Permalänk
Medlem

Folk som inte kan använda punkt när de avslutar en mening på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hästtransport, i synnerhet släpvagnarna, vad är det som får dessa förare att tro att inga hastighetsbegränsningar gäller dom?

Den har jag tyvärr sett många gånger , oavsett om det är med ett släp eller en skåpbil...

Skrivet av Def_Dog:

Folk som inte kan använda punkt när de avslutar en mening på forum.

Folk som inte kan låta bil att mästra andra

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

Folk som inte använder blinkers.

Folk som pratar i telefonen och skiter då i blinkers.

När man parkerar längst bort på parkeringen och det är en ocean av lediga platser men ändå ska någon ställa sig precis bredvid och helst så nära som möjligt.

Alla som inte kan gasa upp i rätt hastighet på påfarten till motorvägen.

Folk som ligger i mitten och degar och förstår inte att man ska ligga till höger.

När folk går i butiker och går långsamt med kundvagnen och ska titta på allt och samtidigt skjuter kundvagnen lite utåt så att dem täcker hela gången eller släpper vagnen mitt i gången och går iväg

HAHAHA, Alla dom punkterna stämmer exakt vad jag blir skogstokiga på... Fattas bara punkt om folk som inte kan köra i rondeller.. eller är livrädda för rondeller.. måste helst vara helt tomt med bilar innan man kör in.. Men annars var listan komplett

Permalänk
Medlem

Folk som cyklar på trottoaren när den är 1m bred. Det kan göra mig knäpp.

Permalänk
Inaktiv

Polisbilar som kör för fort! (blåljus inte aktiverat))

(Dito andra myndighetsbilar som häktestransporter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Polisbilar som kör för fort! (blåljus inte aktiverat))

(Dito andra myndighetsbilar som häktestransporter)

Jag älskar dessa, kom ikapp 2 civilpolis bilar som precis stoppat någon sist jag var på väg upp mot stlhm.
Bara att snyggt lägga sig bakom när de sen fortsatte i 140 på 110 för de kan ju inte bötfälla fören man kört om dem

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Folk som inte flyttar på sig på gång o cykelbanan när jag kommer på min moppe trots att jag tutat två gånger...

Du menar att de går i bredd eller på fel sida?

Jag menar f.ö att man borde göra om lagen så att cyklister och mopedister (när sådana får köra på cykelbanor) bör anpassa hastigheten så de hinner stoppa vid oväntade händelser. Jag har svårt att se att det kan göras i högre hastighet än max 10km/t vid passering av fotgängare - speciellt barn. I dagsläget är min största beef elmopeder med pedaler där folk kör utan vare sig vett eller omdöme. Tysta dessutom. Min gamla Puch Dakota hörde man med lätthet på en kilometers håll, behövde aldrig tuta...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Bara att snyggt lägga sig bakom när de sen fortsatte i 140 på 110 för de kan ju inte bötfälla fören man kört om dem

Varför skulle dom inte kunna bötfälla förrens efter du kört om dom?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Varför skulle dom inte kunna bötfälla förrens efter du kört om dom?

Så länge de inte slår på blåljusen får de själv inte heller köra för fort..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trattjaevel:

Så länge de inte slår på blåljusen får de själv inte heller köra för fort..

Det stämmer inte alls.

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-...

Blåljus behövs bara om polisen vill "påkalla fri väg", alltså få andra att akta på sig. Köra för fort, på gångvägar, mot rött och liknande kan de göra i princip hur mycket de vill. Dock har de förstås ansvar för olyckor de orsakar och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

- Folk som smiter in bakom en i spärren på stationen. Hur tänker dom? Tror dom att dom inte märks? Enda anledningen till att man inte ger dom en fet rak höger är ju att man själv inte har tid. På ett sätt skulle man ju vilja att dom tackade för att jag betalar för deras resande, samtidigt skulle man nog bli provocerad på riktigt då. Irriterande.

Det spelar nog mindre roll hurvida någon ser när de smiter bakom en. Den enkla förklaringen är att de inte har råd att betala för sin resa. Men det finns ingen anledning till varför de skulle tacka just dig specifikt, för du betalar för din egen resa. Med ditt eget exempel betalar du en resa för lite. Om du var riktigt hederlig skulle du i så fall ge dom en egen biljett.

Indirekt betalar vi alla för deras resor, det är inräknat i biljettpriset med viss svinn. Ju fler smiter desto dyrare biljettpris. Men jag har faktiskt inte jättemycket emot blankare så länge de är få och innebär endast ett litet svinn. På ungefär som att man i biljettpriset måste räkna in olika säsonger, tex snö, löv på spåren, AC när det är varmt osv.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stämmer inte alls.

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-...

Blåljus behövs bara om polisen vill "påkalla fri väg", alltså få andra att akta på sig. Köra för fort, på gångvägar, mot rött och liknande kan de göra i princip hur mycket de vill. Dock har de förstås ansvar för olyckor de orsakar och så.

Det låter skevt men må så vara.
De kan fortfarande inte bötfälla utan att ha mätt upp hastighet med laser så vitt jag vet, å det kan de inte göra om man kör bakom.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Folk som inte kan använda punkt när de avslutar en mening på forum.

Eller ännu värre , folk som har mellanslag före skiljetecken .

Jag förstår att folk har svårt meds stavning och grammatik men hur i helvete kan man inte ha lärt sig något så enkelt att man inte har mellanslag före skiljetecken ?

Jag stör mig så mycket på det så att jag gjorde en tråd om det för ett tag sedan men de som skrev där verkar i regel inte sett det vilket jag tycker är konstigt . Jag såg det senast igår , visserligen på facebook men ändå . Samma person hade även slängt in lite versaler här och där mitt i meningar .

Skrivet av trattjaevel:

Det låter skevt men må så vara.
De kan fortfarande inte bötfälla utan att ha mätt upp hastighet med laser så vitt jag vet, å det kan de inte göra om man kör bakom.

Här fortsätter vi gissa hej vilt ser jag, man får ju nästan flashbacks från skolgården (skämt å sido ). Påståendet att man inte kan bli straffad utan lasermätning faller på sin orimlighet, annars skulle de t.ex. inte kunna straffa någon som kör 300 km/h på en 50-väg, ifall de nu inte råkade stå med laserpistolen förstås.

Polisers vittnesmål kan beroende på fall vara mer än tillräckligt för att få en fällande dom. Att tro något annat är bara naivt.

Dessutom finns det flera sätt att bevisa hur snabbt bilen bakom kör. Det enklaste är förstås att kolla på kameran (som jag gissar att polisbilar har?) och där ser man polisbilens hastighet samt hur snabbt bilen bakom kör i relation till det. Har inte bilen en egen kamera så kan man förstås ta fram mobilen.

Men om man prompt måste ha en laser så går även det bra. Skjuter man lasern på bilen bakom och den visar 0 km/h så vet man att de kör exakt lika snabbt som en själv och då är det bara att dokumentera den egna hastigheten på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trattjaevel:

Det låter skevt men må så vara.
De kan fortfarande inte bötfälla utan att ha mätt upp hastighet med laser så vitt jag vet, å det kan de inte göra om man kör bakom.

Nja jag är ingen expert, men man kan ju åka fast för fortkörning baserat på en polis vittnesmål utan teknisk bevisning. Så man bör hålla hastigheten om man ser en polis oavsett om den är framför eller bakom. Å andra sidan, om polisen kör fort så har de väl bråttom och då skiter de sannolikt i någon som kör lite fort.

För ett exempel från mitt liv så låg jag och körde alldeles för fort (typ 140 på 70- eller 90-väg) i vänsterfilen för ett antal år sedan när jag körde budbil. Hade musik på och bilen hade inga bakrutor så man hade bara sidospeglarna. Jag tyckte jag hade hyfsad uppsikt bakåt men plötsligt låg det en piket typ en meter bakom mig med blåljus och sannolikt sirener, blinkandes med helljusen. Jag aktade på mig och de blåste förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Eller ännu värre , folk som har mellanslag före skiljetecken .

Jag förstår att folk har svårt meds stavning och grammatik men hur i helvete kan man inte ha lärt sig något så enkelt att man inte har mellanslag före skiljetecken ?

Jag stör mig så mycket på det så att jag gjorde en tråd om det för ett tag sedan men de som skrev där verkar i regel inte sett det vilket jag tycker är konstigt . Jag såg det senast igår , visserligen på facebook men ändå . Samma person hade även slängt in lite versaler här och där mitt i meningar .

Här fortsätter vi gissa hej vilt ser jag, man får ju nästan flashbacks från skolgården (skämt å sido ). Påståendet att man inte kan bli straffad utan lasermätning faller på sin orimlighet, annars skulle de t.ex. inte kunna straffa någon som kör 300 km/h på en 50-väg, ifall de nu inte råkade stå med laserpistolen förstås.

Polisers vittnesmål kan beroende på fall vara mer än tillräckligt för att få en fällande dom. Att tro något annat är bara naivt.

Dessutom finns det flera sätt att bevisa hur snabbt bilen bakom kör. Det enklaste är förstås att kolla på kameran (som jag gissar att polisbilar har?) och där ser man polisbilens hastighet samt hur snabbt bilen bakom kör i relation till det. Har inte bilen en egen kamera så kan man förstås ta fram mobilen.

Men om man prompt måste ha en laser så går även det bra. Skjuter man lasern på bilen bakom och den visar 0 km/h så vet man att de kör exakt lika snabbt som en själv och då är det bara att dokumentera den egna hastigheten på något sätt.

Isåfall hade jag varit utan kort någon av de gånger de sett mig tvärnita ner från ~160 på 80 väg för blåskontroll.
Senast skrattade polisen i fråga åt mig bara och sa att jag hade tur de inte stod med lasern, efter jag blåst i trollflöjten fick jag åka vidare med hälsningen "du behöver ju inte köra ikapp och om den där bilkön igen"

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trattjaevel:

Isåfall hade jag varit utan kort någon av de gånger de sett mig tvärnita ner från ~160 på 80 väg för blåskontroll.
Senast skrattade polisen i fråga åt mig bara och sa att jag hade tur de inte stod med lasern, efter jag blåst i trollflöjten fick jag åka vidare med hälsningen "du behöver ju inte köra ikapp och om den där bilkön igen"

Detta illustrerar bara att poliser är människor och inte maskiner. De använder sitt omdöme och tänker förstås också på hur mycket jobb de skapar för sig själva om de skulle börja kontrollera annat än vad tanken var vid det tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Folk som inte kan använda punkt när de avslutar en mening på forum.

Jag tycker ofta att folk som avslutar med punkt låter strikta, bestämda och ofta otrevliga. Givetvis beroende på resterande toner i inlägget. Avsluta alltid med en 'emoji'!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Isåfall hade jag varit utan kort någon av de gånger de sett mig tvärnita ner från ~160 på 80 väg för blåskontroll.
Senast skrattade polisen i fråga åt mig bara och sa att jag hade tur de inte stod med lasern, efter jag blåst i trollflöjten fick jag åka vidare med hälsningen "du behöver ju inte köra ikapp och om den där bilkön igen"

Som sagt, man får lite flashbacks från när man satt i gäng och killgissade högt och lågt på skolans inofficiella rökruta. Har du några som helst belägg för att de verkligen måste köra med laser för att du ska få böter? Som jag nämnde räcker det med polisens vittnesmål för att man ska kunna bli dömd, varför skulle det vara annorlunda när det kommer till bilars hastighet?
Men motbevisa mig gärna.

Jaja, för att hålla mig till topic och komma med lite gubbgnäll:
Folk som kör 160 på 80-vägar är smått dumma i huvudet. Än värre blir det då de de halvt om halvt skryter om det offentligt, det visar på en 14 årig moppepojkes mentalitet.

Att många dessutom försvarar sig med ”men jag är en sådan bra förare och vägen är så säker” gör det hela ännu roligare.

Permalänk
Medlem

Haha så mycket bilgnäll! Jag är säker på att ni som gnäller på andra förare är en av de 70 procent eller sju av tio män som anser att de kör bättre än en genomsnittsförare

Källa: https://www.jp.se/artikel/de-flesta-anser-sig-kora-battre-an-...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Som sagt, man får lite flashbacks från när man satt i gäng och killgissade högt och lågt på skolans inofficiella rökruta. Har du några som helst belägg för att de verkligen måste köra med laser för att du ska få böter? Som jag nämnde räcker det med polisens vittnesmål för att man ska kunna bli dömd, varför skulle det vara annorlunda när det kommer till bilars hastighet?
Men motbevisa mig gärna.

Jaja, för att hålla mig till topic och komma med lite gubbgnäll:
Folk som kör 160 på 80-vägar är smått dumma i huvudet. Än värre blir det då de de halvt om halvt skryter om det offentligt, det visar på en 14 årig moppepojkes mentalitet.

Att många dessutom försvarar sig med ”men jag är en sådan bra förare och vägen är så säker” gör det hela ännu roligare.

Du kanske tycker det. Jag anser det är fullkomligt okej att köra om en bilkö på 5 bilar skapad av en idiot som kör 60 på 80 väg när det kommer en raksträcka med fri sikt som tillåter det. Sa aldrig jag sitter och kör 160 på 80 väg i normal fall. Men det blir lätt den hastigheten när man snabbt vill om en bilkö så fort som möjligt.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Att köra för fort på en raksträcka är det många som gör, men när det kommer en kurva så ska det saktas ner.

En vanlig rutt för mig är en sträcka på E45 med 80 som satt hastighet, dem flesta kör fortare.

Tack, det var så längesedan jag såg en endaste människa skriva dem istället för dom.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Avstängd

De, dem dom stör mig inte så mycket. Däremot andra felstavningar som en del gör konstant. Till exempel "sannorlikt". Alla webbläsare har väl stavningskontroll, så använd den.

Permalänk
Skrivet av qwzxqwzx:

Tack, det var så längesedan jag såg en endaste människa skriva dem istället för dom.

Gnällgubbe som jag är i dessa tider bjuder jag på domma här orden.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Inaktiv

Kommer aldrig godta att 'omständligt' är korrekt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Trunk:

Som sagt, man får lite flashbacks från när man satt i gäng och killgissade högt och lågt på skolans inofficiella rökruta.

Vi som hade en officell rökruta när vi gick i högstadiet, var skall vi ta vägen och killgissa? Dock numera rökfri sen 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Tack, det var så längesedan jag såg en endaste människa skriva dem istället för dom.

Jag ser det titt som tätt. Problemet är att ofta används det när man egentligen ska skrive "de". Har man ingen koll så är det bättre att använda dom.
Jag hade en bekant som alltid skrev "dem" för han trodde det var en finare variant av "de". Ungefär som att vissa säger "ni" istället för "du".

Skrivet av snajk:

De, dem dom stör mig inte så mycket. Däremot andra felstavningar som en del gör konstant. Till exempel "sannorlikt". Alla webbläsare har väl stavningskontroll, så använd den.

Jag stör mig inte så mycket på stavfel, kanske eftersom jag själv kämpat mycket med det under skolgången, men däremot småler jag alltid när folk vill skriva "enda" men istället skriver "ända".

Med "ända" menas ens rumpa, inget annat.

Ett knep att minna rätt när man vill stava "enda" är att ordet syftar på en sak. En sak. "Enda.

Skrivet av trattjaevel:

Du kanske tycker det. Jag anser det är fullkomligt okej att köra om en bilkö på 5 bilar skapad av en idiot som kör 60 på 80 väg när det kommer en raksträcka med fri sikt som tillåter det. Sa aldrig jag sitter och kör 160 på 80 väg i normal fall. Men det blir lätt den hastigheten när man snabbt vill om en bilkö så fort som möjligt.

Det där går under kategorin:

Skrivet av Tdoll:

Att många dessutom försvarar sig med ”men jag är en sådan bra förare och vägen är så säker” gör det hela ännu roligare.

Det sorgliga är att du inte ens inser att i ditt exempel så är det mångfalt farligare än om du kört 160 vid en normalt trafikerad väg. Du kanske ska lämna tillbaka körkortet till det flingpaket du hittade det?

Menar du alltså på allvar att du inte ser något problem med att köra om en kö i 160 km/h medan de andra kör 60? Du kör 100 km/h snabbare än alla andra och om någon annan får för sig att svänga ut hinner du inte stanna. Dessutom är det få vägar där man kan köra om en hel kö i 160 utan att riskera riskabla möten. Samt förstås vilt och andra hinder på vägen som ställer till det.

Kör du 160 på en tom väg om du vill. Ifall du kör in i ett träd så slösar du bara mina skattepengar. Men kör för fan inte i 160 bland folk för då kommer du förr eller senare köra ihjäl någon.

För din skull hoppas jag du överdriver allt i tron om att det gör dig tuff.

Och snälla, skriv inte:
"Men om ingen annan kör ut i fel fil så händer ingenting. Och jag hinner garanterat stanna eller på ett tryggt sätt väja för rådjur."

Permalänk
Medlem

Cyklister verkar verkligen vilja ta livet av folk, idag kom det en cyklist som verkade väldigt vilsen jag som går va tvungen att stanna först då började cyklisten att veja hade jag inte stannat hade jag nog blivit överkörd.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det där går under kategorin:
Det sorgliga är att du inte ens inser att i ditt exempel så är det mångfalt farligare än om du kört 160 vid en normalt trafikerad väg. Du kanske ska lämna tillbaka körkortet till det flingpaket du hittade det?

Menar du alltså på allvar att du inte ser något problem med att köra om en kö i 160 km/h medan de andra kör 60? Du kör 100 km/h snabbare än alla andra och om någon annan får för sig att svänga ut hinner du inte stanna. Dessutom är det få vägar där man kan köra om en hel kö i 160 utan att riskera riskabla möten. Samt förstås vilt och andra hinder på vägen som ställer till det.

Kör du 160 på en tom väg om du vill. Ifall du kör in i ett träd så slösar du bara mina skattepengar. Men kör för fan inte i 160 bland folk för då kommer du förr eller senare köra ihjäl någon.

För din skull hoppas jag du överdriver allt i tron om att det gör dig tuff.

Och snälla, skriv inte:
"Men om ingen annan kör ut i fel fil så händer ingenting. Och jag hinner garanterat stanna eller på ett tryggt sätt väja för rådjur."

Så det är farligt att jag gör en så snabb omkörning som möjligt istället för att snigla om och riskera att få mötande trafik jag inte hunnit se innan komma emot mig för jag drar ut på det? Ok jag förstår dig, det låter ju jätte logiskt. Nästan lika logiskt som att någon av de 5 jätteduktiga förarna i den 5 bilar långa bilkön skulle svänga ut rakt framför någon som kommer i 160. För eftersom de är så duktiga när de kör 60 på 80 bara för att de är extra försiktiga och omtänksamma behöver ju dessa individer inte kolla bak eller sidospeglar innan de vänder ut.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Måste hänga på det här gnäll-tåget

Det eviga tjat och ständiga uppdateringen på Corona (covid-19)!!
Halv mille brukar dö av influensa varje år, dom svaga pallar inte med virus helt enkelt

Måste ju återgå till någon form av normalitet snart... om dom inte tänker total sabba hela världens ekonomi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Tack, det var så längesedan jag såg en endaste människa skriva dem istället för dom.

Men du ser inte att han använder det fel?

Alldeles för många som tror att ”dem” är en finare version av ”dom” som kan användas på samma sätt.
De bör hålla sig till att själva använda ”dom”, tills vi lärt dem vad skillnaden är.

https://www.textlyft.se/textbildning/språkfrågor/de-eller-dem...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion