ubiquiti AP:s och multicast - best practice?

Permalänk

ubiquiti AP:s och multicast - best practice?

Har 2 APs (en lite på ovanvåning och en LR på bottenvåning) och till detta kopplat två trådlösa högtalare (beoplay) som kör Airplay 2.

Brukar styra spotify från ipad/iphone och ibland så ville inte airplay fungera ordentligt. Efter en del felsökning kom jag fram till att det berodde på att om jag var på ovanvåning och t ex Ipaden inte roamade över till AP:n på bottenvåningen så fungerade det inte. Högtalaren och devicen som körde Airplay var tvungen att vara på samma AP trots att de har samma SSID osv.

I unifimjukvaran så är multicast avbockat som default men när jag exkluderade både Ipads och AP:s så att multicast tillåts på dessa enheter så fungerar det nu mellan accesspunkter.

Det som jag dock är lite oroad för är bandbredden som äts upp när multicast är aktiverat. Finns det något sätt att konfigurera så att så lite bandbredd går till spillo om nu multicast måste vara aktiverat på dessa enheter?

Permalänk
Medlem

@bluetrain:

Kör själv Unifi och har inga problem med det, vilken firmware kör du på? Multicast Enhancement bör inte användas i vanliga fall. Har du satt DTIM till 3? Det gör stora skillnader för Apple-enheter:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/221029967-UniFi-Trouble...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

det är lugnt, multicast kommer inte äta bandbredd så länge det inte finns någon aktiv stream.
För att det ska funka bra så aktivera IGMP-snooping i din switch, då skickar den bara till enheterna som annonserar att de vill ta emot strömmen

Permalänk

Tack! Kör senaste fw. Felet verkar vara relaterat till airplay + ubiquiti och inte själva enheterna i sig själv. Kör jag ex högtalarens app direkt fungerar det utan hackigt ljud.

Finns det andra idéer hur man kan få mer stabilt 2,4ghz nät utan hack (med airplay)

Har aktiverat IGMP-snooping i unifi under networks. Står dock inom parantes att "unifi switch required". Jag har en edgerouter x som jag kör som router/switch men när man är inne i edgemax os så kunde jag inte hitta några inställningar för detta (om det nu behövs?)

Permalänk
Protectera AB

Edgerouter x switchdel stödjer inte igmp snooping. Det krävs Unifi eller edgeswitch

Visa signatur

protectera.se

Permalänk

Provade att sätta ut en AP lite i uterummet som är meshad mot en trådad LR som är huvud-APen. Nu är i princip störningarna borta i uterummet men de kommer nån gång då och då. Är det så helt enkelt att airplay som standard är så skakigt? Tror ni det blir någon förbättring om man istället kör google cast (alla device har stöd för det)

Permalänk
Medlem

Airplay använder bara multicast för att upptäcka vilka enheter som kan emot Airplay.
Själva strömmen är en vanlig UDP unicast.
UDP är ju känsligt för packet drop så det kan ju vara något stör ut 2.4 Ghz eller äter upp hela bandbredden då och då.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W