Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nu vet jag inte hur länge tillverkarna tänker tillhandahålla uppdateringar. Men Asustelefonen är äldre. När jag köpte nytt var det viktigt att den var nyare än ett år gärna bara ett halvår för just det. Men Asus verkar släppt med android 10, vilket Huawei inte gjort.

Saxat från länken som Loxus postade.
Huawei Nova 5T
Android 9.0 (Pie), upgradable to Android 10, EMUI 10

Asus ZenFone 5Z ZS620KL
Android 8.0 (Oreo), upgradable to Android 10

Så båda telefonerna har fått Android 10.

Sedan gäller inte blockaden mot Huawei telefon modeller som släpptes innan den började gälla, blockaden gäller inte heller modeller som är "uppgraderade" dvs. har te.x fått mer lagringsutrymme som den nya versionen av P30 Lite.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hur är Moccamaster Cup One jämfört med vanliga Moccamater? Bara jag som dricker kaffe hemma så den verkar lite "lagom". Hört att den verkar ha problem med att sätta igen hålen i tratten, men det kanske är ett icke-problem om man håller efter med rengöringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nu vet jag inte hur länge tillverkarna tänker tillhandahålla uppdateringar. Men Asustelefonen är äldre. När jag köpte nytt var det viktigt att den var nyare än ett år gärna bara ett halvår för just det. Men Asus verkar släppt med android 10, vilket Huawei inte gjort. Sedan även det dåliga samarbetet mellan Google och Huawei. Så det finns saker som talar åt båda hållen.

Ja, Asus har släppt Android 10 till ZenFone 5Z. Vad jag kan förstå har även Novan 10 sedan januari.
Dock är det vissa problem med 10:an till 5Z enligt forum som inte Asus fixat på flera månader (seghet att låsa upp, av och till, med fingret).

ZenFonen är ett år äldre (men Asus värsting 2018), och har 3,5mm-jack. De är väldigt nära varandra i storlek, men Asusen väger 20 gr mindre. Båda har snabba chipset. Huaweien har lite större batteri (men oklart om den har bättre batteritid).

Jag funderar vidare lite ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Saxat från länken som Loxus postade.
Huawei Nova 5T
Android 9.0 (Pie), upgradable to Android 10, EMUI 10

Asus ZenFone 5Z ZS620KL
Android 8.0 (Oreo), upgradable to Android 10

Så båda telefonerna har fått Android 10.

Sedan gäller inte blockaden mot Huawei telefon modeller som släpptes innan den började gälla, blockaden gäller inte heller modeller som är "uppgraderade" dvs. har te.x fått mer lagringsutrymme som den nya versionen av P30 Lite.

Du menar alltså att Huawei Nova 5T inte är blockerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Du menar alltså att Huawei Nova 5T inte är blockerad?

Ja, det menar jag, hade den varit det så hade den inte fått Android 10.
Huawei'n kommer att få säkerhets uppdateringar i ungefär 1 år till (Huawei har 2år policy efter modellen lanserades), hur det är med ASUS'en när det gäller säkerhets uppdateringar kan jag inte svara på då jag inte vet hur länge de släpper sådana till sina modeller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Hur är Moccamaster Cup One jämfört med vanliga Moccamater? Bara jag som dricker kaffe hemma så den verkar lite "lagom". Hört att den verkar ha problem med att sätta igen hålen i tratten, men det kanske är ett icke-problem om man håller efter med rengöringen.

Jag såg detta tips och beställde en att ha på jobbet. Kollade en review på youtube och han påstod att den hade bara blitt täppt en gång på 2 månaders användning men detta pga av att han fått kaffe på utsidan av filtret som hade åkt ner.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad igen*

Skrivet av NordhNet:

*tråd lätt rensad*

Vill man diskutera kina/huawei/usa osv finns det andra trådar.
Här fokuserar vi på fynd

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Produkt: HP Omen X Emperium 65
Länk: https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5020307
Pris: 25999

Sjukt stor spelskärm med 4K, GSync och 144Hz inklusive soundbar. Har för mig att den varit nere på liknande priser förut men inte enligt Prisjakt. Det kan ha varit via Benify dock.

Alltså, inte ens jag kan motivera denna och då är det illa. Vem är den till för? För stor att ha på skrivbordet och i soffan kan man lika bra ha en vanlig TV + ljudsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Alltså, inte ens jag kan motivera denna och då är det illa. Vem är den till för? För stor att ha på skrivbordet och i soffan kan man lika bra ha en vanlig TV + ljudsystem.

Perfekt om man spelar på PC:n i vardagsrummet. Blir nog svårt att hitta en TV som lämpar sig lika bra som den skärmen gör för det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Alltså, inte ens jag kan motivera denna och då är det illa. Vem är den till för? För stor att ha på skrivbordet och i soffan kan man lika bra ha en vanlig TV + ljudsystem.

Som @Bakgrund säger så har man väl en sådan här istället för en TV. Den är bättre på spel än någon TV även om skillnaden inte alls är lika stor nu som när den lanserades (nu finns ju 120Hz på TV-apparater och Freesync med kompatibilitet med GSync, men inte 144Hz och riktig GSync). Och man borde inte tappa något när det gäller TV-funktionalitet förutom möjligtvis den "inbyggda digitalboxen".

Å andra sidan kanske inte bildkvaliteten är i det absoluta toppskiktet, i alla fall inte när det gäller att titta på film, så jag hade nog hellre tagit en TV i motsvarande storlek. Men jag är inte riktigt målgruppen, tveksamt om jag skulle se skillnad på 120 och 144Hz exempelvis och jag har inte ens ett Nvidia-kort så Freesync istället för GSync är bara en fördel.

Permalänk
Inaktiv

20% på utvalda Z490 moderkort om man är swec medlem hos inet.

https://www.inet.se/kampanjer/endastsweclockers?returnURL=%2F...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

20% på utvalda Z490 moderkort om man är swec medlem hos inet.

https://www.inet.se/kampanjer/endastsweclockers?returnURL=%2F...

Förvånande stor rabatt med tanke på att marginalerna gissningsvis lär vara ganska små.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon med tips på vettiga headset?

Behöver mikrofon. Typ upp till 1000 kr högst.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Gillar egentligen inte presentkort men om någon ändå ska handla från Webhallen så kan man via Benify köpa presentkort med 5% rabatt.

Permalänk
Medlem

@blunden:
Eller är de inte det.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

@blunden:
Eller är de inte det.

Med ett möjligt undantag för vissa av de dyraste modellerna tvivlar jag starkt på att marginalen på dem är 20%. Det är mer sannolikt att de fått en rabatt från antingen Intel eller moderkortstillverkaren just för denna kampanjen. Särskilt Intel har både mycket pengar och stort intresse av att börja sälja lite bättre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förvånande stor rabatt med tanke på att marginalerna gissningsvis lär vara ganska små.

Jo, men förhoppningen är väl att man slänger med iaf en cpu i samma veva eftersom priset på cpuerna inte varierar nämnvärt och då tjänar en slant på dom istället. För att inte tala om alla som köper en hel dator. Sweclockers medlemmar är nog inte kända för att köra budgetbyggen direkt heller

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jo, men förhoppningen är väl att man slänger med iaf en cpu i samma veva eftersom priset på cpuerna inte varierar nämnvärt och då tjänar en slant på dom istället. För att inte tala om alla som köper en hel dator. Sweclockers medlemmar är nog inte kända för att köra budgetbyggen direkt heller

Om butiken skulle göra det själv är det dock tveksamt om de skulle tjäna på det även om folk köper en CPU också eftersom marginalerna även där är relativt små vad jag vet. Det är därför jag misstänker att det finns någon bakomliggande rabatt de fått för ett begränsat antal exemplar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om butiken skulle göra det själv är det dock tveksamt om de skulle tjäna på det även om folk köper en CPU också eftersom marginalerna även där är relativt små vad jag vet. Det är därför jag misstänker att det finns någon bakomliggande rabatt de fått för ett begränsat antal exemplar.

Må så vara att de har dåliga marginaler på cpu'erna. Men om någon bygger ihop en hel dator i samma veva, eller iaf köper med några andra komponenter så har de ju bra marginaler på alla de delarna. Tror även det handlar om ett sätt att marknadsföra sig som sidan som entusiaster ska vända sig till i första hand och därför försöker stärka sina band med SC och dess medlemar

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arhu76:

Produkt: Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC OBS FYNDVARA
Länk: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/search?search=Sapphire%20RX%205700%20...
Pris: 3890 kr

Beställde en sån. Slut på lager stod det men gick ändå beställa. Hoppas jag får en.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

@MrJiM: Samma här, det stod slut i lager men de skickade grafikkortet till mig idag

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av arhu76:

@MrJiM: Samma här, det stod slut i lager men de skickade grafikkortet till mig idag

Grattis, förhoppningsvis får du hem ett alldeles nytt grafikkort

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Må så vara att de har dåliga marginaler på cpu'erna. Men om någon bygger ihop en hel dator i samma veva, eller iaf köper med några andra komponenter så har de ju bra marginaler på alla de delarna. Tror även det handlar om ett sätt att marknadsföra sig som sidan som entusiaster ska vända sig till i första hand och därför försöker stärka sina band med SC och dess medlemar

Ja, det är ofta det som kan ligga bakom men med tanke på de låga marginalerna på nästan allt utom kablar tror jag att de har svårt att täcka upp för en eventuell förlust på moderkorten med vinsten från de andra delarna. Det är därför jag tror att det kan finnas någon rabatt i ett bakomliggande led som grund för detta. Oavsett så leder det ju till bra pris för konsumenterna så den biten är positiv oavsett.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanstroem:

Åter nere i pris

Produkt: Svive 35" Curved skärm 3440x1440 VA, 100hz Freesync
Länk: https://www.komplett.se/product/1148694/datorutrustning/bilds...
Kategori: Datorskärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5329584
Pris: 4 245 kr

Är dessa något att ha? Svårt att hitta några recensioner när dom är ombrandade. Vad är det för paneler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arhu76:

@MrJiM: Samma här, det stod slut i lager men de skickade grafikkortet till mig idag

Jag antar jag får mail på måndag att de inte kan sälja den till mig.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Ni andra som köpte Asus Rog Swift-skärmen för ett tag sen då den var på rea på Elgiganten, hur upplever ni den? Jag tycker jag blir illamående när jag sitter vid datorn. Är det någon mer som upplever samma sak?

Permalänk
Avstängd

Jag såg inlägget om gratis Civilization 6 i tipstråden (men det är försvunnet nu) men jag får bara ner Windows-versionen. Hur får jag tag på Mac-versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jag såg inlägget om gratis Civilization 6 i tipstråden (men det är försvunnet nu) men jag får bara ner Windows-versionen. Hur får jag tag på Mac-versionen?

Olika publishers för Mac & PC-versionerna. Kan vara så att den ena inte finns på Epic Games Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Jag såg inlägget om gratis Civilization 6 i tipstråden (men det är försvunnet nu) men jag får bara ner Windows-versionen. Hur får jag tag på Mac-versionen?

Står ju i epic store att det endast är windows som platform

Permalänk
Medlem

Corsair LE / 960GB refurb från Webhallen är det något att ha?