Permalänk
Medlem

Folk som försöker hävda sig att kebab är si och så, måste vara nötkött, muslimskt, bla bla bla. Lägg ner! Kebab är först och främst en tillagningsmetod med ursprung i Mellanöstern. News flash för många kanske, men alla är inte muslimer i Mellanöstern. Döner kebab, gyros, shawarma osv. Vill man fördjupa sig får man jättegärna undersöka historien av libanesiska immigranter till Mexico, och uppfinnandet av Tacos al pastor. Kebab anpassar sig och utvecklar sig med sin omvärld, vilket gör det så bra!

För att gå mer on topic, svensk kebab tycker jag är sådär. Mest slafsigt med massa sås. M.O.A.S i Stockholm gör rätt så bra varianter. Men bäst döner hittar man i Berlin, utan tvekan. Men en taco al pastor mitt i natten i Mexico City kan vara en av mina bästa kulinariska upplevelser.

Om någon vill fördjupa sig kan jag rekommendera Ugly Delicious, säsong 2, As the Meat Turns. Mer vertikala spett till folket!

Permalänk
Medlem

Ica Maxi i Skellefteå, förvånansvärt ok med tanke på att det är långt ifrån ett renodlat kebebhak.

https://1drv.ms/u/s!Agbk0Cit_U56gbohJz_iyxD_X9pDog

Vita såsen riktigt god, smak av vitlök, peppar, lite örter och en smula vinäger utan att det blev för mycket. Ganska lättrinnande utan att den var vattnig. Den röda var dock ett riktigt botten-napp. BBQ-sås som var på tok för söt och ingen hetta över huvud taget. Smakade mest som sötad ketchup med billig rök-på-flaska bismak.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Och slutligen. Jönköping. Har du inte testat en bra Jönköpingskebab så kan du inte kalla dig kebabsmakare.

Skrivet av aToria:

Men nej jag står fast vid att kocken ska vara villig att äta maten de serverar.

Skrivet av Abbs:

News flash för många kanske, men alla är inte muslimer i Mellanöstern.

Anledningen till att kebaben är så bra i just Jönköpingstrakten är att där får man fläsk om man köper kebab. Alternativ finns, men då får man be om "nötköttskebab".

Jag gissar att det beror på att den stora (lokala) grossisten i branchen samt många pizzerior kontrolleras av en enda släkt/klan. Dom är assyrier eller syrianer (jag har inte koll), och definitivt kristna ortodoxa.

Grossisten i fråga verkar ha gått ihop med en konkurrent från Stockholm. Så med tiden kanske även Stockholmarna får vettig kebab. Eller så är pizzeria-ägarna där av den icke fläskätande typen allihop och då är det ju kört.

Permalänk
Medlem

@KAD: Eller så får ni be om gyros om ni vill ha fläskkarre? Gyros från svenska tillverkare och grossister kommer vara fläskkött så länge det inte heter kycklinggyros. Någon grekisk restaurang kanske gör egen på lamm, men de lär väl också skriva dito i menyn.

Permalänk
Medlem

Bilder på min hemmagjorda kebabtallrik från grunden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av izzie:

Om alla vi exilgöteborgare - faktiska eller kebabsåsfilosofiskt - går ihop och pitchar in kanske vi kan starta den första Stockholmspizzerian med riktig sås?

Jag ser ett glapp i marknaden!

Pizza vallentina (Vallentuna) har riktig kebabsås. Samma stuk som Jönköping och Göteborg. Men det sladdriga ”köttet” som serveras i stort sett överallt här förstör hela upplevelsen... tyvärr.

Har ni vägarna förbi Rävlanda så prova kebaben på rävlanda pizzeria mellan Borås och Götet. (pizza/rulle/bröd vilket som). Gjord på karré!

Visa signatur
Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Jonas79:
Ljuvligt!
När får vi kika förbi och smaka?
Jag, @penguin och @andra94 är provsmakare å SweClockers vägnar!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Hur smakade den?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Recept?

Permalänk
Medlem

Hoppas det smakar bättre än det ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

600 Gram Nötkött
1 ägg
1 msk Lökpulver
1/2 msk spiskummin
1 msk cayenne peppar om man gillar stark smak
1/2 msk svartpeppar

rulla in detta i aluminium folie och låt båda ändarna vara öppen för att låta fettet rinna ner på en långpanna med bakplåts papper under rullen som man har på ugnsgaller.

100 grader i 3.5 timmar och sedan ska den vila i 30 min efter tillagningen i folien.

Medans den vilar brukar jag göra i ordning stripsen som sedan dagen före legat i kallt vatten för att få bort stärkelsen i potatisen.

Använder sedan samma lång panna med nytt smörpapper och lite margarin alternativ smör in i ugnen på 225 grader i ca 25-30 min och självklart vänder jag stripsen efter halva tiden.

Under denna tiden kan man passa på och skär upp grönsakerna.

Vitlöksåsen är Gräddfil+ majonäs + vitlökspulver och salt efter önskad smak skiljer självklart vem som äter detta

Starksåsen är Gräddfil, Sweetchilisås på flaska, majonäs, Cayennepeppar, salt.

Brukar gå åt 3DL gräddil till båda såserna.

Har gjort detta flera ggr så har förfinat kryddningen mellan ggr för min eget smak och tyckte och gillar detta mycket bättre en Köpta kebaben som man ej vet vad för kött man får detta är 100% Nötkött via Köttfärs som jag använder.

Även hemmgjorda strips är mer matiga och goda men gäller att ej skiva dessa för tunt om man gör på mitt sätt för då blir dom brända istället för gyllene gula som dessa.

Detta räcker för 3 personer eller 3 middagar till 1 person

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Är det Zienas recept på kebaben? den är galet bra om du inte provat! (som grund då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Hoppas det smakar bättre än det ser ut

Antar att du tänker på Köttrullen men jag tar mycket hellre en Helstekt rulle från 100% Nöttkött med 1 ägg och egen kryddblandning en den färdig frysta skrivade man köper i butiken som oftast är hallall slaktad i Östersund.

Självklart kan man steka på skivorna i smör efteråt men då få förstör man enligt mig allt jobb man gjort iförväg och saftigheten från ungsstekt i låga grader i lång tid.

Betydligt saftigare med helstekt kött i låga grader under lång tid för att bevara saftigheten i köttet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Är det Zienas recept på kebaben? den är galet bra om du inte provat! (som grund då)

Här är grundrecept tagit ifrån.
https://www.tasteline.com/recept/hemmagjord-kebab/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

600 Gram Nötkött
1 ägg
1 msk Lökpulver
1/2 msk spiskummin
1 msk cayenne peppar om man gillar stark smak
1/2 msk svartpeppar

rulla in detta i aluminium folie och låt båda ändarna vara öppen för att låta fettet rinna ner på en långpanna med bakplåts papper under rullen som man har på ugnsgaller.

100 grader i 3.5 timmar och sedan ska den vila i 30 min efter tillagningen i folien.

Medans den vilar brukar jag göra i ordning stripsen som sedan dagen före legat i kallt vatten för att få bort stärkelsen i potatisen.

Använder sedan samma lång panna med nytt smörpapper och lite margarin alternativ smör in i ugnen på 225 grader i ca 25-30 min och självklart vänder jag stripsen efter halva tiden.

Under denna tiden kan man passa på och skär upp grönsakerna.

Vitlöksåsen är Gräddfil+ majonäs + vitlökspulver och salt efter önskad smak skiljer självklart vem som äter detta

Starksåsen är Gräddfil, Sweetchilisås på flaska, majonäs, Cayennepeppar, salt.

Brukar gå åt 3DL gräddil till båda såserna.

Har gjort detta flera ggr så har förfinat kryddningen mellan ggr för min eget smak och tyckte och gillar detta mycket bättre en Köpta kebaben som man ej vet vad för kött man får detta är 100% Nötkött via Köttfärs som jag använder.

Även hemmgjorda strips är mer matiga och goda men gäller att ej skiva dessa för tunt om man gör på mitt sätt för då blir dom brända istället för gyllene gula som dessa.

Detta räcker för 3 personer eller 3 middagar till 1 person

Tack, Jag tyckte det liknade den Norska kebaben som är som skivad köttfärslimpa på en del orter.
Jag ska testa det kebabköttet men såserna lär jag göra om, jag kommer troligtvis lägga köttet i grillen istället för ugnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Tack, Jag tyckte det liknade den Norska kebaben som är som skivad köttfärslimpa på en del orter.
Jag ska testa det kebabköttet men såserna lär jag göra om, jag kommer troligtvis lägga köttet i grillen istället för ugnen.

Det som är det fina att man kan anpassa receptet efter tycke och smak även byta ut köttsorten mald Lammfärs, Högrevsfärs eller använda köttkvarn till valfritt kött som man ser på hamburgare som finns med alla köttsorter man kan komma på.

Tycker att grillen lät väldigt gott blir och testa det nu när värmen kommer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Bussović:

@mkl:
*spyr*
Såg en som käkade kebabpizza med ananas på...
Jag blev arg grr

Klar som fan de ska va annanass på kebabpizzan... Går ju skitbra ihop med bananen som ligger där gömd under kebaben.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Antar att du tänker på Köttrullen men jag tar mycket hellre en Helstekt rulle från 100% Nöttkött med 1 ägg och egen kryddblandning en den färdig frysta skrivade man köper i butiken som oftast är hallall slaktad i Östersund.

Självklart kan man steka på skivorna i smör efteråt men då få förstör man enligt mig allt jobb man gjort iförväg och saftigheten från ungsstekt i låga grader i lång tid.

Betydligt saftigare med helstekt kött i låga grader under lång tid för att bevara saftigheten i köttet.

Ska fan testa imorrn! Såserna kommer dock tweakas rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

ser okey ut! testa implementera lite av denna,
https://zeinaskitchen.se/kott-shawarma-kebab/

nu kan jag inte alls förklara smaker men det blir lite mer av en explotion av smaker och väldigt rund i smaken. styrkan bestämmer man ju såklart med starka kryddor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Imorgon ska jag köpa mig en kebabpizza från min lokala pizzeria. Kommer med bild för att visa upp!

Såhär äter jag min kebabpizza! Än så länge har jag inte ätit någon annan kebabpizza som är godare!
Ingredienser: Tomatsås, ost, kebabkött, champinjoner, isbergsallad, lök, tomat, pepperoni, kebabsås, muspekare

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

https://i.imgur.com/CC6kSqT.jpg

Såhär äter jag min kebabpizza! Än så länge har jag inte ätit någon annan kebabpizza som är godare!
Ingredienser: Tomatsås, ost, kebabkött, champinjoner, isbergsallad, lök, tomat, pepperoni, kebabsås, muspekare

Ja, du har iaf inte massa pommes på den så vettighetspoäng får du där iaf

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Rouge of Darkness:

Klar som fan de ska va annanass på kebabpizzan... Går ju skitbra ihop med bananen som ligger där gömd under kebaben.

Ännu en till som jag behöver få bannad från min tråd

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Jag blev jävligt förvånad när jag var i Stockholm under en vecka förra året. Var trött på hotellmat så tänkte jag vill fan ha en riktig Kebab Alexander, var till tre pizzerior i närheten av hotellet. Ingen visste vad kebab Alexander var. Har ni inte sånt i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag blev jävligt förvånad när jag var i Stockholm under en vecka förra året. Var trött på hotellmat så tänkte jag vill fan ha en riktig Kebab Alexander, var till tre pizzerior i närheten av hotellet. Ingen visste vad kebab Alexander var. Har ni inte sånt i Stockholm?

Vad fan är en kebab Alexander? //person som håller till på västkusten

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vad fan är en kebab Alexander? //person som håller till på västkusten

Det är en kebabtallrik fast istället för pommes är det skuret bröd. (Baka en liten pizzadeg och skär till tärningar)

Edit: Tror det kommer från Turkarnas Iskender Kebab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är en kebabtallrik fast istället för pommes är det skuret bröd. (Baka en liten pizzadeg och skär till tärningar)

Edit: Tror det kommer från Turkarnas Iskender Kebab.

Lokala pizzerian här på Gärdet har Iskender. Har dock aldrig i mitt liv hört talas om en Alexander. Och jag har bott lite här och var i landet. Måste vara nåt väldigt lokalt namn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag blev jävligt förvånad när jag var i Stockholm under en vecka förra året. Var trött på hotellmat så tänkte jag vill fan ha en riktig Kebab Alexander, var till tre pizzerior i närheten av hotellet. Ingen visste vad kebab Alexander var. Har ni inte sånt i Stockholm?

Jag har bott och varit på många ställen i Sverige, aldrig hört namnet Kebab Alexander förut.
Var bor du där det är vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har bott och varit på många ställen i Sverige, aldrig hört namnet Kebab Alexander förut.
Var bor du där det är vanligt?

Karlstad!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är en kebabtallrik fast istället för pommes är det skuret bröd. (Baka en liten pizzadeg och skär till tärningar)

Edit: Tror det kommer från Turkarnas Iskender Kebab.

Aldrig hört talas om, men det låter som Iskender som du säger, kanske bara en försvenskning av det.

Permalänk
Inaktiv

Molly kan äta kebab hon 😉