Köpråd dator för webbutveckling och gaming, 25-30k

Permalänk
Medlem

Köpråd dator för webbutveckling och gaming, 25-30k

Hej!

Dags att köpa ny dator, kommer inte att bygga ihop själv, utan köpa till ihopmontering. Behöver dock hjälp med att välja rätt komponenter.

Budget 25-30k. Det är inte supernoga, men där någonstans.

Datorn ska användas till webbutveckling och gaming:
- Jag vill kunna köra exempelvis följande program samtidigt utan att datorn klagar: Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe XD, Visual Studio Code, Chrome (med hyfsat många flikar aktiva) och även saker som Adobe Acrobat, Word, Outlook m.m. Adobeprogrammen vet jag av erfarenhet kräver väldigt mycket RAM.

För gaming:
- Vill kunna spela saker som senaste Tom Clancy-spel, Cyberpunk (när det kommer), Assassin's Creed och liknande på höga inställningar.
- Vill kunna spela samma typ av spel när nya kommer inom några (3-5) år. Så att det fungerar bra, men behöver inte vara höga inställningar. Sjävklart en luddigare fråga, men någon kanske har en uppfattning om vad som är rimligt att förvänta sig?

Jag såg att 10e generationen Intel kommit, men har lite dålig koll på om det är värt det eller inte (läste lite på https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o....

Har gjort två byggen, ett med AMD och ett med Intel. Är det någon större skillnad mellan dem? Vilken om någon passar bäst för önskemålen? Finns det något uppenbart som borde ändras?

Kommer inte att överklocka. Bryr mig inte om det ser extra fint ut när man öppnat chassit, huvudsaken är funktionen. Det är trevligt om den är hyfsat tyst, men det är inte det viktigaste. Skönt om chassit är "lättstädat".

Har även funderat på Seasonic Focus GX / 850W / 80+ Gold som nätagg, är det bättre/sämre? Känns den valda kylningen OK?

Tacksam för alla svar!

Bygget med AMD

Bygget med Intel

Permalänk
Medlem

@Damonh: Satte ihop ett system som både är mindre och kommer ge dig bättre spelprestanda
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13712686

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

"Vanliga" NH-D15 kostar 879 på inet, jämfört med 1200 som finns i korgen. Något särskilt du funderade på med den kylaren?

Behöver man verkligen 64GB för webbutveckling? Med webbutveckling så tänker jag kodknackande i html/css/php/asp/sql/javascript och dylikt. Gå ned till 32GB så kan pengarna sparas, läggas på större HDD för lagring eller omkringutrustning

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:
Skrivet av HoboCop:

"Vanliga" NH-D15 kostar 879 på inet, jämfört med 1200 som finns i korgen. Något särskilt du funderade på med den kylaren?

Behöver man verkligen 64GB för webbutveckling? Med webbutveckling så tänker jag kodknackande i html/css/php/asp/sql/javascript och dylikt. Gå ned till 32GB så kan pengarna sparas, läggas på större HDD för lagring eller omkringutrustning

Tack @Axel95 och @HoboCop!

Jag hade kollat lite på 2080 GTX, är det stor skillnad på 2070/2080/2080 Super?
Edit: Har kollat lite på jämförelser på dessa och det låter som att 2080 Super är ett jättebra val (om man vill undvika att betala för 2080 Ti)

Nej 64 GB behövs inte idag, men mjukvaran för webbdesign (som hela Adobe-paketet) tenderar att kräva lite mer RAM än programmen för kodknackande. 64GB är nog ändå lite overkill idag, men känns just nu värt ett par tusen att veta att det är framtidssäkert. Om det inte finns någon nackdel förutom att det kostar lite extra?

Edit: Kanske delvis är att Adobe äter större delen av det minne som finns tillgängligt?

På NH-D15 resp. NH DH-15 chromax svart är det bara färgen (och priset) som skiljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Tack @Axel95 och @iBurningMan!

Jag hade kollat lite på 2080 GTX, är det stor skillnad på 2070/2080/2080 Super?
Edit: Har kollat lite på jämförelser på dessa och det låter som att 2080 Super är ett jättebra val (om man vill undvika att betala för 2080 Ti)

Nej 64 GB behövs inte idag, men mjukvaran för webbdesign (som hela Adobe-paketet) tenderar att kräva lite mer RAM än programmen för kodknackande. 64GB är nog ändå lite overkill idag, men känns just nu värt ett par tusen att veta att det är framtidssäkert. Om det inte finns någon nackdel förutom att det kostar lite extra?

Edit: Kanske delvis är att Adobe äter större delen av det minne som finns tillgängligt?

På NH-D15 resp. NH DH-15 chromax svart är det bara färgen (och priset) som skiljer?

Jag vet inte riktigt vad skillnaden är mellan Chromax och vanliga NH-D15, men den vanliga är en förbannat kompetent kylare. Det är i princip så högt du kommer i prestandasegmenten vad gäller kylare utan att slå om till vatten. Jag hade utan problem valt den vanliga modellen (Använder den själv i min gaming pc).

Vad gäller RAM så kommer du nog lugnt undan med 32GB. Jag hade åtminstonde kanske satsat på det, och sedan uppgraderat när väl DDR5 släpps på konsumentmarknaden eller köpt något av den enorma mängd DDR4 som säljs begagnat. Eller så vill du ha det direkt, det är ju en högst personlig preferens

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag vet inte riktigt vad skillnaden är mellan Chromax och vanliga NH-D15, men den vanliga är en förbannat kompetent kylare. Det är i princip så högt du kommer i prestandasegmenten vad gäller kylare utan att slå om till vatten. Jag hade utan problem valt den vanliga modellen (Använder den själv i min gaming pc).

Vad gäller RAM så kommer du nog lugnt undan med 32GB. Jag hade åtminstonde kanske satsat på det, och sedan uppgraderat när väl DDR5 släpps på konsumentmarknaden eller köpt något av den enorma mängd DDR4 som säljs begagnat. Eller så vill du ha det direkt, det är ju en högst personlig preferens

Tack igen

Det låter ju bra med kylaren.

Ska fundera lite mer kring RAM, kanske drog iväg lite väl där. Kanske svårt att svara på, men med ev. DDR5 bör man räkna med att behöva uppgradera annat också för att det ska bli kompatibelt eller bara ersätta RAM rakt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damonh:

Tack igen

Det låter ju bra med kylaren.

Ska fundera lite mer kring RAM, kanske drog iväg lite väl där. Kanske svårt att svara på, men med ev. DDR5 bör man räkna med att behöva uppgradera annat också för att det ska bli kompatibelt eller bara ersätta RAM rakt av?

Har inte stenkoll på saken, men du kommer få uppgradera processor/moderkort när DDR5 släpps. Därav tanken att du köper det som behövs idag, och köper mer önskvärd mängd RAM när det nya släpps

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har inte stenkoll på saken, men du kommer få uppgradera processor/moderkort när DDR5 släpps. Därav tanken att du köper det som behövs idag, och köper mer önskvärd mängd RAM när det nya släpps

Jag förstår, tack!