Unreal Engine 5 använder ray tracing och Mesh Shaders på Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 5 använder ray tracing och Mesh Shaders på Playstation 5

Epic Games berättar om hur grafikteknikerna ray tracing och Mesh Shaders används i Unreal Engine 5-teknikerna Lumen och Nanites.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fungerar lika bra med ett nvidia rtx2070 super tydligen & en ssd på pc (tom 60fps (kanske)) så sluta hypa konsoller låt deras pr avdelning sköta den saken. Skeptisk själv, kritisk granskning kan vara bra MVH Arne
(det finns kanaler för reklam för både x-box & Flatstation tycker inte riktigt det hör hemma på sweclockers med hype på konsoller däremot är ju artiklar om tekniken ok)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

fungerar lika bra med ett nvidia rtx2070 super tydligen & en ssd på pc (tom 60fps (kanske)) så sluta hypa konsoller låt deras pr avdelning sköta den saken. Skeptisk själv, kritisk granskning kan vara bra MVH Arne
(det finns kanaler för reklam för både x-box & Flatstation tycker inte riktigt det hör hemma på sweclockers med hype på konsoller däremot är ju artiklar om tekniken ok)

Så av ren nyfikenhet, vad kostar bara en GPU samt en nvme ssd i samma storlek och med liknande prestanda, jamnfört med vad en av dessa konsoller troligen kommer att kosta? Lägg inte till CPU, kontroller, minnen etc. Av ren nyfikenhet då förstås.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

fungerar lika bra med ett nvidia rtx2070 super tydligen & en ssd på pc (tom 60fps (kanske)) så sluta hypa konsoller låt deras pr avdelning sköta den saken. Skeptisk själv, kritisk granskning kan vara bra MVH Arne
(det finns kanaler för reklam för både x-box & Flatstation tycker inte riktigt det hör hemma på sweclockers med hype på konsoller däremot är ju artiklar om tekniken ok)

Va? Fungerar det på PC också? Det var som fan!

Ser inte hype, informativ artikel om teknik, vore tråkigt om SC enbart var dator enligt mig.

Permalänk
Medlem

@roosterx: visst billigare inköp av hårdvara men sen blir det annat med priser på konsollspel (betydligt dyrare) extra hd (ssd) eller andra tillbehör. Månadskostnader osv. så initialt så är en pc dyrare men i längden ? Har haft konsoll men aldrig igen på tok för dyrt för vad man får (enligt mig då) Satsar hellre mer pengar initialt & har både bättre prestanda & mer flexibilitet men det är ju upp till var & en, finns rena konsollsidor & ett stort maskineri med reklam för konsollerna så ser inte (om ej bara teknik) vad det har på en pc sida (överklockning kanske har aldrig sett en tråd om överklockad konsoll (jo det har jag) men rätt ointressant. Dessutom är konsoller låsta plattformar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@korvOlle: kolla namnet på artikel gissar att det kommer fungera på x-box också Håller med om att det var en bra teknisk artikel i övrigt men reklam eller?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ase: det handlar inte om reklam för något, hade det varit ett kommersiellt samarbete hade artikeln märkts med "I samarbete med". Epic Games pratar om hur teknikerna används med Playstation 5, därav rubriken, men artikeln belyser att Nanites/Lumen och Mesh Shaders kommer till både konsoler och grafikhårdvara från Nvidia och AMD.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Byt namnet på titel annars blir det indirekt reklam i övrigt en bra artikel MVH Arne (p.s du fick ett bra inlägg ifrån mig)
P.S det är epic games som kör reklam men som sagt bara kritisk granskning (som alla journalister) Annars informativ & bra artikel, & andra sidan så var det epic som slängde ut att det fungerar lika bra med ett RTX 1070 men det borde liksom (om det inte ska vara reklam) nämnas i artiklar (tänkte då på epic, men troligtvis så får de väl massa lobbypengar från sony i nuläget)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

fungerar lika bra med ett nvidia rtx2070 super tydligen & en ssd på pc (tom 60fps (kanske)) så sluta hypa konsoller låt deras pr avdelning sköta den saken. Skeptisk själv, kritisk granskning kan vara bra MVH Arne
(det finns kanaler för reklam för både x-box & Flatstation tycker inte riktigt det hör hemma på sweclockers med hype på konsoller däremot är ju artiklar om tekniken ok)

Det funkar "pretty good" på 2070 Super.
Inte säkert att det betyder lika bra.
Och 60 fps har det aldrig varit tal om.

Permalänk
Medlem

@ipac: Läs artikel på toms hardware så säger de 60 fps uppges ej på rtx kortet /bildsekvens så därav kanske 60fps inte låst till 30 som i Flatheadstation(playstation) demon gissar på lobbypengar från sony så de får väl inte säga sådana saker gissar jag, med tanke på den lilla grafikkretsen i playstation så vem vet de kanske lyckas nån gång på den sidan AMD (grafikkort var länge sedan de var top of the line) men liten e den om man jämför med ett dedikerat grafikkort som de flesta på denna sidan har oberoende om det e AMD eller annat märke, sen ska grafiken på konsollerna konkurera med dedikerade grafikkort rdna2(AMD) & 3000 serien(Nvidia) inte ett 2070 när konsollerna väl kommer ut.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Ase: Men det är ju på Playstation 5 som demo kördes på?
Bestrider du detta, eller vad är problemet?

Permalänk

Man kan bara drömma om hur snygga God of War 2 (inte det gamla spelet då), Uncharted 5 och Horizon 2 kommer vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

fungerar lika bra med ett nvidia rtx2070 super tydligen & en ssd på pc (tom 60fps (kanske)) så sluta hypa konsoller låt deras pr avdelning sköta den saken. Skeptisk själv, kritisk granskning kan vara bra MVH Arne
(det finns kanaler för reklam för både x-box & Flatstation tycker inte riktigt det hör hemma på sweclockers med hype på konsoller däremot är ju artiklar om tekniken ok)

Fast denna gång så verkar det faktiskt bli så att konsolerna blir snabbare än de flestas PC

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Alltså playstation 5 kör linux inte windows så dom har inte DirectX12, det är meshshaders genom Vulkan.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@roosterx: visst billigare inköp av hårdvara men sen blir det annat med priser på konsollspel (betydligt dyrare) extra hd (ssd) eller andra tillbehör. Månadskostnader osv. så initialt så är en pc dyrare men i längden ? Har haft konsoll men aldrig igen på tok för dyrt för vad man får (enligt mig då) Satsar hellre mer pengar initialt & har både bättre prestanda & mer flexibilitet men det är ju upp till var & en, finns rena konsollsidor & ett stort maskineri med reklam för konsollerna så ser inte (om ej bara teknik) vad det har på en pc sida (överklockning kanske har aldrig sett en tråd om överklockad konsoll (jo det har jag) men rätt ointressant. Dessutom är konsoller låsta plattformar.

Varför tror du att detta bara är en PC-sida? Det är en tekniksida där det talas om ALL hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

fungerar lika bra med ett nvidia rtx2070 super tydligen & en ssd på pc (tom 60fps (kanske)) så sluta hypa konsoller låt deras pr avdelning sköta den saken. Skeptisk själv, kritisk granskning kan vara bra MVH Arne
(det finns kanaler för reklam för både x-box & Flatstation tycker inte riktigt det hör hemma på sweclockers med hype på konsoller däremot är ju artiklar om tekniken ok)

Ja vi kan ju alltid hoppas, för den lagringslösningen lär vi ju inte se på PC på ett bra tag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ipac: Läs artikel på toms hardware så säger de 60 fps uppges ej på rtx kortet /bildsekvens så därav kanske 60fps inte låst till 30 som i Flatheadstation(playstation) demon gissar på lobbypengar från sony så de får väl inte säga sådana saker gissar jag, med tanke på den lilla grafikkretsen i playstation så vem vet de kanske lyckas nån gång på den sidan AMD (grafikkort var länge sedan de var top of the line) men liten e den om man jämför med ett dedikerat grafikkort som de flesta på denna sidan har oberoende om det e AMD eller annat märke, sen ska grafiken på konsollerna konkurera med dedikerade grafikkort rdna2(AMD) & 3000 serien(Nvidia) inte ett 2070 när konsollerna väl kommer ut.

Vad du yrar. Nej, Toms säger inget som ger stöd för 60 fps påståendet.

Luktar bara korkad fanboyism om dina inlägg. UE5, och next-gen spel i allmänhet, är väldigt goda nyheter för pc gaming. Var glad att det äntligen rör på sig istället för att krama din plåtlåda.

Permalänk
Medlem

@ipac: Varför är du så arg?

Permalänk
Medlem

@ipac: Att ifrågasätta reklam eller en hype hur är att ifrågasätta något en fanboyism? skulle snarare säga att du verkar vara fan av playstation & minsta ifrågasättande av deras hype, reklam får dig upprörd blir som vanligt hype till den finns ute, ska bli intressant & se när hårdvaran väl finns ute & hur den presterar! du får väl hålla tummarna att det blir så bra som de påstår själv är jag skeptisk till underverk med en billig AMD krets.

Sen håller jag med om att det är bra med U5 eller vilken ny grafikmotor /utvecklingsverktyg som hellst som pushar utvecklingen. Konsoll är ie inget annat än en billig dator ivilket fall som hellst. så om jag kramar min konsoll eller min plåtlåda är nog typ samma sak.(har båda) Är bra om konsollerna blir bra för förra generationen sög verkligen, så om de kan pusha på utvecklingen litet tag så vore det bra.

Är nyfiken på hur deras fantastiska ssd lösningar kommer se ut om de dedikerat kärnor från cpu eller hårdvaruaccelerar på något annat sätt men bra med utveckling. Men jag köper inte alla påståenden utan oberoende tester. (Annars så e väl det enda vi vet att det är en pci-e4 ssd)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Kaleid: Vi får väl se vore fantastiskt om AMD kom med en billig apu som slår deras stationära cpu er & dedikerade grafikkort. I vilket fall som hellst så blir det ett stort steg framåt & nu ser vi reklam från U5 & deras nya grafikmotor ser fram mot fler nya motorer från de andra utvecklarna också, så förhoppningsvis kan de skala ner till de vanliga ryzen/threadripper & Intels diton oxå & dedikerade grafikkort från den då så upphottade sony playstation5 (för att inte tala om dess oerhörda snabba ssd (pci-e4))
P.s lite väl ironisk text här men kul med snabbare hårdvara på konsoll AMD har gjort ett bra jobb än så länge.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker videon är fin?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

@Kaleid: Vi får väl se vore fantastiskt om AMD kom med en billig apu som slår deras stationära cpu er & dedikerade grafikkort. I vilket fall som hellst så blir det ett stort steg framåt & nu ser vi reklam från U5 & deras nya grafikmotor ser fram mot fler nya motorer från de andra utvecklarna också, så förhoppningsvis kan de skala ner till de vanliga ryzen/threadripper & Intels diton oxå & dedikerade grafikkort från den då så upphottade sony playstation5 (för att inte tala om dess oerhörda snabba ssd (pci-e4))
P.s lite väl ironisk text här men kul med snabbare hårdvara på konsoll AMD har gjort ett bra jobb än så länge.

Alla APU blir begränsade i prestanda när de jobbar ihop med DDR4/DDR5, så lär ju inte hända.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Kaleid: & vad är en cpu grafik i en konsoll om inte en apu,så som du skrev lär inte hända Med vänlig hälsning Arne
p.s däremot kan det ju vara bra hårdvara för pengarna, eftersom de drar in pengar sen på spel & tillbehör.
(men har själv svårt för dessa låsta plattformar)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ser fram mot nya grafikmotorer från både U5 & andra så länge det går framåt & inte blir begränsat av hårdvara så är det bra reagerade mest mot denna artikel pga att det stod playstation 5(specifikt i rubrik) gissar att det fungerar lika bra på x-box eller på en pc men ser verkligen fram mot spel med den nya motorn om nåt år släpps 2021 om jag inte minns fel, så lär vara en motor vi får dras med till 2024 eller nåt liknande. både vulkan uppdateringar eller dx diton ser jag som stora framsteg eller diverse bolags grafiklösningar så framsteg/utveckling = bättre spel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Låter som Euclideon och deras "Unlimited Detail" som var på G redan för många år sedan. Men glad att det börjar hända "på riktigt" nu. Var på tiden

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel använde Nvidia för ett par år sedan någon liknande teknik med ljussättning med hjälp av voxels. Funderar lite över om det är samma teknik fast vidareutvecklad?

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem

Som hobbyutvecklare är det motorn i sig jag ser mest fram emot, ska bli kul att leka runt och se om Nanite faktiskt är så pass automagiskt som dom får det att framstå

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Nu så har det kommit ytterligare uppgifter om u5 motorn på fragzone så tack för all skit jag fick för att jag var ifrågasättande mot reklamen förut för ps5 men var samtidigt lite ironisk mot folk som tror på all reklam ber om ursäkt för detta MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Nu så har det kommit ytterligare uppgifter om u5 motorn på fragzone så tack för all skit jag fick för att jag var ifrågasättande mot reklamen förut för ps5 men var samtidigt lite ironisk mot folk som tror på all reklam ber om ursäkt för detta MVH Arne

https://m.fz.se/nyhet/283251-obekraftade-uppgifter-unreal-eng...

För de som inte hänger med. Men att SSDn är överhypead har jag misstänkt länge, trevligt med snabb lagring men att lagring helt plötsligt ska göra en hel generation av konsoller är löjeväckande för mig iaf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED