B450 Tomahawk Max + Pcie4 SSD, fungerar?

Permalänk
Medlem

B450 Tomahawk Max + Pcie4 SSD, fungerar?

Hej,

Så en polare har hållit på och köpa delar över en period på 5-6 månader för sin nya dator, jag hade ju kanske själv väntat och köpt allt på ett bräde, men han ville beställa en del i taget när han hade pengar. Det gjorde att jag rekommenderade en B450 Tomahawk bräda åt honom, och en Firecuda 520 M.2 pcie4 SSD. (Disken är fett overkill men han fick den för 3200kr vid något erbjudande jag hittade åt honom på Webhallen. 1600kr/TB är ju ett ruggigt bra pris för den hastigheten.

Fråga: Jag har bara antagit att Firecudan kommer att fungera, men inte nå upp till sin pcie4 potential. Det slog mig att det kanske inte alls fungerar på det sättet. Någon som vet lite mer om detta och kan ge mig ett definitivt svar?

Permalänk

Är väldigt säker på att pci-e standarden är bakåtkompatibel med äldre standarder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Fråga: Jag har bara antagit att Firecudan kommer att fungera, men inte nå upp till sin pcie4 potential. Det slog mig att det kanske inte alls fungerar på det sättet. Någon som vet lite mer om detta och kan ge mig ett definitivt svar?

Från produktbeskrivningen på Webhallen.

"Easily upgrade to a drive that’s compatible with Gen4 motherboards and fully backwards compatible with all PCIe 3.0 platforms."

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väldigt säker på att pci-e standarden är bakåtkompatibel med äldre standarder.

Skrivet av Belzader:

Från produktbeskrivningen på Webhallen.

"Easily upgrade to a drive that’s compatible with Gen4 motherboards and fully backwards compatible with all PCIe 3.0 platforms."

Tack två, tänkte på att googla men inte att kolla weebhallen sida 😂