Quiz: Vad kan du om kodnamn på teknikprodukter?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Vad kan du om kodnamn på teknikprodukter?

Vi vill testa era kunskaper inom kodnamn på processorer, grafikkort, datorer, operativsystem och annan rolig teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

8/10 denna gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

5/10 kunde ingen av de 5 första men kunde de 5 sista

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

7/10 klart bättre än väntat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

8/10, trodde det skulle vara helt kört när jag började

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kunde 2 men lyckades med ren skicklighet klara 2 till. "4/10 Du har lite koll på kodnamn men hade kanske fortfarande gjort bort dig i skarpt läge"

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

7/10 lite koll iaf

Permalänk
Medlem

1/10 ... Trevlig helg

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk

6/10. Helt ok. Bra quiz!

Visa signatur

(1) FX-8350 | 16 GB DDR3 | RX550 | Ubuntu 18.04 LTS
(2) Thinkpad L450 | Windows 10

Permalänk
Föredetting

8/10, mycket nöjd med min insats.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hjälp. Trodde jag skulle kunna detta jättebra, brukar gärna bli en gammal teknik video när jag käkar, typ LGR och liknande. Men den enda jag kunde var gratispoänget med Nvidias vetenskapsmän.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

4/10. Chsnsade på de flesta, är för ung för kodnamn på windows 95 etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Varför får jag alltid bara en roterande laddning på alla dessa quiz.. Kör med chrome..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

8/10. Blev en del chansade, och en hel del användande av uteslutningsmetoden.

Permalänk
Medlem

5/10 med en en del gissningar... Hade hoppats på en fråga om Poulsbo.

Känner någon på Sweclockers. Utan att googla vad Poulsbo förknippas med?
3 svars alternativ:
1:Nokia
2:Intel
3: Poulsbo är en stad delstaten Washington
Kan man få några svar?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

3/10 Fick rätt på de jag kunde och missade varenda gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Varför får jag alltid bara en roterande laddning på alla dessa quiz.. Kör med chrome..

Må det hända att du kör adblock av något slag?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

10/10. Halvchansning på Prospero, men annars kunde jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Till sista frågan var ju bilden en superenkel ledtråd. Kanske inte så bra...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

5/10 med en en del gissningar... Hade hoppats på en fråga om Poulsbo.

Känner någon på Sweclockers. Utan att googla vad Poulsbo förknippas med?
3 svars alternativ:
1:Nokia
2:Intel
3: Poulsbo är en stad delstaten Washington
Kan man få några svar?

2 och 3, så antagligen allihop då.

Intels kodnamn är av tradition orter på en karta i närheten av utvecklingscentret, så att man kan åka längs roadmappen rent fysiskt. Eftersom ett av centren ligger upp i Oregon nånstans har det blivit mycket namn i Oregon och Washington med åren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hade ingen jävla aning, men garvade högt åt första frågan!
3/10.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

2 och 3, så antagligen allihop då.

Intels kodnamn är av tradition orter på en karta i närheten av utvecklingscentret, så att man kan åka längs roadmappen rent fysiskt. Eftersom ett av centren ligger upp i Oregon nånstans har det blivit mycket namn i Oregon och Washington med åren.

Alla tre, du hade ett så bra svar.
Nokia Booklet, Nokias laptop använde Poulsbo.
Poulsbo ligger i närheten av Seattle och har mycket Nordiska referenser och traditioner... Mycket fint litet samhälle. Äter lutfisk "lutafish" och har en jullog, det är en tradition som jag aldrig hade hört talas om före jag var till Seattle och Poulsbo. När har en jul stock varit en tradition och var?
Exempel på gatunamn: Fjord Dr Ne

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Fick i alla fall 6 av 10 på första försöket. Men 10 av 10 på andra!

Skrivet av cyklonen:

Till sista frågan var ju bilden en superenkel ledtråd. Kanske inte så bra...

Superenkel ifall man vet varför det är en ledtråd men jag har ingen aning, det är en bild på lite hus?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fick i alla fall 6 av 10 på första försöket. Men 10 av 10 på andra! Superenkel ifall man vet varför det är en ledtråd men jag har ingen aning, det är en bild på lite hus?

Rätt svar på frågan är namnet på en välkänd flygplats i staden på bilden, och staden har hus som är lätta att identifiera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rätt svar på frågan är namnet på en välkänd flygplats i staden på bilden, och staden har hus som är lätta att identifiera.

Jo visst men är inte det lite av grejen med bilder i quiz de som förstår fattar direkt. Tror knappast alla direkt kopplar till vilken stad med höghus och vad flygplatsen kan tänkas heta där är rätt svar på frågan. Jag fick rätt på frågan pga att jag gissade rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Hade ingen jävla aning, men garvade högt åt första frågan!
3/10.

Samma här och googlade på det och hittade detta (Fake?)

"
Apple engineers, fond of codenames, in 1994 dubbed the Power Macintosh 7100 "Carl Sagan" in reference to Sagan's supposed catchphrase, "billions and billions." The computer would make "billions and billions" of dollars for Apple, they hoped.

But this internal codename rubbed Sagan the wrong way. He worried that if news of the codename leaked to the public, it could be misconstrued as an endorsement. Sagan fired off a letter to Apple, insisting the company change the codename. Apple's engineers were quick to comply. They switched the codename to BHA, an acronym for "butt-head astronomer.

The move prompted Sagan to sue for libel; the case was dismissed, with the judge writing that "one does not seriously attack the expertise of a scientist using the undefined phrase, 'butt-head.'"

Sagan sued a second time, lost and began a lengthy appeal process. Sagan and Apple settled the suit in 1995. Apple engineers then changed the codename to LAW, for "Lawyers are Wimps."

Despite its string of codenames, the 7100 never did make billions"

Källa:https://science.howstuffworks.com/dictionary/famous-scientists/10-cool-things-carl-sagan9.htm

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Äter lutfisk "lutafish" och har en jullog, det är en tradition som jag aldrig hade hört talas om före jag var till Seattle och Poulsbo. När har en jul stock varit en tradition och var?

Julstubbe eller bûche de Noël, är ett bakverk som ofta serveras till julen, främst i kristna franskspråkiga länder. Den äts även i Storbritannien, då den kallas för Yule log. Bakverket är dekorerat och tillagat så att det skall se ut som en stubbe, därav namnet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Julstubbe

Ingen aning vad du menade så var tvungen att söka på det.

Permalänk
Testpilot

4/10 Korrekta svar!
Du har lite koll på kodnamn men hade kanske fortfarande gjort bort dig i skarpt läge.

Jag var inte skarp alls denna sväng haha, tekniskt sett bara 2 av 4 var svar jag kunde - Intel's sjöar och Nvidia's forskare

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

4 / 10 för mig också. Svarade rätt på de fyra sista så noll poäng fram till dess.

Det har varit luriga quiz det senaste. Men det är roligare!

Permalänk
Medlem

@Alpha77:
Hade inte heller någon jävla aning vad de pratade om, har bara antagit att det var jullog, för så lät det på uttalet...
Jasså, då lärde man sig något nytt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad