AMD förbereder "Matisse Refresh" i form av Ryzen 7 3850X och 3750X

Permalänk
Medlem

Hmm, har det inte tipsats om att AMD har jobbat på 4 trådar per kärna, kanske kan vi få se 8c/24t & 8c/32t.
Annars är ju större cache ingen högoddsare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av osgorth:

Jag är tämligen säker på att det inte är möjligt. Nu hittar jag tyvärr inte källan, men jag vill minnas att det nämnts i nåt sammanhang att konfigurationen måste vara symmetrisk, dvs med identiskt antal kärnor på varje CCX. Så är det också på samtliga lanserade SKUs.

Inte så du läst det på Reddit eller möjligen i denna artikel?

"At the chiplet-level you can dial down core counts from 4+4 to 3+3, 2+2, and 1+1, but never asymmetrically, such as 4+0 (which was possible on first-generation Zen)."

Det som står där är uppenbart fel givet att nyligen lanserade 3300X just har en 4+0 konfiguration.

I Linux kan man slå av/på alla kärnor utom den första kärnan runtime. Det går att läsa ut konfigurationen för en CPU, det intressanta här är att på en 3900X så rapporterar faktiskt CPUn att det rent fysiskt finns 16 CPU-kärnor och 32 trådar, men det är inte möjligt att slå på de sista 4 kärnorna.

Kärnan märker att det rent fysiskt finns 16 kärnor, så den har allokerat utrymme för upp till 16 kärnor och 32 trådar

# cat /sys/devices/system/cpu/possible 0-31

Firmware eller motsvarande hindrar de sista 4 kärnorna och 8 trådarna från att någonsin aktiveras

# cat /sys/devices/system/cpu/present 0-23

Men vad som är fullt möjligt att att ta bort en kärna ur två av de fyra CCX, d.v.s. göra min 3900X till en 10C/20T CPU. Här är en kärna nedstängd i andra och tredje CCX

# cat /sys/devices/system/cpu/online 0-4,6-7,9-16,18-19,21-23

Givet hur cache-hierarkin fungerar hos Zen gissar jag att L3$ (som är bunden till en viss CCX) endera måste vara helt nedstängd (storlek noll bytes) eller vara lika stor som i alla andra CCX. Det är ju fallet här, både de CCX med tre aktiva kärnor och de med två aktiva kärnor har samma 16 MB L3$.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@magma86:
Förmodligen mycket mer sannolikt än ryktena om 3750X etc. Finns inget rum mellan processorerna att segmentera marknaden ytterligare. Förmodligen kommer de säljas till högre priser som bättre binnade versioner. Enda logiska alternativet om ryktena stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Hoppas de kommer passa 370X moderkorten om de kommer annars blir jag lessen.

Det hoppas jag med på! Och ett bra pris på det med

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Så... Ser inte som här två processorerna som intressanta ännu. Personligen så tycker jag fortfarande att befintliga R7 3700X borde vara utan X och lite billigare än vad den kostar idag.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Viking
Skrivet av HC-8315:

Så... Ser inte som här två processorerna som intressanta ännu. Personligen så tycker jag fortfarande att befintliga R7 3700X borde vara utan X och lite billigare än vad den kostar idag.

Men varför ska den egentligen vara billigare? Det är klart att man vill ha det så billigt som möjligt, men den är redan så otroligt prisvärd, och mycket mer prisvärd än Intels motsvarande. Ser ingen anledning för AMD att sänka priset.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte nyttan med dessa CPUer faktiskt, känns som det kan innebära att 4000-serien dröjer längre än till aug/sep. Detta får mig mer intresserad av att köpa Intel nu faktiskt eftersom man kanske får vänta längre på nya AMD proppar.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Utmärkt post (som vanligt får jag säga) - stort tack! Nu lärde jag mig något roligt igen.

Ja, det är nog TPU-artikeln jag hade i bakhuvudet. Jag brukar läsa dem.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Så... Ser inte som här två processorerna som intressanta ännu. Personligen så tycker jag fortfarande att befintliga R7 3700X borde vara utan X och lite billigare än vad den kostar idag.

X står för att dom XFR. Utan X i beteckningen betyder har dom inte har XFR. Ryzen 7 3700X har XFR.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toko:

X står för att dom XFR. Utan X i beteckningen betyder har dom inte har XFR. Ryzen 7 3700X har XFR.

Missförstå mig rätt. Jag gillar inte segmentering av nuvarande R7 modeller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Viking
Skrivet av Aktsu:

Förstår inte nyttan med dessa CPUer faktiskt, känns som det kan innebära att 4000-serien dröjer längre än till aug/sep. Detta får mig mer intresserad av att köpa Intel nu faktiskt eftersom man kanske får vänta längre på nya AMD proppar.

Anledningen är helt enkelt för att de kan. Det här är ingenting som kostar stora summor pengar för AMD, och de kommer inte ha några som helst problem att sänka priserna på dessa när Zen 3 släpps i september. De hade säkert förberett dessa ifall Intel skulle släppa något förvånansvärt bra, nu blev så inte fallet, men har de färgiga cpu:er som klockas högre finns det ingen anledning för att inte släppa dem. Detta är bara en jätteenkel sak för AMD att släppa, och för att tjäna lite extra marknadsandelar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

såg nått på reddit att boost på nån av de nya xt sku skulle gå upp till 4.8 men 3 sec senare togs inlägget bort av moderatorerna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Förstår inte nyttan med dessa CPUer faktiskt, känns som det kan innebära att 4000-serien dröjer längre än till aug/sep. Detta får mig mer intresserad av att köpa Intel nu faktiskt eftersom man kanske får vänta längre på nya AMD proppar.

Tolkar jag dig rätt att du blir sugen på Intel (som endast leverats resheshes på Skylake sedan 2015 där den senaste kräver nytt moderkort) bara för att det ryktas om att AMD ska lansera en refresh?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Förstår inte nyttan med dessa CPUer faktiskt, känns som det kan innebära att 4000-serien dröjer längre än till aug/sep. Detta får mig mer intresserad av att köpa Intel nu faktiskt eftersom man kanske får vänta längre på nya AMD proppar.

Dessa ryktas vara 125W modeller och inte som dagens 95W. Om du köper Intel nu så kommer ångra dig stort då Rocket Lake S kommer i slutet av året med en ny arkitektur och bättre IPC. Dock med max 8 kärnor. Dessa är alla rykten.

Om du verkligen behöver köpa nu så köp nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

såg nått på reddit att boost på nån av de nya xt sku skulle gå upp till 4.8 men 3 sec senare togs inlägget bort av moderatorerna.

https://www.techpowerup.com/267615/possible-3rd-gen-amd-ryzen...

Om det här nu stämmer så ser det trevligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Tolkar jag dig rätt att du blir sugen på Intel (som endast leverats resheshes på Skylake sedan 2015 där den senaste kräver nytt moderkort) bara för att det ryktas om att AMD ska lansera en refresh?

Om det innebär att de skjuter på Zen 3 ännu mer så blir jag sugen på att köpa Intel ja.

Skrivet av Dinkefing:

Dessa ryktas vara 125W modeller och inte som dagens 95W. Om du köper Intel nu så kommer ångra dig stort då Rocket Lake S kommer i slutet av året med en ny arkitektur och bättre IPC. Dock med max 8 kärnor. Dessa är alla rykten.

Om du verkligen behöver köpa nu så köp nu.

Köper jag Intel nu lär jag byta till Rocket Lake S när det kommer så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om det innebär att de skjuter på Zen 3 ännu mer så blir jag sugen på att köpa Intel ja.

Så du är mer säker på när Rocket Lake S kommer lanseras och hur det presterar i pris och prestanda som gör det till den bättre plattformen? Isåfall dela gärna källa

Förövrigt så störde inte refreshen Ryzen 1600 AF ut lansering av någon annan Ryzen produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Så du är mer säker på när Rocket Lake S kommer lanseras och hur det presterar i pris och prestanda som gör det till den bättre plattformen? Isåfall dela gärna källa

Förövrigt så störde inte refreshen Ryzen 1600 AF ut lansering av någon annan Ryzen produkt.

Nej men nu finns ju 10700k/10900k ute i handeln och presterar riktigt fint i spel. Så att bestämma sig för att köra på AMD igen i hopp om att de kan komma ikapp blir ju mindre intressant för mig om man kan tro att de blir försenade längre än till aug/sep som är nuvarande tidsplan.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Om det innebär att de skjuter på Zen 3 ännu mer så blir jag sugen på att köpa Intel ja.

Köper jag Intel nu lär jag byta till Rocket Lake S när det kommer så det spelar ingen roll.

Helt bortkastat med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt bortkastat med pengar.

Kanske det, men något ska man göra med pengarna, man kan inte spara allt. Mina uppgraderingsvanor av datorn är nog bland det minsta slöseriet jag gör, det kostar inte så mycket och är roligt att pilla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@magma86:
Förmodligen mycket mer sannolikt än ryktena om 3750X etc. Finns inget rum mellan processorerna att segmentera marknaden ytterligare. Förmodligen kommer de säljas till högre priser som bättre binnade versioner. Enda logiska alternativet om ryktena stämmer.

Jag håller med.
7nm-processen har blivit så bra att de Matisse-processorer som säljs nu ofta klockar bättre än de som såldes vid släppet för snart ett år sedan. Kostar då inget för AMD att helt enkelt släppa en version med lite högre klockfrekvenser default (som enda fysiska skillnad). Troligtvis samma TDP och möjligen en marginell prisökning.

Permalänk
Medlem

@Olle P:
Fast ryktet är att ta med ett par skopor salt till att börja med. Det kommer från ett Reddit inlägg på r/amd som citerades på twitter som ett rykte, som citerades på vanliga FUD "nyhets-sidor", som länkas och citeras på Reddit som att ryktet är verifierat nu.

Om AMD släpper högre binnade versioner finns det inget moderkort på marknaden som har stöd för dem. Nästintill garanterat att de inte skulle komma till 300 seriens moderkort, och 400 seriens moderkort skulle behöva ta bort zen processorer för att få plats med dem.

Hela soppan känns bara, nej. Vänta till AMD faktiskt säger något. Ryktes-härvan blir bara värre och värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Olle P:
Fast ryktet är att ta med ett par skopor salt till att börja med. Det kommer från ett Reddit inlägg på r/amd som citerades på twitter som ett rykte, som citerades på vanliga FUD "nyhets-sidor", som länkas och citeras på Reddit som att ryktet är verifierat nu.

Om AMD släpper högre binnade versioner finns det inget moderkort på marknaden som har stöd för dem. Nästintill garanterat att de inte skulle komma till 300 seriens moderkort, och 400 seriens moderkort skulle behöva ta bort zen processorer för att få plats med dem.

Hela soppan känns bara, nej. Vänta till AMD faktiskt säger något. Ryktes-härvan blir bara värre och värre.

Hur vet du att det inte finns något stöd ? 3100 och 3300x finns det stöd för ifrån bioset på asuskortet som är 7 månader gammalt .Amd har nog planerat detta och det finns säkerligen stöd i bios långt innan det kommer till försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Tycker nog ändå släppet är smart av AMD då det riskerade att bli ett allt tydligare glapp nu i spelprestanda mellan Intel 10th gen och AMD Ryzen 3000 series. Däremot riskerar det möjligen att göra befintliga AMD Ryzen 3000 ägare lite avundsjuka som kanske drömt om trolleri via uppdaterade bios versioner? Dock så tror jag knappast dessa blir någon storsäljare. Vem säljer deras nuvarande Ryzen 3000 för någon ynka procents prestandahöjning? Svar: Inte många

Permalänk
Medlem

XT

@Donnerstal: Det verkar som om det blir ex 3900XT som nytt namn. https://www.techpowerup.com/267615/possible-3rd-gen-amd-ryzen...
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej men nu finns ju 10700k/10900k ute i handeln och presterar riktigt fint i spel. Så att bestämma sig för att köra på AMD igen i hopp om att de kan komma ikapp blir ju mindre intressant för mig om man kan tro att de blir försenade längre än till aug/sep som är nuvarande tidsplan.

"Riktigt fint" aka i princip samma som 9900K, som ger än skillnad på knappa 10% i snitt som kräver CPU limiterade scenarier för att vissa sig, som att spela i 1080p @ 144hz+. Är det vad du tänker göra så förstår jag dit Intel sug.

Är spel prioriteten så kör på 10600K istället och ta upp den till 5ghz över alla kärnor. Du tjänar ingenting i spelprestanda att gå på nya i7 eller i9:an i dagsläget.

Men om denna Matisse refresh stämmer, lanseras inom kort och stänger nuvarande gap i spel. Hur saboterar det dina planer att inom dom närmaste månaderna införskaffa ny spelburk från det röda laget? För då har dom redan leverat det du är ute efter innan Zen 3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Blir spännande hur dom löser energibiten. Ryzen 3 som vi har nu är ju hopplöst låsta på ström och bortmot maximerade från fabrik. Har dom magiskt tagit bort den spärren?
Spännade oavsett, men det är inte på frekvens dom ligger efter, även om de kan ta igen något.

Stämmer dessa rykten blev ju 3600, 3700 och 3800 rent värdelösa som nya produkter redan nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

"Riktigt fint" aka i princip samma som 9900K, som ger än skillnad på knappa 10% i snitt som kräver CPU limiterade scenarier för att vissa sig, som att spela i 1080p @ 144hz+. Är det vad du tänker göra så förstår jag dit Intel sug.

Är spel prioriteten så kör på 10600K istället och ta upp den till 5ghz över alla kärnor. Du tjänar ingenting i spelprestanda att gå på nya i7 eller i9:an i dagsläget.

Just i9an verkar ju ge rätt bra boost i lägsta FPS även över en överklockad 10600k, speciellt om man slänger in bra RAM till den. Sen kan man ju överklocka den också för ännu mer prestanda.

Och ja, spel är helt klart prioriteten, hade inte köpt konsumentprodukterna till produktivitet när det finns Threadripper.

Skrivet av ZimpanX:

Men om denna Matisse refresh stämmer, lanseras inom kort och stänger nuvarande gap i spel. Hur saboterar det dina planer att inom dom närmaste månaderna införskaffa ny spelburk från det röda laget? För då har dom redan leverat det du är ute efter innan Zen 3

Det vore en bedrift om de lyckades med det, men jag tror det när jag ser det. Frågan är ju om Zen 3 ens lyckades komma ikapp eller om de blir ett steg bakom igen.

Skrivet av marcusOCZ:

Blir spännande hur dom löser energibiten. Ryzen 3 som vi har nu är ju hopplöst låsta på ström och bortmot maximerade från fabrik. Har dom magiskt tagit bort den spärren?
Spännade oavsett, men det är inte på frekvens dom ligger efter, även om de kan ta igen något.

Stämmer dessa rykten blev ju 3600, 3700 och 3800 rent värdelösa som nya produkter redan nu.

Ja med tanke på att de nerfade befintliga processorer genom att tvinga dem till lägre klockfrekvens vid en given temperatur och det snackades om att det var pga hållbarhet känns det konstigt om de nu skall kräma på mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Just i9an verkar ju ge rätt bra boost i lägsta FPS även över en överklockad 10600k, speciellt om man slänger in bra RAM till den. Sen kan man ju överklocka den också för ännu mer prestanda.

Det varierar i och för sig från från spel till spel men du är alltså villig att betala nästan 3000 mer för bättre lägstavärden?

Lirar du multiplayer spel på professionell nivå?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Det varierar i och för sig från från spel till spel men du är alltså villig att betala nästan 4000 mer för bättre lägstavärden?

Lirar du multiplayer spel på professionell nivå?

Ja? Varför inte? En 10900k kostar ju dessutom bara 2,8k mer än en 10600k. Frågan handlar snarare om hur den kommer gå att kyla i det chassit jag vill ha, så alternativet kanske är en 10700k.

Och nej ingen professionell nivå, det är jag för gammal och långsam för.