Permalänk
Medlem

Hur gör jag min dator tyst?

Det jag undrar är exakt vad jag ska säga till en datorservice så att datorn blir tyst för dom tycker det verkar vara omöjligt.

Jag har en 3700X och en 3600XT med "fläktkontrollsystem" NZXT som går hög varv sen ner i ganska irriterande fart utan anledning. När jag lämnade in den tog de 700 spänn för att hitta en "programvara" till NZXT till att göra något. Jag tycker det är en tillfällig och en ineffektiv lösning att förlita sig på en programvara till något som fungerar halvdant. Jag har fläktar som kostar sammanlagt 1800kr (bland annat den här processorkylaren https://www.webhallen.com/se/product/197951-Noctua-NH-D15 ).

Jag är supernöjd med datorns prestanda i övrigt men dataservicen som jag lämnade in på var också där dom byggde datorn och dom vägrar erkänna att de har någon lösning utan att man ska leva med krångliga men. Man undrar om de gör något olagligt?

Så frågan är hur gör jag min dator tyst på det billigaste sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det jag undrar är exakt vad jag ska säga till en datorservice så att datorn blir tyst för dom tycker det verkar vara omöjligt.

Jag har en 3700X och en 3600XT med "fläktkontrollsystem" NZXT som går hög varv sen ner i ganska irriterande fart utan anledning. När jag lämnade in den tog de 700 spänn för att hitta en "programvara" till NZXT till att göra något. Jag tycker det är en tillfällig och en ineffektiv lösning att förlita sig på en programvara till något som fungerar halvdant. Jag har fläktar som kostar sammanlagt 1800kr (bland annat den här processorkylaren https://www.webhallen.com/se/product/197951-Noctua-NH-D15 ).

Jag är supernöjd med datorns prestanda i övrigt men dataservicen som jag lämnade in på var också där dom byggde datorn och dom vägrar erkänna att de har någon lösning utan att man ska leva med krångliga men. Man undrar om de gör något olagligt?

Så frågan är hur gör jag min dator tyst på det billigaste sättet?

Vi behöver en exakt komponentlista för att kunna hjälpa dig. Det är självklart chassit/chassifläktarna och dess styrning som inte är optimalt för ditt behov. Är fläktarna kopplade via än hubb, är de pwm, är hubben pwm etc. Så många frågor. Vad är 3600XT?

Permalänk
Medlem

Processorkylaren (NH-D15) lär inte vara problemet.

1) Med "3600XT" så antar jag att du menar 5600XT? Vilken modell?
2) Hur många och vilka chassifläktar har du?
3) Har du öppnat sidopanelen och försökt att lyssna vilken/vilka fläktar som är högljudda?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Först måste vi nog ta reda på varför fläktarna låter så. Hur ser det ut i chassiet? Dammigt? Rent? Snurrar alla fläktar? Vilket chassi har du? Hur sitter fläktarna? Vilken rikting har fläktarna? Vilka drar in luft och vilka trycker ut luft ur chassiet? Ladda även med ett program som kan monitorera temperaturen på alla delar. T.ex. hwinfo eller hwmonitor. Då kan vi kanske avgöra om CPU-kylaren inte sitter på korrekt, eller om någon annan komponent springer iväg.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Enligt min erfarenhet kan datorn inte bli riktigt tyst i vissa chassin.

Vad har du för moderkort? Du kan i bios undervolta din cpu utan att tappa prestanda och kanske se över fläkkurvor i bios så de inte "overridar" nzxt?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

3600XT har jag aldrig hör talas om, så jag gissar 5600XT eller 5700XT?

Att få en dator helt tyst i princip helt omöjligt utan ett komplett vattenkylningspaket, för när man använder grafikkort behöver fläktarna börja jobba.

Om du inte bryr dig om perfekt prestanda kan man testa att undervolta/klocka grafikkort och processor för att minska värmeutvecklingen. Andra alternativ är att byta chassi eller annat som kan medföra lägre ljudnivå.

En helt annan grej kan vara att köpa längre sladdar och ställa datorn i ett annat rum och bara ha mus, tangentbord och skärm i det rummet du vill spela i.

Det är helt standard idag att kontrollera flykthastigheter med mjukvara, då kan man själv välja förhållandet mellan ljud och temperatur. Det skadar inte att låta processor och gpu att gå upp till 90C i alla fall, så du kanske har lite utrymme? Fläktarna kan snurra långsammare om komponenterna är varmare eftersom skillnaden på lufttemperaturen är högre.

Svårt att hitta en märkbart bättre/tystare cpu-kylare än D15, om du inte fått ett felaktigt exemplar. Grafikkortet går oftast att göra något åt, men det är helt beroende på vilken modell du har och hur mycket du är villig att spendera. Ett grafikkort idag (när det används i spel) drar oftast dubbelt så mycket energi som resten av datorn, det är därför fläktarna behöver jobba lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Processorkylaren (NH-D15) lär inte vara problemet.

1) Med "3600XT" så antar jag att du menar 5600XT? Vilken modell?
2) Hur många och vilka chassifläktar har du?
3) Har du öppnat sidopanelen och försökt att lyssna vilken/vilka fläktar som är högljudda?

1)Oj det var 5600XT jag menade! 5600XT Pulse
2)Jag har 3 Chassi fläktar.
3) Det är den översta fläkten(det är två fläktar på frontpanelen) som går utom kontroll under en viss "period" tills jag har startat programmet (det är en noctua fläkt)

Skrivet av sebstr:

Vad har du för chassi? Enligt min erfarenhet kan datorn inte bli riktigt tyst i vissa chassin.

Vad har du för moderkort? Du kan i bios undervolta din cpu utan att tappa prestanda och kanske se över fläkkurvor i bios så de inte "overridar" nzxt?

Jag har en Fractile Design chassi, kom inte ihåg exakt modell men den ska vara tyst. Att ändra fläktkurvorna i bios gör exakt ingenting.

Jag har en B350plus (Asus-Prime)

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Det jag undrar är exakt vad jag ska säga till en datorservice så att datorn blir tyst för dom tycker det verkar vara omöjligt.

Jag har en 3700X och en 3600XT med "fläktkontrollsystem" NZXT som går hög varv sen ner i ganska irriterande fart utan anledning. När jag lämnade in den tog de 700 spänn för att hitta en "programvara" till NZXT till att göra något. Jag tycker det är en tillfällig och en ineffektiv lösning att förlita sig på en programvara till något som fungerar halvdant. Jag har fläktar som kostar sammanlagt 1800kr (bland annat den här processorkylaren https://www.webhallen.com/se/product/197951-Noctua-NH-D15 ).

Jag är supernöjd med datorns prestanda i övrigt men dataservicen som jag lämnade in på var också där dom byggde datorn och dom vägrar erkänna att de har någon lösning utan att man ska leva med krångliga men. Man undrar om de gör något olagligt?

Så frågan är hur gör jag min dator tyst på det billigaste sättet?

Det känns som allt du behöver göra är att skapa en egen fan-curve. Alltså själv ställa in hur snabbt fläktarna ska snurra vid en viss temperatur. Hade själv ett liknande problem där fläktarna gick i ett högvarv vid korta intervaller och det visade sig vara en aggressiv fan-curve som spökade när min CPU gick upp i 60-70 grader i en kort sekund på grund av många bakgrunds program eller något. Men sen efter jag ändrade min fan curve så varvade fläktarna bara upp när det behövdes

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpali123:

Det känns som allt du behöver göra är att skapa en egen fan-curve. Alltså själv ställa in hur snabbt fläktarna ska snurra vid en viss temperatur. Hade själv ett liknande problem där fläktarna gick i ett högvarv vid korta intervaller och det visade sig vara en aggressiv fan-curve som spökade när min CPU gick upp i 60-70 grader i en kort sekund på grund av många bakgrunds program eller något. Men sen efter jag ändrade min fan curve så varvade fläktarna bara upp när det behövdes

Okej, då behöver jag alltså att den ska starta så fort jag loggar in men finns det någon metod att den startar redan vid bios? För jag är redan "skadad" av att höra virrr ljudet Varje gång man ska starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

1)Oj det var 5600XT jag menade! 5600XT Pulse
2)Jag har 3 Chassi fläktar.
3) Det är den översta fläkten(det är två fläktar på frontpanelen) som går utom kontroll under en viss "period" tills jag har startat programmet (det är en noctua fläkt)

Jag har en Fractile Design chassi, kom inte ihåg exakt modell men den ska vara tyst. Att ändra fläktkurvorna i bios gör exakt ingenting.

Jag har en B350plus (Asus-Prime)

Låter som fläktarna inte är kopplade till PWM-styrning, nu har vi fortfarande ingen aning om vilka fläktar du har så vi det inte om de är PWM-styrda eller inte. Finns det en fan-controller installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Okej, då behöver jag alltså att den ska starta så fort jag loggar in men finns det någon metod att den startar redan vid bios? För jag är redan "skadad" av att höra virrr ljudet Varje gång man ska starta datorn.

Har du kollat hur fläktarna är kopplade? På de allra flesta moderkort idag ska det gå att styra fläktar från bios, men kräver då så klart att allting är kopplat via moderkortet på rätt sätt

Permalänk
Medlem

Har jag rätt (att de använt skräp-controller för fläktarna) kan exempelvis denna lösa det.
https://www.inet.se/produkt/5320260/noctua-na-fc1-flaktkontro...
Avinstallera mjukvaran och ställ in fläktarna i BIOS istället.

Permalänk
Medlem

Stora fläktar, lågt varvtal, ljudisolerat chassi osv.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har två PWM-uttag för chassifläktar.

Jag hänger inte riktigt med när du beskriver fläktarna, är båda fläktarna fram Noctua eller bara den översta?
Fractal Designs orginal fläktar, åtminstonde i de FD-lådor jag stött på, brukar vara DC-styrda, Noctua:n misstänker jag är PWM-styrd.

Jag skulle ha valt att byta ut båda de främre fläktarna till Noctua NF-A14 PWM, koppla de två frontfläktarna på CHA_FAN2 (Sitter vid CPU_FAN uttaget) via en Y-splitter.
Bakre fläkten, eftersom den är ensam kan du lika gärna ha kvar FD-fläkten här, skulle jag koppla till CHA_FAN1 (sitter relativt nära bakkanten på moderkortet) och sedan konfigurerat enligt nedan:

Nu har jag ett helt annat moderkort än dig, men jag minns inte att det var några stora skillnader i UEFI mellan mitt C6H och ett B350 plus för fläkt-inställning, men se bara bilderna som en vägledning.

Öppna UEFI.
Tryck på F7 för att välja Advanced.
Gå till Monitor och scrolla ner till du ser Q-Fan Configuration.

För den bakre fläkten, välj DC Mode, prova att sätta profilen på Silent, fungerar inte det bra för dig, välj Manual och prova dig fram.

För de främre fläktarna, CHA_FAN2, Välj PWM Mode, i övrigt som för DC Mode, fungerar inte Silent bra nog, testa dig fram i Manual.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

Motstånd

En gammal klassiker om man bara vill få ner varvtalet på fläktar är att sätta ett motstånd mellan fläkten och moderkortets uttag.
Nackdelen är iofs att man får ett konstant lägre luftflöde som inte går att reglera om temperaturen går upp i chassit.