080ti står sig super bra nu, och lär få en bra slant för det även till hösten om du nu gärna vill få maxad prestanda

Permalänk
Medlem

@Dodogreen: Kommer inte rtx 3000 vara svindyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

@Dodogreen: Kommer inte rtx 3000 vara svindyr?

Nuvarande serien är ju svindyr redan. Någon skillnad på ordvalet med kommande serien går nog inte att toppa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Viking
Skrivet av xWeender:

@Dodogreen: Kommer inte rtx 3000 vara svindyr?

Blir förhoppningsvis lite billigare eller samma prissättning för att stå sig stark mot Big Navi

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

Svindyr givetvis, men din tråd snackar ju om att lägga 5k på att binna minnen eller CPU. Förutsatte att du har en bra budget och således kan tänka dig att pröjsa "early adapters fee" för 3000-serien

Permalänk
Medlem

@xWeender: Jag kommer binna cpuer så fort de blir tillgängliga i Sverige. Har redan en ES som gör 5.3 i cinebench men letar efter bättre. Jag kan binna en till dig också. Kommer såklart behålla den bästa själv dock

Silicone lottery är inget jättebra alternativ då frakt från USA är ett stort problem för tillfället, jag väntar på tre paket sedan flera månader... Har hört om många stölder också.

Vad är du ute efter för minnen?

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Blir förhoppningsvis lite billigare eller samma prissättning för att stå sig stark mot Big Navi

Bra poäng, kanske inte blir 20k direkt för en 3080 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Blir förhoppningsvis lite billigare eller samma prissättning för att stå sig stark mot Big Navi

Blir det inte svettigt för amd att konkurrera mot både intel och nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

@xWeender: Jag kommer binna cpuer så fort de blir tillgängliga i Sverige. Har redan en ES som gör 5.3 i cinebench men letar efter bättre. Jag kan binna en till dig också. Kommer såklart behålla den bästa själv dock

Silicone lottery är inget jättebra alternativ då frakt från USA är ett stort problem för tillfället, jag väntar på tre paket sedan flera månader... Har hört om många stölder också.

Vad är du ute efter för minnen?

Hur många cpuer testar du egentligen? Minnena jag tänkte var ett bra alternativ är https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-DDR4-3800-C14-...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xWeender:

Om man har 5000 kr extra att spendera på datorn är det då bäst att köpa en 10900k från siliconlottery eller g skills binnade ram?

Avstod, köp hellre mer minne och en socket 2066 CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Viking
Skrivet av xWeender:

Blir det inte svettigt för amd att konkurrera mot både intel och nvidia?

De har ju Intel under kontroll kan man säga.
Men däremot får vi vänta och se hur Big Navi står sig mot Ampere, i dags läget är ju Navi ett väldigt bra och prisvärt alternativ i alla fall.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Hade jag 5k över hade jag lätt köpt en binnad cpu om det är till spel. Inte ofta man får den chansen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av xWeender:

Ska ha 2080ti, z490 aorus master, eks vattenkylningskit. Ska mest använda den i cpu krävande spel

Vilka spel och vilken upplösning? Blir snabbt avtagande avkastning, förutom statussymbol så kan man lägga 5k på annat och få bättre upplevelse IMO.

Skrivet av xWeender:

Blir det inte svettigt för amd att konkurrera mot både intel och nvidia?

AMDs CPU-och GPU-departement arbetar enskilt. På processorsidan ser vi att det går bra för AMD, på GPU sidan har AMD inget mot nvidias toppsegment än iallafall men låg-och mellan-segmentet, där budget är viktigare, går det bra för AMD också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Avstod, köp hellre mer minne och en socket 2066 CPU.

Vad ska man ha en 2066 cpu till om man mest ska spela med den?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning och vilka spel ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vilken upplösning och vilka spel ?

1440p minecraft, cs och lite äldre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Hur många cpuer testar du egentligen? Minnena jag tänkte var ett bra alternativ är https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-DDR4-3800-C14-...

Har en förhoppning av 20 st, men beror lite på hur det går. 3800c14 är en bra bin och till ett bra pris. Får hoppas att de klarar xmp på Intel också bara. Neo är ju egentligen för amd. Neo funkar fint på Intel, men jag vet inte hur xmp-profilen funkar... För manuell överklockning funkar de lika bra

Permalänk
Medlem

Vad är priset på en binnad cpu och minne kontra vanliga? Sett att Caseking sålde testade 9900k/ks men dom kosta ju 7-8k för en som klarar 5.2ghz...prestandaskillnaden mellan 5 och 5.2 är minimal.

Du ska spela 1440p då spelar cpu och minnen mindre roll om det inte hänt något iom 1200 sockeln, 3200mhz vs 2666mhz gör inte mycket vid 1440p, gpu gör skillnaden sen lite cpu.
Minnen är dessutom svindyrt i Sverige, går att köpa 4400mhz paket för under 2000kr på amazon från England eller Tyskland då känns det ovärt å slänga ut 3000kr för ett motsvarande kit i landet avlångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

@Dodogreen: Kommer inte rtx 3000 vara svindyr?

Du är villig att lägga 5.000 kronor på en binnad cpu som ger förhållandevis små prestandaökningar. Du är diskvalificerad till att använda ord som ”svindyrt”

Skrivet av xWeender:

1440p minecraft, cs och lite äldre spel.

För att vara helt ärlig, hur kommer några procents bättre prestanda göra någon som helst skillnad för de spelen? En vanlig 10900 är redan overkill för de spelen. Binnad ram känns även det fruktansvärt onödigt.

Om du är snuskigt rik och bokstavligt talat inte har något annat att lägga pengarna på så hade i alla fall jag valt en cpu.

Men om du har någonting annat, vad som helst, att lägga pengarna på så hade jag gjort det istället. En bättre skärm, mus, kinnarpsstol, resa, vr, whiskey eller spara till nästa generation komponenter.

Vad har du för skärm? Ibland glöms det bort att skärmen är minst lika viktig som övrig hårdvara. Vad spelar det för roll ifall man har en 2080 ti om ens skärm är skräp?

Likadant med stolen man sitter på. Att betala extra för en riktig stol är något man bör sträva efter ifall ekonomin finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Har en förhoppning av 20 st, men beror lite på hur det går. 3800c14 är en bra bin och till ett bra pris. Får hoppas att de klarar xmp på Intel också bara. Neo är ju egentligen för amd. Neo funkar fint på Intel, men jag vet inte hur xmp-profilen funkar... För manuell överklockning funkar de lika bra

Hur går den här binningsprocessen till?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur går den här binningsprocessen till?

Ett snabbt test av hur högt de klarar cinebench r15 och vid vilken spänning. Kommer eventuellt testa för bra imc också för kommande tävlingar. Då testar jag lägsta vccsa och VCCIO för att klara geekbench i 4800 c14-14-14-28 2T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du är villig att lägga 5.000 kronor på en binnad cpu som ger förhållandevis små prestandaökningar. Du är diskvalificerad till att använda ord som ”svindyrt”

För att vara helt ärlig, hur kommer några procents bättre prestanda göra någon som helst skillnad för de spelen? En vanlig 10900 är redan overkill för de spelen. Binnad ram känns även det fruktansvärt onödigt.

Om du är snuskigt rik och bokstavligt talat inte har något annat att lägga pengarna på så hade i alla fall jag valt en cpu.

Men om du har någonting annat, vad som helst, att lägga pengarna på så hade jag gjort det istället. En bättre skärm, mus, kinnarpsstol, resa, vr, whiskey eller spara till nästa generation komponenter.

Vad har du för skärm? Ibland glöms det bort att skärmen är minst lika viktig som övrig hårdvara. Vad spelar det för roll ifall man har en 2080 ti om ens skärm är skräp?

Likadant med stolen man sitter på. Att betala extra för en riktig stol är något man bör sträva efter ifall ekonomin finns.

Jag sa att 2080 ti var ¨svindyr¨ för att man får mindre fps per krona än från ett 2080 super tex och jag håller med om att köpa binnade grejer är som att värma upp huset med sedlar men entusiaster lägger ofta mycket pengar på deras intresse jämfört med en som bara vill ha bra fps.

Permalänk
Medlem

Inte alls insatt så jag måste fråga...får man ens en märkbar (mätbar får man säkert) effekt av binnad CPU och/eller RAM? Har alltid sett det som något för de som har överklockning som hobby, inte för de som använder datorn "normalt".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Inte alls insatt så jag måste fråga...får man ens en märkbar (mätbar får man säkert) effekt av binnad CPU och/eller RAM? Har alltid sett det som något för de som har överklockning som hobby, inte för de som använder datorn "normalt".

Beror ju helt på användningsområdet. Och vad utgångspunkten är. Skillnad i överklockningspotential mellan ett dåligt random ex och en binnad kan vara runt 500MHz. Det är mer än 10% så visst blir det en märkbar skillnad, om det du använder datorn till kan dra nytta av det.
Minnen kan vara lite otydligare, men beror också mycket på användningsområdet. De simuleringar vi kör på jobbet är extremt beroende av minnesprestanda och tjänar mer på minnesöverklockning än cpu överklockning.

Sen är det ju såklart också "känslan" en faktor för många. Själv som extremöverklockare så kryper det i hela kroppen av att veta att man sitter på en oklockad dator med massor av extrapotential. Framförallt om man inte ens låst upp strömbudgeten. Men det är ju lite som med bilar, du tar dig inte snabbare fram från punkt A till B i en sportbil än en gammal Volvo, men känslan är mycket bättre