Permalänk
Medlem

Vilket modekort (Intel 1200)

Jag tänkte beställa en ny dator nu när intel har släppt Comet lake.

Jag är dock inte så hemma på modekort och undrar vilket jag ska välja?
Jag vill komma undan så billigt som möjligt, och bryr mig inte det minsta om RGB, överclockning eller andra finesser. Jag ska ha datorn enbart till spel. Jag vill dock ha m2 uttag för en primär SSD. Men det antar jag att det är på alla de nya modekorten? Ett m2 uttag räcker.

Vad har egentligen dom lite dyrare korten kontra dom billiga? Korten som heter "gaming" kostar ju lite mer, men vad gör dom för skillnad i själva spelandet?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Behövs ett Z moderkort om du ska överklocka. Men kör du stock så gör det noll skillnad i spel.

Kör själv ett h110 moderkort och en 7700k. Funkar prima.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

okej. Tack så mycket för svar

Permalänk
Medlem

Att ett kort har "gaming" i namnet betyder i stort sett ingenting.

Dyrare kort har vanligtvis bättre stöd för överklockning, och kan ha bättre ljudkretsar, extra och/eller bättre nätverkskretsar, kanske inbyggt stöd för wifi; lite extra finesser som BIOS flashback, stöd för RGB; bättre kylning - vilket går hand i hand med stöd för överklockning. Kan även ha extra anslutningar för fler diskar, eller fler USB-portar.

Om man inte är intresserad av överklockning, blinkande ljus, eller andra specifika finesser så finns det ytterst sällan någon anledning att köpa något av de dyrare moderkorten.

Permalänk
Medlem

De dyrare korten ser ju snygga ut. Men 8000kr? Nä. Jag kollar bara så att det finns nog många anslutningsmöjligheter. Är inte heller ute efter att överklocka moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Det får bli ett Gigabyte Z490M GAMING X, som kostar 1999:-