Permalänk
Medlem

Nätverks hjälp

Hej! Behöver lite hjälp, är ganska ny på det här med nätverk.

Hjälper min syster som nyligen flyttat in i nyköpt hus.

Fiber kommer in i huset (så långt bort som möjligt som alltid) så tidigare ägare har dragit en låååång fiber kabel med blå ändar (ca 10 meter) , som han kopplat in i en Inteno xg6746-r1, (hemma själv har jag Telias mediaomvandlare) funkar denna intenon på samma sätt?

Är detta en bra lösning?

Från denna intenon går en patchkabel till en Telia router.

Mitt krux är att från Telia routern har han dragit en 30 meters cat 6e till tvrum. Denna ger internet till datorn vid test (funkar ju därmed) men den nya tv boxen uppdaterar sig inte via denna kabeln, så får inte igång tvn till Ungarna. 🙄

Någon som vet varför? Vad kan jag istället göra?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan du få tag tv-boxens inställningar och lista dessa? IP adress, DHCP, DNS etc

Kan du kolla i teliaroutern om den ger boxen en IP-adress?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

När det gäller TV-boxen, "startar den upp", eller verkar den sakna internetanslutning?
Om den "startar upp", så behöver den nog bara konfigureras.

Jag har ett svagt minne, men kan inte säga om det är korrekt eller inte, att TV gärna vill vara inkopplad på en av färgerna på Telia Routern.

Hittade ett intressant dokument som säger följande:
Röd = Internet
Gul = TV
Grön = Telefoniadapter
Blå = port för andra funktioner.

Permalänk
Medlem

TV och Internet brukar som sagt gå på olika VLAN - markerade med olika färger på routern...

Om inte förra ägaren bara körde streamad TV....

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla. Svar, det jag vet är :

I intenon är alla uttag (portar) Gula med små färgstreck ovan.
Så där är utgående kabel från röd till Wan på routern (nu bytt till Telenors vgt799vac xtream = portarna är dock likadana som på Telia routern.)

Ut från routern via Gul (alla portar 1-4 är. Gula) till tv-boxen (också Telenor) ...

TV boxen fastnar nu med texten "TV ström saknas"
Någon som vet vad det kan vara?

Det känns som den då Startar upp men fastnar på ngt 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Kan du få tag tv-boxens inställningar och lista dessa? IP adress, DHCP, DNS etc

Kan du kolla i teliaroutern om den ger boxen en IP-adress?

Oj, detta vet jag inte riktigt hur jag hittar 😬😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Hej tack för alla. Svar, det jag vet är :

I intenon är alla uttag (portar) Gula med små färgstreck ovan.
Så där är utgående kabel från röd till Wan på routern (nu bytt till Telenors vgt799vac xtream = portarna är dock likadana som på Telia routern.)

Ut från routern via Gul (alla portar 1-4 är. Gula) till tv-boxen (också Telenor) ...

TV boxen fastnar nu med texten "TV ström saknas"
Någon som vet vad det kan vara?

Det känns som den då Startar upp men fastnar på ngt 😆

Måste bara ställa frågan. Vilken operatör används? Telia eller Telenor?

Yes, the olika färgstrecken på Intendon motsvarar de olika färgerna, även om den fyskiska nätverksporten är gul.

Telia lägger TV:n på ett annat eget subnätverk med prioritet över den vanliga internetanslutningen för att tv-bilden inte ska hacka när någon bestämmer sig för att ladda ner något via någon torrent-klient eller liknande.

Olika levernatörer kan ha special-inställningar i routrarna, vilket kan göra det till en dålig idé att koppla in en Telenor-router om man har tex Telia.

Om det är Telia dem har, kolla länken i PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Måste bara ställa frågan. Vilken operatör används? Telia eller Telenor?

Yes, the olika färgstrecken på Intendon motsvarar de olika färgerna, även om den fyskiska nätverksporten är gul.

Telia lägger TV:n på ett annat eget subnätverk med prioritet över den vanliga internetanslutningen för att tv-bilden inte ska hacka när någon bestämmer sig för att ladda ner något via någon torrent-klient eller liknande.

Olika levernatörer kan ha special-inställningar i routrarna, vilket kan göra det till en dålig idé att koppla in en Telenor-router om man har tex Telia.

Om det är Telia dem har, kolla länken i PM.

Hej, det är Telenor på rubbet. 😅

Permalänk
Medlem

Om du inte får igång det, så kanske du ska ta och titta på https://www.telenor.se/kundservice/ men, på den där TG799VAC? routern så spelar det nog ingen roll hur du kopplar på de 4 gula portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du inte får igång det, så kanske du ska ta och titta på https://www.telenor.se/kundservice/ men, på den där TG799VAC? routern så spelar det nog ingen roll hur du kopplar på de 4 gula portarna.

Nu löste det sig.

Det enda jag inte riktigt testade igår och som gjorde att det nu funkar var att till tvboxen var patchen tvungen att gå Direkt från mediaomvandlaren...
Och bredbandet går istället via routern.

Varför det är så vet jag inte... Kanske ngn annan kan förklara? ☺️

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av O12:

Nu löste det sig.

Det enda jag inte riktigt testade igår och som gjorde att det nu funkar var att till tvboxen var patchen tvungen att gå Direkt från mediaomvandlaren...
Och bredbandet går istället via routern.

Varför det är så vet jag inte... Kanske ngn annan kan förklara? ☺️

Tv går oftast inte via internet utan ett privat vlan för att operatören ska kunna garantera rätt bandbredd.
Du kan däremot dra internet och tv via samma sladd om du skaffar egen utrustning som hanterar vlan och konfar upp det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Nu löste det sig.

Det enda jag inte riktigt testade igår och som gjorde att det nu funkar var att till tvboxen var patchen tvungen att gå Direkt från mediaomvandlaren...
Och bredbandet går istället via routern.

Varför det är så vet jag inte... Kanske ngn annan kan förklara? ☺️

Telia har fixat så att deras router tar IPTV och skickar ut på LAN portarna. Så det går bra att ansluta tvboxen till router.
De flesta andra kräver att tvboxen kopplas direkt till mediaomvandlaren.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W